Koneosasto - Maansiirto, maatalous, metsä yms. työkoneet.

Laatuaikaa vaimon kanssa. Ostettiin lumilinko. Akka taas sai hävetä, kun kierrettiin kauppoja.
"Mitä vittua? Tuohon hintaan pitää tulla kaupan päälle nivelakseli levykytkimellä ja kuljetus pihaan! No ei Saatana tuommosesta halvasta ruuvisyötelingosta tuommoista hintaa! Se irtisiipilinko on vitusti parempi ja kestävämpi! No jos tuo on se tiukka hinta, niin miepä lähen toiseen liikkeeseen kattomaan, onko siellä vielä järki tallella!"
Ja toisessa paikassa muuten sama, mutta "Ja vittu tuommonen irtosiipipaska! Nuo ne on vittu niin löyhiä! Semmoinen ruuvisyöttö on paljon fiksumpi ja kestävämpi! Paljonko muka sie tosiasiassa tahot tuosta? Ei Helevetti! Jopa sie vain unen näit!"
 
Laatuaikaa vaimon kanssa. Ostettiin lumilinko. Akka taas sai hävetä, kun kierrettiin kauppoja.
"Mitä vittua? Tuohon hintaan pitää tulla kaupan päälle nivelakseli levykytkimellä ja kuljetus pihaan! No ei Saatana tuommosesta halvasta ruuvisyötelingosta tuommoista hintaa! Se irtisiipilinko on vitusti parempi ja kestävämpi! No jos tuo on se tiukka hinta, niin miepä lähen toiseen liikkeeseen kattomaan, onko siellä vielä järki tallella!"
Ja toisessa paikassa muuten sama, mutta "Ja vittu tuommonen irtosiipipaska! Nuo ne on vittu niin löyhiä! Semmoinen ruuvisyöttö on paljon fiksumpi ja kestävämpi! Paljonko muka sie tosiasiassa tahot tuosta? Ei Helevetti! Jopa sie vain unen näit!"
Onko kyljet kipeenä? Naisilla on tietyissä tilanteissa aika napakka kyynärpää.
 
Hyvin näyttää kulkevan noilla telaleveyksillä. Melkein yhtä hyvin kuin eräällä työpaikalla jossa suota raivaamaan otettiin tavallisilla teloilla ja puskulevyllä oleva kaivinkone..
 
Laatuaikaa vaimon kanssa. Ostettiin lumilinko. Akka taas sai hävetä, kun kierrettiin kauppoja.
"Mitä vittua? Tuohon hintaan pitää tulla kaupan päälle nivelakseli levykytkimellä ja kuljetus pihaan! No ei Saatana tuommosesta halvasta ruuvisyötelingosta tuommoista hintaa! Se irtisiipilinko on vitusti parempi ja kestävämpi! No jos tuo on se tiukka hinta, niin miepä lähen toiseen liikkeeseen kattomaan, onko siellä vielä järki tallella!"
Ja toisessa paikassa muuten sama, mutta "Ja vittu tuommonen irtosiipipaska! Nuo ne on vittu niin löyhiä! Semmoinen ruuvisyöttö on paljon fiksumpi ja kestävämpi! Paljonko muka sie tosiasiassa tahot tuosta? Ei Helevetti! Jopa sie vain unen näit!"
Tulipa sitten ostettua tuommoinen Ala-Talkkari 231. Suunsoitto kannatti, sillä käteiskaupalla sai hintaa jonkin verran tippumaan. Kuljetusta ei saanut, mutta se hoitui 50€:n vuokratrailerilla. Se irtosiipilinko olisi tullut pihaan, mutta hintaeroa oli useampi satanen. Näkyvissä olevilla ajoilla tuokin tulee kestämään muutaman kymmenen vuotta.

Torvia en jaksanut kötöstää paikalleen ennen koeponnistusta. En meinannut laittaa niitä tai ritilöitä, ellei ole ihan pakko. Nyt on ollut niin vähän ja niin märkää lunta, että ei ole päässyt/kannattanut kokeilla, miten toimii ilman ja olisiko tarvetta.
 
Tulipa sitten ostettua tuommoinen Ala-Talkkari 231. Suunsoitto kannatti, sillä käteiskaupalla sai hintaa jonkin verran tippumaan. Kuljetusta ei saanut, mutta se hoitui 50€:n vuokratrailerilla. Se irtosiipilinko olisi tullut pihaan, mutta hintaeroa oli useampi satanen. Näkyvissä olevilla ajoilla tuokin tulee kestämään muutaman kymmenen vuotta.

Torvia en jaksanut kötöstää paikalleen ennen koeponnistusta. En meinannut laittaa niitä tai ritilöitä, ellei ole ihan pakko. Nyt on ollut niin vähän ja niin märkää lunta, että ei ole päässyt/kannattanut kokeilla, miten toimii ilman ja olisiko tarvetta.
Saako tuohon muovit runko-osan siiven pintaan vai joko ne on valmiina? Nuoskalumella toimii paremmin, jos ne pinnoitemuovit on siivissä. (Siis rungon siivissä, mitä pitkin lumi valuu ruuville ja heittosiiville.)

Käyttömäärästä riippuu, mutta etulaakeri ruuvin etupäässä ja lingon päädyssä oleva laakeri kannattaa rasvata myös kesken käyttökauden, samoin nivelakselin ristikot. Huomattavasti helpompi, nopeampi ja halvempi on rasvata kuin vaihtaa ristikkoa tai laakeria.

Vastaava mutta vanhempi, väriltään punainen on minullakin käytössä. Torvet jäi laittamatta itselläkin. Jokainen ymmärtää, että tukossa olevaa pyörivää konetta ei pidä mennä jaloilla tai käsillä sorkkimaan.
 
Mulla on lingossa vasemman puolen ritilä poistettu. Jos ajaa vähän nuoskaisempaa lunta, niin tulee helpommin ulos siitä puolelta ja tukkeutuminenhan tapahtuu lähes aina, kun se torvi alkaa mennä umpeen. Nyt kun ritilä puuttuu, niin raskas lumi ei paakkuunnu sen päälle ja tuki torvea.
 
Onko vinkkiä kytkin remppaan, hussen 353 kytkin kantaa. Onko vain jouset kuoliintuneet vai voiko tuo keskiosa myös hajota?
h710-7824_orig.jpg
 
Ehkä nyt jo ollaan tietoisempia mutta sanon kuitenkin ettei kannata tohottaa sillä lumilingolla päin rakennusten seiniä vaikkei siinä ikkunia olekkaan.
Isä ukkoni teki tietämättään näin ja sai kuulla siitä sitten naapureiltaan jälkeenpäin kun maalit seinissä vähän otti nokkiinsa.
 
Mulla on kans ollu jonkin aikaa kaivurikuumetta ainakin 38,4 astetta. Joku vanha ja vuotava persveivari etukuormaimella olis ihan kiva tonkimiseen. Eihän mulla käyttöä sille oo kun ehkä 10 tuntia vuoteen, mutta keksin helposti kymmenenkin tyhmempää paikkaa kuluttaa roposiaan. Vähän vaisua on tarjonta näin talvisin. Kai niitä taas myyntiin tulee, kunhan kaivukelit alkaa.
Piti lainaamani tätä omaa kevättalven viestiä. Kesäaikaan tuli sitten lääkitystä tähän vaivaan ja meillekkin historian ensimmäinen valmetti, tai siis Valtrahan se virallisesti on ja malliltaan C812M. Tuolla se hallissa nyt on tiputellut öljyä ja puratti vielä taka-akselinkin pois kun siellä näkyi alkavaa murtumaa alennusvaihteen kotelossa. Samoista rojuista tuo 812 on onneks kasattu kuin aikaisensa nollakakkoset, joten uus purkuosa odottelee jo paikalleenmenoa. Sit olis vielä pieniä öljyvuotojen paikkauksia kun joskus öljyt innostuu hydrauliikkaan vaihtamaan. Kuormainrunko kun on säiliönä, niin etukuormaimen sylinterin alta aavistuksen tihkuu läpi, että pysyy kosteana. Kai sieltä vielä matkan varrelta muutakin löytyy. Kopin puhallin on pimeänä ja tutkinnan alla. Tietääkö joku miten sen katkaisijan pyöritysnupin saa irti rikkomatta sitä? Olettaisin, et katkaisija on tuon mallinen.
 
Saako tuohon muovit runko-osan siiven pintaan vai joko ne on valmiina? Nuoskalumella toimii paremmin, jos ne pinnoitemuovit on siivissä. (Siis rungon siivissä, mitä pitkin lumi valuu ruuville ja heittosiiville.)

Käyttömäärästä riippuu, mutta etulaakeri ruuvin etupäässä ja lingon päädyssä oleva laakeri kannattaa rasvata myös kesken käyttökauden, samoin nivelakselin ristikot. Huomattavasti helpompi, nopeampi ja halvempi on rasvata kuin vaihtaa ristikkoa tai laakeria.

Vastaava mutta vanhempi, väriltään punainen on minullakin käytössä. Torvet jäi laittamatta itselläkin. Jokainen ymmärtää, että tukossa olevaa pyörivää konetta ei pidä mennä jaloilla tai käsillä sorkkimaan.
Enpä hoksannut muoveja katsella.

Aika samanlainen Esko ollut käytössä aiemmin, kunnes tuli erinäisiä juttuja ja ostettiin oma. Tuli rasvailtua asennuksen yhteydessä. Ihan 100% ihastunut en ollut tuohon "heittokammioon". Vaikuttaa siltä, että vähän ahtaampi kuin Eskossa ja pitää putsata huolella käytön jälkeen. Sen verran testailin, että vetelin vähän lumia kasaan (oli niin märkää etten viitsinyt edes yrittää lingota) risteyksestä. Sen jälkeen olikin sitten pesä melko täynnä soransekaista lunta. No, tuo nyt ei sinänsä iso homma ole, mutta pitää vain aina muistaa tehdä.
 
Ehkä nyt jo ollaan tietoisempia mutta sanon kuitenkin ettei kannata tohottaa sillä lumilingolla päin rakennusten seiniä vaikkei siinä ikkunia olekkaan.
Isä ukkoni teki tietämättään näin ja sai kuulla siitä sitten naapureiltaan jälkeenpäin kun maalit seinissä vähän otti nokkiinsa.
Itselläni paras kokemus on, kun aiemmin käytössä olleen Eskon luukku petti ja luukku aukesi vajaan viiden metrin päässä anoppilan seinästä ja keittiön ja olohuoneen ikkunasta. Pehmyttä pakkaslunta oli tuiskuttanut jo kolmattakymmentä senttiä ja tuli koko ajan lisää, joten takalasi oli aivan tukossa, enkä nähnyt tapahtunutta. Ihmettelin vain, kun anoppi juoksi portaille huitomaan, kun olin tulossa ajamaan toista kierrosta. Taivainen ihme on, että ikkunat eivät menneet rikki. :whistle:

Toinen käyttäjä oli nimittäin ollut kätevä ja laittanut luukkuun hydraulisylinterin, joka ei kuitenkaan jaksanut pitää luukkua kunnolla kiinni. Samalla luukun lukitus oli avattu, että sitä sylinteriä voi kätevästi käyttää. Nyt sitten lumi pääsi ravistamaan sitä luukkua ja lopulta repi sen auki. Lausuin kovalla äänellä melko monta rumaa sanaa, samalla kuin kötöstin luukun uudestaan kiinni paksulla rautalangalla.
 
Back
Top