Koneosasto - Maansiirto, maatalous, metsä yms. työkoneet.

Saa tuollaisen myös näköjään t54 alustalla:)
574ee445ef6bfVector_450__(15).jpg


8760m31ecc67218.jpg
 
Saa tuollaisen myös näköjään t54 alustalla:)
574ee445ef6bfVector_450__(15).jpg


8760m31ecc67218.jpg
Onko joku tutkinut tuollaisen sielunelämää enemmänkin , että millaisia teknisiä tietoja ja ratkaisuja noissa on versus länsipuimurit? Täystela-alusta voisi kyllä olka kova veto pehmeimpien peltojen puintiin tai ylisuuria akselipainoja vastaan.
Edit Tai onko tässä jotain länsilkytköstä muuten olemassa?
 
Kerran on tullu napakympillä vähän ajeltua, kun kuskasin naapurin silloisella koneella maata meidän hallityömaalla. Olihan se semmoinen kuminauhakone. Koppi oli kyllä ihan mukava kun vertaa muihin 80-lukulaisiin. Ihan käteensopiva laite kaikkinensa.

Kaivurin taka-akselin kasauskin pääsi aluilleen. Sisempi kotelo tuli heitettynä joulunpyhinä kiinni ja napa-akselikoteloon on vaihdettu parempi vetoakseli ja laakerit shimmattu kun tuo sisempi pala oli vielä irrallaan ja sai sovitettua toisiinsa.

IMG_20211227_1526174MP.jpg
 
Kerran on tullu napakympillä vähän ajeltua, kun kuskasin naapurin silloisella koneella maata meidän hallityömaalla. Olihan se semmoinen kuminauhakone. Koppi oli kyllä ihan mukava kun vertaa muihin 80-lukulaisiin. Ihan käteensopiva laite kaikkinensa.

Kaivurin taka-akselin kasauskin pääsi aluilleen. Sisempi kotelo tuli heitettynä joulunpyhinä kiinni ja napa-akselikoteloon on vaihdettu parempi vetoakseli ja laakerit shimmattu kun tuo sisempi pala oli vielä irrallaan ja sai sovitettua toisiinsa.

Katso liite: 55202
Sinapinkeltainen väri viittaa vahvasti vanhempiin Valmetteihin, muuten ei oikein osaa arvata mitä kuvassa.. Traktorikaivuri taitaa olla kuitenkin kyseessä?
 
Joo Syväsen tekele Valmetin pohjalle. Tuossa on muunninlaatikko, mut siitä eteenpäin perä samoista osista kuin aikaisensa 702-903. Ainoo ero, että tasauspyörästön lukon käyttöakseli menee tässä vasemmasta ronkasta (näkyy kuvassa liki peräkoteloa). Tuokin on maatalousraktorin oikean puolen ronkka mikä menee nyt paikoilleen.

Vanha oli lähteny murtumaan tuosta sisemmästä kotelon osasta. Joku senkin oli jo kerran vaihtanut, kun väri oli armeijan vihreä ja samalla lailla tavallisesta traktorista purettu, kun öljyn täyttö- ja tyhjennystulpat olivat väärin päin. Oikea ja vasen puoli ovat siis täydelliset peilikuvat lukuunottamatta noita proppujen koneistuksia ja lukon käyttöakselin reikää. No ei tuo kallis remppa ole, kun koko akselipaketti purkuna tais olla kolmisensataa.

IMG_20210716_1849224P.jpg
 
Viimeksi muokattu:
No on mulla vitun hyvä tuuri noiden konemyyjien kanssa. Traktori rupesi vaatimaan jarrunestettä lisää. Onneksi olen niin tumpelo, että en tajua näistä mitään, joten KVG ja näköjään L-95 New Holland ei syö tavallista jarrunestettä, vaan pitää olla öljypohjainen jarruneste. Normaali neste syö tiivisteet suunnilleen välittömästi.

No, painelin sitten paikalliseen merkkiliikkeeseen. Kun kerroin myyjälle, että "Nyykkäri tarttee jarrunestettä", niin vastauksena oli kehotus mennä Motonettiin. Kun sanoin, että pitäisi olla oma erityinen öljypohjainen neste, niin vastauksena oli piiiiitkä ja hidas katse, sekä kysymys "Mitä se on?" Lopulta tinkaamisen jälkeen kehotti soittamaan toisen kaupungin liikkeeseen, sieltä löytyy kuulemma myyjä, joka tietää näistä jotain. Kun kysyin, että eikö paikallinen myyjä voi soittaa, niin kuulemma ei.

Ja sitten ne vielä ihmettelee, miksi tuo maatalouspuoli kuihtuu noissa kaupoissa ja ihmiset asioi verkkokaupan kanssa.

Paras (tai pahin) oli (toisessa liikkeessä), mistä muutama vuosi sitten hain paalaimen noukkijan piikkejä. Sanoin myyjälle, että otin viimeiset hyllystä. Se kertoi olevansa juuri tekemässä tilausta ja että muutaman päivän päästä tulee lisää. Appiukko (oli silloin vielä voimissaan) haki sitten muutaman piikin muun asiointinsa ohessa ja laskuttivat siltä toistasataa euroa erillistä tilausmaksua. Ja se oli vielä niin hölmö, että maksoi, kun ne sanoivat tilatun erikseen meille.
 
Ilmeisesti sitikan tuote on vastaavaa. Mieluummin kuitenkin alkuperäistä, tässä tapauksessa.
 
Aikanaan maastopyörän jarruihin ainakin kävi Sitikan alustan hydrauliikkaöljy. Litrahinta oli vähän eri lukemissa kuin Shimanon omat öljyt.
 
Tämän tekijän videot ovat varsin koukuttavia. Tässä tuulenkaatojen noukkimista, mutta kautta linjan mielenkiintoisia ja mukavia katsottavia ja kuunneltavia.

Muistakaa, että teitä on varoitettu :rolleyes:

Ammattimies siinä pistelee puita pätkiksi, rauhallisen oloista tuottavaa työtä konetta rikkomatta. Näkee heti otteista, että kaveri osaa.

Ajomiehelle lajikkeissa arpomista, en nähnyt oliko hakkuupäässä värimerkkari käytössä. Videosta en voinut erottaa esim. niiden kuivaneiden kuivumisen astetta, mitkä meni hakepuuksi. Motomies pätki koko rungon samaan energiapuu läjään. Lunta päälle ennen ajoa, niin siinäpä ajaessa arvot.
 
Itse itseäni lainaten:
Tulipa sitten ostettua tuommoinen Ala-Talkkari 231. Suunsoitto kannatti, sillä käteiskaupalla sai hintaa jonkin verran tippumaan. Kuljetusta ei saanut, mutta se hoitui 50€:n vuokratrailerilla. Se irtosiipilinko olisi tullut pihaan, mutta hintaeroa oli useampi satanen. Näkyvissä olevilla ajoilla tuokin tulee kestämään muutaman kymmenen vuotta.

Torvia en jaksanut kötöstää paikalleen ennen koeponnistusta. En meinannut laittaa niitä tai ritilöitä, ellei ole ihan pakko. Nyt on ollut niin vähän ja niin märkää lunta, että ei ole päässyt/kannattanut kokeilla, miten toimii ilman ja olisiko tarvetta.
Tämähän vaikuttaa ihan Helwetin hyvältä ostokselta. Sen ahtaan pesän saa puhtaaksi, kun pyörittää tyhjänä vähän aikaa. Toissapäivänä kohtalainen nuoskalumikin tuli läpi heittämällä. Ja lisäksi tuo yksittäinen irtosiipi, mikä vissiin on tehty hakkaamaan paakut pienemmiksi, pitää samanlaista ääntä kuin jokin toisen maailmansodan aikainen potkurikone, joten aikansa kuluksi voi kuvitella saalistavansa Mersulla "rosvoja" Kannaksen taivaalla kesällä 1944.

Tosin vaikuttaa hieman raskaammalta pyöritettävältä traktorille, mitä on tietenkin pidettävä sangen negatiivisena asiana.

Mutta.

"ME HUMALLUMME LENTOPETROOLIN KATKUSTA JA OLEMME NIIN KAUNIITA! NIIN KOVIN KAUNIITA! ALWAYS CHECK YOUR SIX! ATTAKEE!" TU TÖ DETH!
 
Onkos noissa metsänkaatovehkeissä nykyäänkään vielä mitään kamerasysteemiä millä näkee ettei se terä kiviin osu? Ainakin noissa tuulenkaato puissa varmaan helpolla terät tylstyy.
Tuli vaan mieleen kun itse käsipelillä koonnut nyt niitä tuulenkaatoja/lumenpainamia ja voi sitä vitutuksen määrää kun kipinät vaan lentää. Siinä ei ihan pienet viilaukset auta.:(
 
Onkos noissa metsänkaatovehkeissä nykyäänkään vielä mitään kamerasysteemiä millä näkee ettei se terä kiviin osu? Ainakin noissa tuulenkaato puissa varmaan helpolla terät tylstyy.
Tuli vaan mieleen kun itse käsipelillä koonnut nyt niitä tuulenkaatoja/lumenpainamia ja voi sitä vitutuksen määrää kun kipinät vaan lentää. Siinä ei ihan pienet viilaukset auta.:(
Ei niissä kameroita tai mitään tunnistimia ole, kuski päättää sahausnapilla, missä asti laippa käy.

Kuskit oppii aika hyvin kivet varomaan, jatkuva ketjun vaihto tympeää hommaa sekä kustannuskin, ketjun teroitus ei ole ilmainen operaatio.

Muutama ketju tuurissa meidän kivikoissa siitä huolimatta.
 
Tuulenkaadot on vielä asia erikseen. Joskus runko on niin tiiviisti maata vasten, että tyven katkaisussa terä osuu väistämättä maahan. Joskus taas on puun kaatuessa juurakko kipannut säkillisen hiekkaa rungon päälle, ja sitä on voinut levitä koko tyvipölkyn pituudelle. Toki sitä voi karsintaterillä hinkata kuorta pois, jolloin pahimmat soratkin lähtevät.
 
Tuulenkaadot on vielä asia erikseen. Joskus runko on niin tiiviisti maata vasten, että tyven katkaisussa terä osuu väistämättä maahan. Joskus taas on puun kaatuessa juurakko kipannut säkillisen hiekkaa rungon päälle, ja sitä on voinut levitä koko tyvipölkyn pituudelle. Toki sitä voi karsintaterillä hinkata kuorta pois, jolloin pahimmat soratkin lähtevät.
Juu näinhän se on ja välillä se koko puu on aika syvällä maassa. Koneella saa monessa tapauksessa nostettua sitä runkoa edes vähän näissä tuulenkaadoissa ja tehdä niitä karsinta liikkeitä. Ja moottorisahalla....käsivoimilla.. Melkein parempi että jättäisi sinne lahoamaan ja ituhipitkin kiittäisi.
 
Juu näinhän se on ja välillä se koko puu on aika syvällä maassa. Koneella saa monessa tapauksessa nostettua sitä runkoa edes vähän näissä tuulenkaadoissa ja tehdä niitä karsinta liikkeitä. Ja moottorisahalla....käsivoimilla.. Melkein parempi että jättäisi sinne lahoamaan ja ituhipitkin kiittäisi.
Jos puun latvapuoli on paremmin koholla maasta, niin voi karsia ja pätkiä sitä latvasta alkaen. Tällöin tyvikin voi alkaa kohota, kun rungon paino vähenee. Hiekkaista tyveä taas voi kuoria vaikka kirveellä ennen kuin ryhtyy sahaamaan. Mutta onhan nuo kusisia.
 
Back
Top