Koneosasto - Maansiirto, maatalous, metsä yms. työkoneet.

Jos oikein muistan, niin etelärannikolla meni joskus 70-luvulla traktori jään läpi meren pohjaan, ja Puolustusvoimain helikopteri kävi nostamassa sen ylös.

Ei taitaisi Ponsset kyllä sellaisella nousta, mutta saattaa puomi ja hytti kyllä ottaa osumaa, jos ne rannalta käsin kiskotaan nahkoineen ylös.
Tuttu kaveri kertoi joskus miten oli jäätietä aurannut MF 165 mennyt jäistä läpi perälevyineen kaikkineen. Nostamaan hälytettiin armeijan silloinen neukkukopteri (Mi8 tms?), traktori yhdessä takalanan kanssa painoi kuitenkin liikaa joten sukeltajat joutuivat sen irrottamaan ennen nostoa. Eli ei ne paljoa nostaneet jos 2,5t oli tiukka. Mutta nuo Ponsset pitää varmaan jollain nostoproomulla nostaa ylös, ei niitä varmaan pohjaa pitkin voi raahata. Etenkään jos eivät ole pyörillään
 
Tuttu kaveri kertoi joskus miten oli jäätietä aurannut MF 165 mennyt jäistä läpi perälevyineen kaikkineen. Nostamaan hälytettiin armeijan silloinen neukkukopteri (Mi8 tms?), traktori yhdessä takalanan kanssa painoi kuitenkin liikaa joten sukeltajat joutuivat sen irrottamaan ennen nostoa. Eli ei ne paljoa nostaneet jos 2,5t oli tiukka. Mutta nuo Ponsset pitää varmaan jollain nostoproomulla nostaa ylös, ei niitä varmaan pohjaa pitkin voi raahata. Etenkään jos eivät ole pyörillään
Olisiko ollut sama tapaus, nyt muistan että perälevy piti irrottaa ennen kuin nousi.
 
Tuttu kaveri kertoi joskus miten oli jäätietä aurannut MF 165 mennyt jäistä läpi perälevyineen kaikkineen. Nostamaan hälytettiin armeijan silloinen neukkukopteri (Mi8 tms?), traktori yhdessä takalanan kanssa painoi kuitenkin liikaa joten sukeltajat joutuivat sen irrottamaan ennen nostoa. Eli ei ne paljoa nostaneet jos 2,5t oli tiukka. Mutta nuo Ponsset pitää varmaan jollain nostoproomulla nostaa ylös, ei niitä varmaan pohjaa pitkin voi raahata. Etenkään jos eivät ole pyörillään
oli puhetta yhden palomiehen kanssa että koneet olisi pohjassa ½ pystyssä keula tai perä kyljellään...
 
oli puhetta yhden palomiehen kanssa että koneet olisi pohjassa ½ pystyssä keula tai perä kyljellään...
Mikäli koneet saadaan pyörilleen, vesistön pohja on kova sekä suhteellisen tasainen ja koneista saadaan jarrut vapautettua, niin pohjaa pitkin rantaan veto olisi edullisin ratkaisu.

Täyden maallikon mielipide. En suinkaan ole mikään hinaus expertti.
 
Mikäli koneet saadaan pyörilleen, vesistön pohja on kova sekä suhteellisen tasainen ja koneista saadaan jarrut vapautettua, niin pohjaa pitkin rantaan veto olisi edullisin ratkaisu.

Täyden maallikon mielipide. En suinkaan ole mikään hinaus expertti.
Muutama vuosi sitten erään värikkään, käsipallopiireistäkin tutun, riihimäkeläisen maansiirtoyrittäjän Caterpillar-pyöräjuormaaja ajettiin Kollmilampeen Hausjärvellä. Se tuli aikanaan sieltä takaisin ihmisten ilmoille puskukoneella vetämällä, mutta erona tähän tapaukseen oli että se oli pyörillään pohjassa kun oli sinne rannasta ajettu. Tuollainen lautalta tippuminen voi tietysti kääntää koneen mihin vain asentoon.
https://www.akiranta.com/142

 
Ei ole paha hinta vielä, tosin siinä viimetunnilla se hinta vasta nouseekin.

Itsellä ei kokemusta tollaisen käytöstä niin miten herkkä on kaatumaan? Siinä kun tukijalkoja ei ole.
Tärkeintä niin elämässä kuin metsäkuormaimen käytössä on ettei tee virheitä.. Omaan 25- vuotisen kokemuksen perusteella ei ole ainakaan vielä kaatunut. Eikä ole omasta mielestä ollut lähellä. Mutta tarkkana saa olla että paljonko saa takapyörää tai keulaa nostattaa. Mutta on se oikeasti aivan mahdollista kaataa. Itse en tukijalkoja kaipaa. Meillä on takapyörät levitetty ja talvella ketjut niin riittävän vakaa ollut.
Edit Ja tän kehumisen jälkeen varmaan kaatuu..
 
Tärkeintä niin elämässä kuin metsäkuormaimen käytössä on ettei tee virheitä.. Omaan 25- vuotisen kokemuksen perusteella ei ole ainakaan vielä kaatunut. Eikä ole omasta mielestä ollut lähellä. Mutta tarkkana saa olla että paljonko saa takapyörää tai keulaa nostattaa. Mutta on se oikeasti aivan mahdollista kaataa. Itse en tukijalkoja kaipaa. Meillä on takapyörät levitetty ja talvella ketjut niin riittävän vakaa ollut.
Edit Ja tän kehumisen jälkeen varmaan kaatuu..
Oma kokemus on, että äkkipoikaa hirvittää jo melko kauan ennen kuin kaatuminen on todennäköistä. Tietenkin siinä sietokyky ja luottamus lisääntyy, ja sitä kautta riskit kasvavat.
 
Tärkeintä niin elämässä kuin metsäkuormaimen käytössä on ettei tee virheitä.
Juu näinhän se, tuli sitä keikuteltua joskus riukuvammastakin ojien reunoissa. Siinä on ne tassut niin helvatan kapea asenteiset ja pienet mutten koskaan sentään kaatanut.

Noo, metsäkärryt missä nosturi kärryn aisalla sitten kaatui rinnemaastossa. Ei ollut paljoa kuormaa ja oikeni helposti tukijalkaa käyttämällä.

Takapyörien levitys varmaan auttaa tossa.
 
Juu näinhän se, tuli sitä keikuteltua joskus riukuvammastakin ojien reunoissa. Siinä on ne tassut niin helvatan kapea asenteiset ja pienet mutten koskaan sentään kaatanut.

Noo, metsäkärryt missä nosturi kärryn aisalla sitten kaatui rinnemaastossa. Ei ollut paljoa kuormaa ja oikeni helposti tukijalkaa käyttämällä.

Takapyörien levitys varmaan auttaa tossa.
Joo ja eihän tuo sitten mikään ammatti- tai urakkaluokan kone olekaan että malttia ja sopeutumista tarvitaan niin ergonomiassa, vakaudesta, voimissa kuin ulottuvuudessa yms. Jos haluaisi lisävakautta saada niin vannepainot olisi hyvät tai nestetäyttö takapyöriin. Ja jos oikein pro-meininkiä haluaisi niin etuakselin keinuun hydraulinen lukitus kuten myös lukitussylinteri traktorin perästä kärryn asialle joka estää kuulumisen. Mutta ajalle ja rahalle joka noihin menisi on vielä muutakin käytyöä..
 
Joo ja eihän tuo sitten mikään ammatti- tai urakkaluokan kone olekaan että malttia ja sopeutumista tarvitaan niin ergonomiassa, vakaudesta, voimissa kuin ulottuvuudessa yms. Jos haluaisi lisävakautta saada niin vannepainot olisi hyvät tai nestetäyttö takapyöriin. Ja jos oikein pro-meininkiä haluaisi niin etuakselin keinuun hydraulinen lukitus kuten myös lukitussylinteri traktorin perästä kärryn asialle joka estää kuulumisen. Mutta ajalle ja rahalle joka noihin menisi on vielä muutakin käytyöä..
Nii tossahan on myös etunostolaitteet, saakohan niillä vakautettua traktoria painamalla ne maahan.:unsure:
Ainakin se etu tollaisessa on että saa nostettua puunrunkoja aika traktorin edestäkin.
 

Havaitut viat​

Kouran hydrauliikka vuotaa jostakin kohtaa, ei siksi nosta painavia runkoja. Vuotavan kohdan korjaamalla saa hyvän metsälaitteen. Toimii kuitenkin niin kuin videolla näkyy, eli kaikki liikeradat toimii, voima vaan puuttuu koska vuotaa jostain.
Jos pumpusta on mennyt ryönää läpi ja on kulunut väljäksi, ilmenee se juuri noin. Ulospäin vuotaminen ei vaikuta nostovoimaan, vaan sotkee paikat ja olisi kyllä laitettu kuntoon myyntiä varten.

Ei jatkoon.
 
Jos pumpusta on mennyt ryönää läpi ja on kulunut väljäksi, ilmenee se juuri noin. Ulospäin vuotaminen ei vaikuta nostovoimaan, vaan sotkee paikat ja olisi kyllä laitettu kuntoon myyntiä varten.

Ei jatkoon.
Tosin noi vanhat metsäkuormaajat on kyllä sellaisia liikkuvia öljysirottimia että välillä saa kaljunkin harmaaksi.. Letkuja ja putkia menee koko puomin matkalla, menee taiton ja käännön yli, jatkon yli menee letkut, rotaattorit kuluneita samoin kuin venttiilipöydät, oksat repineet letkutuksia. Ja tietysti kaiken kruunaa suomalaisen maatalouskonevalmistuksen helmasynti eli kaikesta tinkiminen. Eli kyllä näissä saa varautua kaikkeen remonttiin.. Mutta kyllä tällä silti minusta puut liikkuu sopivissa olosuhteissa aika sujuvasti. Ja yli 30 vuodessa ehtii sattua ja tapahtua kaikenlaista niin koneille kuin kuskeille. Meidän koneessa oli kerran lattialla 10 cm vettäkin..
 
Jos pumpusta on mennyt ryönää läpi ja on kulunut väljäksi, ilmenee se juuri noin. Ulospäin vuotaminen ei vaikuta nostovoimaan, vaan sotkee paikat ja olisi kyllä laitettu kuntoon myyntiä varten.

Ei jatkoon.
Jos yhden sylinterin voima on kadoksissa, voi olla siinä tapauksessa sylinterin sisäinen vuoto, mutta jos kaikista, pumppu on kaputt.

Hydrauliikan suodatin ja öljyt vaihtamalla selviää mahdollinen suodattimen tukkeutumisesta johtuva tehon heikkous.

En saanut linkkiä auki, oliko nosturi erillisellä hydrauliliikalla vai traktorin? Näitähän on keulapumpulla, ulosotolla pyöritettävällä pumpulla tai traktorin omalla pumpulla käytettäviä.

Edit: mikä metsäkuski se on, jos ei kärriä ole vähintään kerran kaatanut:).

Lisään vielä, että metsäajo on omanlaistaan, ei peltoajoon edes etäisesti verrattavaa ja kuskilla on järjen käyttö erittäin suotavaa.
Pitää tietää milloin on aika käskeä konetta tai toisin päin lähteä vaikka kiertoreittiä. Meillä on erittäin jyrkkä piirteistä maastoa ja tämä ei metsäajoa helpota. Usein ajo onnistuu yhteen suuntaan kuorman kanssa mutta ei vastamäkeen. Vetävä kärri näissä maastoissa on ainakin urakoinnissa välttämätön.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top