Koneosasto - Maansiirto, maatalous, metsä yms. työkoneet.


Ja heti tarvittiin palokuntaa...
 
Nauratti muuten aika makeasti tuossa Acgon uutta moottoria käsittelevässä artikkelissa, kun kannen yläpuolista nokka-akselia puffattiin hienona uutuutena. Eihän niitä ohc-moottoreita ollut kuin vasta ensimmäisessä maailmansodassa ja T-34:ssäkin vain vaatimaton dohc-kone.
 

Kova tuntilukema Norcarissa. Muutoinkin 10 tn koneella 10 tn:n hyötykuorma, ei taida tähän nykykoneet pystyä.

Edit: esim Komatsu 825 TX kantaa hyötykuormaa 9 tn ja painaa yli 14 tn.
Joskus on tullut ajettua vanhaa Volvon 13-tonnista dumpperia, jonka maksimi paino on 31 tonnia, eli 18 tonnia pitäisi ottaa hyötykuormaa...

On muuten ylikuormalla ajaessa hieman kilin tunteet.
 
Onko kokemuksia, omia tai tutuilta kuultuja, MF 3000- sarjalaisista? Lähinnä ehkä nykypäiviltä kun kuitenkin jo vanhempia koneita, mutta hyvät tapaukset kannattaa jakaa vanhempinakin..
 
Onko kokemuksia, omia tai tutuilta kuultuja, MF 3000- sarjalaisista? Lähinnä ehkä nykypäiviltä kun kuitenkin jo vanhempia koneita, mutta hyvät tapaukset kannattaa jakaa vanhempinakin..
Tutulla oli 3000-sarjan kutos Perkinssillä varustettu, numeroa en muista. Lähti vaihtoon siitä syystä, että sen kytkin ei kestänyt.

Vaihtoivat kytkimeen uudet rojut ja kohta se taas luisti.

Vaihdekaavio siinä taisi olla jotenkin erikoinen, muutoin ohjaamoltaan ja hallintalaitteiltaan ihan ok. Moottorina luja ja polttoainetaloudeltaan hyvä Perkins.
 
Tutulla oli 3000-sarjan kutos Perkinssillä varustettu, numeroa en muista. Lähti vaihtoon siitä syystä, että sen kytkin ei kestänyt.

Vaihtoivat kytkimeen uudet rojut ja kohta se taas luisti.

Vaihdekaavio siinä taisi olla jotenkin erikoinen, muutoin ohjaamoltaan ja hallintalaitteiltaan ihan ok. Moottorina luja ja polttoainetaloudeltaan hyvä Perkins.
Itse olen kuullut, että osa ainakin vaihteistovioista johtui käyttäjien(vanhasta) tavasta heiluttaa vaihdekeppiä sivulle ja näin kokeilla onko vapaalla. Näissä käsittääkseni tuo liike vaihtoi aluevaihdetta ja siten kuormitti laatikkoa. Kytkimen kulumiseen tuo ei varmaan vaikutakkaan. Siihen voi toisaalta olla monia syitä mikä kuluttaa vanhanaikaista kytkintä, alkaen liiasta voimasta tai Kytkimen alimittaisuudesta päättyen liian kovaan tai kuormittavaan käyttöön. Joku kuskin vääränlainen tottumuskin voi aiheuttaa sen; luistatus vaikka kuormatessa tai jalan pito polkimella.
Hienoja koneitahan nuo on olleet aikoinaan, ehkä ensimmäisiä ns nykytraktoreita. Kysyn kun tällainen voisi olla ehkä tarjolla, edellisen omistajan lopetettua viljelytyöt ns luonnollisista syistä..
 
Itse olen kuullut, että osa ainakin vaihteistovioista johtui käyttäjien(vanhasta) tavasta heiluttaa vaihdekeppiä sivulle ja näin kokeilla onko vapaalla. Näissä käsittääkseni tuo liike vaihtoi aluevaihdetta ja siten kuormitti laatikkoa. Kytkimen kulumiseen tuo ei varmaan vaikutakkaan. Siihen voi toisaalta olla monia syitä mikä kuluttaa vanhanaikaista kytkintä, alkaen liiasta voimasta tai Kytkimen alimittaisuudesta päättyen liian kovaan tai kuormittavaan käyttöön. Joku kuskin vääränlainen tottumuskin voi aiheuttaa sen; luistatus vaikka kuormatessa tai jalan pito polkimella.
Hienoja koneitahan nuo on olleet aikoinaan, ehkä ensimmäisiä ns nykytraktoreita. Kysyn kun tällainen voisi olla ehkä tarjolla, edellisen omistajan lopetettua viljelytyöt ns luonnollisista syistä..
Enpä tiedä syytä tuohon kytkinongelmaan, mutta kone oli lähtenyt jo edelliseltäkin omistajalta vaihtoon kytkinongelmien takia. Luullakseni alimitoitettu kytkin. Moottori siinä oli noin 100 hp:n ahtamaton kuutonen.
 
Enpä tiedä syytä tuohon kytkinongelmaan, mutta kone oli lähtenyt jo edelliseltäkin omistajalta vaihtoon kytkinongelmien takia. Luullakseni alimitoitettu kytkin. Moottori siinä oli noin 100 hp:n ahtamaton kuutonen.
Tuota kytkinongelmaa jäin tässä miettimään, että jos kahdella eri omistajalla on ollut tuollaista niin johtuu varmasti jostain koneen 'ominaisuudesta". Toisaalta taas MF on ja on ollut pitkän linjan traktorivalmistaja ja nuo 3000-sarjalaiset ovat kuitenkin olleet tuolta osin ainakin vielä perustraktoreita. Itsellä ei tuosta sarjasta ole mitään kokemusta, eikä niitä oikein ole tuttaavapiireissäkään ollut .
 
Nyt on kyllä urostekoja video täynnänsä! Tosin osa noista näyttää ihan samankaltaisilta, joita olen itsekin päässyt käsittelemään. Lisäksi kiitettävä prosentti videon kohteista taitaa olla Suomesta. TORILLE!

Edit.
Osa noista on ihan kaupan vehkeitä, enkä ymmärrä niiden päätymistä TOP 10 Dangerous -listalle, mutta nuo terä kytketty suoraan moottoriin -viritykset on ihan parhautta!
Ja tänään sain nähdä (onneksi ei toiminnassa) ihan itse tehdyn hakettimen, joka tekee mistä tahansa puutavarasta reilua 5-senttistä haketta. Ilman mitään sen kummempia (ja turhempia) alennusvaihteita, suoraan voiman ulosottoon nivelakselilla kytketty itse tehty terä. Torven läpi puu tuohon ja näpit irti mieluiten vähän ennen kuin terä nappaa kiinni. Terä on tehty teroitetuista lattateräksenpätkistä, jotka on hitsattu suoraan akseliin, suunnilleen tasasella jaolla. Terä on paljaana ilman mitään suojuksia.

Tämä viritys olisi mennyt tuon (ja minkä tahansa muunkin) videon ykköseksi ihan heittämällä. O' Herra Jumala!
 
Vanha apulanta levitin muuntui hiekottimeksi muutama päivä sitten,tarvikkeita meni: yksi rosteri ovenkarmin pätkä työmaan metallijäte astiasta sekä pari Combo puikkoa hitsausmuuntajaan,ei tarvinnut edes siipiä lyhentää,tien leveys sepelöityy🙂mitään romua ei kannata nakata koskaan pois!!
 
Vanha apulanta levitin muuntui hiekottimeksi muutama päivä sitten,tarvikkeita meni: yksi rosteri ovenkarmin pätkä työmaan metallijäte astiasta sekä pari Combo puikkoa hitsausmuuntajaan,ei tarvinnut edes siipiä lyhentää,tien leveys sepelöityy🙂mitään romua ei kannata nakata koskaan pois!!
Tiesuolaakin levittänyt vanhalla Bogballella. Onnistuu pienillä kierroksilla muuten hyvin, mutta traktorin puhdistus tiesuolasta melkoinen työmaa. Suola pölyää aika paljon.
 
Back
Top