Koneosasto - Maansiirto, maatalous, metsä yms. työkoneet.

Haaveilen aika ajoin neliveto traktaatista,tänään taas kiittelin tuota takapotkun ketteryyttä kun erästä pientä pihaa putsailin lumesta,kääntyy se pienessä alassa.
 
Takavetotrakrorit pitäisi kieltää. Olen nähnyt 2 tapausta, jossa takavetoromu uukiutuu tasaisella maalla pieneen lumi-/hiekkaesteeseen, kun etupyörät ovat kuin ankkurit ja kuollutta painoa.
 
Takavetotrakrorit pitäisi kieltää. Olen nähnyt 2 tapausta, jossa takavetoromu uukiutuu tasaisella maalla pieneen lumi-/hiekkaesteeseen, kun etupyörät ovat kuin ankkurit ja kuollutta painoa.
Toisaalta näillä takavetoisilla touhutessa ja traktori- ja muitakin konehommia opetellessa on sellainen hyvä puoli, että niillä ajaessa hankalammissa paikoissa joutuu aina vähän miettimään mihin voi ajaa ja miten. Eli että jos ajat koneen nokka edellä pehmeällä tai keulan alamäkeen niin voit jäädä jumiin. Nelivedoilla ei tätä ongelmaa ole niin helposti ja siten sitä ei välttämättä opi eikä ongelmaa tiedosta edes hankalassa tilanteessa. Mutta onhan ne takavedot käytännössä jo katoavaa kansanperinnettä ja perinnehommia isommassa mitassa.
 
Hyvin tässä on takavedoilla pärjännyt,emmä tiennytkään että ne on noin saatanan huonoja😁no,mä olenkin maalta enkä tiedä mitään😂
 
Kerran ajoin puukuormia metsästä,viilattu 855 turbo,tukkikuormaaja ja telivaunu kuorma päällä,matkalla pari mäkeä,eka kuorma tuli hyvin,toisella alkoi Velmutti sutimaan mäessä ja lopulta tulin mäen takaperin alas nelivedosta huolimatta,mikäs nyt neuvoksi? Mettätien sivussa kasvoi mäntyrankaa,otin yhdistelmää takaisinpäin,lukot päälle,pieni alue ja pedaali lattiaan,mäntyä kaatui alle ja ylös mentiin,tuli uusi tie josta sain ajettua loput puut,tuosta kohtaa kun ei ollut metsän pohja jäässä ja kiillottunut niinkuin alkuperäisessä mäki osuudessa,kyllä se nelikko ja voima on hyvä.
 

Tientekoa/ kunnostusta. Aikamoinen mylly, jonkun vastaavan jyrsimen myyjää joskus jututin messuilla, niin sanoi että tehontarve on luokkaa 100hv/työleveys metri. Ja painoakin noissa on ihan mukavasti, olisko tämäkin 4-5 tonnin luokkaa.
 

Tientekoa/ kunnostusta. Aikamoinen mylly, jonkun vastaavan jyrsimen myyjää joskus jututin messuilla, niin sanoi että tehontarve on luokkaa 100hv/työleveys metri. Ja painoakin noissa on ihan mukavasti, olisko tämäkin 4-5 tonnin luokkaa.
Seurailin yhden kevyen liikenteen väylän uudelleen asfaltointia. Pintaan vedettiin kerros karkeaa mureketta, ja sen jälkeen jyrsimellä sen sekä vanhan asfaltin läpi. Sitten profilointi ja jyräys ennen asfaltointia. Vaikutti fiksulta.
 
Seurailin yhden kevyen liikenteen väylän uudelleen asfaltointia. Pintaan vedettiin kerros karkeaa mureketta, ja sen jälkeen jyrsimellä sen sekä vanhan asfaltin läpi. Sitten profilointi ja jyräys ennen asfaltointia. Vaikutti fiksulta.
Meilläkin päin on suunnilleen tuolla tavalla korjattu alemman verkon asfalttiteitä. Tosin sen jyrsimen oli valmistanut Wirttgen ja se painoi jotain 50-60 tonnia. Mutta traktorikäyttöisenä tällainen on tietysti huokeampi/kevyempi yms.
 
Kaivinkoneista puheenollen, meidän kohta 30- vuotias Japanintuonti tela-alustainen ja tähän asti pienillä murheilla pelannut kaivinkone teki ojatyömaalla sen pahimman minkä tuollainen kone voi tehdä: käännöstä alkoi kuulua metallista ääntä ja liike muutui nykiväksi pysähtyen lopulta kokonaan. Nyt on hyvät neuvot todellakin kalliita.. Sen verran on asia edennyt jo että tuttu kaveri joka noita on remontoinut niin ottaa koneen tutkimuksiin ja sinne on autokyytikin jo tilattu, mutta jotain kääntökehä/ kääntömmoottori vikaa on nyt osunut pahemmin kohdalle.
 
Kaivinkoneista puheenollen, meidän kohta 30- vuotias Japanintuonti tela-alustainen ja tähän asti pienillä murheilla pelannut kaivinkone teki ojatyömaalla sen pahimman minkä tuollainen kone voi tehdä: käännöstä alkoi kuulua metallista ääntä ja liike muutui nykiväksi pysähtyen lopulta kokonaan. Nyt on hyvät neuvot todellakin kalliita.. Sen verran on asia edennyt jo että tuttu kaveri joka noita on remontoinut niin ottaa koneen tutkimuksiin ja sinne on autokyytikin jo tilattu, mutta jotain kääntökehä/ kääntömmoottori vikaa on nyt osunut pahemmin kohdalle.
Taitaa olla "ihanan halpa" remontti? 😟
 
Kaivinkoneista puheenollen, meidän kohta 30- vuotias Japanintuonti tela-alustainen ja tähän asti pienillä murheilla pelannut kaivinkone teki ojatyömaalla sen pahimman minkä tuollainen kone voi tehdä: käännöstä alkoi kuulua metallista ääntä ja liike muutui nykiväksi pysähtyen lopulta kokonaan. Nyt on hyvät neuvot todellakin kalliita.. Sen verran on asia edennyt jo että tuttu kaveri joka noita on remontoinut niin ottaa koneen tutkimuksiin ja sinne on autokyytikin jo tilattu, mutta jotain kääntökehä/ kääntömmoottori vikaa on nyt osunut pahemmin kohdalle.
Voi vittu. Otan osaa. Toivottavasti pelkkä säikähdys. Meillä olisi jo soitettu Mörkö-Eskolle Turun kupeeseen.
 
Voi vittu. Otan osaa. Toivottavasti pelkkä säikähdys. Meillä olisi jo soitettu Mörkö-Eskolle Turun kupeeseen.
Katsotaan mitä paljastuu, ei heitetä vielä kirvestä kaivoon.. Alibabasta saattaa saada tietysti halvalla vaihto-osaa Kiinasta /Kauko-Idästä. Siellähän noita pienehköjä telakoneita on todella paljon ja osia on saatavilla. Ja Suomestakin löytynee , mutta maksaa saa enemmän. Ja kun telakone on kyseessä, niin kaikki remonttihommat on yleensä melko työläitä.
 
Katsotaan mitä paljastuu, ei heitetä vielä kirvestä kaivoon.. Alibabasta saattaa saada tietysti halvalla vaihto-osaa Kiinasta /Kauko-Idästä. Siellähän noita pienehköjä telakoneita on todella paljon ja osia on saatavilla. Ja Suomestakin löytynee , mutta maksaa saa enemmän. Ja kun telakone on kyseessä, niin kaikki remonttihommat on yleensä melko työläitä.
Meillä porsi Hitassin kääntö. Virallinen huoltoukko kävi kolme päivää raplaamassa ja laskutti nelinumeroisen summan, vaikka ei tullut kuntoon. Mörkö-Esko ruokapalkalla raplasi vajaassa päivässä kuntoon. Siksipä levitetään punainen matto ja untuvapatja laitetaan sänkyyn ja ruokapöydässä on kuoritut potut, kun kyseinen herrasmies kutsutaan tantereille.
 
Meillä porsi Hitassin kääntö. Virallinen huoltoukko kävi kolme päivää raplaamassa ja laskutti nelinumeroisen summan, vaikka ei tullut kuntoon. Mörkö-Esko ruokapalkalla raplasi vajaassa päivässä kuntoon. Siksipä levitetään punainen matto ja untuvapatja laitetaan sänkyyn ja ruokapöydässä on kuoritut potut, kun kyseinen herrasmies kutsutaan tantereille.
Ei ole joo enää virallisen huoltoukon hommia tuollaiset remontit noissa tuon ikäisissä koneissa enää. Ja varaosia ei haeta marmoritiskiltä..
 
Syksyllä huvitti kovasti tuttavan kanssa jutellessa. Molemmat olimme sairastaneet koronan, mutta minä valittelin pitkää kestoa, joka ilmeni väsymisenä ruumiillisessa rasituksessa. Esimerkkinä kerroin, miten raskasta oli vaihtaa jarrumännän tiivisteet L95 Nyykkäriin, kun pelkkä päivittäinen puunhaku liiteristä pistää haukkomaan henkeä puoleksi tunniksi. Toinen arveli, että "No, mutta on se kuitenkin heleppoa, kun on hallissa nosturit ja muut vehkeet." Öööh. Taivasalla räntäsateessa ja käsipelissä traktorin takakinkun nostaminen kahdesta miehiin oli ihan mielenkiintoinen operaatio kirjoituspöytäsoturille. Kaikki muu olikin sitten meleko rallattelua.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top