Koneosasto - Maansiirto, maatalous, metsä yms. työkoneet.

Nuoruuden ihania muistoja. Työmaalla meni telakaivukoneen keskiöstä letku, eikä saanut huoltoäijää paikalle saatana.

Kone syvässä kuralätäkössä, ja piti siellä maaten keskiön alla kurkottaa ylöspäin, että ylettyy irrottamaan letkun. Öljyt valui naamaan, aattelin että eikö sitä muuten saa leipäänsä hankittua santa'ana.

No, samalla saatana työmaalla oli somali kaivukoneen kulettajaharjoittelussa. Meni yllättäen siltä tela poikki, ja ruvettiin hakkaamaan korjaustappia paikalleen perusketjuun. Sitä pitää lyödä ihan kunnolla, ja sitä varten pitää myös paikallaan. N☆☆☆☆☆n ote on aika rento, ja vaikka kuinka selkeästi artikuloi, että PIDÄ NYT SAATANA SITÄ PAIKALLAAN, niin kyllähän se vähän aina liikahti ennen kuin leka osui.

En jatkotoimista nyt kerro sen enempää tässä kuitenkaan, kun maailmanaika on vähän toisenlainen juu.
 
Voi noita ihania muistoja!

Minä: "Hei, toi saran pää on aika vetelä, joten en todellakaan usko, että tällä traktorilla täyttä kuormaa pukataan tuohon lanssiin."
Minä: "Okei, lastasit sitten noin puolitoistakertaisen ylikuorman. En edes yritä."
Minä: "Ahaa. Eli siis sekä se kärry että traktori upposivat akseleita myöten?"

Onneksi se lastaava laite oli kaivuri.
 
Katsotaan mitä paljastuu, ei heitetä vielä kirvestä kaivoon.. Alibabasta saattaa saada tietysti halvalla vaihto-osaa Kiinasta /Kauko-Idästä. Siellähän noita pienehköjä telakoneita on todella paljon ja osia on saatavilla. Ja Suomestakin löytynee , mutta maksaa saa enemmän. Ja kun telakone on kyseessä, niin kaikki remonttihommat on yleensä melko työläitä.
Nyt on saatu väliaikatietoa tähän, potilas on saatu jo leikkauspöydälle ja kääntömoottori / vaihteistopaketti on nostettu pois ja purettu. Yhdestä toisen planeettapyörästön rattaasta on yksi hammas lohjennut ja toisesta planeettapyörästöstä on laakeri hajonnut ja pyörä irronnut. Eli muutama laakeri tarvitaan ja n 17,5cm halkaisijaltaan oleva kiekko jossa kolme hammaspyörää. Laakeri löytynee alan liikkeistä, mutta tuo isompi osakin on saatavilla joko merkkiliikkeestä Japanista tilattuna (vähän) alle 3000 euroa tai koneita purkavasta ja varaosia myyvästä firmasta vähän alle tonnilla. Seuraavaksi tutkitaan ulkolaiset nettikaupat , kun ystävällisestä merkkiliikkeestä saatiin varaosanumero. Tämä on minusta oikeasti hienoa toimintaa heiltä!!
Edit Syy tähän konerikkoon on lyhyesti osittain huono huolto eli rasvauksen puute käännölle sieltä yläpuolista nipasta joka oli kaiken sotkun alla. Eli syylliset löytyy..
 
Nyt on saatu väliaikatietoa tähän, potilas on saatu jo leikkauspöydälle ja kääntömoottori / vaihteistopaketti on nostettu pois ja purettu. Yhdestä toisen planeettapyörästön rattaasta on yksi hammas lohjennut ja toisesta planeettapyörästöstä on laakeri hajonnut ja pyörä irronnut. Eli muutama laakeri tarvitaan ja n 17,5cm halkaisijaltaan oleva kiekko jossa kolme hammaspyörää. Laakeri löytynee alan liikkeistä, mutta tuo isompi osakin on saatavilla joko merkkiliikkeestä Japanista tilattuna (vähän) alle 3000 euroa tai koneita purkavasta ja varaosia myyvästä firmasta vähän alle tonnilla. Seuraavaksi tutkitaan ulkolaiset nettikaupat , kun ystävällisestä merkkiliikkeestä saatiin varaosanumero. Tämä on minusta oikeasti hienoa toimintaa heiltä!!
Edit Syy tähän konerikkoon on lyhyesti osittain huono huolto eli rasvauksen puute käännölle sieltä yläpuolista nipasta joka oli kaiken sotkun alla. Eli syylliset löytyy..
No kuullostaa aika hyvältä, työtä tietenkin jonkun verran muttei ne varaosat niin hävyttömän kalliilta tunnu. (y)
 
Nyt on saatu väliaikatietoa tähän, potilas on saatu jo leikkauspöydälle ja kääntömoottori / vaihteistopaketti on nostettu pois ja purettu. Yhdestä toisen planeettapyörästön rattaasta on yksi hammas lohjennut ja toisesta planeettapyörästöstä on laakeri hajonnut ja pyörä irronnut. Eli muutama laakeri tarvitaan ja n 17,5cm halkaisijaltaan oleva kiekko jossa kolme hammaspyörää. Laakeri löytynee alan liikkeistä, mutta tuo isompi osakin on saatavilla joko merkkiliikkeestä Japanista tilattuna (vähän) alle 3000 euroa tai koneita purkavasta ja varaosia myyvästä firmasta vähän alle tonnilla. Seuraavaksi tutkitaan ulkolaiset nettikaupat , kun ystävällisestä merkkiliikkeestä saatiin varaosanumero. Tämä on minusta oikeasti hienoa toimintaa heiltä!!
Edit Syy tähän konerikkoon on lyhyesti osittain huono huolto eli rasvauksen puute käännölle sieltä yläpuolista nipasta joka oli kaiken sotkun alla. Eli syylliset löytyy..
Yleisesti ottaen minun mielestäni on turhaa etsiä syyllisiä. Tärkeintä on rankaista ankarasti ihan kaikkia.
 
No kuullostaa aika hyvältä, työtä tietenkin jonkun verran muttei ne varaosat niin hävyttömän kalliilta tunnu. (y)
Joo, työtä noista tietysti tulee ja sitä kautta hintaa. Mutta ei onneksi kuitenkaan pahimpien skenaarioiden mukaisesti. Ja oikein hyvältä tuurilla osia voi korjata paikallisen sorvarin avustuksella vieläpä.
 
Vaikka talvi on huonoa kaivuaikaa niin uhrasin minäkin hetken elämästäni taas valmetille. Linjasin laturin (tarvikkeen joku perkele vaihtanut) uudelleen ja uus hihna paikalleen. Sitten alkoi kiinnostamaan, kuinka 411CS mahtaa käynnistyä lämmittämättä pikkupakkasella reilun parin kuukauden seisonnan jälkeen. Ekalla pitkällä startilla jo lupaili ja toisella yrityksellä sitten jo alta viiden sekunnin käyntiin. Hyvä tietää, että jos tulee talvihommia niin uskaltaa jättää kauemmaskin yöksi niin ei tarvi sähköjohdon ääreen aina raahautua. Ja se latauskin tuli kuntoon, kun sai uuden kireän hihnan.
 
Vaikka talvi on huonoa kaivuaikaa
Harmittaa joskus katsoa nuorten kuskien kädettömyyttä routaisen maan kaivamisessa. On totuttu luottamaan koneen voimaan, ja kun se ei routaan puere, menee repimiseksi. Vanhat ketut ei tyhjennä monttua tai kanaalia, vaan tekevät kauhan perseen alle sopivan kasan jolloin kauhalla kääntämällä ja kauhapuomilla työntämällä saa aikaiseksi kovan väännön ylöspäin.

Isommilla koneilla operoivat kuskaavat mukanaan reilun puolen kuution kiveä, jota pudottelemalla pehmentävät routaa. Tietysti pitää olla vasara, jos joutuu tekemään enempi.
 
Voi vitulla päähän!

Tein lumityöt, eli kolasin ne paikat, joihin traktorilla ei pääse ja linkosin ne paikat, joihin traktorilla lingon kanssa pääsee. Lisäksi pukin etukuormaajalla lumia pois autopaikalta ja auton peräkärryn vierestä.

Kun sitten vetäisin viimeiset vedot tienhaarasta, ihmettelin (lumipölyn ja sulamisvesien täplittämästä) takaikkunasta näkyvää oranssia valoa. Ei se voinut olla mikään varoitusvalo, sillä niitä ei kojetaulussa palanut. Katolla olevan majakan olin juuri vähän aikaisemmin sammuttanut. "Mitä vittua?" kirjoittaa Lapin kansa pääkirjoituksessaan ja jatkaa.

Lopulta pukkasin takalasin auki ja VOE HELEVETTI! Nivelakselin lingonpuoleisesta päästä loimittaa iloinen liekki! Äkkiä rattori seis ja hanskalla lunta päälle. Jännä nähdä huomenna, mitä tuolta löytyy, vitutti nimittäin sen verran huolella, että ajoin koko paskan parkkiin ja päätin katella tilannetta parempana päivänä.

Lokakuun lopussa rasvasin kaikki mahdolliset nipat ja tämä oli vasta yhdeksäs kerta, kun tälle talvelle linkosin. Tietysti tänään oli se ero muihin kertoihin, että jyrsin etukuormaajalla autopaikalta painunutta lunta ja vedin sen lingon läpi. Silti se nivelakseli ei vikonut tuossa vaan vasta parikymmentä minuuttia myöhemmin. Noissa loppuvedoissa ei vehkeet edes joutuneet mitenkään koetukselle, sillä linkosin vain pihatietä, eikä tarvinnut ensin vetää lunta kasaan eikä lumi ollut erityisen märkää. Ja ennen kuin joku ehtii kysyä, niin New Holland L95, Alatalkkari 231 ja nivelakseli levykytkimellä.
 
Voi vitulla päähän!

Tein lumityöt, eli kolasin ne paikat, joihin traktorilla ei pääse ja linkosin ne paikat, joihin traktorilla lingon kanssa pääsee. Lisäksi pukin etukuormaajalla lumia pois autopaikalta ja auton peräkärryn vierestä.

Kun sitten vetäisin viimeiset vedot tienhaarasta, ihmettelin (lumipölyn ja sulamisvesien täplittämästä) takaikkunasta näkyvää oranssia valoa. Ei se voinut olla mikään varoitusvalo, sillä niitä ei kojetaulussa palanut. Katolla olevan majakan olin juuri vähän aikaisemmin sammuttanut. "Mitä vittua?" kirjoittaa Lapin kansa pääkirjoituksessaan ja jatkaa.

Lopulta pukkasin takalasin auki ja VOE HELEVETTI! Nivelakselin lingonpuoleisesta päästä loimittaa iloinen liekki! Äkkiä rattori seis ja hanskalla lunta päälle. Jännä nähdä huomenna, mitä tuolta löytyy, vitutti nimittäin sen verran huolella, että ajoin koko paskan parkkiin ja päätin katella tilannetta parempana päivänä.

Lokakuun lopussa rasvasin kaikki mahdolliset nipat ja tämä oli vasta yhdeksäs kerta, kun tälle talvelle linkosin. Tietysti tänään oli se ero muihin kertoihin, että jyrsin etukuormaajalla autopaikalta painunutta lunta ja vedin sen lingon läpi. Silti se nivelakseli ei vikonut tuossa vaan vasta parikymmentä minuuttia myöhemmin. Noissa loppuvedoissa ei vehkeet edes joutuneet mitenkään koetukselle, sillä linkosin vain pihatietä, eikä tarvinnut ensin vetää lunta kasaan eikä lumi ollut erityisen märkää. Ja ennen kuin joku ehtii kysyä, niin New Holland L95, Alatalkkari 231 ja nivelakseli levykytkimellä.
Joku tukos lingossa, tai ehkä sittenkään ei, olisit huomannut kun lumi ei lennä. Nivelakselin levykytkimen luisto ja sen palaneet kitkalevyt tuossa ensimmäisenä mieleen juohtuu. Jos on se, kirit avaimella levykytkimen jousia ensiavuksi (jos tarvitsee heti aamulla lingota, meillä tilanne on tämä) ja hommaat levykytkimeen maalikylissä käydessäsi uudet kitkalevyt.

Heti nivelakselin takana lingon puolella pukkilaakeri. Vaikea uskoa, että se olisi hajottuaan kuumentunut niin paljon, että roihahti liekkeihin.

Tuttu värkki tuo Ala-Talkkari. Yksi laakeri on hajonnut, oli muistaakseni perältä ja nivelakselin kara. (Jonka vaihto ei ollutkaan simppeli, oli kierukkaa kasattaessa vähemmän nerokkaasti täpätty hitsiä akselin sisään ja karan katkennut osa siis melko pahasti jumissa. Sillä pääsemättömässä paikassa olevalla hitsauksella. )

Lopulta katkennut kara hitsattiin kiinni siihen katkenneeseen tymplään, rautakanki siivikon väliin ja isolla traktorilla raakasti tyhjäkäynnillä ulosotto päälle. Johan lensi nivelakseli katkenneine nivelakselin karoineen irti.

Vaihtoehtona rueta purkamaan koko kierukkasysteemi siivikkoineen osiksi.
 
Joku tukos lingossa, tai ehkä sittenkään ei, olisit huomannut kun lumi ei lennä. Nivelakselin levykytkimen luisto ja sen palaneet kitkalevyt tuossa ensimmäisenä mieleen juohtuu. Jos on se, kirit avaimella levykytkimen jousia ensiavuksi (jos tarvitsee heti aamulla lingota, meillä tilanne on tämä) ja hommaat levykytkimeen maalikylissä käydessäsi uudet kitkalevyt.

Heti nivelakselin takana lingon puolella pukkilaakeri. Vaikea uskoa, että se olisi hajottuaan kuumentunut niin paljon, että roihahti liekkeihin.

Tuttu värkki tuo Ala-Talkkari. Yksi laakeri on hajonnut, oli muistaakseni perältä ja nivelakselin kara. (Jonka vaihto ei ollutkaan simppeli, oli kierukkaa kasattaessa vähemmän nerokkaasti täpätty hitsiä akselin sisään ja karan katkennut osa siis melko pahasti jumissa. Sillä pääsemättömässä paikassa olevalla hitsauksella. )

Lopulta katkennut kara hitsattiin kiinni siihen katkenneeseen tymplään, rautakanki siivikon väliin ja isolla traktorilla raakasti tyhjäkäynnillä ulosotto päälle. Johan lensi nivelakseli katkenneine nivelakselin karoineen irti.

Vaihtoehtona rueta purkamaan koko kierukkasysteemi siivikkoineen osiksi.
Ristikosta pukkasi tulet ulos. Valitettavasti. Pari kertaa olen ollut mukana vaihtamassa ja ihan hirveän yksinkertainen operaatio se ei ole ollut. Etenkään näin sulin kourin.

Levypakka oli käteen viileä, kun koettelin. Se ristikko oli "vähän" lämpimämpi. Veikkaisin, että tuosta ristikosta on sylkenyt ensin rasvat ja sitten tulen pihalle. Luultavasti lähdetään maalikyliin akselikaupoille, koska taitaa siellä ristikossa joku tiivistekin olla, mutta testataan nyt kuitenkin huomenna ensin. Näyttää nimittäin sääennustuksen mukaan siltä, että huomennakin kannattaa lingota.

Oli sen verran uhrin maksan oikeassa alalohkossa poikkeavuutta.
 
Ristikosta pukkasi tulet ulos. Valitettavasti. Pari kertaa olen ollut mukana vaihtamassa ja ihan hirveän yksinkertainen operaatio se ei ole ollut. Etenkään näin sulin kourin.

Levypakka oli käteen viileä, kun koettelin. Se ristikko oli "vähän" lämpimämpi. Veikkaisin, että tuosta ristikosta on sylkenyt ensin rasvat ja sitten tulen pihalle. Luultavasti lähdetään maalikyliin akselikaupoille, koska taitaa siellä ristikossa joku tiivistekin olla, mutta testataan nyt kuitenkin huomenna ensin. Näyttää nimittäin sääennustuksen mukaan siltä, että huomennakin kannattaa lingota.

Oli sen verran uhrin maksan oikeassa alalohkossa poikkeavuutta.
Otat akselin irti ja roudaat sellaiselle pajalle, joka vaihtaa ristikon. Ristikon vaihto on viiden minuutin homma sellaiselle, joka tietää, mitä ja missä järjestyksessä tehdään.


Ristikoita on hajonnut. Syy voi olla liian tiukalla oleva levykytkimen pakka ja ylikuormitus. Yleisin syy on rasvan puute.
 
Viimeksi muokattu:
Voi vitulla päähän!

Tein lumityöt, eli kolasin ne paikat, joihin traktorilla ei pääse ja linkosin ne paikat, joihin traktorilla lingon kanssa pääsee. Lisäksi pukin etukuormaajalla lumia pois autopaikalta ja auton peräkärryn vierestä.

Kun sitten vetäisin viimeiset vedot tienhaarasta, ihmettelin (lumipölyn ja sulamisvesien täplittämästä) takaikkunasta näkyvää oranssia valoa. Ei se voinut olla mikään varoitusvalo, sillä niitä ei kojetaulussa palanut. Katolla olevan majakan olin juuri vähän aikaisemmin sammuttanut. "Mitä vittua?" kirjoittaa Lapin kansa pääkirjoituksessaan ja jatkaa.

Lopulta pukkasin takalasin auki ja VOE HELEVETTI! Nivelakselin lingonpuoleisesta päästä loimittaa iloinen liekki! Äkkiä rattori seis ja hanskalla lunta päälle. Jännä nähdä huomenna, mitä tuolta löytyy, vitutti nimittäin sen verran huolella, että ajoin koko paskan parkkiin ja päätin katella tilannetta parempana päivänä.

Lokakuun lopussa rasvasin kaikki mahdolliset nipat ja tämä oli vasta yhdeksäs kerta, kun tälle talvelle linkosin. Tietysti tänään oli se ero muihin kertoihin, että jyrsin etukuormaajalla autopaikalta painunutta lunta ja vedin sen lingon läpi. Silti se nivelakseli ei vikonut tuossa vaan vasta parikymmentä minuuttia myöhemmin. Noissa loppuvedoissa ei vehkeet edes joutuneet mitenkään koetukselle, sillä linkosin vain pihatietä, eikä tarvinnut ensin vetää lunta kasaan eikä lumi ollut erityisen märkää. Ja ennen kuin joku ehtii kysyä, niin New Holland L95, Alatalkkari 231 ja nivelakseli levykytkimellä.
Nivelakseli tai levykytkin EI voi syttyä tuleen. Lyhyt perustelu: minun työpaikallani sellaista ei ole tapahtunut ikinä. Mutta nivelakseleita ja levypakkoja on sitävastoin kyllä tuhoutunut lukemattomin muin tavoin. Jos nivelakseli voisi syttyä tuleen niin meillä töissä se olisi jo nähty..
 
Nivelakseli tai levykytkin EI voi syttyä tuleen. Lyhyt perustelu: minun työpaikallani sellaista ei ole tapahtunut ikinä. Mutta nivelakseleita ja levypakkoja on sitävastoin kyllä tuhoutunut lukemattomin muin tavoin. Jos nivelakseli voisi syttyä tuleen niin meillä töissä se olisi jo nähty..
Se ristikko näköjään voi...
 
Se ristikko näköjään voi...
Ettei käynyt niin, että levykytkin luisti niin, että kuumensi lopulta ristikon rasvat tuleen?

Ristikoita olen tuhonnut niin, että laakista selvä, akseli retkahtaa hankeen. Tai sitten huomannut, että kohta särkyy, välystä siinä jo paljon.

Tuleen en ole minäkään onnistunut yhtään akselia tuohustamaan.

Yleensä ristikkon rikkoontuessa syyllinen siihen katsoo peilistä. Tämä on valitettava tosiasia. Rasvauksen puute.

Käyttökaudella 2 kk:n välein nivelakselin ja lingon laakereiden rasvaus. Riippuu täysin käyttötunneista. Tällä rasvausvälillä oman lingon akseli sekä linko pysyy kunnossa. En urakoi, pelkästään omat auraukset.
 
Varavoimakoneen käynnistys, paikan ulkonäöstä päätellen ei isompia remontteja/modernisointeja ole tehty.
Amerikkalainen sanoo: "Jos se ei ole rikki, niin älä korjaa sitä". Siitä lienee tässäkin kyse, tuollainen tekniikka taitaa toimia maailman tappiin asti, varsinkin kun käyttö ei ilmeisesti ole hirveä suurta. Ja toimii ilman nykykoneiden can-väylä ym ongelmia. Kuinkahan isosta varavoimakoneesta oli kyse ?
 
Amerikkalainen sanoo: "Jos se ei ole rikki, niin älä korjaa sitä". Siitä lienee tässäkin kyse, tuollainen tekniikka taitaa toimia maailman tappiin asti, varsinkin kun käyttö ei ilmeisesti ole hirveä suurta. Ja toimii ilman nykykoneiden can-väylä ym ongelmia. Kuinkahan isosta varavoimakoneesta oli kyse ?
Eikös ne sanoneet, että 1000 l polttoainetta / pv?
Dieseliä (pollttoöljyä) se lienee:
Yksinkertaistettuna näin: 1 000 l x 10 kWh/l = 10 000 kWh, Dieselin hyötysuhde 40 % = 4 000 kWh, genun hyötysuhde 0,9 = 3600 kWh
Jos pyörii 24 h teho olisi 150 kW, polttoaineen kuutus reilu 40 l/h, eli hyvinkin vanhanaikaisen >200 hevosvoiman dieselin kulutus?
Jos pyörii 8 h teho olisi 450 kw.
Tämän päivän löpöhinnalla noin 44 c/kWh
6400 kWh menee käytännössä lämmöksi, joten pitää siinä jonkinlainen jäähdytys ollakin.

Edit: Ihmettelin tuota, että pienitehoinenhan tuo olisi kovaan peliin.
Katoin nyt isolta näytöltä: Siellä näkyy oleva neljä yksikköä, joten jonkinlainen verstas noilla pyörii.
On sellainen miljöö, että voisi WW2-lavasteena käyttää.
Hienoa teollisuushistoriaa!
Meikä tykkää :salut:
 
Viimeksi muokattu:
Eikös ne sanoneet, että 1000 l polttoainetta / pv?
Dieseliä (pollttoöljyä) se lienee:
Yksinkertaistettuna näin: 1 000 l x 10 kWh/l = 10 000 kWh, Dieselin hyötysuhde 40 % = 4 000 kWh, genun hyötysuhde 0,9 = 3600 kWh
Jos pyörii 24 h teho olisi 150 kW, polttoaineen kuutus reilu 40 l/h, eli hyvinkin vanhanaikaisen >200 hevosvoiman dieselin kulutus?
Jos pyörii 8 h teho olisi 450 kw.
Tämän päivän löpöhinnalla noin 44 c/kWh
6400 kWh menee käytännössä lämmöksi, joten pitää siinä jonkinlainen jäähdytys ollakin.

Edit: Ihmettelin tuota, että pienitehoinenhan tuo olisi kovaan peliin.
Katoin nyt isolta näytöltä: Siellä näkyy oleva neljä yksikköä, joten jonkinlainen verstas noilla pyörii.
On sellainen miljöö, että voisi WW2-lavasteena käyttää.
Hienoa teollisuushistoriaa!
Meikä tykkää :salut:
Jonkinlainen laivadieseli tuo kone taitaa lähinnä olla. Yleensä teho , tilavuus ja sylinteriluku näissä itseäni kiinnostaa. Tuota polttoaineen kulutusta pidän ihan kohtuullisena.
 
Back
Top