Koneosasto - Maansiirto, maatalous, metsä yms. työkoneet.

Jonkinlainen laivadieseli tuo kone taitaa lähinnä olla. Yleensä teho , tilavuus ja sylinteriluku näissä itseäni kiinnostaa. Tuota polttoaineen kulutusta pidän ihan kohtuullisena.
Joo, Wumag se näkyy olevan. Luultavasti ihan natsi-aikana Görlitz:ssa tehty. Ainakin laivoissa ehkä myös U-veneissä käytetty. Siinä Hollywoodin sukellusvene-elokuvassa (Enigman kaappaus) muistaakseni oli juurikin tuon näköinen kampe ainakin lavastettu sinne konehuoneeseen, siihen assosioitui itsellä tuo näkymä.
 
Katso liite: 74349

Pääsin samaan @EK tiimiin:(. Ristikko + molemmat haarukat uusiin puihin.
2 vk sitten rasvattu, rasvan puute ei hajottanut, mielestäni ei myöskään ylikuormitus.
No on se mahtanu äänen päästää.

Itse hain ensihätään uuden (halvan) akselin. Tuohon vanhaan sovitellaan uusi ristikko nousuviikolla. Jos oikein mitat tulkitsin, niin näyttäisi IKH:llä maksavan peräti 11€. Kaverilla on sen verran pajavehkeitä (ja etenkin kokemusta), ettei tuossa kauaa mene.

Rupesin muistelemaan, miksi se vaihtaminen viimeksi oli niin hankala homma ja sitten muistin, että haarukka oli levinnyt ja sen painaminen kasaan oli vähän isompi homma. Siihen ei nimittäin ollut oikeita vehkeitä. No, tukevat jalansijat ja toinen toiselta puolen painamaan... :rolleyes:
 
No on se mahtanu äänen päästää.

Itse hain ensihätään uuden (halvan) akselin. Tuohon vanhaan sovitellaan uusi ristikko nousuviikolla. Jos oikein mitat tulkitsin, niin näyttäisi IKH:llä maksavan peräti 11€. Kaverilla on sen verran pajavehkeitä (ja etenkin kokemusta), ettei tuossa kauaa mene.

Rupesin muistelemaan, miksi se vaihtaminen viimeksi oli niin hankala homma ja sitten muistin, että haarukka oli levinnyt ja sen painaminen kasaan oli vähän isompi homma. Siihen ei nimittäin ollut oikeita vehkeitä. No, tukevat jalansijat ja toinen toiselta puolen painamaan... :rolleyes:
Jollain voimakkaalla hydrauliprässillä sen haarukan ehken vääntää, ei millään muulla. Ja miten haarukka pysyy muodossaan, kun on jo kerran periksi antanut.

Ei siitä kuulunut mitään muuta kuin hiljaisuus (lingon pyörintä-ääni lakkasi), silloin tiesin heti kytkintä pohjaan polkaistessani taakseni katsomatta, mikä on meininki. Siellähän se akselin pää lepäsi lumikasassa. Tyhjäkäynnille ja ulosotto heti pois päältä.

Vähänkin vääntyneeseen haarukkaan on turha uutta ristikkoa alkaa pakertamaan, se ei tule kestämään pitkään.
 
Jollain voimakkaalla hydrauliprässillä sen haarukan ehken vääntää, ei millään muulla. Ja miten haarukka pysyy muodossaan, kun on jo kerran periksi antanut.

Ei siitä kuulunut mitään muuta kuin hiljaisuus (lingon pyörintä-ääni lakkasi), silloin tiesin heti kytkintä pohjaan polkaistessani taakseni katsomatta, mikä on meininki. Siellähän se akselin pää lepäsi lumikasassa. Tyhjäkäynnille ja ulosotto heti pois päältä.

Vähänkin vääntyneeseen haarukkaan on turha uutta ristikkoa alkaa pakertamaan, se ei tule kestämään pitkään.
Eikös se haarukka ole valurautaa? Éi siis oikaisu oikein käy.
 
Kiristelin joutessani raidetangon pään. Joku edellinen seppä oli jättänyt aluslevyjä laittamatta tarpeeksi ja kartio ei pohjannut kunnolla kun mutteri oli jo pohjassa. no siinä samalla huomasin, että etupyörän laakerissakin oli klappia. Siinäkään kiristys ei auttanut ja seuraava havainto oli, että ulkokooli pyöri pesässä. Siinä jo varauduin käyttämään navan täytehitsauksessa ja sorvissa, mutta laakeria ulosvetäessä se kiristyikin heti liikkelle lähtiessään. No ei muuta kuin kaupasta sopivaa mellalevyä pohjalle ja kasaan lukitteen kanssa. Hyvä tuli ja katsotaan kauanko kestää.
 
Olipa jännä keli sahata tänään.
-12°C ja ohutta puuterilunta.

Ei ole ennen vetänyt ketjua jumiin, mutta nyt kokoajan kun sopivasti kertyi purua ja lunta kytkikoppaan.

Samoin aina kun laski sahan, niin oli laipassa jääkerros ja eihän sillä sahaus onnistu ennen kuin sen saa pois..mut mukavaa oli 🤭
 
Tuli Puuilon mainoslehti missä kaupataan akkumoottorisahaa 119 €. 10" laipalla ketjun nopeus vain 5m/ sekunnissa.
Onko kokemusta tollaisesta tai vastaavasta? Ei sillä mitään kaatohommia tarvitsisi tehdä. Itse ajattelin lähinnä katkoa oksia ajoreitiltä, hytin ovi auki ja saha laulamaan.
 
Tuli Puuilon mainoslehti missä kaupataan akkumoottorisahaa 119 €. 10" laipalla ketjun nopeus vain 5m/ sekunnissa.
Onko kokemusta tollaisesta tai vastaavasta? Ei sillä mitään kaatohommia tarvitsisi tehdä. Itse ajattelin lähinnä katkoa oksia ajoreitiltä, hytin ovi auki ja saha laulamaan.
Makitalla sahaillut. Ei sillä viitti urkkohommia painaa, mutta pienimuotoisiin hommiin näppärä. Polttopuuta illan tai parin saunanlämmitykseen käypä peli. Tai julkisilla tulipaikoilla, missä firman puolesta on joku pokasaha tarjolla, itsellä veneellä mukana, kun retkisatamissa monella jää ne puut tekemättä tulistelun jälkeen. Invertterillä tulee akut pidettyä latingissa ja on aina akkutyökalut tarjolla, jos tarvii selällä alkaa remppaamaan. Olen polttomoottorisahasta luopunut, kun tarve on enää näpräilyä. Samoin verkkovirtasähkökalut, joihin tuli aikoinaan rakennusprojektien takia investoitua, alkavat tuntuun tarpeettomilta. Hiomakoneet olen säilyttänyt tuon veneen takia. Puuilon (Tamforce?) saha tuntematon suuruus. Aika halapa, mikä yleensä väistämättä kertoo kestävyyden puutteesta, mutta kuvaamallasi käyttötavalla ei taida tunteja kertyä ihan älyttömästi. Ja sieltä hytästä yhdellä kädellä hosuessa ei tarvi alkaa kiskoon Culloppia käyntiin; akkusaha pyörähtää aina, kunhan akussa on jerkkua. Luultavasti saat invertterin mukaan akkulaturia varten?
 
Makitalla sahaillut. Ei sillä viitti urkkohommia painaa, mutta pienimuotoisiin hommiin näppärä. Polttopuuta illan tai parin saunanlämmitykseen käypä peli. Tai julkisilla tulipaikoilla, missä firman puolesta on joku pokasaha tarjolla, itsellä veneellä mukana, kun retkisatamissa monella jää ne puut tekemättä tulistelun jälkeen. Invertterillä tulee akut pidettyä latingissa ja on aina akkutyökalut tarjolla, jos tarvii selällä alkaa remppaamaan. Olen polttomoottorisahasta luopunut, kun tarve on enää näpräilyä. Samoin verkkovirtasähkökalut, joihin tuli aikoinaan rakennusprojektien takia investoitua, alkavat tuntuun tarpeettomilta. Hiomakoneet olen säilyttänyt tuon veneen takia. Puuilon (Tamforce?) saha tuntematon suuruus. Aika halapa, mikä yleensä väistämättä kertoo kestävyyden puutteesta, mutta kuvaamallasi käyttötavalla ei taida tunteja kertyä ihan älyttömästi. Ja sieltä hytästä yhdellä kädellä hosuessa ei tarvi alkaa kiskoon Culloppia käyntiin; akkusaha pyörähtää aina, kunhan akussa on jerkkua. Luultavasti saat invertterin mukaan akkulaturia varten?
Halpa on juu, toi ketjunopeus vaan aika pieni. Samassa lehtisessä Einhellin akkusahakin ja siinä ketjunopeus jo 20 metriä sekunnissa. Melkein tuplahintainen se.
Kiinan vehkeitähän noi on. Ei vaan raaskis enempää laittaa rahaa kun se käyttö niin pieni.
 
Halpa on juu, toi ketjunopeus vaan aika pieni. Samassa lehtisessä Einhellin akkusahakin ja siinä ketjunopeus jo 20 metriä sekunnissa. Melkein tuplahintainen se.
Kiinan vehkeitähän noi on. Ei vaan raaskis enempää laittaa rahaa kun se käyttö niin pieni.
Jos sulla on vielä akkukoneet hankkimatta niin kannattaa valita se akkujärjestelmä ensin, koneet sitten tuolta pohjalta.
Itse valitsin Makitan, kun kokemukset töissä oli hyvät. Ostin erikoistarjous ruuvarin, jonka mukana tuli yksi laturi ja kaksi akkua, kaikki muut koneet sitten hankittu runkomalleina niin ei tule maksettua aina laturista ja akuista. Ja vain kampanjatuotteita, kun ei ole pakko hankkia, tarjouksia kannattaa kytätä.
Sinänsä mielestäni mikä hyvänsä laatubrandi käy harrastushommissa, enempi ratkaisee tarjolla olevien samalla akulla pelaavien ratkaisujen määrä.

Kiinan vehkeet yleisellä tasolla: Köyhän elämä tulee kalliiksi.
 
Back
Top