Koneosasto - Maansiirto, maatalous, metsä yms. työkoneet.

Munan asettelua vähän rajummalla vehkeellä, sopii näin pääsiäisen aikaan.

Se on helppoa kun sen osaa!

Tosin saa kyllä vehkeetkin olla kunnossa. Vähän välystä sylintereissä ja nivelissä niin jääpä tekemättä.

Tainnut kertoakin, että joskus kuulin Einar Vidgrenin esitelleen Ponssen vehkeitä niin, että ostajaehdokkaat katsoivat ensin työnäytöksen ja sitten siirtyivät lanssille, jonne myös kone ajoi. Ukot Vidgrenin eteen puolikaareen ja Einar ojensi kätensä ja motokuski nosti siihen koneella viinapullon, jonka tehtailija aukaisi ja pisti kiertämään. :D

Voi ihan hyvin olla legenda, mutta kaveri väitti kaverinsa olleen tuossa hommassa. En ole viitsinyt pilata hyvää juttua selvittämällä, onko se tosi vai ei.

Sinänsä mistään mitään käsitystä ei ole, mutta vähän ihmetyttää. Emännän palstan takaa hakataan toinen palsta (jonka akka hammeellaan peittää) ja sinne pitää päästä yhteistä metsäautotietä pitkin. Tämä ei siis ole se, mikä ihmetyttää.

Mutta miksi Helvetissä se metsäautotie piti avata jo reilu kuukausi sitten, aurata sen jälkeen (noin 10 sentin lumisateen jälkeen) uudestaan niin, että hiekka tuli esille ja sitten vielä noin viiden sentin lumisateen jälkeen kolmannen kerran? Ja nyt kun tie on ruvennut sulamaan ja pehmenemään, palstalle ei ole menty vieläkään. Sen tietää taas, missä kunnossa tie on, jos siitä vedetään kaksi kertaa kuormatulla (ja tyhjällä) lavetilla ja pari-kolme kertaa täydellä tukkirekalla.

Eikä tarkoitus ole kritisoida hakkuita. Olisivat vain aikatauluttaneet hommat vähän paremmin, niin ei tarvitsisi tapella metsäfirman kanssa tien korjauksesta.

Mää oon jo tavallaan päättänyt ostaa tuon CS3510-ES mallin. Ja yleensä kun tällainen harkittu pohdinta on alkanut, niin lopulta se kampe on tullut hankittua. Tubessakin oli koekäyttövideoita, eikä pahemmin haukuttu.
Joo en sittenkään ostanut tätä tällä kertaa. Husqvarnan 435 mark II e-series tuli sitten hommattua ja kulutettua toistasataa enemmän rahaa. Katellaan miten yhteiselo alkaa sujua. Lyhyen 5 min testikäytön jälkeen ihan kelvolliselta vaikuttaa.

• Tykkää
Reactions: EK
Eikä tarkoitus ole kritisoida hakkuita. Olisivat vain aikatauluttaneet hommat vähän paremmin, niin ei tarvitsisi tapella metsäfirman kanssa tien korjauksesta.
No joo, ei se aina ihan nappiin mene noiden kanssa. Meillä tekivät harvennuksen alkutalvesta, piti tehdä lisäksi myös pikku aukko, mutta siitä kaatoivat silloin vain muutaman puun. Nyt palasivat ja tekivät aukon valmiiksi. Puut ajettiin tien varteen, jolle heti sen jälkeen tuli jo painorajoitus. Vaan joutaa tuo tukkipino tuossa minun puolesta olemaan tien kuivumiseen asti.

Noista moottorisahoista kun ootte jutustelleet, niin on muuten piha sahailuun, rantteelle ja timpurin hommiin yllättävän pätevä kampe tuommonen sthillin akkuoottorisaha. Ei ihan pikkutarpeeseen paljon jaksa bensasahaa kaivaa. Tekee sitten tuolla minkä akku riittää tai hommaa pari akkua, päiviähän kyllä tulee.

Metsähommiin toki pitää sitten raahata kunnon saha.

Terävänähän tuota kyllä saa pitää, ettei tarvi hinkata. Iso +myös pieni ääni jos ei ihan kuivaa puuta pätki tai huudata.

Joo, akkusaha on varmasti pätevä pikkuhommiin ja raksalle. Itsellänikin on juuri pähkäily käynnissä asian tiimoilta, pitää saada pieni rankasaha polttopuuhommiin. Isohkojen 50cc Husqvarnojen kanssa kuitupuun ja siitä pienemmän rangan kanssa työskentely on aika hapokasta pidemmän päälle. Parissa päivässä saa itsensä jo melko hapoille…
Olen kallistumassa kuitenki Echon 2511wes sahaan, eli polttomoottoriin, koska sahauspäivät venyy niin pitkiksi että akkujen kanssa menisi säätämiseksi vaikka mulla niitä onkin jo valmiiksi monta. (Makita)

Joo, akkusaha on varmasti pätevä pikkuhommiin ja raksalle. Itsellänikin on juuri pähkäily käynnissä asian tiimoilta, pitää saada pieni rankasaha polttopuuhommiin. Isohkojen 50cc Husqvarnojen kanssa kuitupuun ja siitä pienemmän rangan kanssa työskentely on aika hapokasta pidemmän päälle. Parissa päivässä saa itsensä jo melko hapoille…
Olen kallistumassa kuitenki Echon 2511wes sahaan, eli polttomoottoriin, koska sahauspäivät venyy niin pitkiksi että akkujen kanssa menisi säätämiseksi vaikka mulla niitä onkin jo valmiiksi monta. (Makita)
Joo bensasaha tietysti tuommoseen käyttöön, jos vähänkin enemmän pätkii puita, saati jos menee metsään. Itellä tuo pihan puu homma monesti tommosta, että pätkii sen akun tyhjäksi ja halkoo sitten ne, ja joku toinen päivä lisää. Ja isompiin hommiin on sitten isompi saha.

Ikävä juttu, mutta hei, 5000 vietyä konetta.

Saman jutun luin toisesta lehdestä. Hankala juttu: koneita on paljon ja eri ikäisiäkin. Ja käyttöympäristö on oikeasti aika hankala ja tulipaloille altistava kun koneita käytetään pölyisissä eläinrakennuksissa yms. Ja luulen että Avantti on vielä aikamoinen markkinajohtaja alallaan. Voisin väittää että Weideman, Schäffer,Giant yms merkkiset koneet on 50 pros markkinoista ja Avantti yksin sen toisen puolen joten pienkuormaajasta syttynyt eläinrakennuksen palo on 50 pros varmuudella Avantista lähtenyt.
Miehemme Norjassa @Fremen joutunee selvittämään tätä asiaa..

Ikävä juttu, mutta hei, 5000 vietyä konetta.

Jos muistan oikein, tehdas pukkaa uuden koneen joka tunti, ja hommaa tehdään vähintään kahdessa vuorossa. Olisko neljän ja viiden tuhannen välillä vuosituotanto, ja valtaosa menee myyntiin. vientiin

Laajennettu tehdas on muuten v-a-k-u-u-t-t-a-v-a. Automaattisia laserleikkureit, kanttauskoneita, hitsusrobotteja. Siistiä kuin missä, järjestys ja logistiikka on ns viimeisen päälle. Eikä kokoonpanijat juurikaan haparoi koneita kasatessaan.

Yritystä 8n yritetty ostaa ulkomaille jokusen kerran, mutta se ei oo myyrä, niin kuin pohojalaanen sanos.

Viimeksi muokattu:
Saman jutun luin toisesta lehdestä. Hankala juttu: koneita on paljon ja eri ikäisiäkin. Ja käyttöympäristö on oikeasti aika hankala ja tulipaloille altistava kun koneita käytetään pölyisissä eläinrakennuksissa yms. Ja luulen että Avantti on vielä aikamoinen markkinajohtaja alallaan. Voisin väittää että Weideman, Schäffer,Giant yms merkkiset koneet on 50 pros markkinoista ja Avantti yksin sen toisen puolen joten pienkuormaajasta syttynyt eläinrakennuksen palo on 50 pros varmuudella Avantista lähtenyt.
Miehemme Norjassa @Fremen joutunee selvittämään tätä asiaa..
Siinä on parille asentajalle vuodeksi hommia, kun kiertävät asentamassa korvaavat komponentit ja opastavat käytössä.

En tiedä yksityiskohtia, mutta Avant rakentaa omaa akkutehdasta ja sähkötoimiset kuormaajat on kehityksessä ja jo osin tuotannossakin.

Luultavasti markkinajohtajuutta on odotettavissa silläkin puolella.

Avanteissa on ollut päävirtakytkin niin kauan kuin minä muistan. Eri asia sitten, onko sitä käytetty. Tuossa päivityksessä uusitaan johtosarja.

Minultakin meinasi avantti kärähtää joku vuosi sitten. Pukkailin sillä paskaa, äkkiä kone pätki pari kertaa ja sammui sitten kokonaan. Starttasin ja konehuoneesta kuului sihahdus, startti jäi päälle ja valkoista savua pöllähti konepeiton alta aika pilvi. Äkkiä pois koneesta ja päävirta pois. Starttaus loppui ja savukin hälveni. Hain varuiksi lähimmän sammuttimen ja avasin varovasti konepeiton. Akun, starttimoottorin ja laturin välillä kulkeva johdotus oli sulanut pitkältä matkalta. Onneksi ei syttynyt palamaan tuon kummemin.

Avanteissa on ollut päävirtakytkin niin kauan kuin minä muistan. Eri asia sitten, onko sitä käytetty. Tuossa päivityksessä uusitaan johtosarja.

Minultakin meinasi avantti kärähtää joku vuosi sitten. Pukkailin sillä paskaa, äkkiä kone pätki pari kertaa ja sammui sitten kokonaan. Starttasin ja konehuoneesta kuului sihahdus, startti jäi päälle ja valkoista savua pöllähti konepeiton alta aika pilvi. Äkkiä pois koneesta ja päävirta pois. Starttaus loppui ja savukin hälveni. Hain varuiksi lähimmän sammuttimen ja avasin varovasti konepeiton. Akun, starttimoottorin ja laturin välillä kulkeva johdotus oli sulanut pitkältä matkalta. Onneksi ei syttynyt palamaan tuon kummemin.
Tämä taitaa olla se problemo.

Vittu. Jos voitan Eurojackpotista 90 miljoonaa, niin ostan Strömsön Micken piharakennukseen asumaan. Eilenkin se olisi vain poseerannut hymyillen ja todennut, että "Någon runkkare har raiskannut den här pohjaproppus kanta och jenga på Traktor etuperä, men jag ska kikka som här det är öppnet. Sedan jag skulle göra en jättekiva temppu och så här är proppu i paikka med bara sormin! Så snyggt!"

Vittu. Jos voitan Eurojackpotista 90 miljoonaa, niin ostan Strömsön Micken piharakennukseen asumaan. Eilenkin se olisi vain poseerannut hymyillen ja todennut, että "Någon runkkare har raiskannut den här pohjaproppus kanta och jenga på Traktor etuperä, men jag ska kikka som här det är öppnet. Sedan jag skulle göra en jättekiva temppu och så här är proppu i paikka med bara sormin! Så snyggt!"
Ja saaga jatkuu.

Tilasinpa sitten sen pohjapropun nettikaupasta ja hetken mietittyäni pari samanlaista varalle. Saapuivat tänään ja (Halleluja) olivat juuri mitä pitikin! Uusi proppu meni kuin vanahaan ihmiseen ja parin räikän nitkautuksen jälkeen varmasti kiinni. Siispä täyttöaukon proppu irti ja öljyt sisään. Vähän tosin ihmetytti, että tuossa ei ollut prikkaa ja aukesikin vähän helposti. Kun öljyä oli riittävästi, vanha proppu paikalleen - MUTTA MITÄ VITTUA! Saatana, siitäkin oli jenka porsinut! Edellinen masentaja oli vain liimannut sen kiinni.

Minä vähän veikkaan, että Mickekin olisi tuossa tilanteessa todennut, että "Voe vittu, viinaa pitää juua, Saatana!"

Tosin onneksi olin ostanut niitä "ylimääräisiä" proppuja ja homma oli sillä autettu.

Back