Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Olisko ollut alumiiniproput?Miten se vastakierre oli säilynyt, jos propusta pahasti porsinut?
Nuo korvaavat oli vissiin köykämiiniä. Vanhoja ei tullut tutkittua (vielä) tarkemmin, mutta jotain lejeerinkiä taisivat olla.Olisko ollut alumiiniproput?
Saksassa on urakoitu suomalaisvoimin jo vuosikymmeniä sitten. Meidän suunnalta eräs huippumies kävi siellä moottorisahojen aikakaudella. Viikonloppuna konjakkia oli riittänyt, sakemanni työnjohtajat tarjosi. Olivat kehuneet, että yksi suomalainen metsuri tekee saman kuin kymmenen saksalaista.Suomalaisurakointia Saksan tuhokuusikoissa - Metsälehti
Keski-Euroopan kirjanpainajakatastrofi pitää Saksaan asemoituneen Finnharvestin kiireisenä.www.metsalehti.fi
Kaveri kävi 1995 myrskytuhoja raivaamassa entisen Itä-Saksan puolella. Urakalla sai puskea ja korvaus oli kova.Saksassa on urakoitu suomalaisvoimin jo vuosikymmeniä sitten. Meidän suunnalta eräs huippumies kävi siellä moottorisahojen aikakaudella. Viikonloppuna konjakkia oli riittänyt, sakemanni työnjohtajat tarjosi. Olivat kehuneet, että yksi suomalainen metsuri tekee saman kuin kymmenen saksalaista.
Joo, ja se että työntää jotain puskulevyä 300m versus 3000 metriä vaikuttaa kanssa siihen miten kone lämpiää. Varsinkin kone jota ei ole tehty siihen, niin joutuu koville. Vertailukohteita voisi olla esim autolla peräkärryn veto liian isolla vaihteella. Tai mikä vain työ koneella jonka moottoria kuormitetaan sen ylärajoilla liian pitkään. Se on aivan sama onko moottorissa 15 vai 1500 hv, niin raja tulee vastaan. On aina tullut.. Ja jos ei tulisi, niin kissalla voisi kyntää eikä hevosta tarvittaisi.Ukraina-ketjussa vertaillaan hyvin virheellisesti maan puskua sivuille, kuten miinanraivauksessa tapahtuu, ja kyntämistä.
Vaaditun voiman suhteen eivät ole mitenkään vertailtavissa, miinanraivausaurassa näyttää olevan melko syvälle uppoavat kynnet.
Aura leikkaa, nostaa ja kääntää viilun. Puskeminen tönköllä puskurilla tai PAT-puskulevyllä on ihan eri juttu.
Nimim. "Kyntänyt ja puskukonetta ajanut"
Lisäksi, jos puskulevyn tai auran vastus käyttäytyy ilmanvastuksen tapaan eli se kasvaa nopeuden toiseen potenssiin, niin silloin tehontarve kasvaa kolmanteen potenssiin. Esimerkiksi työnopeuden nostaminen 10 km/h -> 20 km/h tarkoittaa sitä, että tehontarve 8-kertaistuu... Eli kaikki hevosvoimat saadaan helposti käyttöön vähän nopeutta nostamalla, ainakin teoriassa. Käytännössä vaihdelaatikko ratkaisee realistisen nopeusalueen. Ei ole sattumaa, että puskutraktori peruuttaa nopeammin kuin mitä se kulkee eteenpäin...Joo, ja se että työntää jotain puskulevyä 300m versus 3000 metriä vaikuttaa kanssa siihen miten kone lämpiää. Varsinkin kone jota ei ole tehty siihen, niin joutuu koville. Vertailukohteita voisi olla esim autolla peräkärryn veto liian isolla vaihteella. Tai mikä vain työ koneella jonka moottoria kuormitetaan sen ylärajoilla liian pitkään. Se on aivan sama onko moottorissa 15 vai 1500 hv, niin raja tulee vastaan. On aina tullut.. Ja jos ei tulisi, niin kissalla voisi kyntää eikä hevosta tarvittaisi.
Edit @tekamölli samaa epäilen myös mitä Ukraina-ketjussa kirjoitit.
Tätä olen kanssa miettinyt, että ei ne fysiikan lait siitä mihinkään kumoudu länsivehkeilläkään, vaikka kuinka hyviä olisivatkin. Vauhti tappaa nekin. Sen verran olen itsekin maata ja luntakin tönkinyt ja aurannut, että ihan kokemusperäistä tietoa on että kaikille koneille on rajat yleensä löydettävissä. Tarpeeksi vain kiviä rekeen niin isompikin polle hyytyy..Lisäksi, jos puskulevyn tai auran vastus käyttäytyy ilmanvastuksen tapaan eli se kasvaa nopeuden toiseen potenssiin, niin silloin tehontarve kasvaa kolmanteen potenssiin. Esimerkiksi työnopeuden nostaminen 10 km/h -> 20 km/h tarkoittaa sitä, että tehontarve 8-kertaistuu... Eli kaikki hevosvoimat saadaan helposti käyttöön vähän nopeutta nostamalla, ainakin teoriassa. Käytännössä vaihdelaatikko ratkaisee realistisen nopeusalueen. Ei ole sattumaa, että puskutraktori peruuttaa nopeammin kuin mitä se kulkee eteenpäin...
Tämä tulee esille ihan äestyksessäkin.Vauhti tappaa nekin
Joo kyllä kuorma ja muutenkin olosuhteet pitää olla vetovehkeen kanssa tasapainossa. Muuten käy huonosti.Joo, ja se että työntää jotain puskulevyä 300m versus 3000 metriä vaikuttaa kanssa siihen miten kone lämpiää. Varsinkin kone jota ei ole tehty siihen, niin joutuu koville. Vertailukohteita voisi olla esim autolla peräkärryn veto liian isolla vaihteella. Tai mikä vain työ koneella jonka moottoria kuormitetaan sen ylärajoilla liian pitkään. Se on aivan sama onko moottorissa 15 vai 1500 hv, niin raja tulee vastaan. On aina tullut.. Ja jos ei tulisi, niin kissalla voisi kyntää eikä hevosta tarvittaisi.
Edit @tekamölli samaa epäilen myös mitä Ukraina-ketjussa kirjoitit.
Tuo on käyttäjän valinta. Suuri osa töistä vaatii hitaamman nopeuden jo tarkkuudenkin vuoksi, eli aina ei ole kyse voimasta.Ei ole sattumaa, että puskutraktori peruuttaa nopeammin kuin mitä se kulkee eteenpäin...
Jollain kuutos Maxxumilla vetänyt aikoinaan suorakylvökonetta. Voima ei loppunut, oli käteen käypäinen kone. En tiedä paljonko siitä oli tehoa otettu, mutta kuten R-R, riittävästi. En ole kuullut noista Maxxumeista moitteita.Onko Case Maxxum 5120-5150 malleista omakohtaisia tai kyliltä kuultuja kokemuksia? Alkupään koneita alkaa saada kohtuu hintaan jo, tosin onhan ne jo yli 30-vuotiaitakin. Nehän olivat aika edistyksellisiä aikoinaan. Lähinnä öljyjen sekoittuminen muiden koneiden kanssa huolettaa ja pikavaihteiden tai suunnanvaihtajan pakkojen kestävyys samoin..