Koneosasto - Maansiirto, maatalous, metsä yms. työkoneet.

Kyllä se on fakta, että nykynuorille ei enää kotona opeteta perusasioita! Peruskoulu joutuu paikkaamaan monet puutteet.

[Taustaksi/] Nykyisiin oppilaisiin sattui yksi helmi. Ystävällinen ja kohtelias aina ja kaikille. Auttaa kavereita ja pitää tarvittaessa yllä sosiaalisesti älykästä smalltalkia aikuisten kanssa tilanteessa kuin tilanteessa. Kun käytiin 1860-luvun nälkävuosia läpi, niin viittasi ja kohteliaasti kertoi, että opettaja ei välttämättä tiedä, että maanviljelys on aika kovaa työtä. Sain tosin synninpäästön, kun kerroin, että pisin työpäivä niittohommissa on ollut 15-tuntinen. "Anteeksi, mutta kärsiikö kysyä, millaiset koneet sinulla on?" Totesi, että Elhon kelluva kolmekaks'kymppinen niittokone on hieno laite, mutta NH L95 on hieman pienehkö veturi tuolle.[/Taustaksi]

Tällä viikolla raatattiin ja mainitsin vastoinkäymiset traktorin kanssa. Lisäksi kysyttäessä kerroin, että huollot ja isommatkin remontit tehdään yleensä "Tiaisen tallissa". "Anteeksi vain, mutta minä en koskaan käynyt siellä. Siellä on varmaan kaikki ihan viimeisen päälle?" Kerroin sitten, että "tiaisen talli" tarkoittaa, että työt tehdään pihalla. Näköjään kosketti nauruhermoa. Mutta hyvä, että sai taas valistaa nuorisoa.
 
Onko palstan Mig-hitsaajat käyttäneet Puuilon hitsauskaasua/vuokrapullosysteemiä? Miten toimii, kokemuksia?
 
Saksassa on urakoitu suomalaisvoimin jo vuosikymmeniä sitten. Meidän suunnalta eräs huippumies kävi siellä moottorisahojen aikakaudella. Viikonloppuna konjakkia oli riittänyt, sakemanni työnjohtajat tarjosi. Olivat kehuneet, että yksi suomalainen metsuri tekee saman kuin kymmenen saksalaista.
 
Saksassa on urakoitu suomalaisvoimin jo vuosikymmeniä sitten. Meidän suunnalta eräs huippumies kävi siellä moottorisahojen aikakaudella. Viikonloppuna konjakkia oli riittänyt, sakemanni työnjohtajat tarjosi. Olivat kehuneet, että yksi suomalainen metsuri tekee saman kuin kymmenen saksalaista.
Kaveri kävi 1995 myrskytuhoja raivaamassa entisen Itä-Saksan puolella. Urakalla sai puskea ja korvaus oli kova.

Muutama vuosi aiemmin kotipaikkakunnalta lähti yksi metsuri silloiseen Länsi-Saksaan. Poikkeuksellista oli se, että kyseessä oli leskimies ja vei peruskouluikäisen poikansa mukanaan. Sopivat rehtorin kanssa, että poika on vuoden Saksassa isän mukana ja tulee takaisin samalle vuosiluokalle, joka jäi reissun vuoksi käymättä. Tuommoinen jo valmiiksi juureva 15-vuotias kun painaa urakalla miesten töitä vuoden verran, on se sen jälkeen ihan aikamiehen mitoissa. Ei ollut tuttu, mutta jäipähän kuitenkin mieleen. Eikä aiheuttanut mitään häiriöitä, mutta pahimmatkin suunsoittajat oppivat kerrasta, että vittuilua ei kauaa kuunneltu.
 
Ukraina-ketjussa vertaillaan hyvin virheellisesti maan puskua sivuille, kuten miinanraivauksessa tapahtuu, ja kyntämistä.

Vaaditun voiman suhteen eivät ole mitenkään vertailtavissa, miinanraivausaurassa näyttää olevan melko syvälle uppoavat kynnet.

Aura leikkaa, nostaa ja kääntää viilun. Puskeminen tönköllä puskurilla tai PAT-puskulevyllä on ihan eri juttu.

Nimim. "Kyntänyt ja puskukonetta ajanut"
 
Ukraina-ketjussa vertaillaan hyvin virheellisesti maan puskua sivuille, kuten miinanraivauksessa tapahtuu, ja kyntämistä.

Vaaditun voiman suhteen eivät ole mitenkään vertailtavissa, miinanraivausaurassa näyttää olevan melko syvälle uppoavat kynnet.

Aura leikkaa, nostaa ja kääntää viilun. Puskeminen tönköllä puskurilla tai PAT-puskulevyllä on ihan eri juttu.

Nimim. "Kyntänyt ja puskukonetta ajanut"
Joo, ja se että työntää jotain puskulevyä 300m versus 3000 metriä vaikuttaa kanssa siihen miten kone lämpiää. Varsinkin kone jota ei ole tehty siihen, niin joutuu koville. Vertailukohteita voisi olla esim autolla peräkärryn veto liian isolla vaihteella. Tai mikä vain työ koneella jonka moottoria kuormitetaan sen ylärajoilla liian pitkään. Se on aivan sama onko moottorissa 15 vai 1500 hv, niin raja tulee vastaan. On aina tullut.. Ja jos ei tulisi, niin kissalla voisi kyntää eikä hevosta tarvittaisi.
Edit @tekamölli samaa epäilen myös mitä Ukraina-ketjussa kirjoitit.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, ja se että työntää jotain puskulevyä 300m versus 3000 metriä vaikuttaa kanssa siihen miten kone lämpiää. Varsinkin kone jota ei ole tehty siihen, niin joutuu koville. Vertailukohteita voisi olla esim autolla peräkärryn veto liian isolla vaihteella. Tai mikä vain työ koneella jonka moottoria kuormitetaan sen ylärajoilla liian pitkään. Se on aivan sama onko moottorissa 15 vai 1500 hv, niin raja tulee vastaan. On aina tullut.. Ja jos ei tulisi, niin kissalla voisi kyntää eikä hevosta tarvittaisi.
Edit @tekamölli samaa epäilen myös mitä Ukraina-ketjussa kirjoitit.
Lisäksi, jos puskulevyn tai auran vastus käyttäytyy ilmanvastuksen tapaan eli se kasvaa nopeuden toiseen potenssiin, niin silloin tehontarve kasvaa kolmanteen potenssiin. Esimerkiksi työnopeuden nostaminen 10 km/h -> 20 km/h tarkoittaa sitä, että tehontarve 8-kertaistuu... Eli kaikki hevosvoimat saadaan helposti käyttöön vähän nopeutta nostamalla, ainakin teoriassa. Käytännössä vaihdelaatikko ratkaisee realistisen nopeusalueen. Ei ole sattumaa, että puskutraktori peruuttaa nopeammin kuin mitä se kulkee eteenpäin...
 
Lisäksi, jos puskulevyn tai auran vastus käyttäytyy ilmanvastuksen tapaan eli se kasvaa nopeuden toiseen potenssiin, niin silloin tehontarve kasvaa kolmanteen potenssiin. Esimerkiksi työnopeuden nostaminen 10 km/h -> 20 km/h tarkoittaa sitä, että tehontarve 8-kertaistuu... Eli kaikki hevosvoimat saadaan helposti käyttöön vähän nopeutta nostamalla, ainakin teoriassa. Käytännössä vaihdelaatikko ratkaisee realistisen nopeusalueen. Ei ole sattumaa, että puskutraktori peruuttaa nopeammin kuin mitä se kulkee eteenpäin...
Tätä olen kanssa miettinyt, että ei ne fysiikan lait siitä mihinkään kumoudu länsivehkeilläkään, vaikka kuinka hyviä olisivatkin. Vauhti tappaa nekin. Sen verran olen itsekin maata ja luntakin tönkinyt ja aurannut, että ihan kokemusperäistä tietoa on että kaikille koneille on rajat yleensä löydettävissä. Tarpeeksi vain kiviä rekeen niin isompikin polle hyytyy..
 
Joo, ja se että työntää jotain puskulevyä 300m versus 3000 metriä vaikuttaa kanssa siihen miten kone lämpiää. Varsinkin kone jota ei ole tehty siihen, niin joutuu koville. Vertailukohteita voisi olla esim autolla peräkärryn veto liian isolla vaihteella. Tai mikä vain työ koneella jonka moottoria kuormitetaan sen ylärajoilla liian pitkään. Se on aivan sama onko moottorissa 15 vai 1500 hv, niin raja tulee vastaan. On aina tullut.. Ja jos ei tulisi, niin kissalla voisi kyntää eikä hevosta tarvittaisi.
Edit @tekamölli samaa epäilen myös mitä Ukraina-ketjussa kirjoitit.
Joo kyllä kuorma ja muutenkin olosuhteet pitää olla vetovehkeen kanssa tasapainossa. Muuten käy huonosti.

 
Onko Case Maxxum 5120-5150 malleista omakohtaisia tai kyliltä kuultuja kokemuksia? Alkupään koneita alkaa saada kohtuu hintaan jo, tosin onhan ne jo yli 30-vuotiaitakin. Nehän olivat aika edistyksellisiä aikoinaan. Lähinnä öljyjen sekoittuminen muiden koneiden kanssa huolettaa ja pikavaihteiden tai suunnanvaihtajan pakkojen kestävyys samoin..
 
Onko Case Maxxum 5120-5150 malleista omakohtaisia tai kyliltä kuultuja kokemuksia? Alkupään koneita alkaa saada kohtuu hintaan jo, tosin onhan ne jo yli 30-vuotiaitakin. Nehän olivat aika edistyksellisiä aikoinaan. Lähinnä öljyjen sekoittuminen muiden koneiden kanssa huolettaa ja pikavaihteiden tai suunnanvaihtajan pakkojen kestävyys samoin..
Jollain kuutos Maxxumilla vetänyt aikoinaan suorakylvökonetta. Voima ei loppunut, oli käteen käypäinen kone. En tiedä paljonko siitä oli tehoa otettu, mutta kuten R-R, riittävästi. En ole kuullut noista Maxxumeista moitteita.

Käytetyissä ratkaisee se, miten niitä on pidetty ja huollettu. Joukossa on pommeja ja helmiä. Pätee mihin merkkiin tahansa.
 
Back
Top