Koneosasto - Maansiirto, maatalous, metsä yms. työkoneet.

eihän tätä raaskiks myyvvä
En tiedä mutta hienosti kulkee..
 
En tiedä mutta hienosti kulkee..
6-siipeä ja aikas vauhdilla veti eikä toi maa miltään kovin kostealta näyttänyt, menisi paljon kevyemmin märempänä.
 
https://www.karjalainen.fi/maakunta/0il4vhblrg

Ei olis tarvinnut tätäkään tapahtua.😢

Btw: miten noihin linkkeihin sai lisättyä sen ns esikatselun?
Tulee jos on tullakseen (eli sivu on toteutettu niin että esikatselu toimii).

 
Tulee jos on tullakseen (eli sivu on toteutettu niin että esikatselu toimii).

Mitähän tuossa jutussa on oikeasti tapahtunut? Pyöräkuormaaja on puutavaranipun kanssa kaatunut pakun päälle? Mitähän tui pakettiauto on yleensä tehnyt jonkun sahan laanilla jossa 30-50 tonniset pyöräkuormaajat kanniskelee tukkinippuja?
 
Mitähän tuossa jutussa on oikeasti tapahtunut? Pyöräkuormaaja on puutavaranipun kanssa kaatunut pakun päälle? Mitähän tui pakettiauto on yleensä tehnyt jonkun sahan laanilla jossa 30-50 tonniset pyöräkuormaajat kanniskelee tukkinippuja?
Saman työnantajan porukkaa kaikki, olivat huoltotöissä
 
Se ei oo noilla tuo työturvallisuus ja suojavarusteet niin justiinsa. Mitenhän mahtaa muuten tuon kampuran kestävyyden laita? Vaikka kai se valuprosessi voi tehtaassakin olla periaatteessa tuollainen.
Jossain oli pätkä 1. ms:n saksalaisesta tykkitehtaasta. Jopa siellä oli parempi varustus (esimerkiksi nahkaesiliinat) vaikka aika paljon käsittelivät paljain käsin.
 
Itsellä mieli jotenkin lepää kaikissa puuhasteluvideoissa. Tässä eräs nuori koneyrittäjä Pajalasta.

Pajalan mies tekee kyllä monttua ihan järjettömällä riskillä :camo: Tuolla myöhemmin on siinä kinthaalla, ettei kaivukone ja kuormapyörääjä ole molemmat montun pohjalla ja maat niskassa. Ei noiden kanssa pitäisi leikkiä, vaikka aina ennenkin on näin tehty.


Pohjalle ei laiteta ymmärrettävästi yhtään salaojasoraa, kun monttu on räävitty tuolla tavalla. Isommalla koneella oltaisiin saatu sopivan syvyinen kuoppa lähes kuivana, soraa pohjalle ja tehollista syvyyttä yhtä paljon. En laskenut, mutta märkään silttiin hautautui varmaan kolme rengasta. Sora olisi saanut ylettyä ainakin ensimmäiseen saumaan asti, kun oli noin kolhitut vanhat betonirummut, ei erikseen tarvinnut huolehtia että vesi pääsee saumoista sisään.

Vesijohto laitettiin tiukasta reiästä juuri siltä puolelta, jossa täyttömaata ei oltu vähääkään tiivistetty. Ja ilman suojaputkea tietenkin. Maa tulee painumaan, ja terävä betonin reuna painaa putken kivasti mutkalle.

Renkaiden ylimmät saumat olisi pitänyt tiivistää, että pintavedet eivät lorota kaivoon. Noita jalallisia renkaita ei oikein saa muovilla tiivistettyä, kun ei maltettu laittaa niitä saman suuntaisiksi. Itse olisin kyllä vetänyt vaikka uretaanipullollisen per sauma, ensin puhdistus, sitten saumaan ja makkara ulkopuolelle.

Kanto piti vielä tunkea täytteeksi, juomavesikaivoon.

Alkumatka putkikaivannosta lossasi mukavasti, kun kaivettiin ihan kasan vierestä
Ja ei kun äijä kaivantoon.

1697890185862.png

En nyt ota kantaa noiden muovisten puserrusliittimien käyttöön, mutta olisi kyllä voinut laittaa ihan kunnon Hawlet kun kerran tekemään ruvettiin. Ja tuo routasuojaus ei ehkä ole ihan loppuun asti mietitty, sen leveys lasketaan sillä tavalla, että maanpinnasta suojauksen reunaan ja siitä putkelle. Routa menee vaakasuorassa samalla tavalla kuin alaspäinkin. Eli tuo puolen metrin foami lisää suojasyvyyttä kymmeniä senttejä. Jos vettä käytetään säännöllisesti, johtaa se routalevyn alle toki lämpöä joten eiköhän tuo pysy sulana.

Rengasraksit oli upouudet, joten olikohan ihan ensimmäinen kaivo pojilla? Parasta hommassa oli, ettei kukaan kuollut ;)

Jaa miksiköhän vaimo aina joskus huomauttelee että älä kato, kun Kultakuumetta katsoessani manaan amerikkalaisia, että EI VITTU MITÄ TOUHUA :rolleyes:

Lisäys: Jos tässä kohti olisi ollut pari numeroa isompi kone, sorat ja renkaat ulottuvilla, olisi tehollista syvyyttä tullut enemmän ja hyvä sorapeti pohjalle, joka olisi tuonut kaivoon enemmän vettä. Tuosta eteenpäin menee aika räveltämiseksi. Jätetään tuollainen kaivanto kahdeksi päiväksi, ja sitten äimistellään kun siellä on vetta ja se on lossannut.

 
Pajalan mies tekee kyllä monttua ihan järjettömällä riskillä :camo: Tuolla myöhemmin on siinä kinthaalla, ettei kaivukone ja kuormapyörääjä ole molemmat montun pohjalla ja maat niskassa. Ei noiden kanssa pitäisi leikkiä, vaikka aina ennenkin on näin tehty.


Pohjalle ei laiteta ymmärrettävästi yhtään salaojasoraa, kun monttu on räävitty tuolla tavalla. Isommalla koneella oltaisiin saatu sopivan syvyinen kuoppa lähes kuivana, soraa pohjalle ja tehollista syvyyttä yhtä paljon. En laskenut, mutta märkään silttiin hautautui varmaan kolme rengasta. Sora olisi saanut ylettyä ainakin ensimmäiseen saumaan asti, kun oli noin kolhitut vanhat betonirummut, ei erikseen tarvinnut huolehtia että vesi pääsee saumoista sisään.

Vesijohto laitettiin tiukasta reiästä juuri siltä puolelta, jossa täyttömaata ei oltu vähääkään tiivistetty. Ja ilman suojaputkea tietenkin. Maa tulee painumaan, ja terävä betonin reuna painaa putken kivasti mutkalle.

Renkaiden ylimmät saumat olisi pitänyt tiivistää, että pintavedet eivät lorota kaivoon. Noita jalallisia renkaita ei oikein saa muovilla tiivistettyä, kun ei maltettu laittaa niitä saman suuntaisiksi. Itse olisin kyllä vetänyt vaikka uretaanipullollisen per sauma, ensin puhdistus, sitten saumaan ja makkara ulkopuolelle.

Kanto piti vielä tunkea täytteeksi, juomavesikaivoon.

Alkumatka putkikaivannosta lossasi mukavasti, kun kaivettiin ihan kasan vierestä
Ja ei kun äijä kaivantoon.

Katso liite: 85628

En nyt ota kantaa noiden muovisten puserrusliittimien käyttöön, mutta olisi kyllä voinut laittaa ihan kunnon Hawlet kun kerran tekemään ruvettiin. Ja tuo routasuojaus ei ehkä ole ihan loppuun asti mietitty, sen leveys lasketaan sillä tavalla, että maanpinnasta suojauksen reunaan ja siitä putkelle. Routa menee vaakasuorassa samalla tavalla kuin alaspäinkin. Eli tuo puolen metrin foami lisää suojasyvyyttä kymmeniä senttejä. Jos vettä käytetään säännöllisesti, johtaa se routalevyn alle toki lämpöä joten eiköhän tuo pysy sulana.

Rengasraksit oli upouudet, joten olikohan ihan ensimmäinen kaivo pojilla? Parasta hommassa oli, ettei kukaan kuollut ;)

Jaa miksiköhän vaimo aina joskus huomauttelee että älä kato, kun Kultakuumetta katsoessani manaan amerikkalaisia, että EI VITTU MITÄ TOUHUA :rolleyes:

Lisäys: Jos tässä kohti olisi ollut pari numeroa isompi kone, sorat ja renkaat ulottuvilla, olisi tehollista syvyyttä tullut enemmän ja hyvä sorapeti pohjalle, joka olisi tuonut kaivoon enemmän vettä. Tuosta eteenpäin menee aika räveltämiseksi. Jätetään tuollainen kaivanto kahdeksi päiväksi, ja sitten äimistellään kun siellä on vetta ja se on lossannut.

Juuh, hirvitti itseänikin tuota katsellessa, enkä ole edes alan mies… tuo on ehkä huonoin esimerkki kanavan tarjonnasta ja olisin itsekin jo viheltänyt pelin poikki.

Paremmasta päästä on kun Pellepeloton-meiningillä on rakennellut itse kauko-ohjaimellisen klapikoneen joka syöttää vanhaa lentokentän lastaushihna-autoa joka karsii roskat ja pussittaa klapit. Kunnosti myös kivimurskaimen, kun mieheltä löytyy panostajan paperit niin materiaalia on tarjolla.

Ei ole samanlainen koheltaja kuin jotkut jenkkilän tapaukset, mutta kyllä itsetekemisen into näkyy - hyvässä ja pahassa, mutta onneksi enemmän hyvässä.

EDIT: Tuo sai jostain halvalla kauhanpyörittäjän, mutta väärällä kiinnityksellä - paketti osiksi, leikkaa&liimaa ja kohta ne omat kauhat taas olikin sopivia…
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top