Koneosasto - Maansiirto, maatalous, metsä yms. työkoneet.


Juttu vuodelta 2009. Nuffield/Ukkomestari yhdistelmällä kaivettu 40.000 h.
Hangosta Jäämerelle
Ei riittänyt toimittajan roti kirjoittaa asiaa niinkuin se on:

- Aina Hangosta Petsamoon!
 

Juttu vuodelta 2009. Nuffield/Ukkomestari yhdistelmällä kaivettu 40.000 h.
Ainakin mulle yllätys nuffin malli, siis 4/65 . Kyllähän tohon tuntimäärään mutama koneremontti tulee väkisinkin joka moottorimallille mutta toi oli tunnettu kansipahvi ongelmistaan. No kaivurikäytössä harvoin tarvii huudattaa, ainakaan pitkään niin ehkä se selittää.
 
Onko koneet vielä kaikilla talvilevolla muka hä? Youtuben inspiroimana innostuin tekemään kaivurin puomin päähän halkojaterän paksummille polttopuuaihioille. Testit jää tosin ensi kevääseen, kun nyt ei oo yhtään pölliä enää jäljellä huhtikuun klapihommista. No on ne levyleikkeetkin vielä tekijäpajalla työjonossa. Kunhan ne joskus tulee, niin sit pääsee polttamaan paketillisen hitsauspuikkoja. Kaapelikauhaa kans tekis mieli, mut katotaan nyt kesemmällä jos jostain sais ostettua ilman kiinnikkeitä. Valmetin kärsä kun on edelleen mallia kasari, eli ei pikakiinnikettä.
 
Onko koneet vielä kaikilla talvilevolla muka hä? Youtuben inspiroimana innostuin tekemään kaivurin puomin päähän halkojaterän paksummille polttopuuaihioille. Testit jää tosin ensi kevääseen, kun nyt ei oo yhtään pölliä enää jäljellä huhtikuun klapihommista. No on ne levyleikkeetkin vielä tekijäpajalla työjonossa. Kunhan ne joskus tulee, niin sit pääsee polttamaan paketillisen hitsauspuikkoja. Kaapelikauhaa kans tekis mieli, mut katotaan nyt kesemmällä jos jostain sais ostettua ilman kiinnikkeitä. Valmetin kärsä kun on edelleen mallia kasari, eli ei pikakiinnikettä.
No voi perskutarallaa, toi on käynyt mielessä. Ja siis niin ettei niitä paksumpia puita tarvitsisi katkoa siihen metrin mittaan mitä nää halkokoneet pisimmillään hyödyntää.

Vai millaista? Mielenkiinnolla jään odottamaan.

Öh,, pikakiinnike.... Se on jo nopiaa kun kauhan saa vaihdettua alta puolentunnin kaikkine hytissä ramppaamisen jälkeen.;)
 
Muutama vuosi sitten oli vielä tarjolla pilkkurisirkkeli, jossa oli poistettu ne avoruuvimallien pahimmat riskit. Siinä jo tapaturma vaatii tahallisuutta. Oma kokemus on, että suurin vaara on halkaistavan puun pyörähtäminen käsistä.
 
Tulipa taas opittua uusi niksi.

Jos ei ole nostosaksia, voi katkaista hieman liian pitkän puunpätkän, laittaa sen kaivorenkaan sisälle ja nostaa sitä yhdellä nostoketjulla. Puu pitää laittaa renkaan keskeltä sisään viistossa (eikä liian pitkä puu menisikään muuten) ja ainoa nostoketju noin 1/3 keskipisteestä katsottuna alaspäin. Sitten nostettaessa painetaan yläpäätä vastaan, että se puree kiinni (varo sormia) ja sen jälkeen kokeillaan, menikö puun pituus, päiden leikkauskulmat, nostokulma, horoskoopit jne. noin miljoona asiaa putkeen. Ja ehkä 79. tai 52, tai miljoonas kerta tuottaa tuloklen ja kaivorengas nousee nätisti, eikä putoa alemman päälle ja tee vitunmoista lovea molempiin tai toiseen renkaaseen tai murskaa jonkun raajaa.

Olipa kyrväkästä rytinää jälleen kerran.
 
Tulipa taas opittua uusi niksi.

Jos ei ole nostosaksia, voi katkaista hieman liian pitkän puunpätkän, laittaa sen kaivorenkaan sisälle ja nostaa sitä yhdellä nostoketjulla. Puu pitää laittaa renkaan keskeltä sisään viistossa (eikä liian pitkä puu menisikään muuten) ja ainoa nostoketju noin 1/3 keskipisteestä katsottuna alaspäin. Sitten nostettaessa painetaan yläpäätä vastaan, että se puree kiinni (varo sormia) ja sen jälkeen kokeillaan, menikö puun pituus, päiden leikkauskulmat, nostokulma, horoskoopit jne. noin miljoona asiaa putkeen. Ja ehkä 79. tai 52, tai miljoonas kerta tuottaa tuloklen ja kaivorengas nousee nätisti, eikä putoa alemman päälle ja tee vitunmoista lovea molempiin tai toiseen renkaaseen tai murskaa jonkun raajaa.

Olipa kyrväkästä rytinää jälleen kerran.
Helppoa ja ennenkaikkea turvallista kuulostaa ainakin olevan.. Itse kyllä hommaisin ihan oikeat renkaannosto sakset jos tarvii nostella niitä. Ei ole ihan yksi tai kaksi raatoa ja raajarikkoa mitä noi tippuneet kaivonrenkaat on aiheuttaneet. Rikkoutuneista renkaista puhumattakaan.. Mutta hyvä että jäitte henkiin!
 
Helppoa ja ennenkaikkea turvallista kuulostaa ainakin olevan.. Itse kyllä hommaisin ihan oikeat renkaannosto sakset jos tarvii nostella niitä. Ei ole ihan yksi tai kaksi raatoa ja raajarikkoa mitä noi tippuneet kaivonrenkaat on aiheuttaneet. Rikkoutuneista renkaista puhumattakaan.. Mutta hyvä että jäitte henkiin!
Joo. En suosittele, mutta "Älkää tehkö kuten me teemme, vaan kuten sanon!" Olisi meillä jossain saksetkin, mutta ei löydetty, niin sitten mentiin näköjään tuommoisilla virityksillä. Aina välillä näiden kokemusten jälkeen tulee se vanha kunnon THE HELL WAS FULL SO I CAME BACK! -fiilis.
 
Onko tämä Fordson Super Majorin ohjaustehostin alkuperäinen vai jälkiasennettu?
 

Liitteet

  • 20240825_130837.webp
    20240825_130837.webp
    848.5 KB · Luettu: 16
Onko tämä Fordson Super Majorin ohjaustehostin alkuperäinen vai jälkiasennettu?
No, mikään asiantuntija en ole mutta veikkaisin olevan jälkiasennettu.
Itsellä kokemusta majorista johon oli laitettu Cargon 6-sylinterinen moottori, oli kyllä paikallaan käännettäessä sitä ohjauspyörää aikas voimaa vaativa, vaikka iso oli se rattikin. Äestyskoneena pellolla kääntyi kyllä tarpeeksi kevyesti.
 
No, mikään asiantuntija en ole mutta veikkaisin olevan jälkiasennettu.
Itsellä kokemusta majorista johon oli laitettu Cargon 6-sylinterinen moottori, oli kyllä paikallaan käännettäessä sitä ohjauspyörää aikas voimaa vaativa, vaikka iso oli se rattikin. Äestyskoneena pellolla kääntyi kyllä tarpeeksi kevyesti.
Raaterin koneella olevia 6-Majoreita oli täällä päin. Ford Trader, liekö sama moottori kuin Cargossa? Yksi sahuri pyöritti kenttäsirkkeliä, hienosti Traderin kuutonen väänsi.
 
Raaterin koneella olevia 6-Majoreita oli täällä päin. Ford Trader, liekö sama moottori kuin Cargossa? Yksi sahuri pyöritti kenttäsirkkeliä, hienosti Traderin kuutonen väänsi.
Juu, niitä Traderin koneella oli täälläkin valtaosa mitä niitä nyt oli, vähiin ovat käyneet molemmat. Ei kai siinä paljoa eroa ollut niissä. Muistaakseni Traderin moottorissa oli syöttöpumpussa sellainen väliakseli mikä näkyi ulkopuolella lohkoa. Cargon pumppu suoraan jakopäässä.
 
Pakko kehua täälläkin Mikkeliläistä Kärkipyörä-firmaa.

Tilasin sieltä laipan ja ketjun moottorisahaan. Eikä kenenkään kannata jeesustella paikallisista firmoista, sillä jostain syystä mistään Motonet/Puuilo -tason kaupoista ei täällä löytynyt kohtuu yleistä laippaa ja merkkiliikkeessä merkkilaippa maksoi 70+ euroa. Googlaamalla löysin postikuluineen puoleen hintaan Oregonin laipan ja ketjun, jotka tilasin. Meni aikaa ja kysäisin sitten sähköpostilla tilannetta. Pian tulleessa vastauksessa tilannetta pahoiteltiin, mutta vedottiin ulkopuoliseen ongelmaan.

Tyydyin tilanteeseen, vain hämmästyäkseni kovin. Jonkin päivän kuluttua posti toimitti paketin, jossa oli KAKSI laippaa ja ketjua. Nyt oli kyllä vähän turhan hyvä palvelu, kun samaan halpaan hintaan sai tuplaten tuotetta.

Mutta tällä kokemuksella siis suosittelen liikettä lämpimästi.
 
Nyt olis vähän harvinaisempi moottori tarjolla.


Harmi kun ei ehdi pukinkonttiin, olisi lahja jota ihan jokamiehellä/naisella ei olisi. ;)

Mutta siis oikeasti, mitä tolla tekisi?
 
Back
Top