Koneosasto - Maansiirto, maatalous, metsä yms. työkoneet.


Koneviestin juttu 6-sylinterisestä Majorista.
 
Vähän ohi aiheesta, mutta konemiehet kyllä ymmärtää.

Tuollaisen ison telan rotaatiovalu käy kähvelästi, kun on kunnon romppeet pajalla ja miehet tekee mitä tehdä pitää.


1733082525292.webp
 
Muistan pikkupoikana 60-luvulta kun tuollainen oli meillä ojia kaivamassa. Tuo katolla oleva kääntölaitteisto oli kiinnostava.

 
Muistan pikkupoikana 60-luvulta kun tuollainen oli meillä ojia kaivamassa. Tuo katolla oleva kääntölaitteisto oli kiinnostava.

 
Muistan pikkupoikana 60-luvulta kun tuollainen oli meillä ojia kaivamassa. Tuo katolla oleva kääntölaitteisto oli kiinnostava.

Ai ai. Noitahan oli paljon ja vielä itsekkin tollaisella opettelin ne alkutahdit kaivuuseen. Oisko ollut jotain 1986 kun pääsin ihan oman koneen puikkoihin. Niinpaljon se kiinnosti että piti ostaa vaikken maata omistanut yhtään siihen aikaan.
 
Toi oho kommentti siis... Että moottorien ahtaaminen on jo noin vanha juttu.

Tarinaa moottorien ahtamisesta.
 
Kirveissä on eroja. Ostin tollaisen halpiksen biltemasta. Aloin pilkkoa sillä halkoa pystyynkuivunutta kuusta leivinuunipuuksi.

Tarttuu hyvin puuhun kiinni että saa oikein kiskoa (ja varsi antaa myöten), halkaisee huonosti. Hiki tuli jo ensimmäisen pölkyn kanssa ja piti pitää taukoa.


Mietin, josko sitä pitäisi sittenkin halkomakone hankkia.

No tänään sitten kävin varmuuden vuoksi hakemassa fiskarsin. Ei vastaavia ongelmia. Irtoaa pölkystä ja halkaisee muutamalla lyönnillä.
 
Kirveissä on eroja. Ostin tollaisen halpiksen biltemasta. Aloin pilkkoa sillä halkoa pystyynkuivunutta kuusta leivinuunipuuksi.

Tarttuu hyvin puuhun kiinni että saa oikein kiskoa (ja varsi antaa myöten), halkaisee huonosti. Hiki tuli jo ensimmäisen pölkyn kanssa ja piti pitää taukoa.


Mietin, josko sitä pitäisi sittenkin halkomakone hankkia.

No tänään sitten kävin varmuuden vuoksi hakemassa fiskarsin. Ei vastaavia ongelmia. Irtoaa pölkystä ja halkaisee muutamalla lyönnillä.
Meillä myös halkaisufiskars, muuten hyvä mutta liukkaanpuoleinen varsi märkänä
 
Lainataan viestiä toisesta ketjusta.
Termostaatti on kyllä kulutustavaraa. Muistan vielä, miten faija vaihtoi 80-luvun alkupuolella Morris Marinaan aina renkaanvaihdon yhteydessä talvitermostaatin eli kuumemmassa aukeavan ennen talvea ja vastaavasti kesätermostaatin kesää varten.
Tämä nimittäin herätti vanhat möröt kaapeissa henkiin. Yhteisomistuksessa olevaan traktoriin oli vaihdettu jäykempi termostaatti, joka laukesi 95-asteessa. Kun tuo yhdistetään siihen, että toinen käyttäjä (joka oli jo aiemmin vaihtanut sen termostaatin) oli lantannut kirkasta jäähdytinnestettä, jota ei siis pitäisi laimentaa, oli soppa valmis. Nestehän oli nimittäin tietenkin jäätynyt 35 asteen pakkasella. Onneksi mikään ei mennyt rikki, mutta jonnekin putkistoon tuli ilmakupla, eli neste ei kiertänyt ihan parhaalla mahdollisella tavalla.

Oli ihan käsittämättömän ihanaa ajaa parikymmentä kilometriä yleisellä tiellä lingon kanssa, kun lämpömittari hiipi sinne MELKEIN 100 asteeseen ja sen jälkeen termostaatti laukesi ja konepellin alta pukkasi ulos sankka höyry. Naapurille totesinkin, että päätettiin kokeilla vaihteeksi höyrykonetta voimanpesänä.
 
Ammattilaiselle "virhe". Itse olisi ollut tyytyväinen, että koivu on nurin ilman henkilö- ja omaisuusvahinkoja.
 
Pajoitettiin tuossa 13 vuotta vanhaa Kiinan traktoria. Sähköt vain katosivat.

Kiinalainen oli tehnyt jekun, eli laittanut johtosarjan alkuun pienen pätkän ohutta johdinta. Sitä kautta meni kaikki virta sähkölaitteille. Se oli sitten sulanut liittimen sisällä poikki. Ei ilmeisesti paljon ole poikkipinta-aloja pohdittu, laitettu vaan mitä on tullut ostettua hyllyyn.
 
Toi oho kommentti siis... Että moottorien ahtaaminen on jo noin vanha juttu.
Viesti on vanha, mutta vastaan silti.
Diesel-moottorin ahtamista alettiin kokeilemaan melkein heti sen keksimisen jälkeen:
-Herrat Rudolf Diesel ja Gottlieb Daimler kokeilivat ja kehittelivät moottorin imupuolen paineistamista vuosien 1855 -1896 välillä.
-Turboahtimen kehitti sveitsiläinen Albert Buchi vuonna 1905 ja sille myönnettiin patentti vuonna 1911.
-Renault käytti jossain lentokonemoottoreissaan turboahdinta jo ensimmäisen maailmansodan aikana.
-Suomalaissa panssarilaivoissa Väinämöisessä ja Ilmarisessa oli turboahdetut dieselit jo vuonna 1932.

E: typoja ja linkki lisätty
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top