Koneosasto - Maansiirto, maatalous, metsä yms. työkoneet.


Pillareiden käyttö Kalajoen suuren metsäpalon rajaamisessa 1970.
 

Suomen pelloille eniten levinnyt leikkuupuimuri:).

Sillä on puolensa. Kevyt, tehokas puintikoneisto, joka selvittää myös kostean viljan. Kestävyys ei ole välttämättä sen paras puoli.

Intialaiset kyllästyi Sampoon ja tehdas on nyt myynnissä. Uudessa omistuksessa vähän lujempaa osaa kiinni ja parempaa peltiä, potentiaalia olisi vaikka mihin.

 
Viimeksi muokattu:

Ällitälli ja ATS-59 Koneviestin testissä.
Noita ATS telavetäjiä oli huutokaupassa Tampereen Kalkussa olisko ollut 20-vuotta sitten? Minähän kuolasin tollaisen perään kun menivät mielestäni ihan pilkkahintaan. Olisko ollut 3-5 tonnia.
Siinä naapureilla ihmettelimistä kun tollaisella olis jotain peltohommia tehnyt.

No, ehkä parempi että se kuume meni ohi kuitenkin.
 
Noita ATS telavetäjiä oli huutokaupassa Tampereen Kalkussa olisko ollut 20-vuotta sitten? Minähän kuolasin tollaisen perään kun menivät mielestäni ihan pilkkahintaan. Olisko ollut 3-5 tonnia.
Siinä naapureilla ihmettelimistä kun tollaisella olis jotain peltohommia tehnyt.

No, ehkä parempi että se kuume meni ohi kuitenkin.
Olisihan se ollut rouheaa vähän vajaa 40 litraista V-12 moottoria käskyttää:). T-54 heitti puoli litraa öljyä pakoputkesta kun sitä vähän kaasutteli.
 
Olisihan se ollut rouheaa vähän vajaa 40 litraista V-12 moottoria käskyttää:). T-54 heitti puoli litraa öljyä pakoputkesta kun sitä vähän kaasutteli.
Aivan varmasti sitä olisi ollut kivaa esitellä, mulla kylän suurin...
Muistan vielä että jotkut asiantuntijat kertoi siellä että ovat vieläpä todella pienillä käyttötunneilla ulkoisesta näkymästä huolimatta.
 
Aivan varmasti sitä olisi ollut kivaa esitellä, mulla kylän suurin...
Muistan vielä että jotkut asiantuntijat kertoi siellä että ovat vieläpä todella pienillä käyttötunneilla ulkoisesta näkymästä huolimatta.
Kotikylällä naapurin isäntä osti PV:n poistomyynnistä jonkin miehistönkuljetusajoneuvon 1980-90-lukujen taitteessa. Äkkiä ulkomuistista veikkaan BTR-60. Ei se sillä mitään hyödyllistä päässyt ikinä tekemään, mutta jonkin kerran kävi metsässä ajelemassa.

Itse olin kerran varikolla huutokaupassa ja vähän haaveiltiin MB Tracista. Oli ollut lentokentällä erikoiskäytössä ja tunteja oli juuri ja juuri sisäänajon verran. Hintakin kyllä karkasi äkkiä turhan kauas. Huvittava oli katsoa voittohuudon tehnyttä vierestä. Kova oli tarve, mutta samalla järki räknäsi pörssin pitoa. Keikkui koko kaupan ajan kantapäiltä varpaille ja takaisin. Aina kun joku korotti, puisti päätä ja pyöräytti lakkia päässä ja sitten huudahti korkealla kiekaisulla vastatarjouksen. Sen näki, että nyt oltiin tosissaan ja kipuraja oli vastassa, ellei jo ylitetty. Mutta varmasti tarpeeseen tuli.
 
Asentelin traktoriin pyyhkijän. Ja eiköhän sekin epäonnistunut.

Aattelin kaaviosta, että kaikki kolme karvaa pitää kytkeä, eli myös S kytkimen taakse. Ilmeisesti olisi pitänyt valita S tai - ?

Sen verran ehti toimia, että totesin 90 asteen liikeradan olevan liian pieni.

Screenshot_20250906_202436_Adobe Acrobat.webp
 
Asentelin traktoriin pyyhkijän. Ja eiköhän sekin epäonnistunut.

Aattelin kaaviosta, että kaikki kolme karvaa pitää kytkeä, eli myös S kytkimen taakse. Ilmeisesti olisi pitänyt valita S tai - ?

Sen verran ehti toimia, että totesin 90 asteen liikeradan olevan liian pieni.

Katso liite: 124488
Ikinä en ole tuollaista kaaviota nähnyt, mutta tulkitsen niin, että:
+ kytketään aina (sulakkeen kautta)
S kytketään aina kytkimen kautta ("Regular"-toimintatila eli pyyhkijä pysähtyy heti, kun kytkimestä väännetään)
- kytketään, jos halutaan lisäksi "self parking"-ominaisuus eli automaattinen pyyhkijän palautuminen lepoasentoon kytkimen katkaisun jälkeen.
 
Ikinä en ole tuollaista kaaviota nähnyt, mutta tulkitsen niin, että:
+ kytketään aina (sulakkeen kautta)
S kytketään aina kytkimen kautta ("Regular"-toimintatila eli pyyhkijä pysähtyy heti, kun kytkimestä väännetään)
- kytketään, jos halutaan lisäksi "self parking"-ominaisuus eli automaattinen pyyhkijän palautuminen lepoasentoon kytkimen katkaisun jälkeen.

Näin minäkin sen tulkitsin ja savut tulivat ulos.

Vai onko tämä sittenkin vain bilteman laatu?

Aikansa tosiaan toimi, kunnes huomasin - navan olevan punahehkuinen, ja alkoi pukata savua.

Tjoo, katsoin toisaalta ja kyllä se taisi olla oikein kytketty.

 
Viimeksi muokattu:
Aikansa tosiaan toimi, kunnes huomasin - navan olevan punahehkuinen, ja alkoi pukata savua.

Tjoo, katsoin toisaalta ja kyllä se taisi olla oikein kytketty.
Olisiko mahdollista, että moottori yritti palata parkkiasentoon, mutta jonkin mekaanisen esteen takia ei päässyt perille asti ja moottori jäi tästä syystä käyntiin (oikosulkuun).
 
Olisiko mahdollista, että moottori yritti palata parkkiasentoon, mutta jonkin mekaanisen esteen takia ei päässyt perille asti ja moottori jäi tästä syystä käyntiin (oikosulkuun).

Voisihan se olla, ei vain ollut mekaanista estettä. Liekkö ongelma se, että otin samasta hyllystä vähän pidemmän pyyhkijän kuin mikä oli paketissa. Voisi tosin kuvitella, että ne on tarkoituksella samassa hyllyssä...
 
Jokin muu sähkövika siinä on. Poltti nimittäin vaihtomoottorinkin, joka ei ollut edes käynnissä.

Meinaa vähän möksähtää näihin vehkeisiin.
 
Eikös sulake silloin laukea ?
Ei välttämättä. Riippuu moottorin oikosulkuvirrasta. Itse joskus henkilöautosta melkein poltin pyyhkijän moottorin kun oli pyyhkijät jäätyneet tuulilasiin. Vahingossa siis tönäisin pyyhkijän viikseä ja pyyhkijät vain vähän heilahti. Ajattelin, että ei lähtenyt täyteen pyyhintäsykliin ja jatkoin tyytyväisenä matkaani, kunnes 10 km ajon jälkeen pyyhkijät seilaa läpi tuulilasin. Konepellin alla tuoksahti sähkö :D
 
  • Tykkää
Reactions: EK
Joskus epähuomiossa unohdin yhtä porukoitten trattoria korjatessa että oli positiivinen maaadoitus,no laturin vaihdolla siitä selvittiin

Tuosta en ollut kuullutkaan. Kaikkea ne keksii.

Tässä nyt ei sellaista ole, mutta on 50- vuotta vanhat kaapelit ja edellisen omistajan (ja omat) viritykset.

Hauskoja kuitenkin nämä vanhat, tässäkin saa irrottaa 6 pulttia ja pakoputken, että pääsee kunnolla konehuoneeseen.
 
Tuosta en ollut kuullutkaan. Kaikkea ne keksii.

Tässä nyt ei sellaista ole, mutta on 50- vuotta vanhat kaapelit ja edellisen omistajan (ja omat) viritykset.

Hauskoja kuitenkin nämä vanhat, tässäkin saa irrottaa 6 pulttia ja pakoputken, että pääsee kunnolla konehuoneeseen.
Toi oli kans sellanen vanha maccormick international ja oli kans kaikki sähköt vedetty just sillä johdolla mitä on sattunu jostain navetan nurkasta löytyyn,on aika mielenkiintoisia räplättäviä.
 
Hyviä neuvoja jumittuneen koneen irrotukseen...oli bobcatista sen seistessä lapset vääntäny putken niin että sateet uittanu koneen täyteen vettä ja oli aivan jumissa,kone on irroteltu ja kellarissa ollu nyt hyvän aikaa,on liotettu kaikilla mahdollisilla aineilla mutta ei jumalauta inahdakkaan kun koittaa kampuran päästä pyöräyttää🙄 kai se on pakko purkaa sitten....tai jos jostai löytyis järkevää rahaan kubotan d722 kone ni seki vois kiinnostaa
 
Hyviä neuvoja jumittuneen koneen irrotukseen...oli bobcatista sen seistessä lapset vääntäny putken niin että sateet uittanu koneen täyteen vettä ja oli aivan jumissa,kone on irroteltu ja kellarissa ollu nyt hyvän aikaa,on liotettu kaikilla mahdollisilla aineilla mutta ei jumalauta inahdakkaan kun koittaa kampuran päästä pyöräyttää🙄 kai se on pakko purkaa sitten....tai jos jostai löytyis järkevää rahaan kubotan d722 kone ni seki vois kiinnostaa

Joissain bobcateissa PSAn XUD kone.

 
Back
Top