Koronaviruksen sairastaminen - omaseurantaketju mp.nettiläisille

Erakkoeristäytyminen jatkuu viidettä päivää. Oireet on minusta vähän lieventyneet. Yskä on kadonnut mutta rinnan painaminen ja ajoittainen hengityksen rahiseminen ja ahdistus jatkuvat. Kellotin eilen 2 min 15 s hengityksen pidätystä eli keuhkojen toimintakyky ei ole laskenut (aiemmalta tasolta) nesteestä, limasta tai muistakaan syistä. :cool:
 
Mulla kyllä pakostikkin on vaan tosi sitkeetä normaalia räkätautia/flunssaa koska kuumetta ei oo ollu missään kohtaa. Nytkin kyllä nenä tukossa ja välillä aivastuttaa ja keuhkoista saa kröhiä räkää (tupakkamies) mutta muuten ok... On kestänyt vaan pirun kauan, varmaan 3 vk
 
Taidan jättää sorkka- ja purkurautahommat nyt tältä päivältä pois. Onneksi eräs lähisukuympyröihin kuuluva henkilö tulee avuksi. Ei olisi taloudellisesti varaa teettää ammattilaisilla asioita joihin (terveenä) pystyy ahkera tavallinen tallaajakin.

Hengityksenpidätyskoe 1:04 eli noin puolet normaalista. Sen perusteella pitäisi olla paremmassa kunnossa kuin hengästymisen ja hikoilun.

Keuhkoissa edelleen ylimääräistä painoa. Pieniä lihaskipuja on aina välillä ollut siellä ja täällä, mutta mä olen usein huono tunnistamaan/muistamaan sellaisia.

Välillä tuntuu kuin irtoaisi yskiessä limaa keuhkoista, joka ei kyllä oman käsityksen mukaan kuulosta koronamaiselta. (Korjatkaa jos olen väärässä.)

Kuulostaa koronalta, ja tarttumisvaaran takia sulla ei ole mitään järkeä käydä ulkona. Sun pitäisi olla pedissä taikka lepäämässä. En halua marmattaa, mutta et anna muuta mahdollisuutta. Tuolla ylempänä Vääpeli kertoi että oli saanut mahdollisen tartunnan exältä. Jos sulla on tartunta niin infektiovaara on suurin kun sairastat. Liman irtoaminen on osa covid19 tautia. Kuten sanoin virus muodostaa niitä orgaanisia rakennelmia keuhkojen sisään. CT näyttää suoraan, röngten läpinäkyvinä alueina, mutta infektio näkyy vaaleina läikkinä. Korina on nesteen muodostamista, mutta ne rakennelmat on limaa, verta ja viruspartikkeilta.

Kun sä menet sun karanteeni kammion ulkopuolelle sairaana niin se ei ole missään tapauksessa hyvä asia. Haluatko saastuttaa perheesi?

En usko että haluat, mutta sairaana karanteenin ulkopuolella käyminen on vaarallinen asia. Mieti hyvä mies mitä siellä Kiinassa tapahtui ja miksi ne viranomaiset oli niin vitun jyrkkiä ihmisiä kohtaan kun ne rikkoi karanteenia. Et ole yhtään heitä parempi, vai oletko?
 
Mulla kyllä pakostikkin on vaan tosi sitkeetä normaalia räkätautia/flunssaa koska kuumetta ei oo ollu missään kohtaa. Nytkin kyllä nenä tukossa ja välillä aivastuttaa ja keuhkoista saa kröhiä räkää (tupakkamies) mutta muuten ok... On kestänyt vaan pirun kauan, varmaan 3 vk

Onko maku taikka hajuaistia?
Olen paleltunut tänään ja muutenkin hieman flunssaisen oloinen. Ei kuumetta tai hengitystien oireita. Onko turha olla huolissaan?

Lievästi. Oleta että olet saastunut ja toimi sen mukaan. Juo kuumia juomia, syö hyvin, lepää, hoida oma hygienia kuntoon ja pidä eroa perheeseen. Jatkuva yskiminen, haju- ja makuaistin kadotus, ja kuume on niitä varoitusmerkkejä.
 
Eikö nimenomaan tällä foorumilla pitäisi osata näyttää parempaa esimerkkiä? :oops:
Hankalaa se oikeasti on. Kurkkukipu, päänkipu ei oikeuta sairaslomaan. Sairaslomahan tarkoittaa työkyvyttömyyttä.
Tartuntataudin estämisen leviämiseen taas tarvittaisiin karanteeniia ja sitä ei saa jos ei testata.

Paljon se on työnantajasta kiinni. Harva työnantaja mitään omatoimi karanteeniia hyväksyy.
 
Hankalaa se oikeasti on. Kurkkukipu, päänkipu ei oikeuta sairaslomaan. Sairaslomahan tarkoittaa työkyvyttömyyttä.
Tartuntataudin estämisen leviämiseen taas tarvittaisiin karanteeniia ja sitä ei saa jos ei testata.

Paljon se on työnantajasta kiinni. Harva työnantaja mitään omatoimi karanteeniia hyväksyy.

Minulla ei tosiaan ole varaa itse itseäni eristää töistä.
 
Onko maku taikka hajuaistia?


Lievästi. Oleta että olet saastunut ja toimi sen mukaan. Juo kuumia juomia, syö hyvin, lepää, hoida oma hygienia kuntoon ja pidä eroa perheeseen. Jatkuva yskiminen, haju- ja makuaistin kadotus, ja kuume on niitä varoitusmerkkejä.
Ei. Aistit kunnossa. Muutenkin kävely lintutornille teki hyvää. Meillä on kotona ollut räkätautia useamman viikon lapsilla. Paranemaan päin. Tässä tulee nukuttua lähes puoli vuorokautta putkeen joten ei ihme, että olo tokkurainen.
Olen kauppareissut tehnyt Nitriilihanskat kädessä jo viikon.
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Mites te ja teidän lähipiirit:

Onko olossa tai oireissa päivitettävää?
Eilen käytiin lenkillä. Samalla testasin vointia. 5km ensin vaimon kanssa, sitten 5km perään vähän vauhdikkaammin. Tuntui sikäli ihan hyvältä, mutta limaa tuli räittyä vauhdin noustessa oikein kunnolla. Minulle aika normi, että jos vähään aikaan ei ole tultua raskasta liikuntaa harrastettua, niin limaa on kertynyt hengityselimistöön, jota sitten saa räkiä pois kun käy urheilemassa pitkästä aikaa.

Tänään tosin sitten hieman kurkku kipeänä ja vähän vedoton vointi, vaikka yleensä lenkki piristää. Joku pöpö tässä nyt viimeiset 1,5vk on ollut selkeästi päällä ja nyt ehkä jälkitautia menossa, mutta epäilen vahvasti, että koronalta on toistaiseksi vältytty.
 
Sen mitä joutunut kaupassa käymään (prkleen leipä kun ei kestä kuukausia) niin on ollut FFP3 kasvoilla ja käsidesin lotrauksen jälkeen nitriilihanskat kädessä. Ai mistä niitä FFP# maskeja on siunaantunut... no kun asuu rintamamiestalossa. :D

Minäkin asun rintamamies-isoisäni rakentamassa talossa, mutta mulla on siunaantunut nurkkiin kaasunaamareita. ;)

On korkkaamattomalla suodattimella oleva sodanaikainenkin. Ja useampi M/62 ja VSS M71... ja tuoreita Scottin patruunoita. ;)

Pitäisiköhän alkaa kaivella puruja perimätiedon kertomista paikoista? ;)
 
Olo täysin normaali. Ei minkäänlaisia merkkejä oireista. Mulla oli 2 päivää taukoa energiajuomista. Yleensä juon päivässä 1-2 batteryä tai ediä. Tänään taas sain ja olo nousi heti. Riippuvuutta.
Tarkoitin tuota nitriilikäsineiden käyttöö kauppareissulla... onko ammattilaista kertomaan mikä on oikeaoppinen tapa?
 
Minäkin asun rintamamies-isoisäni rakentamassa talossa, mutta mulla on siunaantunut nurkkiin kaasunaamareita. ;)

On korkkaamattomalla suodattimella oleva sodanaikainenkin. Ja useampi M/62 ja VSS M71... ja tuoreita Scottin patruunoita. ;)

Pitäisiköhän alkaa kaivella puruja perimätiedon kertomista paikoista? ;)
Meillä ei remontin yhteydessä löytynyt yhtään koopeetä, löyty vaan nippu taitaja lehtiä ja tekniikan maailman eka vuosikerta,ammu ny niillä
 
Käsittääkseni vuotava nenä ei kuulu koronan oireisiin.

Olen samassa käsityksessä mutta samaan hengenvetoon muistutan että esim. lentävä katupöly, siitepöly tms. voi niille herkillä saada nokan puutarhaletkuilemaan oli joku pöpö päällä tai ei.

Eli vuotava nokka ei ole myöskään todiste koronan puutteesta - etenkään silloin jos on jokin muu todennäköinen selitys nenävalumalle kuin tauti.
 
Tarkoitin tuota nitriilikäsineiden käyttöö kauppareissulla... onko ammattilaista kertomaan mikä on oikeaoppinen tapa?
Laitan ne käteen autossa. Oikea käsi pelkästään tuotteiden keräilyä varten. Vasen kantaa kauppakoria tai työntää kärryä. Kaupan pihalla oikeaoppisesti poistan hanskat ja hävitän. Autossa odottaa käsidesi. Isot ostokset kauppakassi palveluna mutta nyt se on tukossa.
Äsken muuten meidän cittari todella hiljainen. Tavaraa esim leipää oli reilusti. Kertoo siitä että tilausmäärät edelleen isot mutta asiakasmäärät laskeneet. Kuitenkin huomenna tulee
taas tuoretta.
 
  • Tykkää
Reactions: e7i
Back
Top