Koronaviruksen sairastaminen - omaseurantaketju mp.nettiläisille

Tuo on liian korkea kuume kotihoitoon. Soita hätänumeroon. Kuume on aste alempana siitä kun rupeaa tulemaan vakavia komplikaatioita.
42 astetta kriittinen raja.
Pelkkä kuumeen korkeus ei suoranaisesti kerro sairauden vakavuudesta. Reippaan virusinfektion alkupäivinä lämpö voi aikuisella nousta yli 39 asteen, lapsella korkeammaksikin. 40 asteen seudussa oleva kuume ei yleensä ole vaarallinen, mutta tekee väsyneeksi ja voipuneeksi, ja potilas haihduttaa runsaasti nestettä. Elimistölle alkaa aiheutua vaurioita yli 42 asteen kuumeesta, mutta näin korkealle kehon lämpö nousee yleensä muista syistä kuin infektiosairaudesta (ks. myös kuva 1).

Mutta korkeahan tuo on.
 
Emäntä kärsii, 40 huitelee kuume. Itse puhelimessa oireettomana, koittaa järjestellä lapsien koulut, omat ja emännän työt, sekä olla samalla lietsomatta paniikkia.

Tuleeko kuume alas särkylääkkeellä? Voi koittaa myös ibuprofeiinia ja parasetamolia samaan aikaan, joka on tehokkainta.
 
Tuleeko kuume alas särkylääkkeellä? Voi koittaa myös ibuprofeiinia ja parasetamolia samaan aikaan, joka on tehokkainta.

Ranskalaiset varoitti edellisellä sivulla, että ibuprofeiinia ei pidä käyttää.
 
Jos joudutte hoitamaan koronapotilaita niin eristäytyminen ja infektiokontrolli on tärkeintä. Eli elä saastuta itseäsi. Sairauden alkuvaiheessa potilas erittää eniten viruspartikkeleita, joten oma suojautuminen ja sitten paikkojen siistiminen on tärkeää, että et levitä virus joka paikkaan. Et halua olla tilanteessa jossa olet ainoa perheessä pystyssä ja olo rupeaa tuntumaan huonolta. Tärkeintä teillä on oppia sääntö numero yksi, eli "Odota ja tarkkaile." Jos päiväkirjaa pystytte pitämään niin kuume, verenpaine ja syke antaa paljon tietoa potilaan tilasta. Koittakaa kirjata ylös potilaan tila sellaisena kun se on. Myös ne hetket kun hän on tajuissaan. Kuume antaa osviittaa missä mennään, verenpaine nestetasapainosta (alle 100 ja olet ongelmissa), syke kuinka keho kamppailee viruksen kanssa.

Happisaturaatio. Amazonista saa tilattua digitaalisen saturaatiomittarin, mutta joudutte naisväeltä poistamaan kynsilakan notta se toimii. 100 on normaali. 95 - 89 happivajaus. 80 vakavia komplikaatiota, sen alle vaurioita. Jos teillä ei ole koulutusta, niin hapen antaminen ei ole yksinkertaista. Joten jos pystytte mittaamaan niin kirjatkaa arvot muiden kanssa päiväkirjaan. Mutta tiedostakaa että saturaatiotason lähentyessä 90 teillä rupeaa olemaan ongelmia ja potilas tarvitsee viranomaisten apua. Kotikonsteista ei ole apua ellei ole laitteita ja koulutusta.

Yrittäkää eristää potilas kokonaan ja pitämään potilas siinä tilassa. Isoin ongelma on vessankäyttö, eli jos taloudessa on yksi sellainen niin olet ongelmissa saastumisen takia. Mieti millä tavalla pystyt asian ratkaisemaan siten että et itse sairastu. Jos kyseessä on vaimo, niin haluat sairastaa sen jälkeen hän on parantunut, notta perheessä on pystyssä edes yksi aikuinen... taikka teini. Jos lapset joutuu hoitamaan niin olet ongelmissa. Kuitenkin tilastot on osoittaneet että lapset eivät kuole. Ne voi olla nopeammin pystyssä kuin sinä, mutta niillä ei ole kuitenkaan kapasiteettia hoitaa taloutta samalla tavalla kuin sinä. Huomaa kuitenkin että olet samalla tasolla kuin he jos olet sairastunut.

Joten infektiokontrollista tulee sinulle se tärkein asia! Sen jälkeen potilaan hoitaminen. Tiedosta että ihminen kuolee 72 ilman vettä, joten siitä nestetasapainon tarkkailusta tulee tärkeä asia. Ilman ruokaa pärjää ja vararengas on hyvä asia, koska keho polttaa sitä rasvaa kun sairastat. Ilman rasvaa keho rupeaa syömään lihaksia, aivot viimeisenä. Koronan kanssa joudut olemaan eristyksissä vähintään sen 7 päivää. Joten siitä kotivarasta tulee tärkeä asia tässä vaiheessa.
 
Tuo on liian korkea kuume kotihoitoon. Soita hätänumeroon. Kuume on aste alempana siitä kun rupeaa tulemaan vakavia komplikaatioita. Jos he sanovat kotihoitoa, niin sun pitää ruveta käyttämään rankkoja toimenpiteitä, kuten jääkylpyä. En usko että sulla on himassa kuitenkaan peitettä millä pystyt säätelemään veden kierron avulla lämpötilaa.
Itsellä ollut pari kertaa kuumetta noin 40 ja jopa hieman yli viimeisen kymmenen vuoden aikana. Itse olen pitänyt rajana, että mikäli nousee 41 saakka tai vähänkin yli, niin sitten soittelen apua mikäli en itse pysty enää liikkumaan(rupeaa olemaan jo aika huteraa siinä 40 jälkeen, mutta onnistuu kyllä vessaan ja vesihanalle). Vaan jos muuten kroppa, keuhkot ja pää kestää, niin ei se 40c ole mielestäni automaattisesti vielä lanssin paikka. Tarkkana sopii toki olla, ja mittauksia tehdä useammin, ettei tilanne huomaamatta pahene.
 
No tänään otin etäyhteyden lääkäriini... kun kerta sellainen palvelu on olemassa. Kirjoittelin oireistani, jotka ovat jatkuneet viime Keskiviikosta lähtien. Ei kuumetta, yskää, hengen ahdistusta pientä päänsärkyä. Tuomio tuli heti! Ei töihin. Saikkua 2 pv. Se kyseli ulkomaanmatkoista jne. Kerroinhan minä työmatkoja... Kangasalle! ;)

Saman tyyppisiä oireet kuin @skärdis :kin on kokenut.

Lisäys: Saikkulappu tuli sähköpostiin, ei tarvinnut jonottaa arvauskeskuksessa (y)
Julkisella puolella joku tollainen palvelu? Etäyhteydellä lääkäriin?
Missä päin näin hienosti asiat.
 
Työterveys ala Terveystalo. Homma toimii kuin junan vessa.
 
Työterveys ala Terveystalo. Homma toimii kuin junan vessa.
Täällä lukee paikallisen työterveysyhtiön sivuilla, että pitää ottaa yhteys 116117 valtakunnalliseen päivystysapu numeroon. Missään tapauksessa ei saa työterveyteen soittaa:ROFLMAO:



"Työterveyshuoltoon vastaanotoille ei voi tulla ilman puhelimen kautta tapahtuvaa hoidon tarpeen arviointia, Koronavirustartunta –epäily tilanteissa ja testeihin liittyvissä kysymyksissä tulee ottaa aina yhteyttä numeroon 116 117.

Samoin karanteeniin liittyvissä kysymyksissä ollaan yhteydessä numeroon 116 117."
 
Toi mun juttu meni chatt:Ina.
 
Samanlailla toimii Mehiläisenkin työterveys chatti. Mehiläisellä on oma aplikaatio puhelimiin joten sormenjäljellä sisään ja viestitteleen lääkärin kanssa, tai tsekkaan potilaskertomukset, reseptit tmv ohjeet.
 
Kävin tuossa äkkisiltään ulkona ja kiipesin piruuttani 10m pituiset rappuset toiseen kerrokseen. Tuntui kyllä ettei keuhkot ole oikein priima kunnossa. Muuten kuitenkin näin kotosalla ei tunnu minkäänlaista ahistamista... jotain pientä kyllä.

Täytyy taas ottaa Kaskishotti niin helpottaa. :solthum:
 
Itsellä ollut pari kertaa kuumetta noin 40 ja jopa hieman yli viimeisen kymmenen vuoden aikana. Itse olen pitänyt rajana, että mikäli nousee 41 saakka tai vähänkin yli, niin sitten soittelen apua mikäli en itse pysty enää liikkumaan(rupeaa olemaan jo aika huteraa siinä 40 jälkeen, mutta onnistuu kyllä vessaan ja vesihanalle). Vaan jos muuten kroppa, keuhkot ja pää kestää, niin ei se 40c ole mielestäni automaattisesti vielä lanssin paikka. Tarkkana sopii toki olla, ja mittauksia tehdä useammin, ettei tilanne huomaamatta pahene.

Kuume on hyvin henkilökohtainen juttu. On ihmisiä, joilla yli 38 astetta on riittävä viemään selkeän ajatuksen ja toimintakyvyn. Toiset kestää sen yli 40, hieman heikottaa, mutta kyllä se siitä -tyyliin.
 
Noniin, kirjoitellaan tänne itsekin:

Tausta: perusterve, vähän alta 30-v. hyväkuntoinen.

Viime viikolla ja alkuviikosta olin ympäristössä, missä todettiin viikon alussa useita korona tapauksia. Saattoin siis altistua aika vasta tai jo jonkin aikaa sitten.

To alkoi lievällä, mutta sitkeällä päänsäryllä. Vointi oli muuten ainoastaan lievästi alavireinen, mutta muuten ok. Kuivua todella yksittäisi yskähdyksiä oli ollut jo parina päivänä, mutta olin laittanut ne pölyn sun muun piikkiin.

Pe ehkä ensimmäiset oireet hengityksessä. Ei kipua, mutta "tunsin" jotenkin hengityksen erilailla kuin aiemmin. Saattoi olla placeboakin.

La vointi parempi, ei päänsärkyä, mutta hengitysoireet samanlaiset. Käytiin vaimon kaa 10km luonto-kävely-hölkkä, jolla ajattelin vähän testata itseäni (kevyt harjoitus itselle). Sujui aikalailla ongelmitta.

Su olo hieman voipuneempi, en olisi lähtenyt samanlaiselle lenkille. Aamulla ääni vähän painuksissa. Ei päänsärkyä. Käytiin kyllä ulkoilemassa (pyöräilyä, vähän metsässä kävelyä), mutta olin sen jälkeen todella väsynyt ja pientä päänsärkyä. Hengitys "tuntuu" entistä selkeämmin. Samanlailla kuin @skärdis kuvaili kovalla pakkasella hengittäessä. Rinnastaisin itse myös siitepölyajan astmaoireisiin. Kurkku on ollut karhea koko päivän. Nyt illasta tuntuu pintä pistoa rinnasta.

Nuhaa ei ole ollut koko aikana ollenkaan, eikä kurkussakaan ole limaa, vaikka on karhea ja ärtyneen oloinen. Kuumetta ei ole ollut missään vaiheessa. En kyllä edes muista koska minulla viimeksi olisi mitattu kuumetta. 10-v sitten ehkä?

Siirryin jo viime viikolla etähommiin ja jatkan niissä. Vaimo oli pe asti töissä, mutta siirtyy nyt myös etätöihin ma alkaen. Hänellä tänään ehkä ensimmäisiä oireita.

Mikä on foorumin tuomio?
 
Viimeksi muokattu:
Noniin, kirjoitellaan tänne itsekin:

Tausta: perusterve, vähän alta 30-v. hyväkuntoinen.

Viime viikolla ja alkuviikosta olin ympäristössä, missä todettiin viikon alussa useita korona tapauksia. Saattoin siis altistua aika vasta tai jo jonkin aikaa sitten.

To alkoi lievällä, mutta sitkeällä päänsäryllä. Vointi oli muuten ainoastaav lievästi alavireinen, mutta muuten ok. Kuivua todella yksittäisi yskähdyksiä oli ollut jo parina päivänä, mutta olin laittanut ne pölyn sun muun piikkiin.

Pe ehkä ensimmäiset oireet hengityksessä. Ei kipua, mutta "tunsin" jotenkin hengityksen erilailla kuin aiemmin. Saattoi olla placeboakin.

La vointi parempi, ei päänsärkyä, mutta hengitysoireet samanlaiset. Käytiin vaimon kaa 10km luonto-kävely-hölkkä, jolla ajattelin vähän testata itseäni (kevyt harjoitus itselle). Sujui aikalailla ongelmitta.

Su olo hieman voipuneempi, en olisi lähtenyt samanlaiselle lenkille. Aamulla ääni vähän painuksissa. Ei päänsärkyä. Käytiin kyllä ulkoilemassa (pyöräilyä, vähän metsässä kävelyä), mutta olin sen jälkeen todella väsynyt ja pientä päänsärkyä. Hengitys "tuntuu" entistä selkeämmin. Samanlailla kuin @skärdis kuvaili kovalla pakkasella hengittäessä. Rinnastaisin itse myös siitepölyajan astmaoireisiin. Kurkku on ollut karhea koko päivän. Nyt illasta tuntuu pintä pistoa rinnasta.

Nuhaa ei ole ollut koko aikana ollenkaan, eikä kurkussakaan ole limaa, vaikka on karhea ja ärtyneen oloinen. Kuumetta ei ole ollut missään vaiheessa. En kyllä edes muista koska minulla viimeksi olisi mitattu kuumetta. 10-v sitten ehkä?

Siirryin jo viime viikolla etähommiin ja jatkan niissä. Vaimo oli pe asti töissä, mutta siirtyy nyt myös etätöihin ma alkaen. Hänellä tänään ehkä ensimmäisiä oireita.

Mikä on foorumin tuomio?

Oletko inhaloitavalla kortikosteroidilla? Mikä aine, millä annostuksella? Sekin voi nimittäin aiheuttaa kurkun karhenemista.
 
Jos joudutte hoitamaan koronapotilaita niin eristäytyminen ja infektiokontrolli on tärkeintä. Eli elä saastuta itseäsi. Sairauden alkuvaiheessa potilas erittää eniten viruspartikkeleita, joten oma suojautuminen ja sitten paikkojen siistiminen on tärkeää, että et levitä virus joka paikkaan. Et halua olla tilanteessa jossa olet ainoa perheessä pystyssä ja olo rupeaa tuntumaan huonolta. Tärkeintä teillä on oppia sääntö numero yksi, eli "Odota ja tarkkaile." Jos päiväkirjaa pystytte pitämään niin kuume, verenpaine ja syke antaa paljon tietoa potilaan tilasta. Koittakaa kirjata ylös potilaan tila sellaisena kun se on. Myös ne hetket kun hän on tajuissaan. Kuume antaa osviittaa missä mennään, verenpaine nestetasapainosta (alle 100 ja olet ongelmissa), syke kuinka keho kamppailee viruksen kanssa.

Happisaturaatio. Amazonista saa tilattua digitaalisen saturaatiomittarin, mutta joudutte naisväeltä poistamaan kynsilakan notta se toimii. 100 on normaali. 95 - 89 happivajaus. 80 vakavia komplikaatiota, sen alle vaurioita. Jos teillä ei ole koulutusta, niin hapen antaminen ei ole yksinkertaista. Joten jos pystytte mittaamaan niin kirjatkaa arvot muiden kanssa päiväkirjaan. Mutta tiedostakaa että saturaatiotason lähentyessä 90 teillä rupeaa olemaan ongelmia ja potilas tarvitsee viranomaisten apua. Kotikonsteista ei ole apua ellei ole laitteita ja koulutusta.

Yrittäkää eristää potilas kokonaan ja pitämään potilas siinä tilassa. Isoin ongelma on vessankäyttö, eli jos taloudessa on yksi sellainen niin olet ongelmissa saastumisen takia. Mieti millä tavalla pystyt asian ratkaisemaan siten että et itse sairastu. Jos kyseessä on vaimo, niin haluat sairastaa sen jälkeen hän on parantunut, notta perheessä on pystyssä edes yksi aikuinen... taikka teini. Jos lapset joutuu hoitamaan niin olet ongelmissa. Kuitenkin tilastot on osoittaneet että lapset eivät kuole. Ne voi olla nopeammin pystyssä kuin sinä, mutta niillä ei ole kuitenkaan kapasiteettia hoitaa taloutta samalla tavalla kuin sinä. Huomaa kuitenkin että olet samalla tasolla kuin he jos olet sairastunut.

Joten infektiokontrollista tulee sinulle se tärkein asia! Sen jälkeen potilaan hoitaminen. Tiedosta että ihminen kuolee 72 ilman vettä, joten siitä nestetasapainon tarkkailusta tulee tärkeä asia. Ilman ruokaa pärjää ja vararengas on hyvä asia, koska keho polttaa sitä rasvaa kun sairastat. Ilman rasvaa keho rupeaa syömään lihaksia, aivot viimeisenä. Koronan kanssa joudut olemaan eristyksissä vähintään sen 7 päivää. Joten siitä kotivarasta tulee tärkeä asia tässä vaiheessa.

Kannattaa katsoa sovelluskaupasta, mitä ohjelmia saa omaan älypuhelimeen. Kameralla ja salamavalolla pystyy toimittamaan pulssioksimetrin virkaa. Ei käytännössä häviä juurikaan edes ammattilaistason laitteille.


Ja vielä tuosta, että jos ravinnotta alkaa pidempään olla, niin sitten se on kyllä jo ongelma. Viikko menee vielä huonostikin syöden, sen jälkeen alkavat antaa letkulla sairaalassa koronapotilaalle.
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Back
Top