Koronaviruksen sairastaminen - omaseurantaketju mp.nettiläisille

Minulla on ollut "jotain flunssaa" noin viikon. Siis, aika paljon normaalia flunssaakin liikkeellä.
 
Viimeksi muokattu:
Ja vielä tuosta, että jos ravinnotta alkaa pidempään olla, niin sitten se on kyllä jo ongelma. Viikko menee vielä huonostikin syöden, sen jälkeen alkavat antaa letkulla sairaalassa koronapotilaalle.

Niinkauan kun potilas on tajuissaan, syö, juo ilman auttamista niin asiat on hyvin.

Pitää laittaa vielä että hoitajana sulla ei ole vapaapäiviä. Ei niinkauan kun joudut hoitamaan ja kukaan ei tule sua auttamaan. Joillakin voi palaa proput, joten ottakaa ihan rauhallisesti ja lepäilkää kun teillä on aikaa.
 
Oletko inhaloitavalla kortikosteroidilla? Mikä aine, millä annostuksella? Sekin voi nimittäin aiheuttaa kurkun karhenemista.
Ei mitään lääkitystä.

Ilman testausta voi olla myös tavallinen flunssa.
Hyvin mahdollista. Asiaa ei yhtään auta myöskään se, että roikkuu täällä tilannetta seuraamassa. Vähemmästäkin rupeaa tunnistamaan itsessään "oireita" :p. Jotenkin tämä hengityksen "tehon lasku" tai mikä lienee ei vain tunnu yhtään tavalliselta. Se tässä ehkä eniten laittoi itseäni mietityttämään.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa katsoa sovelluskaupasta, mitä ohjelmia saa omaan älypuhelimeen. Kameralla ja salamavalolla pystyy toimittamaan pulssioksimetrin virkaa. Ei käytännössä häviä juurikaan edes ammattilaistason laitteille.


Ja vielä tuosta, että jos ravinnotta alkaa pidempään olla, niin sitten se on kyllä jo ongelma. Viikko menee vielä huonostikin syöden, sen jälkeen alkavat antaa letkulla sairaalassa koronapotilaalle.
Samsungin Health löytyy, mutta en pidä sitä oikein referenssinä oikeille mittareille.

Minulla on muutaman kerran ollut sairaalan kone yömittauksessa ja puhelin näytti hieman optimistisia lukemia tuohon verrattuna.
Viimeksi kone alkoi hälyttämään, kun saturaatio tippui..
 
Saattaapi olla, saattaapi olla olematta. Vastausta tuskin tulet koskaan saamaan, ellei kehity vakavia hengitystieoireita, jotka nekin kuuluvat flunssankin taudinkuvaan.

Itse olin 25-vuotiaana eli 15 vuotta sitten kaksi viikkoa sairaalassa tuntemattoman hengitystieinfektion vuoksi. Ei senkään aiheuttaja koskaan selvinnyt.
Hah! Minä kun oletin, että kun täältä kysyy, niin tulisi diagnoosia poikineen eikä tuollaista savolaista kiertelyä :D.

Lisäystä: miten muuten oma vointisi? Se kun kuullosti jo hieman rankemmalta yskimisineen.
 
Viimeksi muokattu:
Saattaapi olla, saattaapi olla olematta. Vastausta tuskin tulet koskaan saamaan, ellei kehity vakavia hengitystieoireita, jotka nekin kuuluvat flunssankin taudinkuvaan.

Itse olin 25-vuotiaana eli 15 vuotta sitten kaksi viikkoa sairaalassa tuntemattoman hengitystieinfektion vuoksi. Ei senkään aiheuttaja koskaan selvinnyt.
Itsellä oli RUK aikana sellainen viruskuume, että vieläkin tuskalla muistelen sitä. Viikko liki 40ast ja kurkku oli niin arka, että veden juontikin oli kuin sulan raudan kaatamista. Eipä siitä silloin mitään höpisty vaikka Haminan veksi oli täynnä potilaita. Eikä kukaan osannut sanoa, että mikä virus syynä oli.
 
En tiedä auttako koronaan, mutta tavalliseen flunssaan IHAN aluvaiheessa voi auttakin:
Keitetään inkiväärin mukulan siivuja vedessä. Noin minutti. Puristetaan sinne 1/2- 1 sitruunan mehu, kun on hiukan jäähtynyt laitetaan hunaja. Tätä pitää olla iso mukillinen tai jopa kaksi.
Otetaan parasetamoolin ja peiton alle. Olen kokeillut monta kerta tätä ja aina alkaa nukuttaa, aamulla olen ollut oireton.

Kurkkukäheyteen parhaaksi totesin Carmolis yrttikaramelli, siinä on eteeriset öljyt, on sokeritonkin vaihtoehto.
 
Sitten haluan muistuttaa kielen harjaamista. Apteekit myy sellaista TePe merkkista tikkua jossa allot. Se on mielstäni paras.
 
Ei mitään lääkitystä.

Okei, ajattelin vain, kun mainitsit ne siitepölyajan astmaoireet.

Oletko harkinnut tauon pitämistä liikunnasta ennakoivasti? Tuntuisi järkevältä, kun miettii, minkä kanssa mahdollisesti on tekemisissä. Jokainen tekee tietysti omat ratkaisunsa, mutta Citymaratonit ja Jukolat jäänevät järjestämättä tänä vuonna.
 
En tiedä auttako koronaan, mutta tavalliseen flunssaan IHAN aluvaiheessa voi auttakin:
Keitetään inkiväärin mukulan siivuja vedessä. Noin minutti. Puristetaan sinne 1/2- 1 sitruunan mehu, kun on hiukan jäähtynyt laitetaan hunaja. Tätä pitää olla iso mukillinen tai jopa kaksi.
Otetaan parasetamoolin ja peiton alle. Olen kokeillut monta kerta tätä ja aina alkaa nukuttaa, aamulla olen ollut oireton.

Kurkkukäheyteen parhaaksi totesin Carmolis yrttikaramelli, siinä on eteeriset öljyt, on sokeritonkin vaihtoehto.
Olen huomannut että juominen ja nukkuminen heti oireiden alkuvaiheessa auttaa.
Paljon c-vitamiinipitoista juomaa, sopiva flunssalääke ja heti nukkumaan oli kellonaika mikä hyvänsä.
Kun herää niin on oireeton.

Jos näin onnistuu selättämään flunssan usein niin vastustuskyky kasvaa ilman että tarvitsee sairastaa.
 
Day 4 eli eilinen.

Yö meni hyvin, yskä lähes kadonnut. Pientä nuhaa nousussa.

Kroppa on kipeä kuin viikon kuumehorkan jälkeen. Kuumetta ei siis ole ollut lyhyttä ja matalaa piikkiä lukuunottamatta.

Ei siis mitään erityistä kerrottavaa.

Katotaan illalla yhteenveto tästä nyt menevästä Day 5:stä.
 
Tänä vuonna tuo perus influenssa on ollut suht kova. Omalta työmaalta ollut pari immeistä reilun viikon sitä potemassa.
 
Miten perhe voi?

Poika sairastui päivää ennen minua, tytär päivää myöhemmin. Kumpikin sanonut olevansa kipeä, vaikka ei kuumetta. Ainakin poika hikosi yhden yön kuin saunassa olisi ollut.

Kolmivuotiaiden oireista tietysti paha sanoa, mutta näyttäisi olevan hyvin samanlaiset kuin minulla.

Heilläkin menossa ohi.

Vaimolla kurkku kipeänä eilisestä lähtien.

Ollaan oltu nyt 4 päivää omaehtoisessa karanteenissa ja alkaa olemaan lapset hyppimässä seinille. Oltiin aamulla pihalla. Ehkä vähän karanteeniin rikkomista, mutta ei me ketään tavattu ja lapset innoissaan potkuttelivat talviteloilta otetuilla potkupyörillä.
 
Viimeksi muokattu:
Jotain epämääräistä päällä - kai.

Nukuin liian vähän viime yönä. Nyt tosi saamaton olo - sekä älyllisesti että fyysisesti.

Keuhkot ovat tuntuneet vuosia siltä kuin kaikki sylinterit eivät toimisi, joten vaikea sanoa niistä mitään.

Aamulla mittasin lämmön. 37.8°C toisesta korvasta ja 38.0° toisesta. Pari tuntia myöhemmin ja siitä lähtien ihan normaalit lukemat. Korvakuumemittari on varmaan pudonnut lattialle parikymmentä kertaa liian usein.

Ihan pientä päänsärkyä yrittää puskea, mutta mä saan tässä iässä sellaista aina kun unirytmi häiriintyy.

Eristäydyn varmuudeksi vähän muusta perheestä.

Vanhimman lapsen kurkku oli aamulla karhea ja se on myös vähän väsynyt. Mun kurkku tuntuu vähän siltä kuin siellä olisi jotain ylimääräistä.

Ollaan oltu tekemisissä kotimaan tartuntaryppään lähellä asuvan henkilön kanssa. Kävi jopa meillä kotona erään asian vuoksi. Ja myös vähän aikaa sitten inhottavaan flunssaan sairastuneen henkilön kanssa. Ja....

Oma arvio on että joku muu pöpö kuin korona, mutta tyrkätään varmuuden puuttuessa tieto tänne. Onneksi kaikki muut perheessä ovat selvästi nuorempia ja terveempiä.

Huomenna pitäisi tehdä pitkä päivä raskasta ruumiillista työtä mutten taida edes yrittää.

EDIT:

17.3 Aamulla, hyvin nukutun yön ja hyvin kevyen eilisen saunomisen jälkeen olo on niin hyvä, että on lähes mahdoton uskoa, että mulla voisi olla koronaa. Joku muu pöpö.
 
Viimeksi muokattu:
Ollaan oltu nyt 4 päivää omaehtoisessa karanteenissa ja alkaa olemaan lapset hyppimässä seinille. Oltiin aamulla pihalla. Ehkä vähän karanteeniin rikkomista, mutta ei me ketään tavattu ja lapset innoissaan potkuttelivat talviteloilta otetuilla potkupyörillä.

Parempi vaan, kun pääsee aluksi pihalle piristymään ja sitten vaikka lähimetsään. Tsemppiä!
 
Poika.. tytär...

Kolmivuotiaiden oireista tietysti paha sanoa, mutta näyttäisi olevan hyvin samanlaiset kuin minulla.

Heilläkin menossa ohi.

Vaimolla kurkku kipeänä eilisestä lähtien.

Ollaan oltu nyt 4 päivää omaehtoisessa karanteenissa ja alkaa olemaan lapset hyppimässä seinille. Oltiin aamulla pihalla. Ehkä vähän karanteeniin rikkomista, mutta ei me ketään tavattu ja lapset innoissaan potkuttelivat talviteloilta otetuilla potkupyörillä.

Hyvä jos ootte jo toipumassa.

Jos ulkoilee olematta tekemisissä kenenkään kanssa, niin ei se oo mitään karanteenin rikkomista. Se on ulkoilmaan laajennettu karanteeni.
 
Day 4 eli eilinen.

Yö meni hyvin, yskä lähes kadonnut. Pientä nuhaa nousussa.

Kroppa on kipeä kuin viikon kuumehorkan jälkeen. Kuumetta ei siis ole ollut lyhyttä ja matalaa piikkiä lukuunottamatta.

Ei siis mitään erityistä kerrottavaa.

Katotaan illalla yhteenveto tästä nyt menevästä Day 5:stä.
Nyt on aika vitamiinikuurille jos et ota jo valmiiksi. Multitabs esim. jos olet syönyt huonosti. Muista raaka valkosipuli, se tappaa kaikki muut pöpöt, jotka nostaa päätä kun viruksen immunijärjestelmä horjunut. Itse syön raakan kynnen-parin päivässä.
 
Back
Top