Koronaviruksen sairastaminen - omaseurantaketju mp.nettiläisille

Itsellä tuli iltapäivästä kuumeilukohtaus. Ei varsinaista kuumetta. Tärisin kuin horkassa ja taas tuntui ahdistavalta. Hengitys ahdisti selvästi. Pieni päänsärky jäi. Meni ohi kun menin hetkeksi levolle. Nielussa tuntuu kuin siellä ois jotain ylimääräistä, ei varsinaista kurkkukipua. Viides päivä.
 
Oliko tämä vilua vai hallitsematonta nykimistä? Oletko muistanut ottaa paracetomolia. 2000mg on max per päivä.

Vilun tunnetta, en ole ottanut mitään tulehduskipulääkettä.

kokeillut pidättää hengitystä kymmenen sekunttia?

Täytyy kokeilla taas kun tulee moinen kokemus.
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Vilun tunnetta, en ole ottanut mitään tulehduskipulääkettä.

Paracetomol toimii erinlailla kuin ibuprofeiini, joka on tulehduskipu lääke. Molemmat voidaan laittaa samaan kastiin mutta vaikutus on aivan eri. Paracetomol tiputtaa kuumeen alas ja auttaa kroppaa, mutta paras lääke on se lepo, missä kroppa tuottaa vasta-aineita.

Vaikka mittari ei näytä kuumetta niin pysy täkkien alla. Jos on ruokahalua niin koita syödä paracetomolin kanssa ja juoda tarpeeksi. Tuoremehu on parasta.
 
Täytyy kokeilla taas kun tulee moinen kokemus.

Kokeile nyt. Ei silloin kun sulla on kohtaus. Jos pystyt ja ei ole mitään kipuja taikka kuulu korinaa niin kaikki hyvin. Jos pystyt pitämään kolkyt sekuntia niin kaikki hyvin, mutta elä kuitenkaan rasita itseäsi.
 
Kokeile nyt. Ei silloin kun sulla on kohtaus. Jos pystyt ja ei ole mitään kipuja taikka kuulu korinaa niin kaikki hyvin. Jos pystyt pitämään kolkyt sekuntia niin kaikki hyvin, mutta elä kuitenkaan rasita itseäsi.
Mitä tällä hengityksen pidättämisellä testataan?
 
Mitä tällä hengityksen pidättämisellä testataan?

Korona virus rakentaa keuhkon sisään orgaanisia rakennelmia "bilateral structs" mitkä näkyy CT kuvissa ja läpinäkyvinä alueina röngten kuvissa. Korina viittaa nesteen muodostumiseen keuhkojen pohjalla ja sairas ei pysty pidättämään henkeä ollenkaan. Kymmenen sekunttia ei rasita keuhkoja mutta antaa osviittaa siitä että onko potilas sairastunut koronaan vai ei.
 
Kokeile nyt. Ei silloin kun sulla on kohtaus. Jos pystyt ja ei ole mitään kipuja taikka kuulu korinaa niin kaikki hyvin. Jos pystyt pitämään kolkyt sekuntia niin kaikki hyvin, mutta elä kuitenkaan rasita itseäsi.
Non niin. Testattua tuli 30 s. ei ongelmia, ei kipuja eikä korinaa. Ja Kaski shotti päälle ;)
 
Day 5

Vointi ihan hyvä, mutta kroppa väsynyt kuin mikä. Illalla nukkumaan mennessä huomasi, että hieman ahdistaa hengitystä maatessa ja pari kohtuullisen voimakasta yskänpuuskaa siinä. Kun toppasi kolmella tyynyllä puoli-istuvaksi sai nukuttua hyvin.
 
Elä yritä. Jää sinne sängyn pohjalle ja parane. Anna vaimon hoitaa hommat nyt.

En voi jäädä sängyn pohjalle. Lapsia kotona ja pitää saada isot asiat sujumaan jottei perhe mene unelmineen konkurssiin.

Teen niin, että työtön sukulainen hoitaa talkootyönä sen mitä mun pitäisi tehdä. Korvaan matkat ja sapuskat. Yksi tai kaksi kokonaan työelämästä syrjäytynyttä henkilöä on siinä apuna ja mukana. Korvaan sapuskat sun muut.

Mä tyydyn siihen, että enintään ajan autoa pikkuriikkisen, näytän mitä pitää tehdä ja palaan sen jälkeen näytön ja näppäimistön pariin.

Eli niin kuin jo tonne editoin, niin tää ei näytä koronalta vaan joltain tavallisemmalta harmilta. Tartuntavaara-asiat toki silti koronamahdollisuuden mukaan.

Oletko kokeillut pidättää hengitystä kymmenen sekunttia?

Jos pystyt pitämään kolkyt sekuntia niin kaikki hyvin, mutta elä kuitenkaan rasita itseäsi.

55s rasittumatta joten koronan todennäköisyys lienee todella olematon.

Vuosia sitten meni kaksi minuuttia normaalisti ja minuutti kohtalaisen reippaasti samalla kävellen.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: ctg
Tilannepäivitystä meiltä, oireet ovat hyvin jo lieventyneet, ja jos tällä päästiin, niin yllättävän helpolla mentiin. Emäntä tosiaan on itse lääkäri, niin siksi ei vielä hermostuttu tuosta korkeasta kuumeesta, varsinkin kun se tuli särkylääkkeillä alas.
 
No tänään otin etäyhteyden lääkäriini... kun kerta sellainen palvelu on olemassa. Kirjoittelin oireistani, jotka ovat jatkuneet viime Keskiviikosta lähtien. Ei kuumetta, yskää, hengen ahdistusta pientä päänsärkyä. Tuomio tuli heti! Ei töihin. Saikkua 2 pv. Se kyseli ulkomaanmatkoista jne. Kerroinhan minä työmatkoja... Kangasalle! ;)

Saman tyyppisiä oireet kuin @skärdis :kin on kokenut.

Lisäys: Saikkulappu tuli sähköpostiin, ei tarvinnut jonottaa arvauskeskuksessa (y)
Kaikki tamperelaiset tietää, että jo Teisko on ulkomaa. Ja sää menit Kangasalle!
 
Päivitystä sunnuntain jäljiltä, eli olisikohan nyt joku 5. päivä hengitysoireiden alkamisesta.

Hieman heikko olo, hengitys tuntuu edelleen vähän takkuavan eli tuntuu kuin hengitystehoja olisi 70-80% normaalista. Lämpöä ei vieläkään varsinaisesti ole eikä edes yskitytä, vaikka kurkkua kutittaa jatkuvasti.

En ole kunnolla kipeä mutten ihan täysin tervekään. Epämääräistä sairastelua, mutta karanteeni jatkuu, kun ei muita halua riskeerata.
 
Päivitystä sunnuntain jäljiltä, eli olisikohan nyt joku 5. päivä hengitysoireiden alkamisesta.

Hieman heikko olo, hengitys tuntuu edelleen vähän takkuavan eli tuntuu kuin hengitystehoja olisi 70-80% normaalista. Lämpöä ei vieläkään varsinaisesti ole eikä edes yskitytä, vaikka kurkkua kutittaa jatkuvasti.

En ole kunnolla kipeä mutten ihan täysin tervekään. Epämääräistä sairastelua, mutta karanteeni jatkuu, kun ei muita halua riskeerata.
Muuten mainitaampa nyt tämäkin:

Olin toissa viikonloppuna, eli 5 päivää ennen omien viime pe oireiden alkamista vanhempieni, sisarusteni sekä näiden puolisojen kanssa tekemisissä.

Nyt ainakin 3 perheen jäsentä on maininnut saaneensa joitakin vastaavia oireita kuin mitä minulla on ollut.

Joukkohysteriaa ja placeboa vai sairautta? Ei voi tietää kun ei testatakaan. Voin kyllä sanoa, että mun puolen suvusta ei olla mihinkään paniikkiin taipuvaista sakkia, vaan asiat otetaan yleensä aika lunkisti :cool:. Ehkä välillä turhankin lunkisti.
 
Koska lenssu jatkuu ja minä kuulun riskiryhmään... Lekuri käski korona-testiin. En halua avata asiaa enempää. Oireet ovat lievät edelleen.
 
Siunausta sinulle foorumiveli ja pikaista paranemista! Ilmoittelehan tulokset sitten tännekin.
Kiitokset. Kerrotaan kunhan pääsee testiin ja tulokset tulee. Nyt sitten jonotetaan testiä ja tuloksia useampi päivä.
 
Back
Top