Koronavirus Suomessa

Höpöhöpö, tuommosen taudin maahantulon estäminen on mahdotonta nykypäivänä ellei kaikkea rajanylittävää liikennettä olisi suljettu jo heti ensimmäisten tautitapausten ilmettyä Kiinassa.

Lopulta varmasti, mutta nyt kuitenkin virus päästettiin maahan eikä edes yritetty. Ei vittu edes yritetty. Ei pysty tavallinen ihminen käsittämään tällaista vastuuttomuutta. Kyse oli vain joistain sadoista henkilöistä. Oli mahdollisuus hidastaa leviämistä heti alusta alkaen, mutta ei viitsitty.
 
Mitä lainsäädännön noudattamista valvova viranomainen pitää "julkisena kokoontumisena" ja mitä ei?
 
Mitä lainsäädännön noudattamista valvova viranomainen pitää "julkisena kokoontumisena" ja mitä ei?
Olettaisin että julkisella paikalla meinataan aluetta mihin pääsee kuka vaan. Eli yli 10 hengen yksityiset koronajuhlat yksityisasunnossa esim. eivät olisi lakia vastaan. :unsure:
 
Fieldsin mitalisti ottaa kantaa siihen, miten vaikeaa käyrän litistäminen on. Jos hän osuu oikeaan, niin kyllä tässä melkoinen savotta on edessä.


Hyvä pointti, mutta se kuvaa Brittien tilannetta eikä Suomen. Olennainen ero on seurausta sekä väestöntiheydestä että väestön kokonaismäärästä. Molemmilla on vaikutusta tartuntojen leviämisnopeuteen tilanteessa jossa liikkumista rajoitetaan.
Hiukan kyllä hämmästelen kyseisen Britin äidinkielentaitoja, sanoo dotten line kun tarkoittaa dashed line. Edellisenhän voisi sotkea myös ilmaisuun dotted curve joka kuvassa myös esiintyy.
 
Lopulta varmasti, mutta nyt kuitenkin virus päästettiin maahan eikä edes yritetty. Ei vittu edes yritetty. Ei pysty tavallinen ihminen käsittämään tällaista vastuuttomuutta. Kyse oli vain joistain sadoista henkilöistä. Oli mahdollisuus hidastaa leviämistä heti alusta alkaen, mutta ei viitsitty.

No, nyt on paljon puhuttu oireettomista ja lieväoireisista kantajista, joita on nyt julkisten arvausten haarukoiden perusteella 10-50x enemmän kuin todennettuja caseja. Se, että yksi kiinalainen todennettiin ei tarkoita, että hän välttämättä edes on Suomen potilas nolla vaan näitä oireettomia/lieväoireisia on saattanut olla maassamme silloin jo kymmeniä, EU-alueella satoja tai tuhansia.

En usko, että tämän viruksen saapumista maahan olisi voinut estää millään järkevällä/toteuttamiskelpoisella tavalla.
 
No, nyt on paljon puhuttu oireettomista ja lieväoireisista kantajista, joita on nyt julkisten arvausten haarukoiden perusteella 10-50x enemmän kuin todennettuja caseja. Se, että yksi kiinalainen todennettiin ei tarkoita, että hän välttämättä edes on Suomen potilas nolla vaan näitä oireettomia/lieväoireisia on saattanut olla maassamme silloin jo kymmeniä, EU-alueella satoja tai tuhansia.

En usko, että tämän viruksen saapumista maahan olisi voinut estää millään järkevällä/toteuttamiskelpoisella tavalla.

Kyllä joo, nyt on puhuttu. Se on totta. En pysty käsittämään miksei voitu puhua alusta alkaen, vaan toisteltiin vaan THL:n todellisuudesta irtautuneita höpötyksiä ja pääministerin asiantuntijat asiantuntijat -toistoa
 
Näyttää siltä, ettei Suomessa ole ollut kunnollista valtiollista tiedusteluorganisaatiota koronaviruksen kaltaisia uhkia varten.

Saman havainnon olen itsekin tehnyt. 12 kk sotilastiedustelukoulutuksen saanut reserviläinen päihitti suomen koko terveydenhoitoalan koronaviruksen uhkakuvan muodostamisessa. Siis ihan oikeasti kirjaimellisesti. On toki terveydenhoitoalalla ihmisiä jotka kykenevät tiedustelijan ajatteluluun, mutta he eivät saaneet muita vakuutettua ajoissa siten, että THL:n ja ministeriöiden johdolla ja valtioneuvostolla olisi ollut ajanmukainen käsitys.

Siitä on n. 2 viikkoa aikaa kun joku ministereistä sanoi, että koronaan valmistautuessa tärkeintä on ettei ylireagoida.

Samoin alle 2 viikkoa siitä kun THL:n johtavat tantat ilmoittivat, ettei korona tartu alle 15 minuutin kontaktissa sairastuneeseen ja oireilevaan ihmiseen.

Reilu 3 viikkoa sitten THL:n Salminen väitti, että Italia ylireagoi laittaessaa ihmisille liikkumiskieltoja. Ja ilmoitti samalla, ettei suomessa voida laittaa alueita karanteeniin (koska tartuntalaki).
 
Kyllä joo, nyt on puhuttu. Se on totta. En pysty käsittämään miksei voitu puhua alusta alkaen, vaan toisteltiin vaan THL:n todellisuudesta irtautuneita höpötyksiä ja pääministerin asiantuntijat asiantuntijat -toistoa
No siksi puhuttiin kun he puhuvat varmistetuista faktoista eikä internetin keskustelujen mutu-jutuista
 
--

No perkele, Sipilä ansaitsee tästä kiitoksen. Ylireagoinnin riskit lienevät pienempiä ja helpommin korjattavissa kuin alireagoinnin.

Onneksi kepu, SDP ja RKP ajoivat vihreiden ja vasemmistoliiton yli.


Aika hassua, kun miettii Sipilän toimintaa 2015. @baikal taisi olla oikeassa arvellessaan, että tehtiin Ruotsille palvelus ja saatiin siitä jonkin sortin turvatakuut. Harmi vain, että tässä kriisissä ne eivät taida aktivoitua...
 
Olettaisin että julkisella paikalla meinataan aluetta mihin pääsee kuka vaan. Eli yli 10 hengen yksityiset koronajuhlat yksityisasunnossa esim. eivät olisi lakia vastaan. :unsure:

Ilman muuta lakia on alettava kiertämään ja järkkäilemään mahtipileitä yksityistiloissa....sehän se on melkein lainlaatijan tarkoituskin! Ja sitten itketään alkukesällä, kun eihän -karanteenit ja lainlaatijan järjestelyt- toimineet lainkaan. :p

Eilen huomasin keskusteluissa juuri tämän pointin: miten kiertää lakia ja ohjeita....voi tsiisus natsareenus.
 
Olettaisin että julkisella paikalla meinataan aluetta mihin pääsee kuka vaan. Eli yli 10 hengen yksityiset koronajuhlat yksityisasunnossa esim. eivät olisi lakia vastaan. :unsure:

Entäs urheiluseuran jäsenille tarkoitetut harjoitukset metsässä tai yksityistiloissa, vaikkapa konehallissa?
 
Pääosa hengitystieinfektioista on edelleenkin jonkin muun kuin koronan aiheuttamaa. Eikä taudinkuvaa ole mahdollista ilman testejä erottaa koronasta edes ammattilaisten toimesta.

Ei sataprosenttisesti, mutta jos keuhkokuumetta aiheuttavan COVID-19 -epidemian aikana näkyy keuhkojen kuvauksissa keuhkokuumeelle tyypilliisiä varjostumia ja muut COVID-oireet täyttyvät riittävässä määrin, niin ymmärtääkseni 13.2. lähtien on voitu diagnosoida että kyse on koronasta.
 
Ilman muuta lakia on alettava kiertämään ja järkkäilemään mahtipileitä yksityistiloissa....sehän se on melkein lainlaatijan tarkoituskin! Ja sitten itketään alkukesällä, kun eihän -karanteenit ja lainlaatijan järjestelyt- toimineet lainkaan. :p

Eilen huomasin keskusteluissa juuri tämän pointin: miten kiertää lakia ja ohjeita....voi tsiisus natsareenus.
No itse en ainakaan ole aikeissa kokoontua mihinkään, julkisesti tai yksityisesti.

Entäs urheiluseuran jäsenille tarkoitetut harjoitukset metsässä tai yksityistiloissa, vaikkapa konehallissa?
Joku yksilöurheilu ryhmässä keskellä metsää pitäen suomalaiset turvavälit on varmasti ok. Seuroissa on ikävä kyllä yleensä joukkue- tai pariurheilua. Että sinänsä ei toimisi.
 
Jos saisit valita kahdesta vaihtoehdosta, niin kumpi olisi mielestäsi parempi:
1) Epidemia Suomessa kestää 5 kuukautta, hoitopaikat riittävät ja kansantaloudelliset tappiot rajoittuvat noihin 5 kk ajanjaksoon.
2) Epidemia Suomessa kestää 5 vuotta, hoitopaikat riittävät todella reilusti ja suuret laajoista rajoitustoimenpiteistä aiheutuvat kansantaloudelliset tappiot jatkuvat 5 vuoden ajan. Sairastuneiden ja kuolonuhrien määrät ovat samat kuin vaihtoehdossa 1. Epidemian uhrien keskimääräinen elinikä pitenee siis enintään 2 vuotta edelliseen vaihtoehtoon verrattuna, epidemian hitaammasta etenemisestä johtuen. Kansantalouden lama kuitenkin pakottaa sekä lisäämään velkaantumista että vähentämään sosiaali- ja terveysmenoja, mikä näkyy muiden syiden aikaansaamassa huonommassa hoidossa säästöjen seurauksena tuon ajanjakson jälkeen. Siitä seuraa myös kuolonuhrien määrän kasvua, mutta sen tilastoiminen ei ole helppoa eikä luotettavaaa ja varmaa näyttöä tästä synny.

On älyllisesti ja moraalisesti epärehellistä esittää kaksi todellisuudesta irti olevaa skenaariovaihtoehtoa aivan kuin ne olisivat muka juuri ne vaihtoehdot, joiden välillä valinta tapahtuu.

Mutta koska elämme oikeusvaltiossa ei tuollaiset rajoitustoimenpiteet ole mahdollisia ilman ne oikeuttavaaa lakia, ja valmiuslain käyttöönoton perusteet eivät valitettavsti vielä silloin olleet käsittääkseni olemassa. Jos Suomi olisi diktatuuri olisi rajoitukset voitu noilta osin varmastikin aloittaa paljonkin aikaisemmin. Kyse on siis aikomusten sijasta myös lain sallimista mahdollisuuksista. Viranomaisten ja hallituksen toimenpiteet siis sovitetaan sekä voimassa olevaan lainsäädäntöön että epidemiologisiin tavoitteisiin, eikä pelkästään jälkimmäiseen.

Myös tämän näkemyksen esittäminen aivan kuin se kuvaisi todellisia vaihtoehtoja on sekä älyllisesti että moraalisesti epärehellistä.

Mikään laki ei estä hallitusta ja asiantuntijaorganisaatioita suosittamaan voimakkaasti etukäteisiä leviämistä estäviä toimia, toteamasta, että toistaiseksi vastuu leviämisen estämisestä ja varautumisesta on toteuttavilla tahoilla ja kyseinen vastuu kannattaa ottaa vakavasti sekä painottamasta sitä että suositukset muuttuvat hyvin suurella todennäköisyydellä jatkossa määräyksiksi, joten on järkevintä ajaa uudet toimintatavat ylös ennakoivasti.

Asian esittäminen niin kuin ei muka olisi muita vaihtoehtoja kuin lakiin perustuva määrääminen on täysin epärehellistä. En hämmästyisi jos tämä epärehellisyys olisi tahallista ääriarvoihin kärjistävien argumentointitekniikoiden väärinkäyttämistä eli poliittista spinnaamista.
 
Viimeksi muokattu:
Kaiken maailman hulluja on maailma täynnä. Kaikesta heitetään kaikenlaisia ennusteita. Ei niihin viittaamista voi käyttää minkään tekemättä jättämisen perusteena.

Epidemian leviämisestä ja sen todennäköisyyksistä on ollut koko ajan esillä myös vakavasti otettavia ennusteita. Esimerkkinä nyt vaikka Los Alamosin tiimin työ ja Kiinassa sekä sieltä ulos leviämisessä tapahtunut empiirinen todellisuus joka sinänsä on valmis malli.

Vaarojen ja riskien estämisen pitää tietenkin pohjautua sekä mahdollisimman luotettaviin ennusteisiin että siihen perusperiaatteeseen, että estäminen on kymmenen kertaa halvempaa kuin ajoissa hoitaminen, ajoissa hoitaminen kymmenen kertaa halvempaa kuin liian myöhään hoitaminen joka taas on kymmenen kertaa halvempaa kuin hoitamatta jättäminen.

Nyt on eiliseen asti valittu noista se ylivoimaisesti kallein vaihtoehto. Vastuutonta, sikamaista ihmisten terveyden ja julkisen talouden tasapainon vaarantamista itsekkäistä poliittiseen tai byrokraattis-poliittiseen urakehitykseen liittyvistä syistä.

Oon eri mieltä
 
Back
Top