Koronavirus Suomessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AKE-ukki
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Yksittäiseltä ompelijalta? 30s?

Täällä taisi olla Ylen juttu Heinolasta, jossa kaupunki oli julkaissut ohjeet maskin ompeluun. Muistaakseni sen mukaan ensimmäisen tekee parissa tunnissa ja sen jälkeen yhden tunnissa. Kovin hitaalta se kieltämättä kuulostaa, minuuttiluokka tuntuisi realistisemmalta ompelukoneella, jos mukaan lasketaan myös kankaa ja hihnojen leikkaaminen ennen ompelutapahtumaa.

Yksittäiseltä ompelijalta? 30s?

Tässä olisi mahdollisuus, ja todennäköisesti pakko, joukkoistaa. Suomi on täynnä naisia (joo, puhun stereotyyppisesti) jotka ilomielin uhraisivat vapaa-aikaansa ja työpanostansa yhteisen hyvän eteen. Lopuksi suojat pesuun, ja sitten jakoon. Todennäköisesti erilaiset naisyhdistykset ym. organisoisivat toimintansa, raaka-ainehankintansa ym. itse kun vaan joku antaisi edes suuntaa-antavat ohjeet.

Kuulostaa vahvasti maakuntalennoston ja paikallisjoukkojen Hawkin ja T-72:n ylläpidolta... mutta saattaisi olla mahdollista, koska suhteellisen kouluttamatonkin henkilöstö riittää.

Lisää hyviä uutisia.

Norja ilmoittaa viruksen olevan hallinnassa. Pohjustanevat rajoitusten lopettamista. Tuskin heillä on niin tarkkaa tietoa oikeasti tartuntaluvuista (leviäminen 2,5 ennen nyt 0,7 heidän mukaansa) mutta tarkoituksena lienee kansan rauhoittaminen että eristys voidaan lopettaa ilman suurempaa keskustelua.

Tanska alkaa avaamaan kouluja

Nykissä kuolleisuus ja sairaalaan joutuneiden määrät alkaneet pienentyä.

Yle:n mukaan ensimmäiset rokotteet ovat jo ensimmäisissä ihmiskokeissa. Rokotteita on kehitteillä lähes 100 eri versiota. Ei ilmeisesti mikään kovin monimutkainen virus verrattuna moneen muuhun taudinaiheuttajaan.

Hyvin mahdollista ja ennen kaikkea toivottavaa on, että viikon kuluttua euroopassa alettaisiin purkaa rajoituksia laajemmin.

Jokainen päivä ja viikko pahentaa seurauksia.

Mä aikasemmin epäilin että thl tilastoi tukkimiehen kirjanpidolla ruutupaperille.. siinä puljussa on tuhat ihmistä nostamassa palkkaa (ei taatusti kyllä tulospalkkauksella) eikä niistä yksikään osaa laskea ala-asteen matikkaa. Vainajia alle 30 ja nyt jo menee laskut vituilleen. Näyttää tilastoissa kyllä kivalle ja vähän kuin kuuluukin pääsiäiseen kuolleista herääminen. Kainuussa ja päijät-hämeessäkin kukkupäin enempi sairastuneita ja thl mussuttaa jostain tilastointivirheestä. Tämä todella on pohjolan pohjois-korea.

mä taidan hakea thl:lle duuniin. Mulla on ihan kaikki tarvittavat ominaisuudet. Olen hiton huono laskemaan, minkään viiskyt luvun jälkeen valmistetun teknisen vempaimen käyttö ei tahdo sujua, puhun ja kirjoitan paljon mutta sekavasti, minulla on mielipide asioista mistä en ymmärrä mitään ja osaan laittaa toimiston oven liikennevalon punaiselle.

Maavertailun päivitys..""
Britannian lasken edelleen omaan alueeseemme, koska Brexit-hallitus on häpeäkseen joutunut käyttämään esimerkiksi EU:n yhteisiä kotiutuslentoja. Brittien kiinalaiset vasta-ainetestit eivät näytä toimivan:
Jatkamme tässä ketjussa tutulla linjalla. Keskityn vertailumaihin, jotka sijaitsevat lähistöllä, ovat kulttuuriltaan yleisesti aika samankaltaisia ja erityisesti sellaisia, joihin palataan talvilomilta Italiasta, Itävallasta ja Espanjasta. Tämänpäiväinen tilanne väkilukujärjestyksessä:
Saksa
tapauksia/miljoona: 1 207; kuolleita/miljoona: 19
Britannia
tapauksia/miljoona: 760; kuolleita/miljoona: 79
Ruotsi
tapauksia/miljoona: 714; kuolleita/miljoona: 47
Tanska
tapauksia/miljoona: 808; kuolleita/miljoona: 32
Suomi
tapauksia/miljoona: 393; kuolleita/miljoona: 5
Norja
tapauksia/miljoona: 1 062; kuolleita/miljoona: 14
Viro
tapauksia/miljoona: 835; kuolleita/miljoona: 14
Kun katastrofi on ilmeisesti tämän näköinen, lainaan tähän Ville Hautakankaan twiittiä: ”No niin. Lakkautetaan THL ja vaihdetaan Yle hengityskoneisiin. Muutaman vuoden päästä jokaisella on varaa maata letkuissa kotonaan.”
4+
Tomi KetolaHeikki KarjalainenRaimo KoskiJaakko Korpi-Anttila
0

Jari-Pekka Vuorela Ilmoita asiaton viesti
Vuonna 1955 syntynyt toimittaja, yhteiskuntatieteilijä ja isoisä. Jazz forever.

Lehtonen on ärsyttävän jälkiviisas, tähtää lausunnoillaan ilmeisesti paremmalle uralle. Olen herran bloggauksia lukenut, eipä sanonut varautumisesta sanaakaan ennen tätä kriisiä, ei edes vuoden alussa.

Karu totuus on, että kertakäyttäsuojia ei tule riittämään. Pitäisi organisoida suojien puhdistusta, kangassuojien ym. tekoa. Vaan eipä tehdä ennen kuin on liian myöhäistä. Sitten Lehtonen kirjoittaa ja kritisoi kun mitään ei tehty.

Paikallisorganisaatioilla piti kuulemma pandemiasuunnitelman mukaan olla suht pitkäksi aikaa suojatarvikkeita omasta takaa varattuna niin voidaan miettiä että kukahan tässä on sössinyt?

Mä aikasemmin epäilin että thl tilastoi tukkimiehen kirjanpidolla ruutupaperille.. siinä puljussa on tuhat ihmistä nostamassa palkkaa (ei taatusti kyllä tulospalkkauksella) eikä niistä yksikään osaa laskea ala-asteen matikkaa. Vainajia alle 30 ja nyt jo menee laskut vituilleen. Näyttää tilastoissa kyllä kivalle ja vähän kuin kuuluukin pääsiäiseen kuolleista herääminen. Kainuussa ja päijät-hämeessäkin kukkupäin enempi sairastuneita ja thl mussuttaa jostain tilastointivirheestä. Tämä todella on pohjolan pohjois-korea.

mä taidan hakea thl:lle duuniin. Mulla on ihan kaikki tarvittavat ominaisuudet. Olen hiton huono laskemaan, minkään viiskyt luvun jälkeen valmistetun teknisen vempaimen käyttö ei tahdo sujua, puhun ja kirjoitan paljon mutta sekavasti, minulla on mielipide asioista mistä en ymmärrä mitään ja osaan laittaa toimiston oven liikennevalon punaiselle.
Sun pitäis alkaa valehtelemaan, muuten ei ole toivoa pestistä.

Mulla meni tammikuussa.

Juuri tuo on hälyttävintä, että mokattuaan ja valehdeltuaan todella katastrofaalisesti juuttuvat seurauksista, moraalista tai mistään muustakaan piittaamatta puolustamaan niitä mokiaan.

Ne ovat vähän saman tyyppinen kontraindikaattori kuin vaikka Lavrov. Todellisuus on aina toisin kuin turinat.

En itsekkään ole mikään tartuntatautien tietäjä, lukea kuitenkin osaan.
Aika oudolta kuulostaa jos luetattavaksi todetut tutkimukset toteavat toista ja THL toista.

Eikä siinä jos tutkimuksia olisi vain 1kpl vs 1kpl thl lausuntoja.

Mutta kun niitä on useita ja THL tuntuu mokaavansa kerta toisensa jälkeen.
Myös moni tutkija suomesta kritisoi THL:än toimia.

SUOMALAISTEN postiluukuista on jaettu viralliset ohjeet siitä, miten pitää ja kannattaa toimia nyt koronavirusepidemian aikana.
Täh? Ei mulle ainakaan oo vielä tullu. Mainokset ja Postinenkin jäi tulematta tänään, vaikka kirjeposti tuli. Liekö sitten posteljoonin koira syönyt ne. :cautious: Pitää kai odottaa keskiviikkoon.

Käsitin suojaintarpeen riittävyyden perustuneen aikaisimpien pandemien mukaiseen kulutukseen.Koronan vaatima suojaintarve on moninkertainen.Jos kaikki alkavat käyttää on mittakaava mahdoton.Suojainten massavalmistus on saatava täällä käyntiin.Mutta,ei suojainkangasta tai virallista luokitusta äkkiä saa.Tehdään itse

Täällä taisi olla Ylen juttu Heinolasta, jossa kaupunki oli julkaissut ohjeet maskin ompeluun. Muistaakseni sen mukaan ensimmäisen tekee parissa tunnissa ja sen jälkeen yhden tunnissa. Kovin hitaalta se kieltämättä kuulostaa, minuuttiluokka tuntuisi realistisemmalta ompelukoneella, jos mukaan lasketaan myös kankaa ja hihnojen leikkaaminen ennen ompelutapahtumaa.
Kyseessä lienee kirurginmaskin tyyppiset kangaslaput korvaamaan tällähetkellä käytössä olevat tuubihuivit. Nämä ei mitään erityistä designia ole. Noita ompelee kaikkine työvaiheineen varmaan satoja päivässä.

Mutta perkeleen vähättelevät tekstiä ja kommenttia on tullut aluuksi, ja silloin kun omassa autossa oli käsidesipullo niin THL vielä epäili koko koronaviruksen rantautumista Eurooppaan taikka sitten suomeen! Joten ymmärrän isojen tai pienien yrityksien turhautumisen THL:n ohjeisiin koska siinä vaiheessa kun ohjeet tuli niin asioilla oli jo liian kiire ja esim käsidesit oli kortilla.
Ei kait isojakaan kansainvälisiä yrityksiä voi velvoittaa tietämään paremmin kuin siihen PALKATTU VIRANOMAINEN!!

Eikös suomalaisella alkoholivalmistajalla mennyt pari viikkoa että sai luvat viinan valmistuksen siirrettyä käsidesin valmistukseen.

Tuohan on ihan luonnollista. Katsos sairaalat varautuivat brittien Royal Collegen laskelmien mukaisiin vainajamääriin. Eli satoja, tuhansia tai kymmeniä tuhansia. Järjestelmä ei pysy näin pienissä luvuissa perässä.

Sitten kun vainajien määrät alkavat lähestyä näitä ennustelukuja mittakaavat alkavat toimia ja luvut pysyvät kohdallaan.

On noita muissakin maissa sattunut. Valitettavasti yleensä huonompaan suuntaan. Ei toki aina.

Paikallisorganisaatioilla piti kuulemma pandemiasuunnitelman mukaan olla suht pitkäksi aikaa suojatarvikkeita omasta takaa varattuna niin voidaan miettiä että kukahan tässä on sössinyt?

Sanopas muuta! Pikkulinnut ovat myös laulaneet, että HUS ei ole käyttänyt hyväksi paikallishankintamahdollisuuksia suojainten suhteen, vaikka firmat ovat olleet suoraan yhteydessä, esim. Tokmanni...

Back