Koronavirus Suomessa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AKE-ukki
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Kyllä sitä maailman punavihreällä lehdistöllä on kiire ja vimma lipittää Sannan vittua.
Noh noh, sitä paitsi olen minäkin saattanut mielessäni hairahtaa Sannaa pääministeriksi käskystä sanomaan:sneaky: if you know what I mean..
 
Aikanaan kun pöly on laskeutunut, saavat esimerkiksi ruotsalaiset parlamentaarikot tulla asiantuntijapiiriensä kanssa Helsinkiin kyselemään, miten asioita hoidetaan.

Ainoa, joka on jopa Marinia etevämpi näissä olosuhteissa, on Pohjois-Korean johtaja Kim Jong-un. Siinä missä Marin on reagoinut kellosepän tarkkuudella, on Kim Jong-un ja hänen isänsä nähneet kaiken jo ennalta.
Tottahan se on, että sosialistinen Pohjois-Korea on toistaiseksi pärjännyt kapitalistista Etelä-Koreaa ja muita kätyrivaltioita paremmin. Tekstissä on kuitenkin hieman epätarkkuuksia, sillä Pohjois-Koreaan kyllä turistit pääsevät, joskin ei näin koronaviruksen aikaan ja Pohjois-Koreassa on ollut ulkomaalaista työvoimaa, varmaan on vieläkin.

Sosiaalista etäännyttämistäkin harjoitetaan: https://www.dailynk.com/english/north-korea-implements-strict-social-distancing-chongmyong-holiday/
 
Niin,

Askel askeleelta aletaan tulla siihen, että Suomen kriisivalmius kattaa ministeriöt, kunnat, HVK:n ja tietyt yritykset Suomessa.

Suomen terveydenhoito on jakaantunut valtion ja kuntien selkeään roolijakoon. HVK:n varasto on tarkoitettu puolustusvoimien ja elinkeinoelämän rattaiden pyörittämiseen niiden kriisien osalta, jotka on Suomen kriisivalmiusskenaariossa määritelty. Suomen lainsäädäntö on myös rakennettu siten, että se tukee toimintavalmiutta määritellyissä skenaariossa. Kansainvälinen pandemia Suomessa ei ole kuulunut noihin skenaarioihin.

Tätä rataa kun jatketaan ja pöly alkaa laskeutua, niin käsittelyyn todennäköisesti tulee:
- Kuntien ja kaupunkien rooli ja valmistautumattomuus
- HVK:n rooli ja päätöksenteon läpinäkyvyys
- STM:n toimintakyky ja organisointuminen
- Aktiivisten "hei nyt me pojat toimitaan" -kansalaisten uhka lailliselle Suomelle

On myös selvää, että tällaiset pandemiat tai pandemian esto tulee olemaan osa virallista kriisinhallintaa Suomessa ja koko EU -alueella. Menneisyydestä ponnistava lähtökohta on tukkia teitä, käyttää vähiä poliisiresursseja seisomaan tienposkessa tai käyttää siihen puolustusvoimain virka-apu pyyntöjä. Onhan se näyttävää, mutta saavutettu hyöty on vähäinen. Todennäköisesti osaksi valmiuslain työkalupakkia poliisin toimintavaltuuksia laajennetaan ja kansalaisia voidaan seurata entistä enemmän seuraamalla puhelimia, seuraamalla tietoliikennettä, käyttämällä kameroiden kasvontunnistusta tai seuraamalla ajoneuvoja. Sama koskee myös laillisen yhteiskunnan uhkana olevien "hei nyt me pojat toimitaan" -henkilöiden toiminnan seuraaminen.


Koronan jälkeinen Eurooppa tulee olemaan erilainen.

Muuten. Ministeri Pekonen se edelleen on julkisuudessa näkymätön.

Simpauttaja
 
Viimeksi muokattu:
Aika suuri osa foorumin kirjoittajista on pitänyt suunnilleen koko härdellin ajan saman linjan. Ei silloin voi puhua jälkiviisaudesta.

Ja muistuttaisin että jälkityhmyys on yhtä helppoa - ja paljon yleisempää.

Puhuin sinun edellisestä kirjoituksestasi. Lukiessa iski aina suuri myötähäpeä tekstiäsi kohtaan :cry:
 
Niin,

Askel askeleelta aletaan tulla siihen, että Suomen kriisivalmius kattaa ministeriöt, kunnat, HVK:n ja tietyt yritykset Suomessa.

Suomen terveydenhoito on jakaantunut valtion ja kuntien selkeään roolijakoon. HVK:n varasto on tarkoitettu puolustusvoimien ja elinkeinoelämän rattaiden pyörittämiseen niiden kriisien osalta, jotka on Suomen kriisivalmiusskenaariossa määritelty. Suomen lainsäädäntö on myös rakennettu siten, että se tukee toimintavalmiutta määritellyissä skenaariossa. Kansainvälinen pandemia Suomessa ei ole kuulunut noihin skenaarioihin.

Tätä rataa kun jatketaan ja pöly alkaa laskeutua, niin käsittelyyn todennäköisesti tulee:
- Kuntien ja kaupunkien rooli ja valmistautumattomuus
- HVK:n rooli ja päätöksenteon läpinäkyvyys
- STM:n toimintakyky ja organisointuminen
- Aktiivisten "hei nyt me pojat toimitaan" -kansalaisten uhka lailliselle Suomelle

On myös selvää, että tällaiset pandemiat tai pandemian esto tulee olemaan osa virallista kriisinhallintaa Suomessa ja koko EU -alueella. Menneisyydestä ponnistava lähtökohta on tukkia teitä, käyttää vähiä poliisiresursseja seisomaan tienposkessa tai käyttää siihen puolustusvoimain virka-apu pyyntöjä. Onhan se näyttävää, mutta saavutettu hyöty on vähäinen. Todennäköisesti osaksi valmiuslain työkalupakkia poliisin toimintavaltuuksia laajennetaan ja kansalaisia voidaan seurata entistä enemmän seuraamalla puhelimia, seuraamalla tietoliikennettä, käyttämällä kameroiden kasvontunnistusta tai seuraamalla ajoneuvoja. Koronan jälkeinen Eurooppa tulee olemaan erilainen.

Muuten. Ministeri Pekonen se edelleen on julkisuudessa näkymätön.

Simpauttaja

Niin eikös ole aina puhuttu että varautuminen on kuin kerrospukeutuminen.
 
Itsemme vähättelyssä olemme mestareita.Monien mielestä Suomen asiat on päin persettä.Kylmästi numeroilla mittaamalla olemme selvinneet hyvin.Pessimisti näkee vajaan lasin loppuvan heti ja optimisti lähes täydeksi.Katsoopa maailman mahtimaita.USA rikkaat pärjää mutta jos köyhä sairastuu.Slummeja,ihmisiä kadulla ja silmitöntä tappamista.Ruotsi slummiutuu.Koronan hoitivat niin että kymmenkertaisesti kuolleita.Lähes kaikkialta hakeutuvat Suomen kansalaiset nyt kotimaahansa.Miksi eivät jääneet kultamaille.
 
Ymmärrän tietysti että trollaat ja kärki taitaa olla muussakin "vääränlaisessa aktivismissa" kuin pelkästään viruksen torjunnassa. On sitä huonompaa aktivismia joka kuuluu kitkeä ja on uhka - sekä on sitä parempaa silakka-aktivismia rauhapuolustajineen ja scheineineen (joille "laillisuus" on vipu vaikka millaiseen puljaamiseen, eikös se oikeuslaitos kuulukin ottaa haltuun jotta saadaan parempi laillinen Suomi??)

- Aktiivisten "hei nyt me pojat toimitaan" -kansalaisten uhka lailliselle Suomelle
Simpauttaja

Jos päätöksenteko ei toimi, kuten ei alkuvaiheessa toiminut tässä viruksen torjunnassa niin on luonnollista että päätöksiä tehdään mikrotasolla. On pakko toimia. Kansalaiset toimivat jos kaikilla ylemmillä tahoilla vätystellään. Lapin terveyskeskuksissakin toimittiin (ei olisi pitänyt toimia, niinkö? eivätkö muut vaihtoehdot kuin "nyt toimitaan" olisi olleet vastuuttomia??). Mitä muuta se oli kuin vätystelyä kun lentokenttätestejäkään ei saatu käyntiin kuin vasta huhtikuun alussa kun ne piti kohdistetusti aloittaa jo maaliskuun alussa?

Tästä viruksesta varoiteltiin jo tammikuussa, tälläkin palstalla. Ja sinä tietysti koet ne ihmiset uhaksi. Lähti kuulemma "laukalle". Eläkeläislääkäreidenkin suut kuuluisi tukkia ja tutkijat eivät saisi sanoa mitä mieltä ovat. Vähän niin kuin Venäjällä ja Kiinassa.. Rajavalvonnankin - erityisesti EU:n ulkorajojen - puutteista on varoiteltu kohta vuosikymmen. Uhka nekin ihmiset?

Nyt on nähty mitä virus tekee ja on opittu että rajatkin voidaan sulkea - vaikka se oli olevinaan "sula mahdottomuus". Vielä opitaan sekin että laukkujakin voidaan kantaa itärajalla takaisin itään ja länsirajalla takaisin länteen.

Demokratiaa ei ole jos ei ole aktiivisia kansalaisia - ja kansalaisia ei ole ilman kansakuntaa. Sinulla on vähän ikäviä ajatuksia. Jos tuon tyyppinen ajatusmaailma yleistyy - vaikkapa tämän viruksen varjolla - ja taatusti sivuten "ilmastoa" - niin hankalaksi menee demokratioiden tulevaisuus. Siinä käy helposti niin että Suomi ei enää kovin kauan kuulu samaan maailmaan kuin Ruotsi, Norja, Iso-Britannia tai Yhdysvallat. Vaan aivan muuhun, tiedät hyvin mihin.
 
Viimeksi muokattu:
Niin eikös ole aina puhuttu että varautuminen on kuin kerrospukeutuminen.

Niin, kai se tehokkain ja toteuttamiskelpoisin tapa olisi varautua "toimija"kerroksittain aina tavan tallaajasta alkaen. Yritykset, valtion ylläpitämät organisasatiot kuten terveydenhuolto ja sosiaaliala pyrkien pitkäaikaiseen omavaraisuuteen. Ja sitten hätävarana se valtion valmiusvarasto.

Tunnustan, etten tunne varautumistumissuunnitelmia oikeastaan mitenkään, mutta se kuva on jäänyt, että jotkut eivät ole hoitaneet omaa osuuttaan eivätkä varsinkaan varmistuneet sen todellisesta tilanteesta. Voi olla, että ylempää ruinatusta avusta ainakin osa johtuu siitä, ettei omaa tonttia olla hoidettu niin kuin piti.

Voin toki olla väärässäkin...
 
Se on muuten jännä huomio että väki hamstrasi wc paperia, mikä on käytönössä yksi niistä tuotteista mikä ei suomesta lopu.

Sen sijaan kukaan ei ole huolissaan kahvin riittävyydestä suomen markkinoilla

Itse olen kahvi varastoa alkanut kasvattamaan.
Ei vissiin ihan heti ole loppumassa, kun ainakin vielä kahvista sisäänveto tarjouksia marketeissa.
Syksyllä tilanne saattaa olla jo toinen.
Kuinkahan vaikuttaa tupakan saatavuuteen, valistuneita arvauksia?
 
Niin, kai se tehokkain ja toteuttamiskelpoisin tapa olisi varautua "toimija"kerroksittain aina tavan tallaajasta alkaen. Yritykset, valtion ylläpitämät organisasatiot kuten terveydenhuolto ja sosiaaliala pyrkien pitkäaikaiseen omavaraisuuteen. Ja sitten hätävarana se valtion valmiusvarasto.

Tunnustan, etten tunne varautumistumissuunnitelmia oikeastaan mitenkään, mutta se kuva on jäänyt, että jotkut eivät ole hoitaneet omaa osuuttaan eivätkä varsinkaan varmistuneet sen todellisesta tilanteesta. Voi olla, että ylempää ruinatusta avusta ainakin osa johtuu siitä, ettei omaa tonttia olla hoidettu niin kuin piti.

Voin toki olla väärässäkin...

Ja minun mielestä esimerkiksi Suomen Kuvalehti avasi hyvin miten oli päädytty nykyisiin suojainmääriin. Ne on laskettu Sikainfluenssassa kohdatun kulutuksen mukaan.

Ja näyttää siltä että osa toimijoista ei ole varastoinut määrättyjä määriä suojia.

En voi sanoa että itsekkään tuntisin kauhean hyvin. Koska aiheesta ei ole kauheasti luettavaa. Ja nyt ollaan vielä siviilikriisinpuolella. Josta on vielä vähemmän mitään hajua. Pitänee alkaa etsimään sote-puolen ja kuntien varautumissuunnitelmia siviilikriiseihin, että saisi jonkun kuvan miten tämän puolen pitäisi toimia.
 
Kuten Suomen Kuvalehti tietää kertoa että nuo HVK:n varastot on laskettu aivan erilaiselle kulutukselle. Ja kuntien on pitänyt hoitaa oma osansa.

Eli määrän on pitänyt riittää sen mukaan, mikä tilannekuva on annettu päättäjille.

Päätökset tehdään saadun tilannekuvan mukaan.
Pandemia on paljastanut, että suojainten kulutus on aivan toista luokkaa mitä kukaan oli ajatellut.
 
Itse olen kahvi varastoa alkanut kasvattamaan.
Ei vissiin ihan heti ole loppumassa, kun ainakin vielä kahvista sisäänveto tarjouksia marketeissa.
Syksyllä tilanne saattaa olla jo toinen.
Kuinkahan vaikuttaa tupakan saatavuuteen, valistuneita arvauksia?

Moikka,

Jos vastaan viestiisi oman näkemykseni.

EU -alueella elintarvikkeet, joiden suurimääräinen tuottaminen on ollut Espanja, Italia ja Ranska -vetoista tullee olemaan marketeissa vähemmän tarjolla. Käytännössä tuoreet tomaatit, kurkut, omenat, kirsikat, muut hedelmät. Erilaisten vihannesten lajikirjo todennäköisesti supistuu. Marketeista löytyy tänä päivänä yli kymmentä lajiketta sipulia. Sama tilanne tuskin on enää syksyllä. Onhan noiden tomaattien, yms tuotantoa Suomessakin ja tuotantomäärät ovat todennäköisesti samaa luokkaa mitä aikaisemminkin. Mutta suomalaisille tomaateille kysyntää löytyy tänä kesänä ylenmäärin vientiinkin ja viljelijä myy sinne mistä parhaan hinnan saa. Valveutuneella kansalaisella on varmaankin jo tässä vaiheessa kevättä tomaatintaimi/taimet kasvamassa...

Tupakkaa, kahvia ja teetä viljellään ja korjataan Euroopan ulkopuolella oloissa jotka satoja vuosia olleet lähinnä säälittäviä. Korona ei vaikuta hintaan tai saatavuuteen, eikä tee suura vaikutust ajo muutenkin huonoihin oloihin.

Vaikka koronakriisi olisi ohi kesään mennessä, eurooppalaisen viinin hinta on nousussa seuraavat pari vuotta.

Simpauttaja
 
Viimeksi muokattu:
Lukijalta

Toisen maailmansodan syttyessä Suomella oli Mannerheim ja nyt meillä on Sanna Marin – kansainvälinen lehdistö on jo tunnustanut, että Suomi on maailman terävintä kärkeä kriisinhallinnassa

11.4.2020 19.08


Pääministeri Sanna Marin.

Pääministeri Sanna Marin.JOEL MAISALMI

Niklas Salo

Suomella on ollut selittämätön onni siinä, että aina kun katastrofi uhkaa, sattuu juuri silloin valtiota johtamaan paras mahdollinen henkilö. Toisen maailmansodan syttyessä Suomella oli Mannerheim ja nyt meillä on Sanna Marin.

Suomen pääministeri on kohdannut kuolettavan viruspandemian silmiään räpäyttämättä ja johtanut maata yhtä rauhallisesti, kuin Marski johti joukkoja taistelussa Neuvostoliiton ylivoimaista sotilasmahtia vastaan.

Kriisinhallinta on hirvittävää keinuleikkiä, kun laudan toisessa päässä keikkuu koko kansa ruumiskasassa ja toisessa yhteiskunnan konkurssi. Marski onnistui tässä mahdottomassa tilanteessa, eikä ole mitään syytä epäillä, etteikö myös marsalkka Marin tasapainottelisi Suomen vielä kuiville.

Historian kirjat odottavat, mutta kansainvälinen lehdistö on jo tunnustanut, että Suomi on maailman terävintä kärkeä kriisinhallinnassa.

Aikanaan kun pöly on laskeutunut, saavat esimerkiksi ruotsalaiset parlamentaarikot tulla asiantuntijapiiriensä kanssa Helsinkiin kyselemään, miten asioita hoidetaan.

Ainoa, joka on jopa Marinia etevämpi näissä olosuhteissa, on Pohjois-Korean johtaja Kim Jong-un. Siinä missä Marin on reagoinut kellosepän tarkkuudella, on Kim Jong-un ja hänen isänsä nähneet kaiken jo ennalta.

Pohjois-Korea on pitänyt rajansa visusti kiinni jo vuosikymmeniä. Sinne ei ole ollut kenellekään mitään asiaa, eikä varsinkaan sieltä pois. Mistään kokoontumisvapauksista siellä ei ole koskaan ollut edes keskustelua ja rajoitusten valvonta on maailman tehokkainta.

Kim Jong-un on ollut oikeassa koko ajan ja hän varmasti nauraa katketakseen, kun kapitalistiset länsimaat kärvistelevät pandemian kynsissä. Nyt on esitettävä selkäpiitä karmiva kysymys: missä kaikessa muussa Kim Jong-un on ollut kokoajan oikeassa?

Aika keijomainen
 
Pandemia on paljastanut, että suojainten kulutus on aivan toista luokkaa mitä kukaan oli ajatellut.

Näinpä. Turha tässä on syyllistä kaipaa. Kaivataan sitä varsinaista.

Ja tämä silloin kun puhutaan varautumisesta.

Kun puhutaan siitä, että miten tämä pikahankinta meni niin se on asia sinäänsä.

Tuolla jossain ihmetellään miten 5 miljoonan euron hankintaan riittää parin henkilön vahvistus. Mitä olen itse töissä joskus vetänyt noin miljoonan hankkeita/projekteja niin talosta riippuen olen voinut käyttää useampia satojatuhansia omalla allekirjoituksellani. Ja tämäkin johtunut siitä että firman koko liikevaihto on ollut hyvin olematon Huoltovarmuuskeskuksen johtajaan.
 

Pula hengityssuojista – Luotettiin ”sadan vuoden kokemukseen”, laskelmat pettivät koronaviruksen kohdalla

Vuonna 2013 tehty arvio perustui skenaarioon, jossa 25 prosenttia väestöstä sairastuisi muutaman kuukauden sisällä keskivaikeaan influenssapandemiaan.

Kotimaa 10.4.2020 10:30


Vuoden 2013 työryhmä arvioi Suomen suojaintarpeen sen mukaan, miten sairastuneita hoidettaisiin sosiaali- ja terveydenhuollossa.
Arvio perustui skenaarioon, jossa keskivaikeaan influenssapandemiaan sairastuisi ja hoitoa vaatisi noin 25 prosenttia väestöstä muutaman kuukauden sisällä.
Ryhmä laski, kuinka monta suojainta kukin työntekijä tarvitsisi työvuorossa, ja kuinka paljon hoidettavia tulisi. Näin määräksi saatiin noin 3,7 miljoonaa.
Huomioimatta jäi, että suojaimia käytettäisiin myös oireettomien hoidossa ja terveydenhuollon ulkopuolella.
Lähtökohtana oli influenssa, jota vastaan voisi suojautua lisäksi rokotteella ja jonka oireita lääkkeet voisivat hillitä.

Tulevan pandemian aiheuttajaa ei voinut ennustaa.

Oireettomien suojaaminen on uusi ilmiö, sanoo Virolainen-Julkunen. Siksi sitä ei osattu ottaa arvioon mukaan.


Missään laskelmissa ei ole koskaan lähdetty siitä, että perusterveet ihmiset kulkevat kirurgiset maskit nenällä tuolla kaduilla ja konttoreissa.

Pelkkää selittelyä ja mustan puhumista valkoiseksi.
Terveydenhuollossa vallitsevalla suojainpulalla ei ole mitään tekemistä tavallisten ihmisten kanssa.
Tosiasia on, että me laskimme tarpeen väärin. Emme ottaneet huomioon, että ongelma olisi globaali ja imisi markkinat kuiviin.
 
Back
Top