Minua kiinnostaa onko maskeista (ml. DIY-maskit) hyötyä vai ei.
Mutta olethan jo sanonut kantasi maskeista. Mitä sitä nyt päivätolkulla samaa levyä. Eihän tämä tästä kummene.
Kun tehdään hyvässä tarkoituksessa laskelmia, että "itsetehty maski pysäyttää 30% jotakin ja siitä seuraa, että R0 pienenee", siinä on ehkä unohdettu jotain. Esimerkiksi sekin edellyttää, että kaikki käyttävät niitä oikein. Käytön luonne tekee heti muuttujan.
Kyllä sinä speksit tiedät. Itse tehdyt maskit
eivät suojaa käyttäjäänsä koronavirukselta. Maski
voi kuitenkin suojata muita, jos maskin käyttäjällä on virustartunta. Samalla, pahimmillaan, itse tehdyt suojaimet
voivat olla jopa viruksenlevittäjiä, jos oikeanlaisesta hygieniasta ei pidetä huolta. Väärin käytettynä itse tehty maski
lisää epäpuhtauksien määrää hengitysteiden edessä. Maski
ei ole hengityksensuojain. Virallisten hengityksensuojainten ja suu-nenäsuojusten myynti ja maahantuonti on
tarkoin säädeltyä. Siihen on ihan syykin.
Minulla on kymmenkunta laadukasta hengitysuojainta ja sata kirurgista suojaa. Eilen tein muita kokeita. Askartelin muutaman prototyypin joutopölypusseista ja vahvistin ne vielä moottorisuojuksella ihan vain katsoakseni, miten istuvan mallin saan aikaiseksi ja mikä tuollaisessa teoriassa 95+-virityksessä on hengittävyys ylipäänsä. En tee niillä vielä mitään mutta mietin, mahtaisiko astmaattinen akkani tukehtua niihin, koska hän hyvinkin saattaisi höyrähtää uskomaan niihin oikein kympillä.
Mutta kun hän on täyttä kultaa ihan koko mötti, jätän hänelle ja lapsilleni ne paremmat suojat. Minä voin sitten olla se, joka kannetaan oikoisena Monosen mustaan autoon, ja naamalla roikkuu joku härpäke, jossa lukee Miele. Ehkä pojat ottavat kuvan ja tekevät sisäpiirikäyttöön meemin. Pikkujouluissa aina joku sitten sanoo, että hei Kalle, näytäs näille uusille pojille vielä se sininen paksu äijä kun haettiin korona-aikaan, se oli jumalauta yksi parhaista.
Ehkä perustan firaabelitehtaan ja teen Sarmasteet. Jos satun saamaan koronan, kuolen varakkaana miehenä ja ehdin ajaa Bentleyllä pienet kiemurat ennen kuin vouti vie. Mitä muuta sitä ihminen voi toivoa? Rakentaa tuuleen ja viljellä kalliolle...
Ei tämä ole niin vakavaa.
Varmaa on se, että eristäytyminen on ainakin toimiva juttu. Bussiin laittaisin varmaan kirurgisen, säästäisin hengityssuojia, mutta en ole menossa bussiin, en pitkään aikaan.