Coffee Man
Respected Leader
Saako toveri mennä, kun toveri ei ole tehtäviensä tasalla?
www.is.fi
Toisin kuin Ruotsissa, Suomessa valtioneuvostolla on valta ja vastuu. Mutta koska hallitus tekee päätöksensä terveysviranomaisten suositusten mukaisesti, käytännössä erittäin suurta valtaa käyttävät sosiaali- ja terveysministeriö eli STM sekä sen alaisuudessa toimiva Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, THL. Voi jopa perustellusti kysyä, onko ero Ruotsin tilanteeseen niin suuri kuin on väitetty.
Yksi yhteinen piirre ainakin on: myös STM tuntuu usein tietävän kaiken paremmin kuin muut. STM ja THL ja ennen muuta niiden poliittinen johto sekä johtavat virkamiehet ovat nyt vallankäyttäjiä vailla vertaa. Ja kun he ovat saaneet siihen mahdollisuuden, he eivät ole jättäneet tilaisuutta käyttämättä. He ovat vahtineet reviiriään tinkimättömästi, käyttäneet tilaisuutta lisävallan kahmimiseksi ja tarpeen vaatiessa nokitelleet toisiaan.
Sosiaali- ja terveysministeriön – tai oikeammin sen poliittisen ja virkamiesjohdon – syntilista on pitkä. Kysymyksiä, joihin ei voi olla järkeviä vastauksia, on lukematon määrä.
Miten on esimerkiksi mahdollista, että STM pyysi helmikuussa huoltovarmuuskeskusta tilaamaan 200 000 hengityssuojainta – kun tarve lasketaan nyt kymmenissä miljoonissa?
Miten on mahdollista, että sosiaali- ja terveysministeri Aino-Kaisa Pekonen (vas) julisti vielä helmikuun lopulla, että mitään epidemiaa ei ole ja tarttumisen riski Suomessa on pieni?
Miten on mahdollista, että suojavarusteiden väitettiin jatkuvasti riittävän ja jopa mahdollisen ongelman väitettiin hoituneen, kun huoltovarmuuskeskuksen varastot avattiin?
Miten on mahdollista, että STM vielä 24.3. ohjeisti hoivakotien työntekijöitä, että pelkkä käsienpesu riittää, eikä hengityssuojaimia tarvita?
Kysymyksiä voisi jatkaa loputtomiin, sillä STM ja THL olivat merkittävässä roolissa lentokenttäkatastrofissa ja kaiken lisäksi ministeriön rooli tragikoomisessa maskitilauksessa on yhä selviämättä. Ja selitykset EU:n yhteishankintasopimuksen allekirjoittamatta jättämisestä kumisevat onttouttaan, etenkin kun sopimus allekirjoitettiin kovalla kiireellä, kun totuus omasta katastrofista alkoi vihdoin valjeta.
Oma lukunsa kangasmaskien käytöstä on STM:n ja THL:n välille kehkeytynyt farssi, kun ministeriön kansliapäällikkö Kirsi Varhila suorassa lähetyksessä torppasi aika ylimielisesti THL:n pääjohtajan Markku Tervahaudan näkemyksen suojien käytöstä. Tästä alkoi kädenvääntö, joka päätyi hämmästyttävän loogiseen suositukseen: kangasmaskien käyttöä ei suositella tavallisille kansalaisille, koska niistä ei ole mitään hyötyä, mutta maskien käyttöä suositellaan hoivahenkilöstölle potilaiden suojelemiseksi tartunnoilta.

Tapio Sadeojan kommentti – Sanna Marinin johtamishaaste: Saako toveri mennä, kun toveri ei ole tehtäviensä tasalla?
Suomalaisilla on oikeus edellyttää, että ratkaisevia päätöksiä tekevät parhaat voimat. Parhaita voimia tuskin ovat ministerit ja johtavat virkamiehet, jotka eivät ota vastuuta mistään vaan syyttävät muita toimijoita, kirjoittaa Tapio Sadeoja.

Toisin kuin Ruotsissa, Suomessa valtioneuvostolla on valta ja vastuu. Mutta koska hallitus tekee päätöksensä terveysviranomaisten suositusten mukaisesti, käytännössä erittäin suurta valtaa käyttävät sosiaali- ja terveysministeriö eli STM sekä sen alaisuudessa toimiva Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, THL. Voi jopa perustellusti kysyä, onko ero Ruotsin tilanteeseen niin suuri kuin on väitetty.
Yksi yhteinen piirre ainakin on: myös STM tuntuu usein tietävän kaiken paremmin kuin muut. STM ja THL ja ennen muuta niiden poliittinen johto sekä johtavat virkamiehet ovat nyt vallankäyttäjiä vailla vertaa. Ja kun he ovat saaneet siihen mahdollisuuden, he eivät ole jättäneet tilaisuutta käyttämättä. He ovat vahtineet reviiriään tinkimättömästi, käyttäneet tilaisuutta lisävallan kahmimiseksi ja tarpeen vaatiessa nokitelleet toisiaan.
Sosiaali- ja terveysministeriön – tai oikeammin sen poliittisen ja virkamiesjohdon – syntilista on pitkä. Kysymyksiä, joihin ei voi olla järkeviä vastauksia, on lukematon määrä.
Miten on esimerkiksi mahdollista, että STM pyysi helmikuussa huoltovarmuuskeskusta tilaamaan 200 000 hengityssuojainta – kun tarve lasketaan nyt kymmenissä miljoonissa?
Miten on mahdollista, että sosiaali- ja terveysministeri Aino-Kaisa Pekonen (vas) julisti vielä helmikuun lopulla, että mitään epidemiaa ei ole ja tarttumisen riski Suomessa on pieni?
Miten on mahdollista, että suojavarusteiden väitettiin jatkuvasti riittävän ja jopa mahdollisen ongelman väitettiin hoituneen, kun huoltovarmuuskeskuksen varastot avattiin?
Miten on mahdollista, että STM vielä 24.3. ohjeisti hoivakotien työntekijöitä, että pelkkä käsienpesu riittää, eikä hengityssuojaimia tarvita?
Kysymyksiä voisi jatkaa loputtomiin, sillä STM ja THL olivat merkittävässä roolissa lentokenttäkatastrofissa ja kaiken lisäksi ministeriön rooli tragikoomisessa maskitilauksessa on yhä selviämättä. Ja selitykset EU:n yhteishankintasopimuksen allekirjoittamatta jättämisestä kumisevat onttouttaan, etenkin kun sopimus allekirjoitettiin kovalla kiireellä, kun totuus omasta katastrofista alkoi vihdoin valjeta.
Oma lukunsa kangasmaskien käytöstä on STM:n ja THL:n välille kehkeytynyt farssi, kun ministeriön kansliapäällikkö Kirsi Varhila suorassa lähetyksessä torppasi aika ylimielisesti THL:n pääjohtajan Markku Tervahaudan näkemyksen suojien käytöstä. Tästä alkoi kädenvääntö, joka päätyi hämmästyttävän loogiseen suositukseen: kangasmaskien käyttöä ei suositella tavallisille kansalaisille, koska niistä ei ole mitään hyötyä, mutta maskien käyttöä suositellaan hoivahenkilöstölle potilaiden suojelemiseksi tartunnoilta.
Viimeksi muokattu: