Koronavirus Suomessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AKE-ukki
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Minut on toistaiseksi päässyt yllättämään housut kintuissa vain Ruotsi, enkä ota nyt kantaa siihen toimiiko Ruotsi oikein tai väärin.

Joku kuvasi Suomen ja Ruotsin välistä suhtautumiseroa toteamalla että kyse on erilaisesta elämäkäsityksestä.

Suomalainen laskee selviävänsä pöpöstä elossa kun selviää hengissä. Ruotsalainen laskee olevansa elossa kun eläminen on nautittavaa, elämänmakuista.

Suomalainen laskee selviävänsä pöpöstä elossa kun selviää hengissä. Ruotsalainen laskee olevansa elossa kun eläminen on nautittavaa, elämänmakuista.

Näin sitä sanotaan. Entäs jos -elämänmakuisen elämän- hinnan maksavat kuolleet lähimmäiset....kuten nyt tähän asti voidaan suht raadollisesti asiasta sanoa? Tosin en riennä väittämään vielä mitään, taseet nähdään myöhemmin.

Kansankoti, tuo niin herkästi muita sormella osoitteleva moraalisäteilevä Onnela näyttäytyy tässä kohtaa erilaiselta kuin moni muu Euroopan valtio.

Ruotsalaistyyppistä "pojilta turpa tukkoon" ajatusmaailmaa:
Nyt korona-aikoina ruotsalaiset suhtautuvat Ruotsin koronalinjan kyseenalaistajiin yhteisen veneen keikuttajina. Moni ruotsalainen suhtautuu koronatoimenpiteisiin kuin terroristeihin. He eivät suostu neuvottelemaan näkymättömän uhkan kanssa.

Ruotsin koronapolitiikassa tiivistyy ruotsalaisten ekseptionalismi, eli ajatus maan ylivertaisuudesta muihin nähden. Vaikka muu maailma toimii koronan suhteen yhtenäisesti, Ruotsin ei tarvitse. Koska täällä koronatilastoissa ovat yliedustettuina ulkomailla syntyneet, on se vain vahvistanut ruotsalaisten käsitystä, ettei tauti vaikuta heihin kuin muihin.

Viimeksi muokattu:
Ruotsi ei ainakaan vielä päässyt niskan päälle koronasta. ""
Varmistettuja koronatautitapauksia on nyt koko maailmassa yli kolme miljoonaa, Yhdysvalloissa yli miljoona.
Kuten vähän pelättiin, Ruotsin sunnuntaiset numerot (vain 2 kuollutta) osoittautuivat poikkeukseksi. Viimeisen vuorokauden aikana ruotsalaisia on kuollut koronaan 81, edellisen vuorokauden aikana 80.
Suomessa on tähän iltapäivään mennessä tehty 85 800 koronatestiä. Positiivisia tuloksia on 4 740. Samankokoisessa (5,45 miljoonaa asukasta) Skotlannissa testejä on tehty 51 499, positiivisia tuloksia 10 721. Skotlannissa on ilmoitettu 1 332 koronakuolemaa, Suomessa 196.
Lisätään Saksan ja Britannian numerot, kun tämänpäiväiset testitulokset selviävät. Tässä kuitenkin tämän iltapäivän tilanteet lähimaista, jotka ovat kulttuuriltaan yleisesti aika samankaltaisia ja erityisesti sellaisia, joihin palataan talvilomilta Italiasta, Itävallasta ja Espanjasta. Näin arkipäivänä uskaltanen taas lisätä loppuun uusien kuolemantapausten prosenttilisäyksen verrattuna eiliseen kokonaislukuun:
EDIT. Britannian ja Saksan luvut ovat tulleet.
Saksa
tapauksia/miljoona: 1 903; kuolleita/miljoona: 74 (+1,4%)
Britannia
tapauksia/miljoona: 2 374; kuolleita/miljoona: 319 (+2,8%)
Ruotsi
tapauksia/miljoona: 1 943; kuolleita/miljoona: 233 (+3,6%)
Tanska
tapauksia/miljoona: 1 528; kuolleita/miljoona: 75 (+1,6%)
Suomi
tapauksia/miljoona: 855; kuolleita/miljoona: 36 (+3,1%)
Norja
tapauksia/miljoona: 1 402; kuolleita/miljoona: 38 (+0,5%)
Viro
tapauksia/miljoona: 1 251; kuolleita/miljoona: 38 (0)

0

Jari-Pekka Vuorela
Vuonna 1955 syntynyt toimittaja, yhteiskuntatieteilijä ja isoisä. Jazz forever.

HS toimittaja Ruotsin asenteesta. ""
Kyösti Hagert
Julkaistu: 27.4. 2:00, Päivitetty 27.4. 8:46
TUKHOLMALAISILLA on tapana halata tavatessa, kuten helsinkiläisilläkin. Tästä tavasta ei ole poikettu vielä koronan kanssa. Olen itse sattumalta törmännyt kavereihini ja tuttuihini, ja joutunut jokaisella kerralla pakkohalatuksi.
Ruotsi on valinnut erilaisen strategian koronan suhteen kuin muu maailma. Itse olen seurannut sitä Tukholmassa koko epidemian ajan. Ja ärtymykseni ruotsalaisten piittaamattomuutta kohtaan kasvaa viikko viikolta. Ruotsissa normaali elämä ei ole katkennut missään vaiheessa, mitä nyt käsiä pestään hiukan useammin kuin normaalisti. Silti ruotsalaiset kokevat, että he ovat joustaneet ja normiarki on kaukana.

Olen päivittäin miettinyt lukemattomia kertoja, onko minun itse-eristäytymisessäni mitään mieltä. Ennen tätä viikkoa en ollut hengaillut yhdenkään kaverini kanssa helmikuun lopun jälkeen. Sen jälkeen olen käynyt työpaikallani kolme, neljä kertaa. Kaupassa käyn kahdesti viikossa. Iltaisin olen pyrkinyt käymään kävelyillä.

Kaikki muut tuntuvat elävän normaalia elämää ja minä yksinäni kykin kotona, varsinkaan kun en ole minkään sortin introvertti. Sitten olen yrittänyt muistuttaa itselleni, miltä Ruotsin, Suomen ja muiden Pohjoismaiden tilastot näyttävät.

HS toimittaja Ruotsin asenteesta. ""
Kyösti Hagert
Julkaistu: 27.4. 2:00, Päivitetty 27.4. 8:46
TUKHOLMALAISILLA on tapana halata tavatessa, kuten helsinkiläisilläkin. Tästä tavasta ei ole poikettu vielä koronan kanssa. Olen itse sattumalta törmännyt kavereihini ja tuttuihini, ja joutunut jokaisella kerralla pakkohalatuksi.
Ruotsi on valinnut erilaisen strategian koronan suhteen kuin muu maailma. Itse olen seurannut sitä Tukholmassa koko epidemian ajan. Ja ärtymykseni ruotsalaisten piittaamattomuutta kohtaan kasvaa viikko viikolta. Ruotsissa normaali elämä ei ole katkennut missään vaiheessa, mitä nyt käsiä pestään hiukan useammin kuin normaalisti. Silti ruotsalaiset kokevat, että he ovat joustaneet ja normiarki on kaukana.

Olen päivittäin miettinyt lukemattomia kertoja, onko minun itse-eristäytymisessäni mitään mieltä. Ennen tätä viikkoa en ollut hengaillut yhdenkään kaverini kanssa helmikuun lopun jälkeen. Sen jälkeen olen käynyt työpaikallani kolme, neljä kertaa. Kaupassa käyn kahdesti viikossa. Iltaisin olen pyrkinyt käymään kävelyillä.

Kaikki muut tuntuvat elävän normaalia elämää ja minä yksinäni kykin kotona, varsinkaan kun en ole minkään sortin introvertti. Sitten olen yrittänyt muistuttaa itselleni, miltä Ruotsin, Suomen ja muiden Pohjoismaiden tilastot näyttävät.
Kirjoittaako tämä ”toimittaja” Ruotsin kansasta vai pelkästään omasta heimosta?

Se hyvä puoli koronapandemiassa on, että se on rajoittanut moraalisäteilypandemian ja SJW-ruton leviämistä.

Ja tämä on todella iso plussa.

Nekin ovat kuin viruksia.:) Ne tyytyvät vain uinumaan pahimman yli ja kas, kun hommat normalisoituvat edes suunnilleen, niin ne nousevat kuin Phoenix-lintu tuhkasta. Rokotusta vaivaa vastaan ei ole eikä sitä edes tutkita.

Kirjoittaako tämä ”toimittaja” Ruotsin kansasta vai pelkästään omasta heimosta?

Todennäköisesti agendalla on kuitenkin saada jotain korvausta siitä, että potee -heimolle- tyypillistä basilli-viruskammoa. Ja eiköhän Ruotsin valtio keksi joltain momentilta vähän kruunuja maksuun.

Kummasti tämänkin heimon ongelmat ratkeavat, kun valuuttaa liikahtaa käteen, olipa kyse mistä tahansa asiasta. Mitään eivät itse anna koskaan, aina pitää olla jonkun antamassa jotain. Hieno kulttuurinen piirre, jota puolituhatvuotinen kotouttaminen ei ole päässyt turmelemaan.

Todennäköisesti agendalla on kuitenkin saada jotain korvausta siitä, että potee -heimolle- tyypillistä basilli-viruskammoa. Ja eiköhän Ruotsin valtio keksi joltain momentilta vähän kruunuja maksuun.

Kummasti tämänkin heimon ongelmat ratkeavat, kun valuuttaa liikahtaa käteen, olipa kyse mistä tahansa asiasta. Mitään eivät itse anna koskaan, aina pitää olla jonkun antamassa jotain. Hieno kulttuurinen piirre, jota puolituhatvuotinen kotouttaminen ei ole päässyt turmelemaan.

Noh noh, toimittaja-kyösti on vuosikaudet ollut toimittajana ja kai siitä ihan säällistä palkkaa maksetaan. Ihan kunnioitettava suoritus viiteryhmässään.

EK:n suosittelema strategia näyttää olevan testaa ja jäljitä -strategia yhdistettynä uusiin toimintatapoihin tartuntojen vähentämiseksi, suojavälineiden lisähankintoihin ja yritysten jatkuvuuden turvaamiseen. Testaamisessa tavoitetaso on 12 000 testiä päivässä. Suomen nykyinen testauskapasiteetti laitteiston puolesta taitaa olla tuota luokkaa. En tiedä onko 12 000 testiä per päivä tarpeeksi, mutta raha tuskin muodostuu rajoittavaksi tekijäksi.

Fiksu suunnitelma ja hyvin samantapainen mitä täälläkin on pohdiskeltu. Riskiryhmien suojaaminen on jalo tavoite, mutta vaikea toteuttaa.

Exit_aikajana_FINAL.jpg

Viimeksi muokattu:
En tiedä onko 12 000 testiä per päivä tarpeeksi, mutta raha tuskin muodostuu rajoittavaksi tekijäksi
Rajoittava tekijä on näytteenoton järjestelyt henkilökuntineen sekä positiivisten tulosten tullessa tartuntaketjun jäljitystyövoima.

Itse toivoisin, että vasta-ainetestit saataisiin myös agendalle.

Eikös ideana myös ollut, että sinnitellään mahdollisimman pitkään siinä toivossa, että lääke/rokote/hoitokeino keksitään sairauteen? Toki aika kova paikka, jos pitäisi lokakuuhun asti odottaa rokotetta. Tai siis rokotteen tuotannon odotetaan alkavan lokakuussa jos se toimii.

Eikös ideana myös ollut, että sinnitellään mahdollisimman pitkään siinä toivossa, että lääke/rokote/hoitokeino keksitään sairauteen? Toki aika kova paikka, jos pitäisi lokakuuhun asti odottaa rokotetta. Tai siis rokotteen tuotannon odotetaan alkavan lokakuussa jos se toimii.
Jos se olisi edes tämän vuoden lokakuu.

Tavan perusterve tallaaja saa kaiken lisäksi vartoa omaa piikkiään muutenkin

Back