Koronavirus Suomessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AKE-ukki
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Rajoittava tekijä on näytteenoton järjestelyt henkilökuntineen sekä positiivisten tulosten tullessa tartuntaketjun jäljitystyövoima.
Jep, mutta missä kohti törmätään näihin rajoitteisiin ja eikö rajoitteiden tasoa voi nostaa? Kännyköissä käytettävä koronatracker olisi hyvä alku. Where there's a will, there's a way.

Koronatrakkereitä kännyköihin ja lisää seurantaa.. Mitäs seuraavaksi? Nostetaan joku Palpatine keisariksi pienen kriisin seurauksena. Kovin helposti ihmiset on antamassa vapautensa pois, vai luuletteko että kaikista toimista luovuttaisiin heti kun vähän helpottaa... joo..

Pitäskö joskus vähän suhteuttaa asioita. Suomessa koronaan kuolleiden keski-ikä on jossain kahdeksankympin paremmalla puolella. Eli olisivat lähteneet muutenkin aika pian. Ne muutama nuorempi sitten mahtuu ihan tilastoihin, ja ruuminavaus kertoo oliko kyseessä perusterve piilevine sairauksineen...

Koronatrakkereitä kännyköihin ja lisää seurantaa.. Mitäs seuraavaksi?
En koe vapauteni menetykseksi sitä, että kännykkä ilmoittaa minulle jos olen altistunut koronalle. Kiistattomasti suurempi vapauden menetys on esimerkiksi asevelvollisuus. Träckerin käytön ei välttämättä tarvitse olla pakollista, joten foliohatut voivat huokaista helpotuksesta. Olisi kuitenkin hyvä, että mahdollisimman moni hyödyntäisi koronajäljityssovellusta.

En koe vapauteni menetykseksi sitä, että kännykkä ilmoittaa minulle jos olen altistunut koronalle. Kiistattomasti suurempi vapauden menetys on esimerkiksi asevelvollisuus. Träckerin käytön ei välttämättä tarvitse olla pakollista, joten foliohatut voivat huokaista helpotuksesta. Olisi kuitenkin hyvä, että mahdollisimman moni hyödyntäisi koronajäljityssovellusta.

Varsinkin kun sama väki kantaa nytkin kännykkää mukanaan ja antaa 24/7/365 sijaintitiedon isoveljen käyttöön.

Varsinkin kun sama väki kantaa nytkin kännykkää mukanaan ja antaa 24/7/365 sijaintitiedon isoveljen käyttöön.
Aivan.

Minulla on Googlen kännykkä ja käytän Googlen sovelluksia paljon. En ole huolissani Googlen ja Applen kehittämästä trackerista, mutta luottavaisesti suhtaudun muihinkin vaihtoehtoihin.

Niinpä. Ja jos jotain ei vielä tiedetä niin Naamakirjaan sitten päivitys.. On mullakin Androidin kännykkä, mutta työkäytössä sitten iLuuri. Luotan ettei Omena myy ihan kaikkea markkinoille...

Siis hommahan toimisi oletan niin, että ohjelma kirjaa sijaintisi joko gps:n tai telemastojen kautta. Tähän tietoon yhdistetään ip/gsm numerot jotka ovat olleet kyllin kauan ja kyllin lähellä puhelintasi. Eli ohjelma syö akkua ”löydä kaverisi” -appsien tapaan. Tämä kertynyt tiedosto voidaan sitten purkaa jos osoittaudut koronapositiiviseksi. Ohjelman käyttö olisi vapaaehtoista, ohjelma pitäisi lokinsa salaisena pl hakkerit ja tiedostoa ei tietenkään kannattaisi säilöä viikkokaupalla. Joku alan koodaaja voi täsmentää mutta tähän suuntaan voisi kuvitella.

En tiedä onko jo postattu, mutta haulla ei löytynyt. Suomeen hankittiin miljoonilla testausjärjestelmä, jolla voidaan testata jopa 8 000 näytettä vuorokaudessa. Testien hinnasta ei tietoa (samaa luokkaa kuin muilla testeillä?), mutta jos muutamalla miljoonalla saa järjestelmän, joka kykenee analysoimaan 8 000 näytettä 24 tunnissa, niin ei ollenkaan huono.

Minulla taas ei koskaan ole gps tai mikään nettiyhteys auki puhelimessa muuten kuin silloin kun käytän nettiä ja se on harvoin. Puhelinverkkokin on 3G asetuksessa. Tarvinkin latailla puhelinta vain joka toinen viikko. Tällä hetkellä 9 päivää viime latauksesta ja vielä 32% virtaa jäljellä. Samsung A70.

Kirjoittaako tämä ”toimittaja” Ruotsin kansasta vai pelkästään omasta heimosta?

Onko olemassa yhtään tarkastettavissa oleviin tosiasioihin pohjautuvaa syytä olettaa että Kyösti Hagert olisi toimittajana yhtään huonompi kuin suurin osa Suomen toimittajista - tai edes yhtä huono?

Mä kiinnitän itse herkästi huomiota toimittajien tolloiluihin ja epäpätevyyteen. Ja hakkaan niitä tarpeen vaatiessa kuin vierasta sikaa. Ja hakattavaa kyllä riittää yllin kyllin. Mutta pelkkä nimi, heimo, sukupuoli, sukutausta, kengännumero tai lahnaverkkoon tarttuneiden uppotukkien määrä ei oikeuta dissaamaan ketään toimittajaa.

Nautitaan vain jatkossakin huonojen toimittajien haukkumisesta, mutta mieluiten selkeiden journalististen virheiden eikä (todellisen tai oletetun) etnisen, kulttuurillisen, geneettisen tms. taustan perusteella.

Onko olemassa yhtään tarkastettavissa oleviin tosiasioihin pohjautuvaa syytä olettaa että Kyösti Hagert olisi toimittajana yhtään huonompi kuin suurin osa Suomen toimittajista - tai edes yhtä huono?

Mä kiinnitän itse herkästi huomiota toimittajien tolloiluihin ja epäpätevyyteen. Ja hakkaan niitä tarpeen vaatiessa kuin vierasta sikaa. Ja hakattavaa kyllä riittää yllin kyllin. Mutta pelkkä nimi, heimo, sukupuoli, sukutausta, kengännumero tai lahnaverkkoon tarttuneiden uppotukkien määrä ei oikeuta dissaamaan ketään toimittajaa.

Nautitaan vain jatkossakin huonojen toimittajien haukkumisesta, mutta mieluiten selkeiden journalististen virheiden eikä (todellisen tai oletetun) etnisen, kulttuurillisen, geneettisen tms. taustan perusteella.
Tiedän tai jopa tunnen yhden Ylellä vaikuttavan suojavärillisen toimittajan. Ei minkäänlaista pätevyyttä. Hänestä on leivottu Suomessa jonkin sortin hyvis. Oli mukana Atlanta operaatiossa tulkkina.

Nekin ovat kuin viruksia.:) Ne tyytyvät vain uinumaan pahimman yli ja kas, kun hommat normalisoituvat edes suunnilleen, niin ne nousevat kuin Phoenix-lintu tuhkasta. Rokotusta vaivaa vastaan ei ole eikä sitä edes tutkita.

Realismi, faktapohjaisuus ja poliittisesta korrektiudesta irrottautuminen ovat hyvä yhdistelmärokotus SJW-ruttoa ja moraalisäteilypandemiaa vastaan.

Ne eivät kestä todellisuuden kirkasta valokeilaa.

.......
Suomalainen laskee selviävänsä pöpöstä elossa kun selviää hengissä. Ruotsalainen laskee olevansa elossa kun eläminen on nautittavaa, elämänmakuista.

Ruotsalaiset ovat oppineet elämisen reunaehdot James Bond-leffasta:
"It´s not worth living if you can`t feel alive"

Minulla on neutraali kanta. Ihmiset huutelevat itsestään kaiken jo somessa joten mitä yksi appsi enää pilaa. Ei mitään.

En koe vapauteni menetykseksi sitä, että kännykkä ilmoittaa minulle jos olen altistunut koronalle.

Olen ihmetellyt sitä kun tartuntoja ei haluta kertoa edes kuntatasolla jos niitä on "liian vähän" mutta kerrotaan kyllä appsilla jos tartunta on ehkä ollut "jossain lähellä". Siitä sitten arvailemaan kuka hän oli? Varsin hyvä ajatus jos puhelin piippaa välittömästi jos tartunnan saanut on vieressä. Sitten vaan pk-seudullakin jalat alle kun hälyttää - koska ei voi olla varma kuka se on. Kantaakos bluetooth OK-taloalueilla naapuriin asti, kerrostaloissa naapuriasunnoista? :D

Mielenkiintoista myös että appsi tuo nähtävästi "parempaa suojaa" kuin hengityssuojain? Ei ole ollenkaan "väärää turvallisuudentunnetta"?

Applen ja Googlen trackeri toimii bluetoothilla. Se ei käytä paikkatietoa kuten GPS, vaan ainoastaan etäisyyttä toisiin laitteisiin. Väärinkäytöspotentiaalin minimoimiseksi valtaosa datasta jää laitteisiin eikä siirry muualle. Tämä desentralisoitu lähestymistapa on kismittänyt Ranskaa, joka haluaisi datan siirtyvän serverille.

FT: Coronavirus apps: the risk of slipping into a surveillance state

Back