Moi,
Muutama ajatus tästä koulujen avaamisesta. Opetuksen kannalta ei tietenkään ole merkitystä sillä, ovatko lapset koulussa pari viikkoa ennen kesälomia. Kyseessä on sama aspekti, mikä oli myös Uudenmaan rajojen ennenaikaisella avaamisella. Sekin piti tehdä viikkoa aikaisemmin, mikä oli suunnitelma.
Tällä hetkellä on kysymysmerkki, miten lapset ja perheet, joilla toinen tai kumpikin vanhempi on lomautettuna, voivat henkisesti. Jos lapset menevät suoraan kesälomalle heidän oma ja se perheen henkinen tila, jota lapset peilaavat jää mysteeriksi. Parin viikon aikana opetuksellisesti ei saavuteta mitään, mutta se mitä saavutetaan on opettajien käsitys siitä, missä tilassa lapset ovat henkisesti ja myös heidän perheensä. Kuinka monella lapsella on mustasilmä, kuinka moni pelkää aikuista, kuinka moni enemmän tai vähemmän nukkuu päivällä koulussa ja kuinka moni kiusaa pienempiään. Kuinka moni on laihtunut. Millaisia piirustuksia ala-aste ikäiset piirtää, onko kuvissa suupielet ylös vai alas.
Koulujen avaamisessa on kyse yhteiskunnan voinnin ja mahdollisen yhteiskuntalevottomuuden kartoituksesta. Aivan sama, mikä oli tilanne Uudenmaan rajojen ennenaikaisella avaamisella. Siinäkin poliisit piti saada takaisin normi partiointiin alueilla, joilla alkoi esiintyä varkauksia ja muuta levottomuutta.
Koronakriisin tapaisia kriisejä tulee tulevaisuudessa kiihtyvällä tahdilla. Niitä ei voi välttää. On yhteiskunnan uusi normaali mennä laillisesti ja järjestäytyneesti eristykseen ja yhteiskunnat tulevaisuudessa tulevat kilpailemaan toisiaan vastaan siitä, mikä valtio toipuu nopeiten pandemioista tai vastaavista kriiseistä. Koronakriisi on vaikutuksiltaan samaa luokkaa mitä toinen maailmansota oli. Kyseessä ei ole yksioikoinen ajattelu uhrien lukumäärästä, vaan siitä, että tällä hetkellä valtioiden lukumäärä, joka on laillisessa poikkeustilassa vastaa sitä määrää, mikä toisen maailmansodan aikaan oli, vielä enemmänkin. Tämän mittakaavan kriisit väistämättä kirjoittavat maailmanjärjestystä uudelleen.
Simpauttaja
Muutama ajatus tästä koulujen avaamisesta. Opetuksen kannalta ei tietenkään ole merkitystä sillä, ovatko lapset koulussa pari viikkoa ennen kesälomia. Kyseessä on sama aspekti, mikä oli myös Uudenmaan rajojen ennenaikaisella avaamisella. Sekin piti tehdä viikkoa aikaisemmin, mikä oli suunnitelma.
Tällä hetkellä on kysymysmerkki, miten lapset ja perheet, joilla toinen tai kumpikin vanhempi on lomautettuna, voivat henkisesti. Jos lapset menevät suoraan kesälomalle heidän oma ja se perheen henkinen tila, jota lapset peilaavat jää mysteeriksi. Parin viikon aikana opetuksellisesti ei saavuteta mitään, mutta se mitä saavutetaan on opettajien käsitys siitä, missä tilassa lapset ovat henkisesti ja myös heidän perheensä. Kuinka monella lapsella on mustasilmä, kuinka moni pelkää aikuista, kuinka moni enemmän tai vähemmän nukkuu päivällä koulussa ja kuinka moni kiusaa pienempiään. Kuinka moni on laihtunut. Millaisia piirustuksia ala-aste ikäiset piirtää, onko kuvissa suupielet ylös vai alas.
Koulujen avaamisessa on kyse yhteiskunnan voinnin ja mahdollisen yhteiskuntalevottomuuden kartoituksesta. Aivan sama, mikä oli tilanne Uudenmaan rajojen ennenaikaisella avaamisella. Siinäkin poliisit piti saada takaisin normi partiointiin alueilla, joilla alkoi esiintyä varkauksia ja muuta levottomuutta.
Koronakriisin tapaisia kriisejä tulee tulevaisuudessa kiihtyvällä tahdilla. Niitä ei voi välttää. On yhteiskunnan uusi normaali mennä laillisesti ja järjestäytyneesti eristykseen ja yhteiskunnat tulevaisuudessa tulevat kilpailemaan toisiaan vastaan siitä, mikä valtio toipuu nopeiten pandemioista tai vastaavista kriiseistä. Koronakriisi on vaikutuksiltaan samaa luokkaa mitä toinen maailmansota oli. Kyseessä ei ole yksioikoinen ajattelu uhrien lukumäärästä, vaan siitä, että tällä hetkellä valtioiden lukumäärä, joka on laillisessa poikkeustilassa vastaa sitä määrää, mikä toisen maailmansodan aikaan oli, vielä enemmänkin. Tämän mittakaavan kriisit väistämättä kirjoittavat maailmanjärjestystä uudelleen.
Simpauttaja
Viimeksi muokattu: