Jos New Yorkin luvut skaalataan Suomeen, Suomessa kuolee koronaan yli 7000 ihmistä.
Mediassa mässäillään sillä, että 90 % koronaan kuolleista on ollut yli 70-vuotiaita, ja 90 %:lla on ollut joku perussairaus. Entä sitten? Jos minä olisin 70-vuotias diabettikko, voisin odottaa ihan järkevästi eläväni vielä kymmenen vuotta! Sitäapaitsi vaikka olisin varma, että tulen ennen pitkää kuolemaan koronaan, kyllä minä ainakin kuolisin mieluummin vuoden päästä kuin huomenna.
Hallituksen pitäisi tunnistaa vastuunsa, torjua ja hidastaa tautia. Sitä vastoin Hälläväliä-Sannan hallitus on vähentänyt testaamista:
https://experience.arcgis.com/experience/d40b2aaf08be4b9c8ec38de30b714f26 *)
Luultavasti hallitus kuunteleekin näitä ruotsalaisia eksperttejä, joiden mukaan koronalle ei voi mitään, ja se tulee ennen pitkää kaikille:
https://yle.fi/uutiset/3-11343971. Minusta tragikoomisin kohta tuossa ruotsalaisen Johan Giesecken haastattelussa on: "Mutta mitä he sen jälkeen tekevät? Sehän tarkoittaa, että kaikkien, jotka matkustavat Uuteen-Seelantiin, pitää istua Aucklandin lentoasemalla 14 päivää karanteenissa." Oi, mikä hirveä ihmisoikeusloukkaus!
No, ei kyllä. Itsenäisellä valtiolla on oikeus sulkea rajansa, jos tarve vaatii, eikä kukaan katso sitä pahalla, jos toimi on perusteltu. Tuohan mahdollistaisi jopa ulkomailla matkailun kesälomalla. Viikko Milanossa + kaksi viikkoa karanteenihotellissa, jos peffa kestää. Suoraan sanoen en näe tuossa mitään ongelmaa!
Giesecke sanoo myös: "Jos emme saa hyvää rokotetta, kestää vuosikymmeniä, ennen kuin tilanne muuttuu." Mistä lähtien rokotteita on ollut hyviä ja huonoja? Rokotteen pitää olla melko hyvä, jos sitä ihmisille tarjotaan. Itse uskon, että koronaan saadaan rokote, niin kuin useimpiin muihinkin virustauteihin. Jos rokotetta ei saada esim. viiteen vuoteen, niin sitten voidaan ehkä miettiä politiikkaa uusiksi... Minun psykologinen vaistoni sanoo, että nämä Giesecket ja Tegnellit ovat heränneet koronan vakavuuteen liian myöhään, ja nyt he yrittävät pelastaa ns. peffansa. He uskottelevat itselleenkin, että mitään ei olisi kannattanut tehdä, koska mitään ei kuitenkaan voi tehdä.
*) Olen tässä luultavasti vähän epäreilu. Testaamista tuskin on tietoisesti vähennetty, vaan koko asia ei aidosti kiinnosta hallitusta - eikä ilmeisesti terveydenhuollon ammattilaisiakaan. Aatelkaas - testaaminen ja kontaktien jäljittäminenhän tuottaa heille lisätyötä!