Koronavirus Suomessa

Hallitus ja oppositio ovat valinneet suositus -linjauksen siihen, että vedotaan kansalaisten järkeen ja torutaan, kun sitä järkeä ei löydy. Syy tähän on kyllä selvä.... raha ei riitä muuhun.

Halu ei riitä muuhun. Tartuntatautilaki, Ulkomaalaislaki ja EIT mahdollistavat rajaliikenteen sulkemisen terveyssyistä muilta kuin Suomen kansalaisilta. Jos kriteerit eivät riitä, on maassa enemmistöhallitus ja poliittinen tahtotila tarvittaessa lainsäädännön viilauksiin. Sen sijaan tiskien, buffettien ja aukiolotuntien viilaamiseen riittää poliittista motivaatiota.

Venäjä edustaa EU:n ulkorajaa, joka on ollut suljettuna helposti. On enää hyvin harvoja EU-maita joissa on Suomea enemmän koronaa (Italia, Espanja, Irlanti, UK, Alankomaat ym.) mutta niistä Suomen kansalaisi on tulossa joka tapauksessa vähän, lisäksi tulijat eivät ole sellaisista väestöryhmistä joissa korona on yleistä. Riski on aika pieni. Muu Eurooppa suojelee paremmalla taudin hallinnallaan Suomea. Suurin riski on se, että meillä tilanne rävähtää huonoksi eikä meitä päästetä ulkomaille ruotsalaisten tapaan. Riski tästä on pieni, muttei olematon hyper strategialla.

Suurin ongelma ovat Suomen kansalaiset jotka tulevat Ruotsista tai käyvät hakemassa Ruotsista koronaa. Kyseessä on aika marginaaliryhmä. Tartuntatautilakia pitäisi muokata siten, että jos kyseessä on ollut matkussuositusten vastainen matka, on karanteeni omakustanteinen. Hotellikapasiteettia löytyy karanteenin järjestämiseksi.

Paitsi toki kyse on siitä ettei voi. Mutta mitä tapahtuu kun "Ei voi" ja "On pakko" törmäävät?

Toki pitää lopuksi muistaa todennäköisyydet. Vaikka olettaisimme Ruotsissa olevan 10x enemmän tautitapauksia kuin havaittu, olisi aktiivisia tapauksia Ruotsissa noin 70 000. Toisin sanoen noin 0,7% ruotsalaisista on koronaa. Tartunnat painottuvat väestöryhmiin, jotka eivät juuri matkaile Suomeen, pl. romanit. Kokonaisuudessaan kyseessä ei ole merkittävä riski Suomen epidemianhallinnalle. Suurin riski on hallituksen haluttomuus käyttää Tartuntatautilain suomia mahdollisuuksia Itä-Helsingissä.
 
Viimeksi muokattu:
Toivottavasti tämän pandemian yksi opetuksista otetaan haltuun ja se on juuri tämä: valtioilla on oikeasti rajat.

Minäpä epäilen, että kun seuraava frettikuppa pölähtää Kiinan tautitoreilta maailmalle ei enää epäröidä matkustussuosituksia, matkustajien laittamista karanteeniin ym. Edes vihervasemmiston osalta.

Toisaalta tehtävä on paljon helpompi jatkossa. Nyt on laitettu niin paljon resursseja erilaisiin infektiotestausresursseihin, että useimmat tautien kantajat saadaan kiinni jo suoraan rajalta.
 
Seuraavaksi voisi alkaa miettiä koronakriisin merkittävyyttä kokonaismaanpuolustuksemme uskottavuudelle. Puolustusvoimat itsessään on suoriutunut kriisistä kiitettävästi. Toimet olivat ennakoivia ja tehokkaita, haluttu viranomaistuki on kyetty antamaan, toimintakyky on säilytetty koko ajan.

Mutta kampaviineritaso eli kansliapäälliköt, on mokannut täysin. Huolestutttavaa on, että useimpien Euroopan maiden kampaviineritaso on kyennyt reagoimaan paljon nopeammin ja tehokkaammin kuin Suomen. Norja, Viro, Saksa, Itävalta, Sveitsi, Slovenia ym.

Toki Suomen etuna on, että täällä on jatkuvasti otettu aseellisen konfliktin uhka vakavasti ja harjoiteltu sen varalta. Ongelma on, että aina toteuma ei vastaa suunnitelmia, kuten vaikkapa tässä pandemiassa. Muissa maissa hallinto on kyennyt reagoimaan ja oppimaan, Suomessa ei. Tämä on huono merkki. Samat Varhilat olisivat kampaviinerityöryhmissä jos maamme joutuisi aseelliseen konfliktiin.

Poliitikot voi vaihtaa äänestämällä. Kampaviinerit pysyvät, lisäksi he ovat rakentaneet ministeriöihin omat klienttiverkostonsa joka mahdollistaa uusien munkkien kehittymisen hillotolppien äärellä kampaviineritasolle. Puoluetaustan lisäksi kampaviineritasolle pääsyssä tärkeä on myös sukutausta (esim. Hetemäki, Nerg).
 
Viimeksi muokattu:
Halu ei riitä muuhun. Tartuntatautilaki, Ulkomaalaislaki ja EIT mahdollistavat rajaliikenteen sulkemisen terveyssyistä muilta kuin Suomen kansalaisilta. Jos kriteerit eivät riitä, on maassa enemmistöhallitus ja poliittinen tahtotila tarvittaessa lainsäädännön viilauksiin. Sen sijaan tiskien, buffettien ja aukiolotuntien viilaamiseen riittää poliittista motivaatiota.

Venäjä edustaa EU:n ulkorajaa, joka on ollut suljettuna helposti. On enää hyvin harvoja EU-maita joissa on Suomea enemmän koronaa (Italia, Espanja, Irlanti, UK, Alankomaat ym.) mutta niistä Suomen kansalaisi on tulossa joka tapauksessa vähän, lisäksi tulijat eivät ole sellaisista väestöryhmistä joissa korona on yleistä. Riski on aika pieni. Muu Eurooppa suojelee paremmalla taudin hallinnallaan Suomea. Suurin riski on se, että meillä tilanne rävähtää huonoksi eikä meitä päästetä ulkomaille ruotsalaisten tapaan. Riski tästä on pieni, muttei olematon hyper strategialla.

Suurin ongelma ovat Suomen kansalaiset jotka tulevat Ruotsista tai käyvät hakemassa Ruotsista koronaa. Kyseessä on aika marginaaliryhmä. Tartuntatautilakia pitäisi muokata siten, että jos kyseessä on ollut matkussuositusten vastainen matka, on karanteeni omakustanteinen. Hotellikapasiteettia löytyy karanteenin järjestämiseksi.

Paitsi toki kyse on siitä ettei voi. Mutta mitä tapahtuu kun "Ei voi" ja "On pakko" törmäävät?

Toki pitää lopuksi muistaa todennäköisyydet. Vaikka olettaisimme Ruotsissa olevan 10x enemmän tautitapauksia kuin havaittu, olisi aktiivisia tapauksia Ruotsissa noin 70 000. Toisin sanoen noin 0,7% ruotsalaisista on koronaa. Tartunnat painottuvat väestöryhmiin, jotka eivät juuri matkaile Suomeen, pl. romanit. Kokonaisuudessaan kyseessä ei ole merkittävä riski Suomen epidemianhallinnalle. Suurin riski on hallituksen haluttomuus käyttää Tartuntatautilain suomia mahdollisuuksia Itä-Helsingissä.

Niin,

Valmiuslaki on lähes kokonaisuudessaan hankintalaki siltä ajalta periytyen, kun suurin huolenaihe on ollut miten valtio saa maanviljelijältä hevosen tai yrittäjältä kuorma-auton. Ja miten varastoitu polttoaine saadaan riittämään, kun meri on jäässä. Tartuntatautilaki on samoilta ajoilta periytyvä poliisin keino puuttua irtolaisiin ja huoriin sillä perusteella, että epäillään kuppaa. Joka myös on mainittu tartuntatudiksi.

Nykymaailmassa, ei tämä ole sitä suurinta uhkaa Suomelle. Koko setti pitäisi päivittää. Hyvää Suomen parlamentarismissa on, että tuollaiset muutokset ovat perustuslakivaliokunnasta lähteviä, eivätkä sinänsä riipu hallituksesta tai suurten puolueiden kannatusprosentista.

Simpauttaja
 
Mielestäni Suomen suoritus on tähän mennessä 8. Ei yhtä hyvä kuin Norjalla, Virolla, Slovakialla (9) ym. - puhumattakaan Uudesta-Seelannista (10) tms.

Tulevaisuuskuva on 6-7. Suomessa tartunnat ovat korkeammalla tasolla kuin Euroopan maiden valtaosassa. Ei meistä Ruotsia tule, mutta voi olla että Norjaan ei ole asiaa pitkään aikaan. Vertailun vuoksi Norja, Viro, Itävalta, Sveitsi, Saksa ym. Euroopan valtaosa on siellä 9 tienoilla. Sivistysmaissa tullaan pääsemään Etelä-Korean tasolle. Suomessa varheloidaan tämä homma.
Vaikealta näyttää pääsy Etelä-Korean tasolle. Etelä-Koreassa kuolleita 5 miljoonaa asukasta kohti. Vrt. Suomi 56, Saksa 102 ja Ranska 427.

Itä-Eurooppa on suoriutunut hienosti ja onkin Euroopan valopilkku. Ei ole Länsi-Eurooppa kaikessa itää parempi.
 
Vaikealta näyttää pääsy Etelä-Korean tasolle. Etelä-Koreassa kuolleita 5 miljoonaa asukasta kohti. Vrt. Suomi 56, Saksa 102 ja Ranska 427.

Itä-Eurooppa on suoriutunut hienosti ja onkin Euroopan valopilkku. Ei ole Länsi-Eurooppa kaikessa itää parempi.

Menneisyyteen emme voi vaikuttaa, tulevaisuuteen voimme.

Suomessa kahden viikon aikana 548 tartuntaa, Norjassa 214, Sloveniassa 8 (Suomen väkilukuun suhteutettuna sellaiset 22). Suomen suunta on toki hyvä, vaikkapa 1.-14.5. uusia tartuntoja tuli 1094.
 

Eniten lisäystä nuorten ikäluokissa. Oma maallikon veikkaukseni on että elokuun lopussa lähtee rajuun nousuun. Siihen asti se hiipii.

Katotaan nyt kun baarit aukeavat maanantaina... oma veikkaus on että tartunnat kasvavat. Ihmiset alkavat olla kyllästyneitä rajoituksiin kun ei niitä ruumiita vieläkään makaa kaduilla Mustan Surman tapaan...
 
Tapahtui tänään alkuillasta paikallisen lähikaupan kassajonossa. Taakseni jonoon ilmestyi kolme tuoretta ylioppilasta valkolakeissa ja juhlatamineissaan. Kai jotain sidukkaa ostamassa illan pikkupirskeisiin. No ei kai siinä mitään, mutta turvavälien noudattaminen oli nuorilta urhoilta unohtunut täysin.

Kova pulina ja pälpätys kävi aivan selkäni takana, kunnes yksi näistä isänmaan toivoista päätti vielä aivastaa niin lujaa että pärskeet tuntui niskavilloissani asti. Hekottivat vaan jotain, että taisi jäädä allergialääkkeet ottamatta. Sivistystä on monenlaista, eikä kirjaviisaus näköjään takaa hyviä käytöstapoja.
 
Viimeksi muokattu:
Uimahalleja avataan pian..porukka ryntää sinne levittämään corona.
 
Koulujen avaamisen piti välittömästi räjäyttää tartunnat kasvuun.

Nyt on kaksi viikkoa koulutyötä takana, eikä ole karannut käsistä. Käyrät osoittavat alaspäin.

Itse asiassa käyrä on tasaantunut, toki kun määrät ovat pieniä sattumakin vaikuttaa tuloksiin. Suomi kuitenkin purkaa rajoituksensa aiemmin kuin vaikka Norja suhteessa tartuntoihin. Suomen etuna on, että koulujen kesäloma alkaa jo nyt. Ongelmana on, että Suomessa tuntuu olevan selkeä haluttomuus käyttää muiden maiden toimivia käytäntöjä, vaikkapa nyt nuo mainitut kasvomaskit (käyttöä enää lähinnä HSL-joukkoliikenteessä), sairaiden eristäminen esim. hotellimajoitukseen, altistuneiden testaus vaikka kapasiteettia olisi, testauskapasiteetin radikaali nosto ArcDia:n laitteistolla, GPS-pohjainen vapaaehtoinen seuranta-appi Islannin tapaan joka olisi toteutettavissa päivissä...

Ei sovi STM:n ideaan, jossa epidemiaa jarrutetaan muttei liian voimakkaasti. Asiat pitää kampaviineritasolla varhiloida.
 
Moneskohan vuoronumerolla jenkit on saamassa tuon rokotteen?
En ole huolissani Yhdysvalloista. Yhdysvallat on tukenut lukuisten koronavirusrokotteiden kehitystyötä, joten vähintäänkin kohtalaisella todennäköisyydellä Yhdysvallat saa rokotteen ensimmäisten joukossa.
 
Kiina tulee varmasti kilpailemaan ensimmäisestä paikasta USAn kanssa. Nähtäväksi jää, kumpi vie pidemmän korren.:p
 
Back
Top