Koronavirus Suomessa

En suhtaudu ollenkaan tunteellisesti, vaan yksinomaan huvittuneesti. Sinähän tässä tunnut hermoilevan. Mieti nyt vähän mittakaavaa.
En hermoile lainkaan. Viesteistäsi käy selvästi ilmi, että maskiasia on mennyt tunteisiin sinulla. Miksi?
 
En hermoile lainkaan. Viesteistäsi käy selvästi ilmi, että maskiasia on mennyt tunteisiin sinulla. Miksi?

En ymmärrä väitettäsi, joka ei perustu mihinkään.

Harvakseltaan olen kommentoinut. Mikäli olen nojannut lähteisiin, ne ovat varsin tasapainoisia. Sinä olet jyrännyt lähinnä yhtä näkökulmaa, esittänyt kaiken sitä tukevan ja jättänyt päinvastaisen sivuun.

Opponoijana olen ollut hyvin rauhallinen.

Eikä minun tarvitse mitään selittää. Siellähän ne ovat viestit näkyvissä.
 
En ymmärrä väitettäsi, joka ei perustu mihinkään.

Harvakseltaan olen kommentoinut. Mikäli olen nojannut lähteisiin, ne ovat varsin tasapainoisia. Sinä olet jyrännyt lähinnä yhtä näkökulmaa, esittänyt kaiken sitä tukevan ja jättänyt päinvastaisen sivuun.

Opponoijana olen ollut hyvin rauhallinen.

Eikä minun tarvitse mitään selittää. Siellähän ne ovat viestit näkyvissä.
En suinkaan ole esittänyt kaikkea näkökulmaani tukevia asioita. Mutta jos oloasi helpottaa se, ettei keskustella maskien aiheuttamista emotionaalista reaktioista, niin OK.
 
En suinkaan ole esittänyt kaikkea näkökulmaani tukevia asioita. Mutta jos oloasi helpottaa se, ettei keskustella maskien aiheuttamista emotionaalista reaktioista, niin OK.

Katso nyt tätäkin edellisellä sivulla alkanutta lyhyttä dialogia objektiivisin silmin.
 
En minäkään juuri nyt laittaisi kaasunaamaria päähäni jos pitäisi mennä itäkeskukseen tai siellä paikalliseen julkiseen kulkuvälineeseen. Mutta tilanteet elää. Eikä varmaan ainakaan tällä palstalla ole ollut mitään maskipsykoosia tai hysteriaa. Jankkaamista ja väittelyä mutta varsin asiallista.

Pitää vaan olla valmius käyttää niitä - ja suojaimia on nyt paras hankkia (ffp2/ffp3) jos kerran alkaa saada. Eikä sitten taas ihmetellä seuraavassa aallossa että "kun niitä ei ole"

Ne eivät tietenkään hanki jotka ovat varmoja että niitä ei tarvita tämän viruksen kohdalla eikä varmasti missään muussakaan tilanteessa. Sekin on ihan ok. Itselläni on ollu keväästä 2009 lähtien matkalaukussa ffp3. En ole kokenut ongelmaksi. Vähäinen on painonlisäys ja taittuva mahtuu sivutaskuun.

Mutta toisaalta, on nää asioita joista ei kannata kahvipöydissä keskustella. Hätävaran määrä, maskit, hengityssuojaimet, mikä on paras maastopuku, jne. jopa liian suuri perunamaa alkaa olla aiheita joista on vaan parempi olla hiljaa.

Paluu normaaliin on sitäpaitsi jo alkanut, media mölisee Trumpista, normaalit aiheet. Gretaa odottelen.
 
Viimeksi muokattu:
En minäkään juuri nyt laittaisi kaasunaamaria päähäni jos pitäisi mennä itäkeskukseen tai siellä paikalliseen julkiseen kulkuvälineeseen. Mutta tilanteet elää. Eikä varmaan ainakaan tällä palstalla ole ollut mitään maskipsykoosia tai hysteriaa. Jankkaamista ja väittelyä mutta varsin asiallista.

Pitää vaan olla valmius käyttää niitä - ja suojaimia on nyt paras hankkia (ffp2/ffp3) jos kerran alkaa saada. Eikä sitten taas ihmetellä seuraavassa aallossa että "kun niitä ei ole"

Minulla on valmius uuteen aaltoon ja on ollut valmius pitkän aikaa.

Olisi toki tärkeää, että koronaa liian paljon pelkäävien tunteita hoidettaisiin, jotta he uskaltaisivat elää, etteivät luule, että kaivoreissulla tulee puun takaa korona. Sitä en hyväksy, että tällä mittakaavalla 5 600 000 ihmistä pakotettaisiin laittamaan kiistelty maski, josta on myös happistauraatiolle ongelmia, vain että he saisivat itselleen sielunrauhan kuin pitämällä talismania.

Koko mittakaava on pielessä. Osittaisina maskimaina voi pitää jo Ranskaa, Espanjaa ja Yhdysvaltoja. Myös UK kuuluu jo osin näihin (muiden muassa julkinen liikenne), ja luvut ovat mitä ovat. Per capita laskettuna esiintyvyys on Suomessa vähäisempi kuin kaikissa Pohjoismaissa ja läntisessä Euroopassa Kreikkaa lukuun ottamatta. Itä-Euroopan kanssa on tasaisempaa.

Ylistetyistä maskimaista saman kokoisessa Singaporessa esiintyvyys nousi viime viikkoina Suomeen verrattuna kuusinkertaiseksi maskien vieläpä ollessa koko ajan naamalla. Päivän luku on 569 uutta tartuntaa.

Minulle nämä ovat pelkkiä seurattavia datoja. Tarvittaessa kaapista löytyy, ja voin tarjota kaverillekin.
 
Vonka, onko siis tarkoituksesi yrittää signaloida ettet itse pelkää? Niin paljon puhut pelosta, että syntyy tälläinen mielikuva.

"Maskimaita" on muuten muitakin listaamasi, ja koronan leviämiseen vaikuttaa muutkin tekijät kuin maskien käyttö. Luulisi tämän olevan selviö?
 
En minäkään juuri nyt laittaisi kaasunaamaria päähäni jos pitäisi mennä itäkeskukseen tai siellä paikalliseen julkiseen kulkuvälineeseen. Mutta tilanteet elää. Eikä varmaan ainakaan tällä palstalla ole ollut mitään maskipsykoosia tai hysteriaa. Jankkaamista ja väittelyä mutta varsin asiallista.

Jaa...minä kyllä laittaisin juurikin silloin jos pitäisi mennä Itäkeskukseen tai sieltä julkisiin liikennevälineisiin :ROFLMAO: Helsingissä on huomattava ero ihmisten käyttäymisessä eri asuinalueiden välillä ja koronakriisi on tuonut sen harvinaisen hyvin esiin. Ehkä olen ja oikeastaan olenkin asuinpaikka rasisti, mutta näin se asia nyt vain on että joidenkin kaupunginosien asukkaat paskat välittävät pöpöistä ja turvaväleistä...enkä nyt osoittele sormella vain mamuja.

Mitä maskeihin tulee niin se keskustelu on ollut tässä maassa todella outoa ihan alusta saakka. Ministeriöt ovat sitä mieltä ja viranomaiset tuota mieltä ja kansalaisetkin jotain mieltä, mutta katukuvassa maskeja ei juurikaan näe edes pahimmissa tautipesäkkeissä. Joitakin yksittäisiä ihmisiä on ja niitä sitten tuijotellaan ja pällistellään ihan kuin olisivat jostain ulkoavaruudesta katukuvaan pöllähtäneet.

Muualla maailmassa ehkä Ruotsia lukuun ottamatta maskien käyttö näyttäisi olevan hyvinkin luontevaa, eikä kukaan edes pohdi sitä onko niistä oikeasti jotain hyötyä. Saatavuuskaan ei ole nykyään ongelma, vaikka hyvää laatua on ehkä edelleenkin tarjolla liian vähän.

Kaasunaamari on aika raskas varustus työ ja kauppareissuilla, joten ymmärrän kyllä että niitä ei juurikaan käytetä edes Suomen ulkopuolella, vaikka niiden hyödyt olisivat toki moninkertaiset paperimaskeihin verrattuna :coffee:

Mitä maailman ennalleen palautumiseen tulee, niin ei se ole palautunut eikä edes palautumassa ennalleen. Maailma ei palaudu ennalleen, vaikka turha hysteria on kuihtumassa pois.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä maskeihin tulee niin se keskustelu on ollut tässä maassa todella outoa ihan alusta saakka. Ministeriöt ovat sitä mieltä ja viranomaiset tuota mieltä ja kansalaisetkin jotain mieltä, mutta katukuvassa maskeja ei juurikaan näe edes pahimmissa tautipesäkkeissä. Joitakin yksittäisiä ihmisiä on ja niitä sitten tuijotellaan ja pällistellään ihan kuin olisivat jostain ulkoavaruudesta katukuvaan pöllähtäneet.

Kyllä. On mielestäni mennyt suhteettoman tunteikkaaksi ja sekavaksi keskusteluksi puolin ja toisin nämä maskit.

Suomessa on aina ärsyynnytty tai kummeksittu, jos joku vähän poikkeaa muista oli kyse sitten politiikasta, pukeutumisesta tai mistä tahansa asiasta. Ne harvat, jotka maskia haluavat käyttää joutuvat pällistelyn kohteeksi varmaankin tästä vanhasta klassisesta syystä. Lisäksi moni tapa tai trendi tulee tänne vasta vuosia muuta maailmaa jäljessä. Kenties joku päivä täälläkin valtavirta pitää maskeja, kun samaan aikaan muu maailma on jo luopunut niistä, kun ne onkin todettu turhiksi. :)

Olen myös huomannut, että on sellaisia ääripäitä jotka suurinpiirtein käärivät itsensä muoviin ja on tarve esittää ja toitottaa, miten "minä reagoin ja toimin", ja toinen ääripää joka suorastaan hinkkaa itseään kaikkiin vastaantuleviin syvään henkeä vetäen, ihan vaan näyttääkseen että "minä en pelkää! siinäs näette!".
 
Tämä minä en pelkää aivansama porukka voisi tehdä hoitotahdon, jos sattuu sairastumaan, ei sairaalaan ei ainakaan teholle.
 
Rehellisesti täytyy tunnustaa, että jos Turussa nuorella näen maskin päässä niin hieman hymyilyttää. Saatan mielessäni sanoa, että ota nyt ihan lepi vaan. Senioreilla tietenkin täysin ymmärrettävää.
 
Koko mittakaava on pielessä. Osittaisina maskimaina voi pitää jo Ranskaa, Espanjaa ja Yhdysvaltoja. Myös UK kuuluu jo osin näihin (muiden muassa julkinen liikenne), ja luvut ovat mitä ovat. Per capita laskettuna esiintyvyys on Suomessa vähäisempi kuin kaikissa Pohjoismaissa ja läntisessä Euroopassa Kreikkaa lukuun ottamatta. Itä-Euroopan kanssa on tasaisempaa.

Jos jossain tautia on ollut helmi-huhtikuussa on merkityksetöntä. ECDC:n tilannekatsauksessa listataan tästä syystä tartunnat kahden viime viikon ajalta, jotka tarkoittavat käytännössä aktiivisia tartuntoja.


Suomea enemmän koronaa on liikkeellä per capita seuraavissa Euroopan maissa (Venäjä ja Valko-Venäjä pois lukien)

Irlanti, Iso-Britannia, Tanska, Ruotsi, Alankomaat, Belgia, Luxemburg, Ranska, Espanja, Portugal, Italia, Puola, Serbia, Pohjois-Makedonia

Kaikissa muissa maissa on Suomea vähemmän aktiivisia tapauksia per capita. Eli:

Islanti, Norja, Viro, Latvia, Liettua, Tsekki, Slovakia, Saksa, Itävalta, Sveitsi, Slovenia, Kroatia, Montenegro, Bosnia-Herzegovina, Albania, Kosovo, Malta, Kreikka.

Suomi on tällä hetkellä Euroopan alempaa keskiluokkaa. On todennäköistä, että Ranska ja Espanja alittavat pian Suomen tapausmäärät. Suomessa erikoisuus on hallinnon kyvyttömyys alueellisesti vaikuttaviin toimenpiteisiin. On hyvin mahdollista että Suomi luisuu listauksessa alaspäin. Yleinen käsitys Suomen hyvästä tautitilanteesta aiheuttaa väärää turvallisuudentunnetta ja saattaa jopa johtaa erityisolosuhteiden painottamiseen. On myös huomattavaa, että monessa maassa kuten Saksa, Itävalta, Viro ym. epidemia ehti ryöpsähtämään pahemmaksi mutta tilanne saatiin haltuun siitä huolimatta. Mainittakoon, että koronanhoidon malliesimerkki Slovakia otti maskipakon käyttöön ensimmäisenä Euroopassa...

Sinänsä maskipakko voisi olla asiallinen HSL-alueen joukkoliikenteeseen. Jos toinen aalto tulee, tarvittaessa alueellisesti ja paikallisesti muualle. Kustannus vaikka muutamien kymmenien miljoonien FFP1 maskien hankkimisesta valtion puskurivarastoon on mitätön koronakomedian kokonaisbudjetissa.

Se, mitä toki kaivattaisiin, olisi Niinistön ja Marinin yhteisesiintyminen maskeissa.
 
Viimeksi muokattu:
Jos jossain tautia on ollut helmi-huhtikuussa on merkityksetöntä. ECDC:n tilannekatsauksessa listataan tästä syystä tartunnat kahden viime viikon ajalta, jotka tarkoittavat käytännössä aktiivisia tartuntoja.


Suomea enemmän koronaa on liikkeellä per capita seuraavissa Euroopan maissa (Venäjä ja Valko-Venäjä pois lukien)

Irlanti, Iso-Britannia, Tanska, Ruotsi, Alankomaat, Belgia, Luxemburg, Ranska, Espanja, Portugal, Italia, Puola, Serbia, Pohjois-Makedonia

Kaikissa muissa maissa on Suomea vähemmän aktiivisia tapauksia per capita. Eli:

Islanti, Norja, Viro, Latvia, Liettua, Tsekki, Slovakia, Saksa, Itävalta, Sveitsi, Slovenia, Kroatia, Montenegro, Bosnia-Herzegovina, Albania, Kosovo, Malta, Kreikka.

Suomi on tällä hetkellä Euroopan alempaa keskiluokkaa. On todennäköistä, että Ranska ja Espanja alittavat pian Suomen tapausmäärät. Suomessa erikoisuus on hallinnon kyvyttömyys alueellisesti vaikuttaviin toimenpiteisiin. On hyvin mahdollista että Suomi luisuu listauksessa alaspäin. Yleinen käsitys Suomen hyvästä tautitilanteesta aiheuttaa väärää turvallisuudentunnetta ja saattaa jopa johtaa erityisolosuhteiden painottamiseen. On myös huomattavaa, että monessa maassa kuten Saksa, Itävalta, Viro ym. epidemia ehti ryöpsähtämään pahemmaksi mutta tilanne saatiin haltuun siitä huolimatta. Mainittakoon, että koronanhoidon malliesimerkki Slovakia otti maskipakon käyttöön ensimmäisenä Euroopassa...

Sinänsä maskipakko voisi olla asiallinen HSL-alueen joukkoliikenteeseen. Jos toinen aalto tulee, tarvittaessa alueellisesti ja paikallisesti muualle. Kustannus vaikka muutamien kymmenien miljoonien FFP1 maskien hankkimisesta valtion puskurivarastoon on mitätön koronakomedian kokonaisbudjetissa.

Se, mitä toki kaivattaisiin, olisi Niinistön ja Marinin yhteisesiintyminen maskeissa.

Onhan tuossa pari länsimaatakin, joiden raportointiin voi kohtuullisesti luottaa, mukana.
 
Tätä en silti ymmärrä. Miksi, ilman mitään seuraamuksia, joku voi järjestää 3000 nuijan karkelot? Miten siihen annetaan lupa? Miksi annetaan ylittää rajoitukset?

Ilmakuvaa Black Lives Matter -kulkueen järjestäytymistä.

IMG_20200603_194138.jpg
 
Mielisairasta sakkia. On niin älyvapaat jutut, mitä yritin muutaman kanssa jutella et moro. Kahen viikon päästä nähdään, pompsahtaako tartunnat.
 
Vonka, onko siis tarkoituksesi yrittää signaloida ettet itse pelkää? Niin paljon puhut pelosta, että syntyy tälläinen mielikuva

Jo toisen kerran kuvittelet. Kirjoitan kerran vielä hiukan perustellummin. Jos et siitä ymmärrä, pistetään keskustelu lopullisesti poikki. Tuolla on nappi sitä varten.

Puhun mittakaavasta. Maailman mittakaavasta ja Suomen mittakaavasta. Luen päivittäin viestejä, joissa ihmiset kertovat, miten uskaltaisivat käydä joka paikassa, jos kaikilla olisi maski. He oikeasti ajattelevat, että se on ratkaisu elämään.

Ei se ole. Riskiryhmät joutuvat varautumaan pitkään odotukseen.

Kaupallisesti toki uskomusta voisi hyödyntää.

Mitä pelkoon tulee, yksilönä olen varovainen ja tarkka siihen asti kuin mahdollisuuksia annetaan. Työni on ollut ihmisten parissa etulinjassa. Firmalla on ohjeet, jotka ovat osin mahdottomia toteuttaa kentällä. Yksikössämme on 80 työntekijää.

Vielä kaksi viikkoa valmiuslain julistamisen jälkeen kohtasin eräänä päivänä valvontatehtävässä samassa tilassa sata valvottavaa.

Ei silloin ole mahdollisuuksia kuin tehdä työnsä. Tulee keskityttyä siihen ja erilainen perspektiivi kuin jollain eläkeläisellä, tukien varassa elävällä tai etänä olevalla konttorihemmolla. Päivät kuluvat, ja kaikki tappiot ovat median meteliin nähden silminnähtävän vähäiset.

Kaupan kassat, taksikuskit, bussikuskit, hammaslääkärit, kantahenkilökunta, vankeinhoitajat, palo-ja pelastustoimi ovat olleet duunissa koko ajan. Osa opettajistakin oli koko kevään (valtaosa huhtikuun poissa ja toukokuussa taas mestoilla). Ei näillä aloilla ainakaan isoissa kaupungeissa
ole aikaa varainaisesti vain pelätä. Vakavasti ottaminen on eri asia.

Tämän kummempaa se ei ole.

On erilaisia elämiä.
 
Back
Top