Raakasti yksinkertaistettuna ja pähkinänkuoressa Korona saataisiin Suomessa hanskattua nopealla aikataululla näin:
1) Täydellinen rajaKONTROLLI (TÄYSIN eri asia kuin rajat kiinni):
-Kaikki henkilöliikenne rajojen ylitse kontrolliin (pakkotesti, valvottu muutaman vuorokauden karanteeni rajanylityspaikalla/läheisyydessä, vapautus jos testi negatiivinen, jatkotoimet jos positiivinen/kontrollin aikana havaitaan altistus esim. kantaja samassa matkavälineessä tms.)
Tämä malli siis sallisi matkustamisen, mikäli henkilö katsoo matkanteon syyn riittävän tärkeäksi vs. alistuminen karanteeniin ja testattavaksi. Tähän päälle viranomaisten tarpeelliseksi katsomat matkustusrajoitukset.
2) Puhdistetaan rajojen sisäpuoli niillä toimepiteillä, joilla virus jo kerran saatu kontrolliin. Tavoite 0 tartuntaa.
Kun tauti on saatu poistettua Suomesta (ml. varoaika, jolloin ilmaantuvuus oltava 0), ei sisäisiä rajoituksia tarvita. Tällöin palattaisiin nopeasti ns. normaalitilanteeseen maan sisällä. Tämä olisi sekä inhimillisestä, että taloudellisesta näkökulmasta kaikkein paras ja ainoa oikea ratkaisu. Rajakontrolli jatkuisi niin pitkään kun tarvis.
Tavallaan ymmärrän tämän nykyisen vatuloinnin asian osalta. Kun kylmä, faktoihin nojaava ajattelu ei onnistu ajatusmaailman ja eri suunnilta tulevan vaikuttamisen takia, ei oikeita päätöksiä pystytä tekemään sillä tehokkuudella, kuin pitäisi. Tämän asioidentilan hyväksyminen taas sitten on eri juttu...
Tämä on omasta näkökannastani tarvittava toimintamalli pähkinänkuoressa. Käytännön järjestely toki vaatii mittavasti sumplimista, mutta siitähän asianosaisille maksetaan.
Itse olen keskittynyt alusta asti turvaamaan oman elämän jatkumisen ja taloudelliset toimintamahdollisuudet, kun ei minulla ole mahdollisuuksia vaikuttaa suuriin linjoihin.
Yksi tuttu kuoli jo keväällä Koronaan. Itse pyrin suhtautumaan tautiin sekä järjellä, että inhimillisyydellä, taudin sairastamisen aiheuttama inhimillinen kärsimys keskiössä.
Kaikenlainen rajoitetun elämän aiheuttama mielipaha on minulle yhdentekevää, on mielestäni jopa ihan tarpeellista jengin kokea tämä aika, jos psyyke ei kestä etätöitä, huvituksien rajoituksia ja muuta. En syytä heitä itseään heikkoudesta, syy on modernin elämän helppoudessa. Uskon, että koko kriisistä seuraa sairastumisia ja kuolemia lukuunottamatta paljon hyvää, maailma on tarvinnut herättelyä ja nyt sitä saadaan.