Koronavirus Suomessa

tullut, mutta varoitin myös siitä, että nämä maskit ei suojaa tartunnalta, ne vain hidastavat leviämistä, kun isommat roiskeet jää pois - koska tauti selvästi leviää kuin flunssavirukset.

Ne hidastaa ja se on tärkeää terveydenhuollon kestämisen kannalta. Ja kyllä tuotantokin pysyy paremmin käynnissä kun on vähemmän yhtä aikaa sairaana.

Mutta se tässä on koomista että keväällä maskeista ei ollut mitään hyötyä. Ne torjuttiin STM:n toimesta. Ja nyt on jostain huomattu että nehän estävätkin, vaikkakin vain hieman, tämän epidemian leviämistä.

Maskipakko olisi jo liikaa. Ne käyttää jotka käyttää. Maskipakolta putosi pohja pois jo silloin.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä. Jos ministeri Lintilä olisi kylmän realistinen, toteaisi hän että kansainvälinen matkailu palautuu vasta rokotteen jälkeen - siihen asti voi vaan selviytyä kotimaisen matkailun ja palvelukulutuksen varassa ja se pyörii vain jos tauti ei pyöri. Tauti kurittaa kulutusta rajoituksista huolimatta, eivät rajoitukset jotka ovat vain taudin seurausta.

Tähänkin lausuntoon pitäisi lisätä inhorealistinen loppukaneetti mahdollisuudesta, että rokotteen suojateho voi osoittautua toivottua heikommaksi, jolloin paluu normaaliin ei välttämättä tapahdu laajamittaisen rokottamisen jälkeenkään nopeasti.
 
Koronan vastaiset torjuntatoimet johtavat myös kansan raitistumiseen, sekin on torjuntatoimissa pielessä:


Suomalaiset vähensivät alkoholinkulutustaan koronaepidemian ensiaallon aikana huhti-kesäkuussa noin 10 prosenttia verrattuna edellisvuoden vastaavaan aikaan, arvioi Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL tutkimuksessaan. THL pohjaa arvionsa saatuihin myyntitietoihin ja -arvioihin.

– Lasku johtuu lähinnä alkoholin myyntikanavien määrän supistumisesta rajoitusten ja kieltojen vuoksi, sosiaalisen elämän vähenemisestä ja myös huoli toimeentulosta on vähentänyt monen alkoholin käyttöä, sanoo THL:n tutkimusprofessori Pia Mäkelä.
 
Mutta se tässä on koomista että keväällä maskeista ei ollut mitään hyötyä. Ne torjuttiin STM:n toimesta. Ja nyt on jostain huomattu että nehän estävätkin, vaikkakin vain hieman, tämän epidemian leviämistä.
Ei maskeja keväällä olisi mistään taiottu koko kansalle. Ei ollut kaupoissa, ei viranomaisilla ja HVK:n "rekat ovat nyt liikkeellä" maskivarastotkin olisivat riittäneet joitakin päiviä.

Edes Tiina Jylhä ei olisi saanut toimitettua maskeja koko kansalle. Onneksi ei sentään satoja miljoonia sinnekään maksettu vaan ihan vaan ykkösmiljoonia..
 
Raakasti yksinkertaistettuna ja pähkinänkuoressa Korona saataisiin Suomessa hanskattua nopealla aikataululla näin:

1) Täydellinen rajaKONTROLLI (TÄYSIN eri asia kuin rajat kiinni):
-Kaikki henkilöliikenne rajojen ylitse kontrolliin (pakkotesti, valvottu muutaman vuorokauden karanteeni rajanylityspaikalla/läheisyydessä, vapautus jos testi negatiivinen, jatkotoimet jos positiivinen/kontrollin aikana havaitaan altistus esim. kantaja samassa matkavälineessä tms.)
Tämä malli siis sallisi matkustamisen, mikäli henkilö katsoo matkanteon syyn riittävän tärkeäksi vs. alistuminen karanteeniin ja testattavaksi. Tähän päälle viranomaisten tarpeelliseksi katsomat matkustusrajoitukset.

2) Puhdistetaan rajojen sisäpuoli niillä toimepiteillä, joilla virus jo kerran saatu kontrolliin. Tavoite 0 tartuntaa.

Kun tauti on saatu poistettua Suomesta (ml. varoaika, jolloin ilmaantuvuus oltava 0), ei sisäisiä rajoituksia tarvita. Tällöin palattaisiin nopeasti ns. normaalitilanteeseen maan sisällä. Tämä olisi sekä inhimillisestä, että taloudellisesta näkökulmasta kaikkein paras ja ainoa oikea ratkaisu. Rajakontrolli jatkuisi niin pitkään kun tarvis.

Tavallaan ymmärrän tämän nykyisen vatuloinnin asian osalta. Kun kylmä, faktoihin nojaava ajattelu ei onnistu ajatusmaailman ja eri suunnilta tulevan vaikuttamisen takia, ei oikeita päätöksiä pystytä tekemään sillä tehokkuudella, kuin pitäisi. Tämän asioidentilan hyväksyminen taas sitten on eri juttu...

Tämä on omasta näkökannastani tarvittava toimintamalli pähkinänkuoressa. Käytännön järjestely toki vaatii mittavasti sumplimista, mutta siitähän asianosaisille maksetaan.

Itse olen keskittynyt alusta asti turvaamaan oman elämän jatkumisen ja taloudelliset toimintamahdollisuudet, kun ei minulla ole mahdollisuuksia vaikuttaa suuriin linjoihin.
Yksi tuttu kuoli jo keväällä Koronaan. Itse pyrin suhtautumaan tautiin sekä järjellä, että inhimillisyydellä, taudin sairastamisen aiheuttama inhimillinen kärsimys keskiössä.
Kaikenlainen rajoitetun elämän aiheuttama mielipaha on minulle yhdentekevää, on mielestäni jopa ihan tarpeellista jengin kokea tämä aika, jos psyyke ei kestä etätöitä, huvituksien rajoituksia ja muuta. En syytä heitä itseään heikkoudesta, syy on modernin elämän helppoudessa. Uskon, että koko kriisistä seuraa sairastumisia ja kuolemia lukuunottamatta paljon hyvää, maailma on tarvinnut herättelyä ja nyt sitä saadaan.
 
Itse pyrin suhtautumaan tautiin sekä järjellä, että inhimillisyydellä, taudin sairastamisen aiheuttama inhimillinen kärsimys keskiössä.
Kaikenlainen rajoitetun elämän aiheuttama mielipaha on minulle yhdentekevää, on mielestäni jopa ihan tarpeellista jengin kokea tämä aika, jos psyyke ei kestä etätöitä, huvituksien rajoituksia ja muuta. En syytä heitä itseään heikkoudesta, syy on modernin elämän helppoudessa

Joskus tällä palstalla törmää kirjoitukseen, joka on kuin omasta läppäristä päästelty. Olen niin samaa mieltä kuin olla voi ja eksaktisti.
 
Kuljin poikkeuksellisest Tampereen keskustan läpi ja tein samanlaisen havainnon. Meillä pari yhteistyökumppania on saanut koronan. Huhu kertoo myös, että Nokialla Pursolla olisi tapaus, kuten myös Acgopowerilla.

Nämä siis hevosmiesten tietotoimistosta... Muutenhan Pirkanmaa on säästynyt aika hyvin.
 
Raakasti yksinkertaistettuna ja pähkinänkuoressa Korona saataisiin Suomessa hanskattua nopealla aikataululla näin:

1) Täydellinen rajaKONTROLLI (TÄYSIN eri asia kuin rajat kiinni):
-Kaikki henkilöliikenne rajojen ylitse kontrolliin (pakkotesti, valvottu muutaman vuorokauden karanteeni rajanylityspaikalla/läheisyydessä, vapautus jos testi negatiivinen, jatkotoimet jos positiivinen/kontrollin aikana havaitaan altistus esim. kantaja samassa matkavälineessä tms.)
Tämä malli siis sallisi matkustamisen, mikäli henkilö katsoo matkanteon syyn riittävän tärkeäksi vs. alistuminen karanteeniin ja testattavaksi. Tähän päälle viranomaisten tarpeelliseksi katsomat matkustusrajoitukset.

2) Puhdistetaan rajojen sisäpuoli niillä toimepiteillä, joilla virus jo kerran saatu kontrolliin. Tavoite 0 tartuntaa.

Kun tauti on saatu poistettua Suomesta (ml. varoaika, jolloin ilmaantuvuus oltava 0), ei sisäisiä rajoituksia tarvita. Tällöin palattaisiin nopeasti ns. normaalitilanteeseen maan sisällä. Tämä olisi sekä inhimillisestä, että taloudellisesta näkökulmasta kaikkein paras ja ainoa oikea ratkaisu. Rajakontrolli jatkuisi niin pitkään kun tarvis.

Tavallaan ymmärrän tämän nykyisen vatuloinnin asian osalta. Kun kylmä, faktoihin nojaava ajattelu ei onnistu ajatusmaailman ja eri suunnilta tulevan vaikuttamisen takia, ei oikeita päätöksiä pystytä tekemään sillä tehokkuudella, kuin pitäisi. Tämän asioidentilan hyväksyminen taas sitten on eri juttu...

Tämä on omasta näkökannastani tarvittava toimintamalli pähkinänkuoressa. Käytännön järjestely toki vaatii mittavasti sumplimista, mutta siitähän asianosaisille maksetaan.

Itse olen keskittynyt alusta asti turvaamaan oman elämän jatkumisen ja taloudelliset toimintamahdollisuudet, kun ei minulla ole mahdollisuuksia vaikuttaa suuriin linjoihin.
Yksi tuttu kuoli jo keväällä Koronaan. Itse pyrin suhtautumaan tautiin sekä järjellä, että inhimillisyydellä, taudin sairastamisen aiheuttama inhimillinen kärsimys keskiössä.
Kaikenlainen rajoitetun elämän aiheuttama mielipaha on minulle yhdentekevää, on mielestäni jopa ihan tarpeellista jengin kokea tämä aika, jos psyyke ei kestä etätöitä, huvituksien rajoituksia ja muuta. En syytä heitä itseään heikkoudesta, syy on modernin elämän helppoudessa. Uskon, että koko kriisistä seuraa sairastumisia ja kuolemia lukuunottamatta paljon hyvää, maailma on tarvinnut herättelyä ja nyt sitä saadaan.
Juuri näin. Niin yksinkertaista, että lapsikin sen ymmärtää.

Se, että tätä ei saada pantua toimeksi tässä maassa on mielestäni käsittämätöntä eikä kyllä kerro kaunista kuvaa yhteiskuntamme päätöksenteko/toimintakyvystä.
 
Suomalaista itsesuggestiota taas parhaimmillaan.
Kuten T-72 oli maailman paras panssarivaunu aikoinaan kun niitä meillä sattui olemaan..
Tämä meidän hallitus taitaa olla varsinainen valehtelijoiden kerho. Pääministeri, ulkoministeri, sisäministeri, sisäministerin alainen ja mitä vielä?
 
Yksi keino vähentää altistuksia olisi poistaa sääntely siitä milloin alkoholia voi myydä. Baarin sijasta ihmiset voisivat ostaakin mäyräkoiran, jos ei olisi typeriä alkoholin myyntiaikoja. Mutta nyt kun alkoholia ei saa kaupasta ysin jälkeen, porukka ahtautuu baareihin ja pubeihin.

Eikö sitä mäyräkoiraa voi ostaa ennen yhdeksää? Normaalipainoinen alkoholin kohtuukäyttäjä pääsee kivaan hiprakkaan myös kellon ympäri myytävällä ykkösoluella, jos päätös kosteasta illasta syntyykin vasta yhdeksän jälkeen.

Sinänsä alkoholin myyntiaikojen pidentäminen voisi kyllä vähentää altistuksia. Tunti-kaksi lisää myyntiaikaa illasta helpottaisi kauppojen iltaruuhkia. Toisaalta alkoholin saatavuuden parantuessa sen kulutuskin saattaa kasvaa ja se taas voi aiheuttaa koronalle altistavaa riskikäyttäytymistä. Hankala kokonaisuus.
 
Kuljin poikkeuksellisest Tampereen keskustan läpi ja tein samanlaisen havainnon. Meillä pari yhteistyökumppania on saanut koronan. Huhu kertoo myös, että Nokialla Pursolla olisi tapaus, kuten myös Acgopowerilla.

Nämä siis hevosmiesten tietotoimistosta... Muutenhan Pirkanmaa on säästynyt aika hyvin.
Minulla taas haju, että nääsville ottaa Turun kiinni
 
Saas nähdä sitten kun syysloma on ohi, niin mikä mahtaa olla koko maan tilanne!
 
Ei maskeja keväällä olisi mistään taiottu koko kansalle. Ei ollut kaupoissa, ei viranomaisilla ja HVK:n "rekat ovat nyt liikkeellä" maskivarastotkin olisivat riittäneet joitakin päiviä.

Tottapa hyvinkin mutta olis vaan nyt sitten rehellisesti todettu että niistä voi olla hyötyä mutta kun ei niitä ei riitä niin niitä ei vaan riitä. Hyötyähän niistä kuitenkin nyt nähtävästi on kun oikein vahvasti suositellaan käyttämään. STM:n selvityshän oli sitäpaitsi toukokuun lopussa, kun ensimmäinen aalto oli jo hellittämässä. Ymmärrän ja tajuan että huhtikuun alussa oli kerrottava vaikka mitä tarinaa.

Ehkä tämän asian nostelu on nyt sitten sitä jälkiviisautta. Mutta kun pitäisi pysyä totuudessa. Hyvin vaikeaa on perustella vastaan tulevalle epäilevälle Tuomaalle että laitas nyt sittenkin se maski naamallesi kun STM:stä todettiin (muistaakseni 28.5) vähän yli 4kk sitten että ei niistä ole hyötyä.
 
Viimeksi muokattu:
Kuljin poikkeuksellisest Tampereen keskustan läpi ja tein samanlaisen havainnon. Meillä pari yhteistyökumppania on saanut koronan. Huhu kertoo myös, että Nokialla Pursolla olisi tapaus, kuten myös Acgopowerilla.

Huhuja on kantautunut myös Espoon suunnalta. Missähän vaiheessa yritykset kertovat avoimesti tartuntojen määristä, kuten tekee mm. Amazon?
 
Back
Top