Koronavirus Suomessa

Jaahas. Seison korjattuna.
Hallitus näköjään painoi paniikkinappulaa ja löi yläkoulut kokonaan kiinni. Kaupungin tasolla tämä olisi tod.näk. mennyt toisin, ainakin ennakkosuunnitelmien mukaan. No, onneksi on jo rutiinia ja toimivat käytännöt. Ainakin meillä. Ei valitettavasti kaikilla kouluilla.
 
Odottakaa aamuun lampaat !

edit: Tai sit ei mitään ole oikeastaan saatu päätettyä ? Vai alkaako poikkeusolot sit aamulla puoli kympin aikaan ku Sanna herää uniltaan ?

Kansainvälisenä naistenpäivänä. 8.3.
 
Olen myös miettinyt, että eikö tällaisissa ammateissa työskentelevät riskiryhmiin (1 ja 2) kuuluvat kannattaisi rokottaa kiireellisesti ja mieluiten parhaalla mahdollisella rokotteella. Jostain syystä tästä ei ole puhuttu juuri lainkaan. Ilmeisesti ikää pidetään niin ylivoimaisesti suurimpana riskitekijänä, ja sitähän toki tilastot ainakin toistaiseksi tukee. Silti itse solidaarisuuden nimissä rokottaisin nämä. Painavat kuitenkin työtä pandemian keskellä koko ajan alttiina ja ovat joka tapauksessa kohonneessa riskissä vakavalle taudille.

Tuo “pääkaupunkiseutu ensin“ -juna meni jo ajat sitten. Ovat jo levittäytyneet ympäri maata.

Kun miettii, niin aika monta junaa tämän pandemian aikana onkin kyllä missattu.
Täällä Norjassa eivät kaupan kassat käytä enää hanskoja, kuten kuukausi sitten. Maskit kyllä kaikilla, ilman ei ruokakauppaan edes pääse. Ja paikallisessa putiikissa on maks. 40 henkeä samaan aikaan, mutta eipä ole enää henkilöä laskemassa ovella, toisin kuin kuukausi sitten. Kaikki baarit, pubit ja anniskeluravintolat , yökerhot jne,. ovat edelleen suljettuina, nyt viidettä viikkoa.
Oslon Alkossa eli Vinmonopoletisssa on edelleen laskija ovella... ja yllätys, tartunnat ovat laskusuunnassa.
Kyllä noi toimet toimii, kun toimitaan.
Tärkeintä on sulkea baarit ja pubit, sekä yökerhot. Näin olen sen täällä ymmärtänyt.

Tietty tämä on Suomessa ongelma, koska karaoke on niin hirmu tärkeä osa elämää suurelle määrälle stadilaisia tuurijuoppoja. Ja ilmeisesti demareita.
 
Tietty tämä on Suomessa ongelma, koska ......
Suomessa on kaikki aina niin ongelmallista lähinnä siksi, että täällä on joukko kaiken maailman inisijää ja ulisijaa äänessä heti kun aletaan edes puhumaan toiminnasta kriisihetkellä.
Hanttiinpanijoiden voima on yllättävän suuri - kaikki jäätyy heti ja kukaan ei uskalla tehdä mitään.
-> Ja taas saatiin osuma omaan jalkaan onnistuneesti ! (y)(y)

Ollaanko tällaiseen tyytväisiä? No ei todellakaan. Ulisijat pitää jyrätä ja joku vaan päättää. Olispa Kekkonen.
.
 
Suomessa on kaikki aina niin ongelmallista lähinnä siksi, että täällä on joukko kaiken maailman inisijää ja ulisijaa äänessä heti kun aletaan edes puhumaan toiminnasta kriisihetkellä.
Hanttiinpanijoiden voima on yllättävän suuri - kaikki jäätyy heti ja kukaan ei uskalla tehdä mitään.
-> Ja taas saatiin osuma omaan jalkaan onnistuneesti ! (y)(y)

Ollaanko tällaiseen tyytväisiä? No ei todellakaan. Ulisijat pitää jyrätä ja joku vaan päättää. Olispa Kekkonen.
.
Mutta toi just on täältäkin katsottuna niin käsittämätöntä - olen puoliksi brittiläinen ja olin amerikkalaisten palveluksessa viitisen vuotta, ja ensimmäinen asia jonka he sanoivat minulle ("you're hired":din jälkeen), oli

"Aren't you the only army to ever stop the Red army?"

"Well, yes... twice, actually."


Suomalaiset pysäyttivät puna-armeija strategisen hyökkäyksen, kahdesti, suunnattomin uhrauksin, ja nyt ei muka saada aikaan yhtään mitään??
Mikävittu tässä nyt oikein jumittaa?

Kyllähän me nyt pystytään parempaan! Edelleen, ja eteenpäin, sanopi mummo hanges...
 
Seurataanko Suomessa?
Marinin hallitus seuraa Ruotsin tilannetta tarkasti. Perinteiseen suomalaiseen tyyliin samat virheet toistetaan kyllä, mutta myöhemmin.
 
Seurataanko Suomessa?
Toi on just tätä uskomatonta uhriutumista... jos rokotat puoli miljoonaa ihmistä, jaa muutama saa omasta mielestään siitä aiheutunutta häpyhuulten punoitusta, niin mitä vittua sitten?
Jengi voisi opiskella tilastotiedettä, ja tulla sitten ilmoittamaan turvonneista ongelma-tilanteista.

Itse otan rokotteen heti kun se on meitsille tarjolla... Norjassa on tällä hetkellä raakasti ikä-rasistinen systeemi :) . Mutsi, joka siis oli covid-19 -positiivinen, sai viestin että huhtikuun lopussa pääsee piikille. On nyt 72 vuotias. Eli sairaanhoitohenkilöstö ensin, ja sitten vanhukset... sitten ikäryhmittäin alaspäin.
Eikä ole Norjassa rahasta kiinni, eikä EU:sta, näin vain on täällä päätetty.
 
Ja jos olisivat sanoneet, että rajoitukset astuvat voimaan tänään (kuten viime keväänä), porukka itkisi, että miksi näin hätiköiden eikä annettu aikaa varautua...

Tosin toistaviikkoa on kyllä aika ravakka varautumisaika.
 
...ja leviämis-aika! En luota enään tämän hallituksen ja yhteiskunnan kriisien hoitokykyyn.
 
Viimeksi muokattu:
Pääkaupunkiseudulla meno on ainakin kuin eläintarhassa. Isoja porukoita liikkuu kaduilla, ostoskeskuksissa ja ravintoloissa ilman mitään huolta tilanteesta. Turvavälit ja maskit, mitä ne on? Parikin kertaa tullut vastaan 5-6 hengen porukka, jossa ainakin yksi myös köhii jatkuvasti.

Mutta ei hätää, pelastus on jo ovella: Tänään hallitus kokoontuu pohtimaan, jos otettaisiin käyttöön taso 2, johon kuuluu mm. laajin mahdollinen maskisuositus! Kyllä nyt pääkaupunkiseutu vakavoituu kun oikein laajasti suositellaan! Oikein tuntee kun koko maaperä järisee näistä vaikuttavista toimista.
Eläintarha - hyvin sanottu. Ihmiset edelleen puskee päälle, kun itse olen koko ajan varuillaan miten ja mihin pitää väistyä ja kierrän sen min.1,5 metrin toista, niin luulisi että muidenkin pitää yrittää kiertää vähäsen, mutta ei, jotkut vain kävelee suoraan kävelee päälle. Usein pidättelen hengitystä, tai teen sellaisen pitkään hitaan uloshengityksen, kun pääsen hulluista karkuun tarpeeksi kauemmaksi.

Ai että tässä eläintarhassa suojellaan riskiryhmän kuuluvia?! Minua, riskiryhmän kuuluva taloyhtiön hallituksen/isännöitsijän siunauksella, pyynnöstä huolimatta siirtää remonttia kunnes saan rokotteet, päätetty altistaa koronalle järjestämällä jo keväällä kylpyhuoneremontin, koska "suunniteltu ja aika sopii urakoitsijalle".
STM suorastaan puoltaa sellaista, kun sallinut mennä riskiryhmän kuuluvien asuntoihin! Kunhan heillä olisi maskeja.
Taloyhtiön "hovi" remontti firmalle sopii, viis asukkaiden terveydestä ja hengestä. Ihan kun maskissa oleva rakennus mies joka tulee roikkumaan asunnossani 8 t on vaaraton.

Riskiryhmän 2:n ja ikäni perustella rokotuksista ei edes ensimmäisestä kuulunut toitaiseksi mitään. Mutta kotiini kohta jo kevällä/kesällä tulevat kaikki maailman epämääräiset purkutyön tekijät ja muut "terveet" remonttimiehet 5 viikoksi (!) remppamaan ihan kuiva (mitattu!) kylpyhuonetta, koska on sen vuoro, sen toisen tyhjillään olevan huoneiston lisäksi. Viis pandemiasta, viis riskiryhmän kuuluvan hengestä.

Isännöitsijän vastauksessa oli pari todella kyynistä kohta spekulaatioineen, niin kyynistä koko järjettömyydessä, että päätin olla lakimieheen yhteydessä. Sen ymmärttäisin että että olisi kosteusvaurio, tai joku muu vastaava. Mutta väkisin tulla korjamaan sitä mitä on virheeton, henkeni kustannuksella :mad:
Ja totta.Kun järjetöntä menoa yritetetään selitellä, niin paperille tulee huippujärjetöntä.


Mietin tässä onko enää taloyhtiössä asukkailla mitään suoja isännöitsijän hovi-urakoitsijoiden mielivallasta. Lähtisin vaikka mihin pois sen remontin ajaksi, mutta en voi koska on korona, rokotusta ottaisin vaikka heti, mutta kun ei ole rokotuksia, ja ihan oikeasti alkoi oikeasti tuntua että sekä järki että laki jätti tämän maan.
 
Viimeksi muokattu:
Niin, lisään vain että tuntunut todella pahalta, kun kaverini, jonka kanssa olin samassa venessä, kun kävin syöpähoidot, toinen asuu Israelissa, toinen Meksikossa, ovat jo saanet rokotukset, Pfizerit - ilman mitään ongelmia, koska ovat riskiryhmässä, samassa kun minäkin. Siellä rokottaminen sujuu ilman ongelmia, Israelissa kaikki terv.henkilökunta rokotettu ajat sitten, tehoste 3 vkon välillä, Meksikossa opettajat ovat yhtä tärkeitä. Kaikki rokotettu.
Minulle luvassa joskus ties milloin astra zaneka, jota haukutaan,joka ei toimi virus muunnelmia vastaan. Sain heiltä neuvon jotta odottaisin Pfizeria, kun kaikki riskiryhmään kuuluvia pitää rokottaa pfizerilla eikä astra zenekalla.
Kerroin että olen paitsi ilman rokotusta, myös asuntooni meinävät tulla väkisin remppamaan kylpyhuonetta vaikka se on ihan kunnossa, ei liittyy putkiremonttiin ei ole mitään kosteusvauriotakaan.
voimavarat menevät puolustamiseen tungeksijoista, jotka ovat minulle vaaraksi.
 
Back
Top