Maidan
Respected Leader
Ei tämä isännöitsijä päättänyt, vaan hänen vastauksessa minulle lukee että t.y."hallitus äänesti yksimielisesti". Kun soitin urakoitsijalle, niin hän vastasi että "että hänelle on ihan sama jos siirretään, mutta mitä isännöitsijä sano, sitä en tiedä".En ole lakimies mutta luulisin, että osakkaana sinulla on täysi oikeus kieltää remontin teko asunnossassi juuri nyt, etenkin jos kuulut riskiryhmään eikä kyse ole jostain kiinteistön rakenteiden ym. kannalta kriittisestä tai erittäin kiireellisestä korjaustoimesta. Kylpyhuoneremontti kuulostaa siltä, että työmiehet tulisivat oleilemaan asunnossasi pitkiä aikoja useana päivänä. Jo voimassa olevat rajoitukset ja suosituksetkin varmasti puoltavat kantaasi asiaan. Isännöitsijä ei voi täysin mielivaltaisesti päättää, mitä osakkaiden asunnoissa tehdään ja milloin.
Isännöitsijä siirsi viisarit "hallituksen yksimieliseen äänestykseen", ja olen varma jos kysyn jokaiselta miksi olet äänestynyt näin asukasvastaisesti, niin juoksevat pois jokainen "en minä äänestänyt" huutoineen. Tunnen tämän kieron säkin jo tarpeeksi hyvin entuudestaan.
STM viimeksi päivitetyt suositukset ovat aika epäämääräisiä ja suorastaan puutteellisia: riskiryhmään kuuluvilla saa rempata saa, pitää suojata puolin ja toisin, "ei saa olla samassa tilassa", eikä missään maininta kylpyhuoneista. STM unohti että riskiryhmiin kuuluvien kylppäriremontit ovat nyt koronan aikana aika hankalia: esim. itse voin sairastua koronaan, sitten remontti seis, olen eristyksessä, vessa puuttuu, peseytymismahdollisuus. Onko tämä edes laillista tälläinen? Rakennusmieskin voi sairastua koronaan, sitten remontti pitkintyy, materiaalitoimitukset voivat takkuilla - ja tämä kaikki kohdistuu kaikkien heikkompien - riskiryhmään kuuluvien, jättäen meidät olosuhteisiin jotka ovat ihan mahdottomat. Kuka perkele tälläistä suunnitellut?
Tähän mennessä yksi nopea keskustelu lainoppinen kanssa alkoi hänen hokemalla "on tämä aika vaikeata". Miksi vaikeata?
Kun mies alkoi puhua "kyllä kylppäriremontit kuten kaikki remontit ovat muutenkin vaikeita, niitä pitää hyväksyä, järjestää itselleen paikka asumiseen"- oikein suutuin. En soittanut hänelle itkemään kuinka epämukava mahdollisesti tulee, vain kysymään miten tässä piti käydä näin, että joku taho tietoisesti yrittää vaarantaa terveyttä/henkeäni, ja muut hokevat ettei voi-voi, ei tälle voi tehdä mitään. Tälläinen on lainoppinut.
Kun kotiini pandemian aikana tullaan väkisin tekemään sitä mitä ihan hyvä voi tehdä myöhemminkin, ei koko "kylpyhuone kunnostamisessa" ole mitään akuutista, mutta minua ja läheistä altistetaan mahdolliselle tartunnalle. Asetetaan etusijalle "urakoitsijalle sopii tämä aikataulu, näin oli suunniteltu, seuraavaksi oli suuniteltuu tehdä katto ja maalata rappukäytävä". muut aika kyyniset spekulaatiot, mutta kahden ihmisen hengestä viis. Sanoma oli selvä: kuolkaa, rappukäytävän maalaus on tärkeämpi.
Enkä lisäksi voi matkustaa pois remontin ajaksi, niin tämä tuntuu ihan pattitilanteelta.
Aika pohjois-korealaista menoa.