Koronavirus Suomessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AKE-ukki
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
En ole todellakaan mikään salaliitto-uskovainen, mutta jotenkin kummastuttaa tää meininki.

Suunnitellut "liikkumisrajoitukset" ovat niin sekavat, ettei erkkikään osaa ottaa niistä selvää. Suorastaan säälin viranomaisia, jotka joutuvat niitä valvomaan. Valehtelematta tulee mieleen, että nyt pitää yrittää vakuuttaa, että tilanne on niin paha että aikaisemmin suoritetut toimet vaikuttaisivat perustelluilta... Koska jos tilanne todellakin on niin vakava kuin liikkumisrajoitusten perusteluissa väitetään, käytännön toteutus ja valvonta niiden osalta tulee olemaan täysi vitsi. Ja kipukohtiin ei selkeästikään uskalleta puuttua.

Olisipa Niinistön ehdotus koronanyrkistä otettu todesta...

Jos minä saan tänään piikin ja huomenna juoppokuski ajaa päälleni, ilmeisesti sekin on rokotteen aiheuttamaa?

Ei kun korona toimii noin. Olet nyt sekoittanut kaksi asiaa keskenään.

Kannatan että paskan lopettamiseksi otetaan rajummat otteet. Eikä se mielestäni mitään vähäinen hölmöily jos joku oireeton kantaja kävelee maskittomana ja haistattaa paskaa. Joku kuolee hänen tyhmyyden takia tai elää elämän loppuun asti vaurioituneiden keuhkojen kanssa.
Rikollisen sairas touhu, ihan 100%.
Apinoiden hölmöily loppuu kun maksaa sakon kun sakon, ja kaikki nämä vapauden puolesta puhujat voivat mennää itseen. Väliaikainen poikeukksellinen käyttäytyminen (mm maski) yhteisen hyvän takia, vastuullisuus -vapautta eivät ainakaan minulta vie.
Olen edelleen yhtä vapaa kun ennenkin.

Oon hieronut tätä kommenttia pitkin päivää @Maidan

On tullut selväksi, että kuulut riskiryhmään. On tullut selväksi myös, että sinun vapautesi tähden olisit valmis rajoittamaan kaikkien muiden vapautta. Puhut vähän kuin se olisi jonkun muun vika jos sinä sairastut.

Kummipoikani sairastui leukemiaan ollessaan 2,5-vuotias. Katsoin sitä taistelua läheltä vuosia, olen viettänyt aikaa lastenklinikan 10-osastolla ja nähnyt lukuisia hänen kohtalotovereitaan, olen nähnyt miten paljon sairaus rajoitti koko perheen elämää todella pitkään nimenomaan infektioriskin takia. Viime kädessä se vastuu oli kuitenkin heillä itsellään, he elivät lähes karanteenin kaltaisessa tilassa useita vuosia ilman koronaakin. Muiden vastuu rajoittui siihen, ettei ehdoin tahdoin tuo mitään pöpöä mukanaan tullessaan kylään. Jos minun lapsilla oli nuha, kylään ei menty. Kuitenkin joku olisi voinut olla oireeton kantaja, mutta he eivät olisi syyttänyt siitä taudin kantajaa, sillä lopulta kyse oli heidän päätöksestään.

Yksilön vastuu on se mitä tässä haen takaa. Vaakakupissa henkilökohtaisesti painaa, että minun naisystäväni sai tänään kolmannen lomautuslapun käteen 12kk sisään ja toteuessaan tulevat rajoitukset vievät lomautukseen jokaisen hänen työkavereistaan. En rehellisesti sanoen tiedä, mitä on vapaus lopulta. Onko vapautta se, että voit itse maksaa laskusi, se että voit lähteä shoppailemaan (ja työllistää jonkun) vai mikä? Minun naisystäväni selviää vaikka minun rahoilla se ei ole ongelma, mutta isossa kuvassa olen TODELLA huolissani monista muista, jotka kamppailevat näiden ongelmien kanssa.

Toiset kuolee ja toiset saa lomautuksia. Siinä voi sitten miettiä että mikä on pahempi kohtalo.

Elämä on. Toiset ei sairastu ja toiset menettää kotinsa, joku jää auton alle. Iso kuva ratkaisee. Jos kaikki mitataan yksilön kautta, niin kielletään pyöräilystä lähtien kaikki, missä on korostunut tapaturmariski.

Ohitat täysin mun pointin, eli jos olet riskissä kuolla, niin älä lähde shoppailemaan. Anna niiden shoppailla, jotka ovat valmiita ottamaan riskin, sillä he maksavat sinun hoitosi. Näin yhteiskunta toimii.

Olisiko aika antaa taudita jyllätä vapaasti sen jälkeen, kun riskiryhmät ja ikäihmiset on saatu rokotettua?
Vaan ketkä ovat sitä riskiryhmää ja ketkä ikäihmisiä ? Yhtään alle 30v ei Suomessa ole tautiin (vielä) kuollut, eikä kovin montaa alle 50v. Mutta onko siitä eteenpäin ikäihminen kun kuolleisuus ja ennekaikkea sairaalahoidon tarve kasvaa tuosta iästä eteenpäin merkittävästi. Tosin todella merkittävästi riski kasvaa yli 70v mutta nehän on ihan kohta jo rokotettu.

Tietyissä itäisissä kaupunginosissa on kauppakeskusten liepeillä jengiytymistä ja välinpitämättömyyttä koronarajoituksia kohtaan.

Ei hallitus voi asettaa rajoituksia tietylle ihmisryhmälle tietyissä kaupunginosissa.

Mutta kun on yleiset rajoitukset niin valvontaa voidaan suorittaa siellä missä on pahin ongelma.
Eikö tämä ole jo sanottu aika ennennäkemättömän suoraan mediassakin. Ja se että nyt ollaan estämässä maahanmuuttajien yhteiset rukoushetket.

@YJT @Merkava Miten jos liikun luvattomalla riiuureissulla, ja poliisi pysäyttää ja kysyy millä asialla. Enkö ole rikoksesta epäilty, ja näin ollen saan valehdella?
Jos näin eikö tämä valvonta ole mahdottomuus, ja jos lakia ei voi valvoa sitä noudattaa vain ne jotka uskoo ohjeitakin.

Edit. Toki täällä on useita muitakin ketkä ovat pykälistä perillä, ja saavat mielellään vastata.

Jokaiselle ulkoilijalle on tulossa rikoksesta epäillyn oikeudet – poliisi rakentaa valvontaosastoa​

Edesvastuuttomat rokotusjonon kärkeen, vitut varusmiehistä ja duunarista.
En tunne ainoakaan edesvastuutonta rokotusjonon ohi mennyttä, tunnetko sinä? Tunnen itseni lisäksi jonossa parin 2 riskiryhmän kuuluvan, mm esim.jo nuoreena todetun aortan reitti poikkeavuuden, jolle tuli lopulta flimmeri ja sydämen vajaatoiminta. En itse syyttäisi ketään edesvastuuttomuudesta, eikä sitä kovin kauan kun itse puhun kuinka terve olen ja kummastelin miten ihmiset ottaa kourallisia lääkkeitä. Jotenkin siinä voi syntyä vääränläistä ylpeyttä että siinä on ihankuin vain oma erinomaisuutta. Puhuin jopa "ei meidän suvussa ollut koskaan syöpä"..
Terveyden ja sairauden raja on häilyvä, yllätyksiä tulee.

Jos halutaan paskoa koko maan sairaanhoito infra kehitysmaatasolle niin toki.

Vaan ketkä ovat sitä riskiryhmää ja ketkä ikäihmisiä ? Yhtään alle 30v ei Suomessa ole tautiin (vielä) kuollut, eikä kovin montaa alle 50v. Mutta onko siitä eteenpäin ikäihminen kun kuolleisuus ja ennekaikkea sairaalahoidon tarve kasvaa tuosta iästä eteenpäin merkittävästi. Tosin todella merkittävästi riski kasvaa yli 70v mutta nehän on ihan kohta jo rokotettu.
Screenshot_20210325-224259_Drive.jpg
Tossa tilastoa keväältä ja syksyltä sairaalahoitoon joutuneista eli kuinka suuri osuus kustakin ikäluokasta on sairaalahoitoon joutunut suhteessa todettuihin tartuntoihin(THL).
Sinällään tuo ehdotukseni yhteiskunnan avaamisesta, kun riskiryhmät ja ikäihmiset on rokotettu on melko turha koska käytännössä se tarkoittaisi jo yli 50% rokotuskattavuutta. Tuossa vaiheessa ei sairaanhoidon enää pitäisi romahtaa kun sairaalaan päätyisi enää 1-2% sairastuneista ja leviäminen olisi rokotekattavuuden vuoksi rajatumpaa.

Elämä on. Toiset ei sairastu ja toiset menettää kotinsa, joku jää auton alle. Iso kuva ratkaisee. Jos kaikki mitataan yksilön kautta, niin kielletään pyöräilystä lähtien kaikki, missä on korostunut tapaturmariski.

Ohitat täysin mun pointin, eli jos olet riskissä kuolla, niin älä lähde shoppailemaan. Anna niiden shoppailla, jotka ovat valmiita ottamaan riskin, sillä he maksavat sinun hoitosi. Näin yhteiskunta toimii.
Yksilöllä on vapauksia ja velvollisuuksia. Luulisi että foorumilla jossa valtaosa on pakotettu uhraamaan elämästään puolesta vuodesta kokonaiseen vuoteen ymmärrettäisiin tällainen asia vähän paremmin.

https://www.suomenuutiset.fi/peruss...ttiset-seuraukset-ja-rajat-vuotavat-edelleen/

Perussuomalaiset: Liikkumisrajoituksilla dramaattiset seuraukset – ja rajat vuotavat edelleen​

...

Tuhannet yritykset kiinni

Hallituksen omien arvioiden mukaan yli 10 000 ihmistä voi jäädä ilman työtä, koska hallitus kieltää muualla kuin ruokakaupassa, apteekissa tai vastaavassa käymisen.

Perussuomalaiset korostivat, että pitäisi ensin keskittyä kokoontumisten rajoittamiseen ennen kuin puututaan liikkumisen perusoikeuteen.

– Tällaiset täsmätoimet puuttuisivat merkittävästi vähemmän perusoikeuksiin kuin yleiset liikkumisrajoitukset. Taloudelliset ja inhimilliset tappiot yrityksille ja yhteiskunnalle jäisivät huomattavasti vähäisemmiksi, Koponen huomautti.

Dramaattisia seurauksia

Perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Ville Tavio sanoi ymmärtävänsä, että muun muassa kotibileitä ja muita vastaavia kokoontumisia yritetään saada rajoitettua.

– Siellä on suurin osa tartuntariskistä. Sen sijaan erikoisliikkeissä ja kivijalkamyymälöissä on havaittu hyvin vähän jos lainkaan tartuntoja. Tämä on se tieto, jonka THL:ltä sain, Tavio perusteli.

– Nyt esitetyillä rajoituksilla kymmenet tuhannet voivat ainakin väliaikaisesti menettää työpaikkansa. Perheet menettävät elantonsa, tulee masennusta, alkoholismia, jopa itsemurhia, Tavio vakavana ennusti.

Jokaiselle ulkoilijalle on tulossa rikoksesta epäillyn oikeudet – poliisi rakentaa valvontaosastoa​

Oikeusvaltion periaatteet taistelevat liiallista sääntelyä vastaan. Onneksi suomalaisessa järjestelmässä ei mene läpi kategoriset ulkonaliikkumiskiellot, toki siksikin, ettei ole ammatillista sortokoneistoa tarpeeksi sen valvomiseen. Ei siis ole ammattimaista armeijaa vaan kansalaisarmeija ja sekös kismittääkin niitä jotka hakevat maksimaalista kontrollia plebeijeihin.

Siksipä siis oli voimakas lobbaus ainakin aikanaan asevelvollisuusjärjestelmää vastaan, ennen kuin Venäjä nosti taas päätään ja tämä välttämätön paha oli pakko hyväksyä.

Vastasin ja kompasin Kahvimiestä tästä:

Edelleen olen sama mieltä, kuten ylhäällä - osa ihmisistä käyttäytyy kun aivoton apina ei tämä paska loppu ikinä.

On ihmisryhmiä jotka kerääntyvät minne kerääntyvät ja käyttäytyvät miten käyttäytyvät. Maskeista ja pandemiasta ne eivät ole ikinä kuulleetkaan, jos mukaan ei lasketa niitä jotka kerääntyvät Eduskuntatalon tuntumaan vaatimaan maskien polttamista ja vastuuttomuuden vastuutonta edistämistä :ROFLMAO:

Jotain on pakko tehdä mutta keinoista voidaan toki olla montaa mieltä...

Perustuslakiasiantuntija, hallintotieteiden tohtori Pauli Rautiainen sanoo, että ”valtiosääntöisiä ongelmia on väitetty olevan siellä, missä niitä ei välttämättä ole”.

– Esiin on nostettu, että kotirauha olisi ongelma, ja sen takia emme voi säätää yksityiseen tilaan liittyviä asioita. Jos katsomme tarkkaan tartuntatautilain 58. pykälää, joka säätelee yleisötilaisuuksia ja kokoontumisia, niin pykälässä ovat mukana asunnot. Perustuslakivaliokunta on sallinut tietyntyyppisen kotirauhaan puuttumisen tartuntataudin torjunnassa jo 2016.

Rautiaisen mukaan nyt olisi selvitettävä tartuntatautilain pykälän 58 kehittämistä. Se on pykälä, jolla voidaan sulkea muun muassa yleisötilaisuuksia ja kokoontumisia.

– Olisi syytä selvittää, voitaisiinko tartuntatautilakiin lisätä sellainen lyhyt toteamus, että myös 58 pykälän nojalla voidaan kieltää yleisötilaisuutta vastaavien muiden joukkokokoontumisten järjestäminen.

– Tämä olisi elegantimpi tie puuttua yksityisiin juhliin, eikä tässä esityksessä tuoda esiin, miksi tällaista tietä ei ole valittu. Esityksen suurin ongelma on takaperoisuus, yritetään puuttua erityisesti yksityisissä tiloissa tapahtuvaan toimintaan estämällä liikkumista julkisissa tiloissa ja rakennetaan melkoinen himmeli.

Rautiainen korostaa, että ei vallitse minkäänlaista epäselvyyttä siitä, etteikö yhteiskunnassa olisi perustuslain näkökulmasta sallittua ryhtyä ankarampiin kontaktien rajoittamisiin. Varsinkin alueilla, joilla epidemia on pahentunut.

– Kysymys on yksinomaan siitä, että toimenpiteet pitää mitoittaa oikein suhteessa tavoiteltuun hyötyyn ja niiden vaikutuksiin.

Perustuslakivaliokunnasta kommentoidaan IS:lle, että liikkumisrajoituksissa olisi kyse vuosikymmeniin merkittävimmästä puuttumisesta suomalaisten perusoikeuksiin.

– Ehkä jopa merkittävin puuttuminen perusoikeuksiin sitten sotien. Perustuslakivaliokunnalla on todella herkkä paikka.

Yksilöllä on vapauksia ja velvollisuuksia. Luulisi että foorumilla jossa valtaosa on pakotettu uhraamaan elämästään puolesta vuodesta kokonaiseen vuoteen ymmärrettäisiin tällainen asia vähän paremmin.

Pakko kysyä, kumpaa/mitää osaa minä en mielestäsi ymmärrä? Velvollisuuksia vai vapauksia?

Ja perustelut päälle, iso kuva/yhteiskunta huomioiden.

On tullut selväksi myös, että sinun vapautesi tähden olisit valmis rajoittamaan kaikkien muiden vapautta. Puhut vähän kuin se olisi jonkun muun vika jos sinä sairastut.

Mistä niin päättelet? *lihavoituneesta*
Minä elän tässä ja nyt, ja olen vastuussa itsestäni, omasta terveydestäni ja teoistani. Minulla ei ole valtuuksia "rajoittaa kaikkien muiden vapautta", mutta muiden vapaus tehdä mitä huvittaa minusta tuntuu juuri nyt sopimattomalta ja väärältä.

Riski kuolla on yksi. Kuolleet eivät kärsi enää. Covid voi jättää tuntuvat vauriot hyvin pitkäksi aika juuri riskiryhmissä, vaikka kirjoitetaan että vähemmän se vaikuttaa perusterveissa, mutta jollekin voi - heidänkin keskuudessa moni sairastunut pitkään.

Viimeksi muokattu:
Back