Huhta
Greatest Leader
Vaikea sanoa...Mutta kysymys sinällään on hyvä ja todellakin mielenkiintoinen..Esim.
Olisikohan tällaiset kulkutauteihin liittyvät tiedot (tai monen muutkin tiedot, rikostuomiot jne.) syytä ottaa mukaan esim. matkustusasiakirjana käytetyn passin tietosisältöön?
- sellaiset voisi jo nykyisellä tekniikalla olla etäluettavia jolloin ihmisen ei tarvitsisi jatkuvasti jonottaa tarkastuksiin.
- passissa voisi olla myös henkilön identifiointi joka varmennettaisiin vaikkapa kameralla ja kasvontunnistusohjelmalla..
- näin olisi helppoa profiloida "epätoivotut henkilöt" muista kulkijoista ja ottaa heidät tarkempaan syynäykseen..
Monen teollisen prosessin osana on jo pari vuosikymmentä ollut tällaisia etätunnistus-/ohjausjärjestelmiä (kattaen tietyn lähialueen ja tarvittaessa suuremmankin)
Toisekseen on olemassa myös biologisia ominaisuuksia kartoittavia sekä hyödyntäviä tunnistus-/valvontajärjestelmiä.. Ehkä sellaisiakin voisi kehittää ja ottaa käyttöön nykyistä laajemmassa mittakaavassa.
- itse uskon että on vain ajan kysymys koska tällaisia palveluita ja tekniikkaa otetaan käyttöön paljon nykyistä laajemmin..
Kysymys ei ole enää ehkä siitäkään etteikö yksittäisen henkilön identiteettiä voitaisi hyödyntää tällä tavalla. Lähes kaikki ovat sellaisen jo hyväksyneet omalta kohdaltaan. Lukuisat kaupalliset tietojärjestelmät hyödyntää yksittäisen ihmisen identiteettiä paljon laajemmin ja monipuolisemmin kuin mikään edellä mainitsemani virallinen varmenne-/kulunvalvontajärjestelmä..
- mm. facebook-meta, google, VKontakt jne. hyödyntävät, täysin vapaasti ja omiin tarpeisiinsa, käyttäjiensä identiteettiä sekä ohjaavat (ja tallentavat) käyttäjiensä päivittäistä tekemistä, kulkemista, ajattelua, mielipiteitä, muokkaavat alitajuntaa jne.
Ja, kuten sanottu, kaikki em. tapahtuu ko. henkilön itsensä antaman suostumuksen valtuuttamana..
Harva ymmärtää sitä että - koronapassi - on lähestulkoon täysin harmiton asia ko. henkilölle itselleen. Varsinkin verrattuna siihen kuinka kokonaisvaltaisesti useimman "passin" haltijat jakavat tietoja omasta identiteetistään. Omasta mielestäni on jopa huvittavaa että eräät henkilöt takertuvat naurettavan pieniin "identiteetin loukkauksiin" ja samalla kuitenkin todellisiin, megaluokan asioihin (=oman identiteetin kokonaivaltainen luovutus tuntemattomalle taholle) suostutaan ilman pienintäkään epäilyä tai kritiikkiä.
Mutta, kuten olen aina sanonut, niin jokainen tekee asiat juuri niin kuin itse itselleen parhaaksi katsoo..(tai millaiseksi esim. VKontakt on käyttäjänsä mielipiteen manipuloinut).
Mitä helvettiä? Olen aina (tai ainakin ennen koronan myöhempiä vaiheita) pitänyt Johania vapauden esitaistelijana. Mihin ihmeeseen olet unohtanut liberalismisi?