Koronavirus Suomessa

Näin minustakin tuntuu että osa ei tajua kuinka vakavassa tilanteessa ollaan. Minä olen verranut tätä sodanaikaan. Meidän isovanhemmat pärjäsivät pakosta monta vuotta joten eiköhän meiltäkin suju muutama viikko/kuukausi. Meitä ei sentään ammuta tai pommiteta.
Ei sitä vielä tiedä, mitä kaikkea sattuu. Jos mennään kunnolla kyykkyyn ja Eurooppa tai kukaan muukaan ei pysty tukemaan niin... oishan siinä naapurille paikka vähän laajentaa.
 
Kiitos korjauksesta ja pahoittelut hyvä paperimies, tarkoitus oli todeta että n. 30 vuodessa palkat ovat kyllä nousseet mutta kuitupuun reaalihinnat eivät ole nousseet. Mitäpäs raaka-aineen tuottajat asialle voivat. En nyt tätä ketjua sotke jatkamalla lisää.

Ihmettelen jos ensi viikolla ei tule ulkonaliikkumiskieltoja.
Eipä mitään ja en ole paperimies. Tiedän vaan miten asia on. Olen kyllä koulutettu (aikanaan TTKK) sille alalle ja alalla työskennellyt, mutta tänä päivänä aivan muissa töissä. Paperimiehen palkka on kyllä parempi kuin monen muun ammattimiehen, mutta yhteiskunnan kannalta merkittävää on, että verot tulevat Suomeen ja paperimies käytännössä kierrättää rahan Suomeen, siis ostaa hyödykkeitä ja palveluita koko rahalla (pääsääntöisesti näin). Ja kun vaikutus itse businekseen on hyvin rajallinen, oli sitten kyseessä palkkojen nosto tai lasku (ja nyt muistutan, että paperinjalostus on ihan toinen asia, siellä palkkakustannukset edustavat merkittävää roolia). Reaalipalkoista olisi hyvä keskustella muuten, kun verrataan menneisiin vuosikymmeniin, niin ihmisten reaalipalkasta menee tänä päivänä merkittävästi suurempi osa energiaan, veteen ja asumiseen kuin aiemmin ja näin itse ostovoima muualle on kyllä pudonnut. Mutta nyt meidän on yhdessä Suomen kansana selätettävä tämä korona ja uskon, että teemme sen. Me olemme kuitenkin yhtenäinen kansa ja pystymme voittamaan koronan, jotta voimme sitten taas kiukutella kaikesta muusta.
 
Näin minustakin tuntuu että osa ei tajua kuinka vakavassa tilanteessa ollaan. Minä olen verranut tätä sodanaikaan. Meidän isovanhemmat pärjäsivät pakosta monta vuotta joten eiköhän meiltäkin suju muutama viikko/kuukausi. Meitä ei sentään ammuta tai pommiteta.

Osa ei tajua ja osa taas käy ylikierroksilla. Liekö johtuu siitä, että uhka on näkymätön.
 
Italiassa joka taitaa olla pahin pandemia alue, niin covid-19-potilasta kuollut noin 2 158 (2 päivää vanha tieto). Asukkaita maassa rapiat 60 miljoonaa.

13-3-11261193.png
 
Kunhan tautiepidemia on jossain vaiheessa talttunut niin voidaan käydä jälkipyykkiä. Mutta siltähän tämä vaan näyttää että hallituksessa vapaa liikuvuus on ollut todellinen kyseenalaistamaton pyhä lehmä siinäkin vaiheessa kun koko Italia oli kaaoksessa. H*lvetin hyvä että presidentti alkoi kyseenalaistamaan istuvan hallituksen strategiaa ja pani oman lusikkansa soppaan. Vaikka hänellä ei enää suoraa käskyvaltaa olekaan, niin TP voi sentään käyttää arvovaltaansa. Ja onneksi Niinistö oli tätä pahan päivän varalle kartuttanut.
Jotenkin vaikea uskoa, että Vihreille tämä olisi ollut kivuton ja olisivat olleet täysillä mukana :rolleyes:
 
Meinasitko, että terveyskeskuksen keikkalääkäri ja kesäkandi hoitavat vakavasti sairastuneet paikkakuntalaiset kahden kesken? Kyllä siinä on edessä ambulanssikyyti kaupunkiin, jos tulee mitään yhtään vakavampaa.

Potilaslogistiikka ei ole ihanteellinen asia, mutta sitä jouduttaneen harjoittamaan joka tapauksessa. Tautitapausten maantieteellinen jakautuminen lienee etenkin alkuvaiheissa epätasaista, jolloin potilaita joudutaan siirtämään ylikuormittuneista sairaanhoitopiireistä sellaisiin, joissa vapaita resursseja vielä on.

Jos mökille eristäytymisellä myös perheen lapset saadaan eristäytymään ja jättämään skeittipuisto väliin, niin mökkeily voi olla kokonaisuudessaan positiivinen siirto tässä tilanteessa.
Tätä samaa on viranomaiset kertoneet, viimeksi tänään.
Ei ole merkitystä mitä minä meinaan.
 
Jotenkin vaikea uskoa, että Vihreille tämä olisi ollut kivuton ja olisivat olleet täysillä mukana :rolleyes:
Vapaa liikkuvuus Kiinasta alkuun. Sieltähän se tauti lähti. Kiinassa asukkaita 1.5 miljardia ja ihmiset liikkuvat ympäri maailmaa. Rajat kiinni tarkoittaa sitä mitä nyt nähdään. Jos aiemmin oltaisiin laitettu rajat kiinni, niin olisiko tuhot huomattavasti vakavampia. Eli oltaisiin kaadettu sinne maantieojaan jo ennakkoon tankeittain vettä, jotta metsäpalo ei syttyisi. Laajasti oltaisiin voitu kaataa kyllä.

Edit.
Metsäpaloja ei syttyisi koskaan jos heitettäisiin vedet jo ennakolta maahan.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tietenkään yhtäkään pitäisi olla kuollut mutta esim Rantasalmelta meni käsittääkseni 5.3. 1940 eli lähes tarkalleen 80 vuotta sitten pienestä pitäjästä yhdessä ainoassa päivässä 46 sankarivainajaa. Kaikki kunnia heille.
Kannattaa katsoa tuota Tilastokeskuksen käyrää vähän pidemmältä ajan kohdalta ja miettiä miltä siinä näyttää esim 500 ylimääräistä kuollutta yksittäisenä vuonna. Mitäkö yritän viestittää? Väitän että nykyihmisiltä on kadonnut ainakin osin suhteellisuuden taju tässäkin coronahässäkässä. Ei lääketiede ole läheskään kaikkivoipaista, ei lähelläkään. Eikä tule olemaankaan lähiaikoina, tuskin koskaan.
 
Italiassa joka taitaa olla pahin pandemia alue, niin covid-19-potilasta kuollut noin 2 158 (2 päivää vanha tieto). Asukkaita maassa rapiat 60 miljoonaa.

13-3-11261193.png

Eilen rikottiin ennätyksiä...

Italian viranomaiset raportoivat 475 ihmisen kuolleen koronavirukseen vuorokauden aikana.

 
Näin on. Ja minä vähän luulen, että silloisen yhteiskunnan luiskahtaminen kriisimoodiin ei sekään sujunut kivuttomasti. Paljon mokia tehtiin. Ne ovat vain jääneet myöhempien tapahtumien varjoon.
Sama kriisimoodiin meno on parhaillaan menossa tällä hetkellä. Vanhojen hyvien aikojen tavoista ja toimintamalleista on vaikea päästää irti.
Kyllä se siitä. Talvisodassa kriisimoodin omaksumista vauhdittivat pommitukset, ja kunhan tänä aikana alkaa sairaaloissa tulla koronakuolemia, niin nahanvaihto alkaa olla lähellä valmista.


Puhuin joku päivä sitten että hallitus mokasi, kun se ei selvällä äänellä varottanut että edessä on verta, hikeä ja koronaa. Talvisodassa YH hoiti varoituksen
 
Ehdotan, että koottaisiin desinfioituja tietokonepaketteja sellaisille vanhoille ihmisille, joilla ei vielä ole tehokkaaseen internetin käyttöön soveltuvia tietokoneita. https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/aarokustaanheimo/

Minulle jää vähän epäselväksi, mitä tarkoitat tehokkaalla internetin käytöllä. Internetiin joko pääsee tai ei pääse, ja jos on ennestään internetin käyttäjä, niin on varmaan tottunut tulemaan toimeen, vaikka sivulataus kestäisikin vähän aikaa.

Pidänkin esitystä toteuttamiskelvottomana. Tietotekniikka on tänä päivänä niin halpaa ja se on niin olennaista yhteiskunnassa selviytymisen kannalta, että kuvaamaasi kohderyhmää ei käytännössä ole olemassa. Kukaan vanhus ei ole ilman pääsyä internetiin sen vuoksi, ettei siihen ole varaa tai ettei siihen ole tarvetta. Ilman ollaan periaatesyistä ja/tai heikkojen tietoteknisten valmiuksien takia. Eivätkä nuo ihmiset siirry käyttämään internetiä ilman vahvaa henkilökohtaista tukea, opastusta ja kannustusta.

Sen sijaan voisi pohtia asunnottomien tilannetta. Miten he pääsevät internetiin, kun kirjastot ovat kiinni? Voisiko heille jakaa esimerkiksi käytettyjä älypuhelimia? Ongelmaksi tosin nousee sähkönsaanti.
 
Nyt alkaa hirvittämään:rolleyes:


"Moni saattoi säpsähtää, kun Itävallan keskuspankin pääjohtaja Robert Holzmann möläytti aamulla julkisuuteen, että EKP:n rahapoliittisen elvytyksen raja on tullut vastaan."

"Italian korko alkaa nyt lähestyä tasoa, jossa kestokyky alkaa pettää. Muun muassa Nordean strategi Andreas Steno Larsen ja pääanalyytikko Martin Enlund arvioivat vuonna 2018, kun Italian korot olivat viimeksi koholla, että Italia kestäisi kymmenvuotisen koron nousun noin 3,8 prosenttiin."

"Pankit pahimmassa tapauksessa kaatuvat ja tarvitsevat satojen miljardien tukipaketteja. Ongelmaa lisää se, että kiriisi on päällä myös muualla euroalueella. Eurojärjestelmän systeemikriisi on todellinen uhka."

https://www.hs.fi/talous/art-2000006444798.html

"Rahapolitiikasta päättävä neuvosto ilmoitti keskiviikon ja torstain välisenä yönä, että se aloittaa uuden 750 miljardin euron hätärahoituksen."

"Torstaina ja keskiviikon välisenä yönä ilmoitettu hätärahoitusohjelma on erittäin poikkeuksellinen, koska vasta viime viime viikon torstaina EKP kertoi edellisistä poikkeustoimistaan."

Keskellä yötä:oops:
 
Viimeksi muokattu:
Hallitukset mokanneet ympäri maailmaa, kun näin pääsi käymään?

Edit: Jatkossa rajat pidettävä kiinni?
 
Back
Top