Kotimainen polttoainetuotanto

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hanski
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Niin, ja tässähän Terrafamen jutussa on kyse siitä että jätettä syntyy joka tapauksessa ja siitä olisi tarkoitus erotella uraania. Muussa tapauksessa tuo uraani sitten leviää ympäristöön. Keräämällä uraanin talteen voidaan tuottaa merkittävä määrä kotimaisesta uraaninkulutuksesta ja näin kantaa vastuuta polttoainetuotannosta - samalla saadaan myös muutamia kymmeniä työpaikkoja Kainuuseen. Ymmärrän koko Terrafamen kaivoksen vastustusta, mutta saa nähdä kuka hörhö tätä osajuttua vastustaa...

Tässähän tosiaan syntyy toki vain 25% kotimaista uraaninkulutusta vastaava määrä. Yhden ison kaivoksen kaivosjätteestä. Vastineeksi voi toki pohtia, kuinka paljon Suomessa voi louhia kivihiiltä tai porata öljyä...
 
https://yle.fi/uutiset/3-9887971
Uutta tehdasta kutsutaan biotuotetehtaaksi, koska se valmistaa sellun lisäksi muita biotuotteita, tuottaa bioenergiaa yli oman tarpeen, eikä käytä fossiilisia polttoaineita.

- Tehtaan ja sivuvirtoja hyödyntävien laitosten uusia tuotteita ovat muun muassa tuote- ja biokaasu, biopelletti ja rikkihappo.



Mikään mekanismi ei myöskään täysin takaa, että poltettu biomassa kasvaa uudelleen. Jos poltan 1000 kuutiota puuta energiaksi, tämän sisältämä hiili vapautuu täydellä varmuudella ilmakehään. Ajan myötä kaatamani metsä kasvaa uudelleen, ellei sen tilalle päätetäkin rakentaa parkkipaikkaa, asuinaluetta tai peltoa. Toisin sanoen päästöt saadaan varmasti, niiden uudelleen sitominen on epävarmaa.
Eipä tuolla sinänsä ole hirveästi merkitystä että vaihtoehtoisesti rakentamiseen käytetty puu ei myöskään sido hiiltä ikuisesti.
 
Noniin nyt on EU päätös läpi ja mäntyöljy on nyt biopolttoaine ja siitä tuotettu mäntydieseli on siis "vihreä polttoaine". Ruotsissa aikovat nostaa tuotantokapasiteettia aika rajusti. Miten Suomessa?

Ruotsin tämänhetkinen tuotanto on noin 200 000 tonnia vuodessa ja aikovat vuoteen 2030 nostaa 3 000 000 tonniin.
 
Viimeksi muokattu:
Löytyi sopivan oloinen vanha ketju, joten lainataan sitä :)

Mukava artikkeli Porvoon jalostamon alkuhetkistä:

https://www.tivi.fi/uutiset/tv/fb92...*MTcxNzMwOTYxNC4yMDMuMS4xNzE3MzEwODA5LjAuMC4w

Nostoja alla, jos juttu painuu taas maksumuurin taakse, itse artikkelissa on kyllä teknisempääkin asiaa:

Neste olisi rakentanut toisen jalostamonsa joko Inkoon Kopparnäsiin tai Porkkalaan. Kummastakaan ei kuitenkaan löytynyt riittävän suurta maa-alaa kansallisen öljyjätin käyttöön.

Rakennustahtia jouduttiin kuitenkin kiristämään, sillä bensiinin kulutus ylitti 1960-luvun lopulla jatkuvasti ennusteet.

Nesteelle jalostamokapasiteetin pitäminen kulutuksen tahdissa oli tärkeää, sillä vain siten yhtiö pystyi pitämään tuonnin kurissa ja ulkomaiset yhtiöt loitolla öljynjalostuksesta Suomessa.

Nopeutettu rakentaminen alkoi kostautua huonona rakentamisen laatuna. Erityisiä harmeja oli brittien kanssa.

Englantilainen vety-yksikön toimittaja Power-Gas alkoi myöhästellä, kun brittien tekemistä hitsaussaumoista 90 prosenttia todettiin ala-arvoiseksi.

Öljynjalostamon työmaa kärsi jatkuvasta työvoimapulasta. Pääurakoitsija YIT:n mestarit joutuivat etsimään Inkkarikylästä selviä miehiä ylitöihin.

Inkkarikylän lähimetsissä ehdittiin ajaa monta prosessia ylös jo ennen jalostamoa. Paikallinen ponu eli pontikka tunnettiin nimettiin ”Lötvikin helmi”, ja aikalaistodistajien mukaan liemi oli hyvää.

Vetykaasun pesuliuoksen arsenikkitrioksidia säilytettiin aikanaan jalostamon alueella aidatussa ja lukitussa paikassa. Vaikka myrkystä ei ollut haittaa kellekään, sen olemassaolo alkoi poltella Nesteen johtoa.

Enskeri lähetettiinkin vuonna 1975 Etelä-Atlantille lastinaan 690 myrkkytynnyriä, jotka oli tarkoitus kipata laivan kannelta valtameren syvyyksiin.

Skandaalin vuoksi Enskeri pysäytettiin Kanariansaarten korkeudelle ja sen käskettiin palata Lissaboniin. Siellä myrkkytynnyrit siirrettiin tanskalaiseen laivaan, joka toi ne Naantalin jalostamolle.

Naantalissa myrkyt kapseloitiin sittemmin betoniin.
 
Löytyi sopivan oloinen vanha ketju, joten lainataan sitä :)

Mukava artikkeli Porvoon jalostamon alkuhetkistä:

https://www.tivi.fi/uutiset/tv/fb92...*MTcxNzMwOTYxNC4yMDMuMS4xNzE3MzEwODA5LjAuMC4w

Nostoja alla, jos juttu painuu taas maksumuurin taakse, itse artikkelissa on kyllä teknisempääkin asiaa:
Nuorena kuulin aikalaisilta, että Sköldvik oli viimeinen iso rakennustyömaa, jossa eleltiin kuten jutun lopussa oleva kuvaus inkkarikylästä kertoo. Meno oli ollut varsin vauhdikasta, eikä aina järin turvallistakaan.

Seuraava iso työmaa taisi olla Loviisan ydinvoimala, johon oli rakennettu parakkikylät niin että kaikille työmiehille oli osoittaa asumus.
 
Nuorena kuulin aikalaisilta, että Sköldvik oli viimeinen iso rakennustyömaa, jossa eleltiin kuten jutun lopussa oleva kuvaus inkkarikylästä kertoo. Meno oli ollut varsin vauhdikasta, eikä aina järin turvallistakaan.

Seuraava iso työmaa taisi olla Loviisan ydinvoimala, johon oli rakennettu parakkikylät niin että kaikille työmiehille oli osoittaa asumus.
Loviisan parakkikylistä myös vastaavia, hapokkaita tarinoita kuullut :) raskas työ, raskaat huvit
 
Noniin nyt on EU päätös läpi ja mäntyöljy on nyt biopolttoaine ja siitä tuotettu mäntydieseli on siis "vihreä polttoaine". Ruotsissa aikovat nostaa tuotantokapasiteettia aika rajusti. Miten Suomessa?

Ruotsin tämänhetkinen tuotanto on noin 200 000 tonnia vuodessa ja aikovat vuoteen 2030 nostaa 3 000 000 tonniin.
Suomessa ongelma on nimen omaan se kaikkien suosikkipoliitikkojen vihaama yksityisauto jonka tapiksi mikä tahansa polttomoottori muuttaa sen erittäin haramiksi. Kaikkien suomalaispoliitikkojen valtavasti arvostama vihreä tietäjä osmo ratkaisi sen vuokraamalla Volvonsa jolloin auto muuttui julkiseksi kulkuvälineeksi ja kun osmo ajeli vielä pari kertaa krapulassa ratikalla on hän Esimerkillinen Vihreä.

Muutama % turpeen vuosikasvusta riittäisi tuottamaan kaiken moottoripolttoaineen mitä täällä koskaan tarvitaan, päälle puunjalostusteollisuuden sivuvirrat, biokaasutekniikat jne.

Teknisesti ei olisi mitään ongelmaa korvata moottoripolttoaineet kotimaisilla, vain tahto puuttuu. Miksi suomalaisten suosikkipoliitikoilla sitä tahtoa edes olisi kun varastettavaa saadaan lisäverottamalla Hölömölän väkeä joka röhkii innokkaasti politiikalle jossa Etujoukko ajelee hölömöläisen kustantamilla ja 1-2 vuoden bruttopalkan hintaisilla sähköautoilla kun hölömöläinen itse ajaa Euroopan vanhimmilla mutta taatusti koviten verotetuilla ja syynätyillä kottosillaan.
 
Back
Top