Kotitalouksien varautuminen poikkeusoloihin

"Tänään en voi luokses uida.
Katiskassa olen taas.
Persunatsit parvee trollaa
Ihmisarvoo poljetaan.
Tuskin oikein ymmärsinkään
mitä vaatii aate tää.
Mäkkäriä kaipaan kyllä
tofu mua pierettää.
Mäkkäriä kaipaan kyllä
tofu mua pierettää."

Tämä lienee sovitettu partisaanivalssin nuottiin.

Nykyhetken Puolassa tämä laulu kuuluu "isänmaalliseen" kaanoniin. Kuorot jne. tekevät siitä omia mahtipontisia sovituksiaan.

Tämä Chmelniy-kadun soittajien versio on vanhempaa vuosikertaa.

 
Tämä lienee sovitettu partisaanivalssin nuottiin.

Nykyhetken Puolassa tämä laulu kuuluu "isänmaalliseen" kaanoniin. Kuorot jne. tekevät siitä omia mahtipontisia sovituksiaan.

Tämä Chmelniy-kadun soittajien versio on vanhempaa vuosikertaa.

Ai piru. Näin onkin. Siinä meni paikka VMTK-orkesterissa.
 
Tuli tässä mieleen, paljonko ilmalämpöpumppu tarvii agregaatilta tehoa suurinpiirtein? Sillehän vetäisi roikalla sähköt melko helposti ja lämmittäisi tässä omassa talossa ihan hyvin. Etenkin jos kiertovesipumppu olisi jollain ups:lla varmistettu, eli lämpimän veden kierto ei heti loppuisi :unsure:
 
Kv pumputhan toimii invertteri/auton akulla.
Joo, mutta ei minulla pötissä kovin kauaa lämmin vesi riitä. Jos saisi suht.edullisella agregaatilla ilmalämpöpumpun pyörimään, niin sehän olisi simppeli ratkaisu. Saunatiloissa vain kiukaaseen tuli, jos pidemmäksi aikaa katkos venähtäisi.Pysyisi nekin sulana, kun ei sinne oikein ilpin lämpö enää virtaisi.
 
Kotivara

full
 
Omalla listallani on myös kauramaito. Ei siksi että siitä niin tykkäisin vaan kun se säilyy pitkään. Sekä maitojauhetta. Ja muistakaa naureskella on mulla lumipuku, patteriradio ja PAPERISIA KARTTOJA.
 
Viimeksi muokattu:
Omalla listallani on myös kauramaito. Ei siksi että siitä niin tykkäisin vaan kun se säilyy pitkään. Sekä maitojauhetta. Ja muistakaa naureskella on mulla lumipuku, patteriradio ja PAPERISIA KARTTOJA.
Meiltä löytyy ulkolainen atomiviitta, sen alla on suojassa pahalta maailmalta, jossei muut varautumiset enää riitä
 
Omalla listallani on myös kauramaito. Ei siksi että siitä niin tykkäisin vaan kun se säilyy pitkään. Sekä maitojauhetta. Ja muistakaa naureskella on mulla lumipuku, patteriradio ja PAPERISIA KARTTOJA.

Mitä järkeä varastoida jotakin, jos se menee kuitenkin roskiin päivämäärän ylittyessä? Ennemmin lisää maitojauhetta tai UHT-maitoa.
 
Mitä järkeä varastoida jotakin, jos se menee kuitenkin roskiin päivämäärän ylittyessä? Ennemmin lisää maitojauhetta tai UHT-maitoa.

Muut perheenjäsenet käyttävät ja kun se säilyy pitkään niin siksi sitäkin. Vaimon valinta, hän täällä 90% listasi kun tuntee asiat firman puolesta paremmin. Ei me ruokaa roskiin heitetä. Sori epäselvä viesti.

Tuumailin vielä ministeriön päällikön tms. kanslistin puheita siitä että purkkiruokaa ei tarvitse varata ja liian suuri hätävaran kerääminen on hamstraamista. Kun nyt on kuitenkin nähty että ihmisiä päätyy karanteeniin ja mahdollisesti kaikki perheenjäsenet sairastuvat niin mistä ruoka tulee? Ministeriön päällikkö on varmaan miettinyt? Vai onko tarkoitus mennä sairaana kauppaan ja saako laittaa turpansa eteen suojamaskin? Niistäkäänhän ei ollut kuulemma mitään hyötyä?
 
Viimeksi muokattu:
Joo, mutta ei minulla pötissä kovin kauaa lämmin vesi riitä. Jos saisi suht.edullisella agregaatilla ilmalämpöpumpun pyörimään, niin sehän olisi simppeli ratkaisu. Saunatiloissa vain kiukaaseen tuli, jos pidemmäksi aikaa katkos venähtäisi.Pysyisi nekin sulana, kun ei sinne oikein ilpin lämpö enää virtaisi.
Se generaattorin käyttämä polttoaine tulisi paremmin hyödynnettyä polttamalla suoraan lämmöksi kuin tuollaisella järjestelyllä. Tällaisia polttimia löytyy:

Jos saa poiston hormiin niin polttoöljykamina olisi parempi vaihtoehto. Esim. tällaisia näyttää olevan:

Tuollaisella vesikiertoisella dieselkaminalla voisi kaiketi pitää koko talon lämpimänä poikkeusoloissa.

Näppärä kaveri tietysti voisi nikkaroida lämmittimen myös Eberistä, Webastosta tai jostakin venelämmittimestä. Käytettynä saattaa saada lähes ilmaiseksi ja tuollaisen voisi myös kytkeä talon vesikiertoon.

Jos tilaa löytyy, niin käytettyjä öljykattiloitakin saa edullisesti.
 
Muut perheenjäsenet käyttävät ja kun se säilyy pitkään niin siksi sitäkin. Vaimon valinta, hän täällä 90% listasi kun tuntee asiat firman puolesta paremmin. Ei me ruokaa roskiin heitetä. Sori epäselvä viesti.

Tuumailin vielä ministeriön päällikön tms. kanslistin puheita siitä että purkkiruokaa ei tarvitse varata ja liian suuri hätävaran kerääminen on hamstraamista. Kun nyt on kuitenkin nähty että ihmisiä päätyy karanteeniin ja mahdollisesti kaikki perheenjäsenet sairastuvat niin mistä ruoka tulee? Ministeriön päällikkö on varmaan miettinyt? Vai onko tarkoitus mennä sairaana kauppaan ja saako laittaa turpansa eteen suojamaskin? Niistäkäänhän ei ollut kuulemma mitään hyötyä?
Jotenkin itselle on alkanut parina viime päivänä tulla tunne että tämän asian vakavuutta ei ole päättäjäportaassa ymmärretty/ on vähätelty ja kakkapaskaa alkaakin tulla nyt tuulettimeen oikein Porvoonmitalla.
 
HS:
”Virukselle Jukan välityksellä altistuneet määrättiin kotikaranteeniin. Eristyshoito ja karanteeni tarkoittavat, ettemme voi tavata muita ihmisiä. Emme voi käydä kaupoissa ja ravintoloissa. Pihapiirissä saa käydä kävelyllä koiraa ulkoiluttamassa”, Jukka kertoo.

Ministeriöstä selitettiin että ruokaa ei tarvitse varata?
Mikähän sen idiootin koulutus oli? Varmaan joku "viestinnän ammattilainen"

Ei nää "netistä ruokaa kotiin" joka paikassa toimi. Helsingin ministeriöissä varmaan ajatellaan että sen kun tilaavat. Mutta ei toimi kun ihmisiä sairastuu tuhansittain ympäri Suomea (tai sitten jaellaan ne hernekeittopurkit kriisitilanteen ollessa päällä kun kansalaiset olisivat voineet ostaa ne itse etukäteen, vie vaan turhaan resursseja)
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top