Kotitalouksien varautuminen poikkeusoloihin

Onkos aggregaatti suosituksia?
Millaisella jokin ilmavesilämpöpumppu toimisi, jos tästä öljystä pitää oikeasti luopua
 
Totta Katadynia olen testaillut metsälampien vesistä, maku hyvä,ei ole vatsa mennyt sekaisin eli hyvin toimii.
 
Se puulämmityshän on avain, ja valaistus vaikka myrskylyhdyillä.Casela toimii täysin ilman sähköä kun niikseen sattuu, sähköt on,mutta ilmankin pystyy elämään, tämän mietin silloin kun rakensin tämän.
 
Ottakaa tavaksi että aina on se 5 litran kannu jossa vettä säilössä, ei tule hätää sitten jos jotain sattuu ja saa hiukan lisä aikaa hakea pläänbeetä. Ja joka foorumilaisellahan on kenttäpullo repussa valmiina sekä taskumatti jossa Jallua.. Jalmari on yhtä tärkeä kuin se vesi..
 
Ottakaa tavaksi että aina on se 5 litran kannu jossa vettä säilössä, ei tule hätää sitten jos jotain sattuu ja saa hiukan lisä aikaa hakea pläänbeetä. Ja joka foorumilaisellahan on kenttäpullo repussa valmiina sekä taskumatti jossa Jallua.. Jalmari on yhtä tärkeä kuin se vesi..
Mihin jallua tarvitaan?
 
Joku juomavesiasioista ammattinsa puolesta tietäväinen kirjoitteli tänne aiemmin ja kirjoituksiaan lukeneena kaatelin sitten pois muovikanistereissa olleet pitkään seisoneet hanasta lasketut varajuomaveteni ja ostin puhdasta ja säilyvää vettä kaupasta, siis niitä useamman vesilitran läpinäkyviä kanistereita kantokahvan kanssa.

Ne on silleen taitavasti valmistettuja jotta säilyy vesi ja niissähän on sitten bäst före -päivämäärätkin.
 
Kun se pläänbee menee kuitenkin päin sitä itteensä ni voi ottaa vitutukseen🤗 jo vain, siis on sitä hyvä olla mukana, se kelpaa hätäsesti desinfiointiin,sillä saa kaverin jos tarvii, ja se poistaa pelon ja lisää agressivisuutta😀mulla on aina Jallua repussa mukana.
 
Kun se pläänbee menee kuitenkin päin sitä itteensä ni voi ottaa vitutukseen🤗 jo vain, siis on sitä hyvä olla mukana, se kelpaa hätäsesti desinfiointiin,sillä saa kaverin jos tarvii, ja se poistaa pelon ja lisää agressivisuutta😀mulla on aina Jallua repussa mukana.
Kelpaako Larsen?
 
Melkein jokaisella meillä on automaattisesti hätävesivarasto vessassa. Juuri se pöntön säiliö on yleensä täynnä käyttökelpoista vettä ja yleensä se kansiosakin lähtee pikkuvaivalla irti. Tämähän ei tietysti auta, jos tilanne tulee yön aikana päälle ja siinä sitten aamulla tokkurassa hiippailee huusiin aamutoimille.

Kyllä se vaan silti on helpompi säilytellä kaapissa paria vesipulloa.
 
Noita 10l lähdevesikanistereita löytyy varastosta viikon tarpeisiin. Eivät maksa paljoa, säilyy pitkään ja ovat varmaan jossain määrin uusiokäytettäviä.

Eräällä pitkällä siirtymällä pari vuotta sitten ressuillessa loppui vesi melkein vuorokaudeksi ja en ole enää kertaakaan jättänyt sen jälkeen vettä pois edes lyhyeltä kävelylenkiltä. Eritoten tuo tapahtuma otti päähän sen takia, että vesi oli lopussa jo muutenkin ja eräs sankari aamuaskareilla tiskasi ruokailuvälineensä runsaalla juomavedellä...
 
Totta Katadynia olen testaillut metsälampien vesistä, maku hyvä,ei ole vatsa mennyt sekaisin eli hyvin toimii.
Micro our fortea joskus kuljetellut vaelluksella mukava. Ainoa miinus että vesi maistuu lähinnä uimahallille.
 
Miten kraanavettä säilytetään kerrostalossa? Pestyyn kanisteriin kraanavettä ja valolta piiloon. Kauanko säilyy? Voiko säilyvyyttä parantaa? Hypokloriitti?
Motonetista saa vedensäilytystabuja. Itse pistän tuplana vedenpuhdistustabut sisään ja sitten tuplana vedensäilytystabut sisään. Varmasti säilyy sen jälkeen, etenkin kun korkkia ei auota. Toki kanisteri on syytä olla pesty/desinfioitu sitä ennen, itse käytän tehdaspuhtaaseen kanisteriin lirauksen kloritea ja vettä ja sekoittelen ympäriinsä ja huuhdon "silleen about" pois sen kloorin. Ehkä siis jää jäljelle hitusen klooriakin sinne veteen. No, noista vedenpuhdistuskemikaali ja kloori hajoaa kyllä, että ei pitäisi ongelmia tehdä ja muutenkin määrä on pientä.

Ainiin, semmoinen lisäpointti, että kannattaa ehkä laittaa sinne kuumaa vettä, eikä kylmää. Miksi? Kuuma vesi kuumennetaan lämmönvaihtimessa yli 65C jotta bakteerit kuolevat, eli se tulikuuma vesi hanasta on itse asiassa vähämmän bakteereita sisältävää kun se kylmä vesi.
 
Back
Top