Kotitalouksien varautuminen poikkeusoloihin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Fencer
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Eiköhän olisi parempi jättää se puhelin kotiin, ettei vihollisen ELSO nappaa siitä kenenkään asemaa kesken puhelun tai jos vaikka unohtuu tinderi/grinderi päälle. Tai ettei taistelijan kaaduttua/jäätyä vangiksi vihollinen saa siitä mitään tietoa irti. Ukrainassahan oli se yksi tapaus, missä venäläiset soittivat taistelun jälkeen ukrainalaisen äidille, että poikasi on nyt kuollut. Plus miten noloa olisi, jos hiippaillessa vihollisen selustassa yhtäkkiä alkaisi Nokia Tune soimaan

No tämä, mutta mulle henk.koht. ongelma ei olisi puhelin joka on sammutettuna ja lukittuna salasanoin repussa, vaan viestit jotka tulee verkkoon vihamielisen toimijan gatewaystä/tolppasimulaattorista siviiliväestölle ja joista kotiväki on sitten kovin ihmeissään. Yhtään en jaksais selitellä kotiin soitellessa että huhut kuolemastani ovat ennenaikaisia ja vahvasti liioiteltuja, eikä armeijan ylin johto ole paennut maasta tai antautunut.

No tämä, mutta mulle henk.koht. ongelma ei olisi puhelin joka on sammutettuna ja lukittuna salasanoin repussa, vaan viestit jotka tulee verkkoon vihamielisen toimijan gatewaystä/tolppasimulaattorista siviiliväestölle ja joista kotiväki on sitten kovin ihmeissään. Yhtään en jaksais selitellä kotiin soitellessa että huhut kuolemastani ovat ennenaikaisia ja vahvasti liioiteltuja, eikä armeijan ylin johto ole paennut maasta tai antautunut.
No eikö tuossa tilanteessa olisi myöskin parasta, että oletusarvoisesti niitä yhteydenottoja puhelimella ei ole odotettavissa, jolloin valheellisten viestien kulkeminen havaitaan heti valheiksi. Suomessa voisi kyllä julistaa koko kansalle (ja maailmalle) periaatepäätöksen, että me emme antaudu emmekä pakene. Eli silloinkin moiset valheet voidaan osoittaa heti valheiksi. Norjassa taidettiin näin tehdäkin kylmän sodan aikana.

Suomen luonto on muuten monipuolinen aarre aitta niin ruuan, tarve kamojen sekä terveyden hoidon kannalta, divareista ja kirppiksiltä usein löytyvään kirjaan kannattaa uhrata muutama ropo, tämä tosin ei käsittele tarve kamaa, eli :Toivo Rautavaara, Miten luonto parantaa. Vanha kirja siis.

Herätin 7 vuotta sitten "tukahdutetun" radiohulluuden CB-harrasteen uudelleen eloon.

Nyt sitten pitäisi alkaa mittaamaan kaapelia, kolvaamaan liittimiä ja kasaamaan tuota vartti-aallon aravalia o_O
IMG_20220208_170741.jpg

Olen itse haikaillut la puhelinta kun nuoruudessa nuo olivat tuttuja vehkeitä kun joka toisessa autossa niitä oli, hinta ei ole paha, minkälainen kantama noilla cb vehkeillä on auto asennuksessa?

Olen itse haikaillut la puhelinta kun nuoruudessa nuo olivat tuttuja vehkeitä kun joka toisessa autossa niitä oli, hinta ei ole paha, minkälainen kantama noilla cb vehkeillä on auto asennuksessa?
Kokemuksen perusteella kaikkea 2 - 10 km maastosta riippuen. Osaajat puhuu pidemmällekin. Kannattaa surffata netissä muualla paremman tiedon saamiseksi. Tää ei ole paras paikka.

Käsikapula jonka voi nopeasti kytkeä autoon ja irti on mielestäni nykyisin suositeltava. Jos auton antenni on hyvin viritetty niin 10 kilsaa normaalina päivänä onnistuu. Joskus on tietysti häiriöisiä kelejä. Toisinaan yhteydet voi venyä pitkiksikin. Auringon laskettua oli usein sadankin km kelejä.

Suomen luonto on muuten monipuolinen aarre aitta niin ruuan, tarve kamojen sekä terveyden hoidon kannalta, divareista ja kirppiksiltä usein löytyvään kirjaan kannattaa uhrata muutama ropo, tämä tosin ei käsittele tarve kamaa, eli :Toivo Rautavaara, Miten luonto parantaa. Vanha kirja siis.
Rautavaaralta löytyy myös monipuolisempi kirja: "Mihin kasvimme kelpaavat."

Tosiaan mukana kannettava CB malli on hyvin tätä päivää. No sitten tullaankin pohdintaan miksei VHF ? Jos tarve on hankkia jonkin ryhmän keskinäiseen kommunikointiin radiopuhelin kotivara mielessä, niin mikä olis paras ratkaisu? PMR puhelimet luokittelen aika leluiksi tässä kehyksessä.
.

Tosiaan mukana kannettava CB malli on hyvin tätä päivää. No sitten tullaankin pohdintaan miksei VHF ? Jos tarve on hankkia jonkin ryhmän keskinäiseen kommunikointiin radiopuhelin kotivara mielessä, niin mikä olis paras ratkaisu? PMR puhelimet luokittelen aika leluiksi tässä kehyksessä.
.
LA/CB. Tätä tavaraa on Suomessa paljon ja se on halpaa, jahtiradioistakin löytyy ne muutamat kanavat yhteisiä. PMR on lelu kuten totesitkin.

Koitin tuossa lukea netistä tuosta mutta kun termistö ei ole hallussa niin yhtä tietämätön olen vieläkin,tuo houkuttaa tuo käsikapula jonka sais autoon kiinni.

Uusi Suomi lehdessä artikkeli sähkön hinnasta ja maalailevat piruja seinään jostakin, on pentele maksu muurin takana artikkeli.. Jotakin varautumisesta..

Back