Kotitalouksien varautuminen poikkeusoloihin

Osaako jäbät tehdä itse vedensuodattimen maan antimista ja hiilestä?
Survival oppaissa on ohjeet. Varmaan netistäkin löytyy.
Olen aikanaan tehnyt rungon paksumuovisesta limupullosta 1,5 L , siihen vaan survoo tavaran sisään kerroksittain. Toimii 👍

Suodatuksen jälkeen veden keitto.
 
Juu osaa, mutta ei kuulema toimi, kuolema tulee jos juot, näin mulle arvon foorumilaiset aikoinaan vastasi🙂
 
Näin metsästystä ja kalastusta ikäni harrastaneena ei varmaan tuottaisi isompia ongelmia pysyä ruuassa. Löytyy myös maata minne voi viljellä.
Otatko huomioon että Suomessa on n. 300 000 mestästäjää? Jos kaikki alkavat ruokakriisin aikana metsästämään kuten itse haluavat niin ei sitä riistaa kovin kauan riitä ja hirvikanta kohta sukupuuton partaalla.
 
Otatko huomioon että Suomessa on n. 300 000 mestästäjää? Jos kaikki alkavat ruokakriisin aikana metsästämään kuten itse haluavat niin ei sitä riistaa kovin kauan riitä ja hirvikanta kohta sukupuuton partaalla.
Ja vaikeitten olosuhteitten vuoksi hirvistä/peuroista iso osa menisi piloille muuten kuin talvisaikaan. Jos sähköstä pulaa niin pakastimet ja jääkaapit ei välttämättä toiminnassa ja kuinka monella olisi tarpeeksi suolaa satojen kilojen säilömiseen.
 
Otatko huomioon että Suomessa on n. 300 000 mestästäjää? Jos kaikki alkavat ruokakriisin aikana metsästämään kuten itse haluavat niin ei sitä riistaa kovin kauan riitä ja hirvikanta kohta sukupuuton partaalla.
No ei ne kaikki mitään saa,mä jaottelen itse noi metsästyksen harrastajiin ja metsästäjiin..
 
Hyvä! Nyt ollaan päästy eroon ryssän sähköstä ja kaasusta ja kohta kivihiilestä ja öljystä. Jäljelle jää polttoainetoimitukset Loviisan ydinreaktoreille.
Kauankohan menee että uraanistakin aletaan vaatimaan rublia?
 
Kirjoitinkin tuosta suolasta aikaisemmin, itse ostan merisuolan 25kg säkeissä,ei heti lopu, nitriittisuolaakin on vielä 20 kiloa varastossa.
 
Otatko huomioon että Suomessa on n. 300 000 mestästäjää? Jos kaikki alkavat ruokakriisin aikana metsästämään kuten itse haluavat niin ei sitä riistaa kovin kauan riitä ja hirvikanta kohta sukupuuton partaalla.

On joo, mutta iso osa nuista on ns "hirvimiehiä" jotka eivät eläintä saa hengiltä tai osaa edes pyytää. Kalastus se tietysti parhaimpia keinoja hommata ruokaa pöytään.

Suomessa ollut nyt valloillaan petoeläinten haaliminen. Pitäisi päättäjilläkin muistaa se että ne kilpailevat meidän kanssa samasta ruuasta. Mitä enempi susia niin sitä vähemmän hirviä, peuroja ym. Vihreillä tavoite että metsästys voidaan kieltää kokonaan ja pedot hoitaa hirvikannan säätelyn.. Mikä järki? Kaikki petolinnut rauhoitettuja, ne tappaa riistalintuja. Ei tarvi ihmetellä minkä takia pedot tapettiin ennen niin vähiin. Kun vihreät pääsee vaikuttamaan niin mitään järkevää ei saada aikaan. Myös merimetsojen täysrauhoitus on järjetöntä. Itse kannatan jonkinlaista kohtuutta. Mielestäni kaikkia lintukantoja pitäisi voida säännöstellä pyynnillä. Monesti kun kanalintukannat romahtaa niin ne pääsisi nopeammin toipumaan jos ei olisi haukkoja ja kotkia niin paljon. Nykyisin voi yhdellä linnustusreissulla nähdä useita kotkia ja kanahaukkoja. Ei niitä ennen nähnyt kuin harvoin. Pitäähän niitä olla Suomen luonnossa, mutta kohtuudella.

No valkoposkihanhia ainakin on ja ehkä niitä sodan alettua saisi jopa syödä. Nythän niitä saa luvalla tappaa, mutta jos tapetun linnun menet syömään niin sakot tulee.
 
On joo, mutta iso osa nuista on ns "hirvimiehiä" jotka eivät eläintä saa hengiltä tai osaa edes pyytää. Kalastus se tietysti parhaimpia keinoja hommata ruokaa pöytään.

Suomessa ollut nyt valloillaan petoeläinten haaliminen. Pitäisi päättäjilläkin muistaa se että ne kilpailevat meidän kanssa samasta ruuasta. Mitä enempi susia niin sitä vähemmän hirviä, peuroja ym. Vihreillä tavoite että metsästys voidaan kieltää kokonaan ja pedot hoitaa hirvikannan säätelyn.. Mikä järki? Kaikki petolinnut rauhoitettuja, ne tappaa riistalintuja. Ei tarvi ihmetellä minkä takia pedot tapettiin ennen niin vähiin. Kun vihreät pääsee vaikuttamaan niin mitään järkevää ei saada aikaan. Myös merimetsojen täysrauhoitus on järjetöntä. Itse kannatan jonkinlaista kohtuutta. Mielestäni kaikkia lintukantoja pitäisi voida säännöstellä pyynnillä. Monesti kun kanalintukannat romahtaa niin ne pääsisi nopeammin toipumaan jos ei olisi haukkoja ja kotkia niin paljon. Nykyisin voi yhdellä linnustusreissulla nähdä useita kotkia ja kanahaukkoja. Ei niitä ennen nähnyt kuin harvoin. Pitäähän niitä olla Suomen luonnossa, mutta kohtuudella.

No valkoposkihanhia ainakin on ja ehkä niitä sodan alettua saisi jopa syödä. Nythän niitä saa luvalla tappaa, mutta jos tapetun linnun menet syömään niin sakot tulee.
Moni päättäjä on kasvissyöjä, siksi hei haittaa vaikka riistaa ei ole saatavilla. Avocadojahan saa kaupasta.
 
Näin se on.

Tällä viikolla ihan tässä "lähellä", oli kuvattu susipari koulun pihalta. No vähän ennen koulun alkua tämä.
Sudetkin ilmeisesti haluaisivat kouluttautua., on tää vaan niin v..un hienoa.

Onneksi meillä päin sudet eivät ole isompi riesa. Eivät selviää poroalueella. Viime syksynä niitä jonkin verran oli, mutta eivät pyöri pihoissa täällä. Poroja tappoivat paljon. Ymmärrän kyllä hyvin näitä jotka pahimmilla alueilla asuvat ja jos vielä on pieniä lapsia.
 
Ei olisi uskonut, että äidinmaidonvastikkeesta voi tulla USA:ssa niin kova pula, että USTRANSCOM joudutaan laittamaan asialle Eurooppaan. Tämä on tosin hypoallergeeninen erä Sveitsin Nestlelta sairaaloille, ei niinkään kuluttajille. Niille pätkässä kerrotaan tulevan FedExin koneilla Ramsteinista alkaen myöhemmin tällä viikolla.
 
Ei olisi uskonut, että äidinmaidonvastikkeesta voi tulla USA:ssa niin kova pula, että USTRANSCOM joudutaan laittamaan asialle Eurooppaan. Tämä on tosin hypoallergeeninen erä Sveitsin Nestlelta sairaaloille, ei niinkään kuluttajille. Niille pätkässä kerrotaan tulevan FedExin koneilla Ramsteinista alkaen myöhemmin tällä viikolla.
Mä olen aina ihmetellyt mikä siinä on kun ei äidit halua imettää lapsiaan vaikka maitoa tulis. Niin helppoa ja kätevää laittaa aina rinta suuhun kun lapsella on nälkä, eikä ole sitä rasittavaa pullotiskirallia. Äidinmaito on muutenkin aivan eri tavalla ravitsevaa ja vastustuskykyä lisäävää. Hyötyjä on tutkitusti pitkä lista ja yksi tärkeimmistä on äidin ja lapsen välinen läheisyys joka on aivan eri tasolla kuin pullosta juovalla ja vaikuttaa lapsen aivojen kehittymiseen. Ymmärrän sen että äiti on "vapaampi" kun lapsi ei ole riippuvainen rintamaidosta, vaikka kyllähän sitä rintamaitoa voi pumpata ja pakastaakkin. Toisaalta miksi hankkia lapsia jos ei halua sitoutua lapsensa parhaaseen. Offtopiccia mutta ihan aiheellinen kyseenalaistus näistä tutteli-sukupolvista. Ja samalla vastaus tähän ns. "pulaan".
 
Mä olen aina ihmetellyt mikä siinä on kun ei äidit halua imettää lapsiaan vaikka maitoa tulis.
Ei ne pysty kaikkeen kun USAssa ei ole äitiyslomaa. Eikä riittävästi taukoja töissä tms. muut olosuhteet, että voisi pumpata alvariinsa.
Osin toki varmaan myös pulloruokintakulttuuri yleisyytensä puolesta vaikuttaa.

Parempi ehkä, että ne jotka teoriassa pystyy päättävät itse pystyvätkö. Miehenä voi vain viisastella tiettyyn pisteeseen saakka. Oikeassa ei tulla olemaan.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top