Koulutus 100+

Yksilön oikeudet ovatkin mielenkiintoinen kulma. Urheiluvälineenä käytetty pesäpallomaila varmasti kerätään pois? Kiusaamiseen ja nöyryyttämiseen käytettävää kännykkäkameraa ei voi? Entä tytöille uskonnon toimesta pakotetut asut? KKK-lakana?
Tai sytkäri ? Itse aikanaan kävin rehtorilta hakemassa pari taskullista sytkäreitä 16v syntymäpäivän jälkeisenä koulupäivänä :D
 
Yksilön oikeudet ovatkin mielenkiintoinen kulma. Urheiluvälineenä käytetty pesäpallomaila varmasti kerätään pois? Kiusaamiseen ja nöyryyttämiseen käytettävää kännykkäkameraa ei voi? Entä tytöille uskonnon toimesta pakotetut asut? KKK-lakana?
Ei minun tulkintani. Ihan normaalia länsimaista oikeuskäsitystä.

Vertautuu vaikkapa reppujen tarkistukseen. Tarvittaessa oppilaan reppu voidaan tarkistaa, jos on uskottava epäilys siitä, että repussa on vaarallisia juttuja, kuten tupakkatuotteita, alkoholia, huumeita, terä- tai ampuma-aseita. Kuitenkaan @EK ei voi joka aamu seisoa koulun ovella ja tarkistaa kaikkein reppuja. Eihän poliisipartiokaan saa omatoimisesti ratsata kaikkia näkemiään kansalaisia ilman pätevää syytä. Ja se puhallusratsia ei sovi tähän esimerkkinä. Se on koeponnistettu oikeusasteissa.
 
Tai sytkäri ? Itse aikanaan kävin rehtorilta hakemassa pari taskullista sytkäreitä 16v syntymäpäivän jälkeisenä koulupäivänä :D
Ja tänään sytkärin ikäraja on 18 vuotta. Voimme antaa huoltajalle, mutta jos tulet hakemaan 18-vuotiaana, voin taata, että on hävitetty jo aikaa sitten.

Edit.
Ajat muuttuu. Laki on aika- ja paikkasidonnainen.
 
Ei minun tulkintani. Ihan normaalia länsimaista oikeuskäsitystä.

Vertautuu vaikkapa reppujen tarkistukseen. Tarvittaessa oppilaan reppu voidaan tarkistaa, jos on uskottava epäilys siitä, että repussa on vaarallisia juttuja, kuten tupakkatuotteita, alkoholia, huumeita, terä- tai ampuma-aseita. Kuitenkaan @EK ei voi joka aamu seisoa koulun ovella ja tarkistaa kaikkein reppuja. Eihän poliisipartiokaan saa omatoimisesti ratsata kaikkia näkemiään kansalaisia ilman pätevää syytä. Ja se puhallusratsia ei sovi tähän esimerkkinä. Se on koeponnistettu oikeusasteissa.
Eli tarvitaan turvatarkastus ja läpivalaisu jo ovella? Ei lentokoneeseenkaan pääse väärien tavaroiden kanssa vaikka miten huutaisi yksilön oikeuksista.
 
Eli tarvitaan turvatarkastus ja läpivalaisu jo ovella? Ei lentokoneeseenkaan pääse väärien tavaroiden kanssa vaikka miten huutaisi yksilön oikeuksista.
Ja lentokone ja kiinteä rakennus ovat sama asia?

Ei ne kytätkään saa ratsata kaikkia näkemiään ihmisiä aina ja kaikkialla. Niilläkin pitää olla joku syy. Opetushenkilökunnan valtuudet on paljon heikommat.
 
Mitä oppilaiden yksilönoikeuksiin ja koulun henkilökunnan valtuuksiin tulee, niin käsitys niistä on muuttunut kovasti ajan myötä. Perinteisesti toiminta kouluissa ymmärrettiin lastenkasvatuksena jota ei tarvitse säädellä kovin tarkkaan niin kuin lasten vanhempienkaan toimintaa ei säädellä. Mutta yhä enemmän ja enemmän siinä on alkanut painottua se näkökulma, että kyse perusoikeuksiin puuttuvasta viranomaistoiminnasta jossa tarvitaan yksityiskohtaista säätelyä ja mahdollisimman rajoittavaa tulkintaa.

Esimerkiksi kun nykyinen perusopetuslaki tuli voimaan vuonna 1998 niin kurinpitoa koskeva pykälä oli siinä erittäin lyhyt ja yleispiirteinen. Nykyisin pykälä on laajennettu moniosaiseksi ja hyvin monimutkaiseksi kokonaisuudeksi jota moni opettajakaan ei kunnolla hallitse. Vaikka opettajilla ja rehtorilla on paperilla paljon enemmän oikeuksia kuin ennen, niin käytännössä asia on jopa päinvastainen koska asioita tulkitaan niin eri lailla kuin aiemmin.

Päiväkotien puolella missä laissa ei ole säädetty henkilökunnalle minkäänlaisia kurinpito-oikeuksia on vielä aika paljon voimassa tuota aiemman mallista ajattelua missä katsotaan, että oikeus pakkokeinojen käyttöön kasvatustarkoituksessa on olemassa vaikka niistä ei ole laissa säädettykään. Mutta suhtautuminen on muuttumassa sielläkin, ja siinä ollaan sitten ongelmissa kun mietitään saako vaikkapa 2-vuotiasta ottaa kädestä kiinni jos hän ei halua siirtyä sinne minne hoitaja toivoo.

Jos hommaa haluttaisiin järkevöittää niin varmasti voitaisiin laissa säätää, että henkilökuntaan kuuluvalla on yksiselitteinen oikeus käyttää voimakeinoja, tutkia tavarat ja ottaa haltuun tavaroita aina kun hän katsoo sen kasvatuksellisesti tarkoituksenmukaiseksi. Se että näin ei toimita kertoo nykyisestä kasvatuskulttuurista missä painotetaan hyvin voimakkaasti lapsen oikeuksia ja halutaan selvittää asiat puhumalla jopa silloinkin kun se ei käytännössä ole realistista.
 
Back
Top