Laitettahan ei tosiaan vielä ole virallisesti julkistettu.
Veli
@veeteetee voisi muuten varmaan kertoa siitä täällä meille paljonkin.
Veli
@Hanski jo analysoi uutta tuotetta joten jatketaan siitä. Jos 120 milj jaetaan 18:lla saadaan tosi juhlava kappalehinta; siis nykyisille AMOS -heittimille. Tässä versiossa ei ole kallista AMV:tä alla joten hinta varmaan putoaa aika lailla. Vetäjäksi
kelpaa iso vaihtolavakuorma-auto tai iso traktori. Jos saa samat ammunnanhallinta- sekä paikannusjärjestelmät kuin nyky-AMOS, kykenee ampumaan heti kun on tiputettu maahan. Krh -komppania on jonkinkokoinen pumppu, jonka liikkeistä aina
aiheutuu kitkaa, joten ero AMOKsen nopeuteen ei ehkä ole ratkaiseva ammunnan aloituksessa. Tuliasemasta lähtö olisi sitten hitaampaa ainakin silloin kun suojaton vetoyksikko on ajettu kauemmas. Pidemmän aikaa asemissa ollessa suoja olisi
asemien valmisteluvaiheessa valmiiksi kaivettu kontin yläreunan syvyinen kuoppa naamioituna eli kohtuullisen hyvä.
Meidän käyttöön ei ehkä ole tarkoitettukaan, sillä 120 Krh 92:ia lienee jo kaikille komppanioilla riittävästi. Nekin voi varustaa paremmilla tai usemmilla paikantamislaitteilla, mutta samaan heitinkohtaiseen suorituskykyyn ja suojaan ei vedettävä kalu
tietysti pääse. Asia muuttuu ihan toiseksi, kun verrrataan 6 Nemo vastaan 12 kpl perinteinen heitin. Paremman suorituskyvyn hintalappu nousee liian korkealle saavutettuun hyötyyn nähden.
Ajatuksena ei ihan uusi sillä jo II MS:n aikana siirrrettiin meillä kevyitä tykkejä autojen lavalla. Olisi enemmänkin siirrelty mutta kuorma-autoista oli kova pula. 1980 luvun alussa Tampella suunnitteli 155 K:n, joka oli vaihtolavan päällä. Ajatuksesta
luovuttiin silloin, koska vehkeen maastoajo-ominaisuudet oli huonot korkealla sijaitsevan painopisteen vuoksi. Ja kenties myös siksi, että siina lavettihaaran päällä olevien suojapeitteiden takia komeus muistutti kuljetuskunnossa erehdyttävästi
jäteautoa!