Kranaatinheittimistö

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Samses
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Kusetatko vai ootko ihan tosissas?

Minkä asian suhteen?
Hieman huono ilmaisu. Siis en millään voi kuvitella, että järjestelmälle tulisi hintaa massiiviset 4-5 miljoonaa.

Meinaatko että millillä tai kahdella sitten saisi? Jos Nemo olisi puoli-ilmainen, sitä olisi varmasti hankittu meille jo tarpeeksi. Vai meinaatko että AMOS on niin huono järjestelmä, että ei kannattanut ostaa enempää? Taisi kuitenkin olla hinnassa se ongelma.
 
Minkä asian suhteen?


Meinaatko että millillä tai kahdella sitten saisi? Jos Nemo olisi puoli-ilmainen, sitä olisi varmasti hankittu meille jo tarpeeksi. Vai meinaatko että AMOS on niin huono järjestelmä, että ei kannattanut ostaa enempää? Taisi kuitenkin olla hinnassa se ongelma.
Jos vedät johtopäätöksen tuosta UAE kaupasta, sun pitää ymmärtää miten tuolla ostetaan järjestelmiä. Siellä ei osteta vain rautaa, vaan myös asennus, koulutus ja huoltojärjestelmät. Toimittaja vastaa sitten x vuotta järjestelmän toiminnasta. Tämä tarkoittaa, että tässä puhutaan enemmän ns. elinkaarihinnasta kuin hankintahinnasta. Suomessa taas julkistetaan hankintahinta ja koulutus, tech transfer ym, mutta pyritään hoitamaan paljon enemmän itse, huoltovarmuuden vuoksi.

Eli jostain UAE kaupasta ei voi vetää johtopäätöstä Nemon hankintahinnasta
 
Eli jostain UAE kaupasta ei voi vetää johtopäätöstä Nemon hankintahinnasta

En verrannut UAE kauppoihin lainkaan.

Ihan ensimmäiseksi siteeraan tätä lähdettä http://www.deagel.com/Weapon-Stations/Nemo_a001197001.aspx, joka kertoo Nemon hinnaksi 3 miljoonaa euroa.

Sitten pohdin YLE:n uutista Saudi-Arabian kanssa tehdyistä kaupoista. Sinne myytiin Yhdysvaltojen kautta 36 NEMOa 150 miljoonalla eurolla ja saman summan antaa myös Saferglobe.fi. Tällöin kappalehinta olisi karkealla jakolaskulla 4,16 miljoonaa euroa. Tässä kaupassa on syytä huomioida, että kyseessä oli vain NEMO:t, ei lisäksi esimerkiksi AMV:tä alustaksi.

Koska näitä hintatietoja ei mistään oikein saa, niin ihan arvioinniksi menee.

Kuitenkin taas siteeraan tällaista lähdettä http://www.army-guide.com/eng/product1191.html, jossa kerrotaan että ensimmäiset AMOS-vaunut olisivat maksaneet Suomelle keskimäärin 8,8 miljoonaa dollaria ja jatkotilauksessa 5,4 miljoonaa dollaria. No tuo ensimmäinen erä taisi olla muutenkin poikkeuksellisen kallis ja sisältää kehittelykuluja jne. AMV:t ovat maksaneet keskimäärin 2,15 miljoonaa dollaria (http://www.army-guide.com/eng/product1296.html). Toki täytyy ottaa huomioon, että osassa kaupoista vaunut on rakennettu Puolassa, joka laskee todennäköisesti kappalehintaa. Jos kuitenkin vedetään vaikka karkeasti 2,5 miljoonaa dollaria tässä tapauksessa yhden vaunun hinnaksi ja vähennetään 2,5 miljoonaa dollaria tuosta 5,4 miljoonan dollarin jatkotilaushinnasta, saadaan summaksi 2,9 miljoonaa dollaria ja tämä olisi siis yhden AMOS-järjestelmän hinta.

Eli jos selaillaan lähteitä ja karkeasti lasketaan kauppasummista, niin sekä AMOS ja NEMO ovat yksikköhinnaltaan siellä 3 miljoonan euron tienoilla. Näin ollen pidän lähdetietoja melko luotettavina.

NEMO-konttihan ei ole pelkkä merikontti, vaan vahvistettu merikontin tapainen kontti, joka sisältää erityismateriaaleja ja tekniikkaa. Lisäksi jos kontille haluttaisiin vielä omat uudet ajoneuvot kuljetukseen, hinta pyörii erittäin todennäköisesti luokassa 3,5-4 miljoonaa euroa.

Jos siis miettii että uuden K9 Thunderin alkuperäinen hinta on ollut jotain 4 miljoonan dollarin luokkaa, niin kyllä NEMO-kontti on kallis laitos. Koska PV:llä on aika paljon menoja ja tuloja saisi olla enemmänkin, niin en pitäisi ihmeenä että NEMO-konttia ei PV:ssä lähiaikoina nähdä, ainakaan suurissa määrin.
 
En verrannut UAE kauppoihin lainkaan.

Ihan ensimmäiseksi siteeraan tätä lähdettä http://www.deagel.com/Weapon-Stations/Nemo_a001197001.aspx, joka kertoo Nemon hinnaksi 3 miljoonaa euroa.

Sitten pohdin YLE:n uutista Saudi-Arabian kanssa tehdyistä kaupoista. Sinne myytiin Yhdysvaltojen kautta 36 NEMOa 150 miljoonalla eurolla ja saman summan antaa myös Saferglobe.fi. Tällöin kappalehinta olisi karkealla jakolaskulla 4,16 miljoonaa euroa. Tässä kaupassa on syytä huomioida, että kyseessä oli vain NEMO:t, ei lisäksi esimerkiksi AMV:tä alustaksi.

Koska näitä hintatietoja ei mistään oikein saa, niin ihan arvioinniksi menee.

Kuitenkin taas siteeraan tällaista lähdettä http://www.army-guide.com/eng/product1191.html, jossa kerrotaan että ensimmäiset AMOS-vaunut olisivat maksaneet Suomelle keskimäärin 8,8 miljoonaa dollaria ja jatkotilauksessa 5,4 miljoonaa dollaria. No tuo ensimmäinen erä taisi olla muutenkin poikkeuksellisen kallis ja sisältää kehittelykuluja jne. AMV:t ovat maksaneet keskimäärin 2,15 miljoonaa dollaria (http://www.army-guide.com/eng/product1296.html). Toki täytyy ottaa huomioon, että osassa kaupoista vaunut on rakennettu Puolassa, joka laskee todennäköisesti kappalehintaa. Jos kuitenkin vedetään vaikka karkeasti 2,5 miljoonaa dollaria tässä tapauksessa yhden vaunun hinnaksi ja vähennetään 2,5 miljoonaa dollaria tuosta 5,4 miljoonan dollarin jatkotilaushinnasta, saadaan summaksi 2,9 miljoonaa dollaria ja tämä olisi siis yhden AMOS-järjestelmän hinta.

Eli jos selaillaan lähteitä ja karkeasti lasketaan kauppasummista, niin sekä AMOS ja NEMO ovat yksikköhinnaltaan siellä 3 miljoonan euron tienoilla. Näin ollen pidän lähdetietoja melko luotettavina.

NEMO-konttihan ei ole pelkkä merikontti, vaan vahvistettu merikontin tapainen kontti, joka sisältää erityismateriaaleja ja tekniikkaa. Lisäksi jos kontille haluttaisiin vielä omat uudet ajoneuvot kuljetukseen, hinta pyörii erittäin todennäköisesti luokassa 3,5-4 miljoonaa euroa.

Jos siis miettii että uuden K9 Thunderin alkuperäinen hinta on ollut jotain 4 miljoonan dollarin luokkaa, niin kyllä NEMO-kontti on kallis laitos. Koska PV:llä on aika paljon menoja ja tuloja saisi olla enemmänkin, niin en pitäisi ihmeenä että NEMO-konttia ei PV:ssä lähiaikoina nähdä, ainakaan suurissa määrin.

Pitäisi varmaan tykistön puolella pudottaa alasin varpaillenne, mutta K9 hinta uutena on 5-6,5milj ja ylläpito 3,5-5,5% yksikköhinnasta vuodessa ml. harjoitustoiminta ja ammunnat T: Hanwhan PJ.

Mutta palatakseni tähän konttiin. En usko edes Patrian tekevän niin kullalla valeltua vehjettä, että sille tulisi hintaa uuden telahaupitsin verran. Ei siinä ole mitään edellytyksiä tehdä kauppoja. Näen tämän yrityksenä saada hintaa alemmaksi käyttämällä konttiratkaisua. Muutkaan erikoiskonttien hinnat mitä olen nähnyt ovat liikkuneet alle miljoonassa per kappale kilkkeineen kalkkeineen. Mikään ei sano etteikö tämä VOISI olla normi Nemoa kalliimpi, mutta helmikuu taitaa vasta kertoa miten asia on.
 
Mikään ei sano etteikö tämä VOISI olla normi Nemoa kalliimpi, mutta helmikuu taitaa vasta kertoa miten asia on.

Patria ei ole julkisesti kertonut itse edes AMOSin tai NEMOn hintaa, ne ovat vain pääteltävissä toteutuneista kaupoista, joten tuskin kertovat konttiversionkaan hintaa, muuten kuin että se on "kilpailukykyinen".
 
1980 luvun alussa Tampella suunnitteli 155 K:n, joka oli vaihtolavan päällä. Ajatuksesta
luovuttiin silloin, koska vehkeen maastoajo-ominaisuudet oli huonot korkealla sijaitsevan painopisteen vuoksi. Ja kenties myös siksi, että siina lavettihaaran päällä olevien suojapeitteiden takia komeus muistutti kuljetuskunnossa erehdyttävästi
jäteautoa!
Tätä vehjettä itse etsin kun tämän foorumin löysin eli lepakkotykki?
 
Patria Nemo Container valmistajan uusimmassa lehdessä.

Aaaaaah luulin että nämä oli NEMO:lle

15350462_1288685771203744_8829679798977880267_n.jpg
 
AMV on suojattu tason kolme ballistisella suojalla ja sitten jotain amos juttua.

Amoksen kyky tukea joukkoa oli aivan eri luokkaa. Siirtymä ja tulenavaus: 30s vs 15 min. Sirpalesuoja vastatykistön kranaatilta, 6m vs 100m.

Tuon perusteella Nemoa tilaukseen.
 
Tuosta veeteetee:n pdf:stä poimittuja mitä monet jo kyselleet (paksu tussi omaa)

Nemo-kranaatinheittimiä hankkinut asiakkaamme Arabiemiraattien laivasto tiedusteli, voisiko Nemoa asentaa myös siirrettävälle alustalle eikä pelkästään kiinteästi kuten veneeseen tai maastoajoneuvoon.
Lämmittää kovasti, että tuotteeseen kohdistuu suurta mielenkiintoa. Kun kysyntä on valmiina, ei tarvitse mennä sokkona markkinoille ja katsoa, miten tässä käy, Reunamäki sanoo.

Patrian asiantuntijat ovat olleet tuotekehityksen aikana yhteydessä Arabiemiraattien laivastoon, jotta käytännön tarpeet on voitu huomioida mahdollisimman hyvin valmiiseen tuotteeseen. Muun muassa lopullinen päätös kontin koosta tehtiin yhdessä asiakkaan kanssa.

Paketti voidaan siirtää helposti nopeakulkuisella veneellä, laivalla tai kuorma-autolla ampumapaikalle tai sillä voidaan ampua kaikkien näiden kulkuvälineiden päältä. Tämä on erinomainen ratkaisu myös tukikohtien suojeluun. Monipuolinen liikkuvuus antaa muun muassa rannikkojääkärijoukkueelle mahdollisuuden siirtää itsenäistä tuliyksikköään tehtävänsä aikana paikasta toiseen, Reunamäki kertoo.

Ensimmäinen Patria Nemo Container valmistuu helmikuussa 2017 Abu Dhabissa pidettäville IDEX-puolustusvälinemessuille.
Ennen messuja testaamme laitteen toiminnallisuuden kuten sähköjärjestelmät ja ammunnan hallinnan. Messujen jälkeen on vuorossa koeammunnat ja lujuustestit.
 
Ensimmäinen Patria Nemo Container valmistuu helmikuussa 2017 Abu Dhabissa pidettäville IDEX-puolustusvälinemessuille.
Ennen messuja testaamme laitteen toiminnallisuuden kuten sähköjärjestelmät ja ammunnan hallinnan. Messujen jälkeen on vuorossa koeammunnat ja lujuustestit.

No hienoa. Olisin kyllä veikannut, että ideoinniksi jää mutta mikäs siinä sitten. Saadaan Maarianhaminan satamakin huomaamatta varusteltua kun noita unohdetaan sinne joku tusinan verran.
 
No hienoa. Olisin kyllä veikannut, että ideoinniksi jää mutta mikäs siinä sitten. Saadaan Maarianhaminan satamakin huomaamatta varusteltua kun noita unohdetaan sinne joku tusinan verran.

En kyllä jättäisi noita kontteja sinne satamaan, mutta muuten tuo on kyllä ihan varteen otettava idea. Yksittäisenä aseenakin tuo olisi melkoinen tukiase puolustajalle ja jos noihin saisi vielä erikoisammuksia, niin mahdollisuudet olisi monet.
 
En kyllä jättäisi noita kontteja sinne satamaan, mutta muuten tuo on kyllä ihan varteen otettava idea. Yksittäisenä aseenakin tuo olisi melkoinen tukiase puolustajalle ja jos noihin saisi vielä erikoisammuksia, niin mahdollisuudet olisi monet.
Bonuksen kun saisi noihin ammukseksi, niin voisi olla ihan kiva...
 
noihin saisi vielä erikoisammuksia, niin mahdollisuudet olisi monet

Bonuksen kun saisi noihin ammukseksi, niin voisi olla ihan kiva...

Siinähän se on tämän asejärjestelmän heikko kohta. Kun ampuu ainoastaan 12,5 kg:n painoista sirpalekranaattia eli siis edelleen kallis tapa hankkia vaikutusta.

Kun vähän tulkitsee Patrian uutista saa käsityksen, että hiekkamaa, jolla jo on Nemot laivoissa, on tilannut konttien suunnittelun ja toimituksen. Onko kyseessä myös uudet Nemo -tornit vai ainoastaan kontit jo toimitettujen Nemojen alle selviää
varmaan sitten helmikuussa. Tämä jälkimmäinen vaihtoehto kyllä tuntuu näillä tiedoilla vähän samalta kun 1930 -luvulla olisi meidän panssarilaivojemme tykit siirretty kuivalle maalle rannikkotykeiksi.
 
Back
Top