kertakenttään
Ylipäällikkö
Minkä asian suhteen?
Hieman huono ilmaisu. Siis en millään voi kuvitella, että järjestelmälle tulisi hintaa massiiviset 4-5 miljoonaa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Minkä asian suhteen?
Kusetatko vai ootko ihan tosissas?
Hieman huono ilmaisu. Siis en millään voi kuvitella, että järjestelmälle tulisi hintaa massiiviset 4-5 miljoonaa.
Hieman huono ilmaisu. Siis en millään voi kuvitella, että järjestelmälle tulisi hintaa massiiviset 4-5 miljoonaa.
Jos vedät johtopäätöksen tuosta UAE kaupasta, sun pitää ymmärtää miten tuolla ostetaan järjestelmiä. Siellä ei osteta vain rautaa, vaan myös asennus, koulutus ja huoltojärjestelmät. Toimittaja vastaa sitten x vuotta järjestelmän toiminnasta. Tämä tarkoittaa, että tässä puhutaan enemmän ns. elinkaarihinnasta kuin hankintahinnasta. Suomessa taas julkistetaan hankintahinta ja koulutus, tech transfer ym, mutta pyritään hoitamaan paljon enemmän itse, huoltovarmuuden vuoksi.Minkä asian suhteen?
Meinaatko että millillä tai kahdella sitten saisi? Jos Nemo olisi puoli-ilmainen, sitä olisi varmasti hankittu meille jo tarpeeksi. Vai meinaatko että AMOS on niin huono järjestelmä, että ei kannattanut ostaa enempää? Taisi kuitenkin olla hinnassa se ongelma.
Eli jostain UAE kaupasta ei voi vetää johtopäätöstä Nemon hankintahinnasta
En verrannut UAE kauppoihin lainkaan.
Ihan ensimmäiseksi siteeraan tätä lähdettä http://www.deagel.com/Weapon-Stations/Nemo_a001197001.aspx, joka kertoo Nemon hinnaksi 3 miljoonaa euroa.
Sitten pohdin YLE:n uutista Saudi-Arabian kanssa tehdyistä kaupoista. Sinne myytiin Yhdysvaltojen kautta 36 NEMOa 150 miljoonalla eurolla ja saman summan antaa myös Saferglobe.fi. Tällöin kappalehinta olisi karkealla jakolaskulla 4,16 miljoonaa euroa. Tässä kaupassa on syytä huomioida, että kyseessä oli vain NEMO:t, ei lisäksi esimerkiksi AMV:tä alustaksi.
Koska näitä hintatietoja ei mistään oikein saa, niin ihan arvioinniksi menee.
Kuitenkin taas siteeraan tällaista lähdettä http://www.army-guide.com/eng/product1191.html, jossa kerrotaan että ensimmäiset AMOS-vaunut olisivat maksaneet Suomelle keskimäärin 8,8 miljoonaa dollaria ja jatkotilauksessa 5,4 miljoonaa dollaria. No tuo ensimmäinen erä taisi olla muutenkin poikkeuksellisen kallis ja sisältää kehittelykuluja jne. AMV:t ovat maksaneet keskimäärin 2,15 miljoonaa dollaria (http://www.army-guide.com/eng/product1296.html). Toki täytyy ottaa huomioon, että osassa kaupoista vaunut on rakennettu Puolassa, joka laskee todennäköisesti kappalehintaa. Jos kuitenkin vedetään vaikka karkeasti 2,5 miljoonaa dollaria tässä tapauksessa yhden vaunun hinnaksi ja vähennetään 2,5 miljoonaa dollaria tuosta 5,4 miljoonan dollarin jatkotilaushinnasta, saadaan summaksi 2,9 miljoonaa dollaria ja tämä olisi siis yhden AMOS-järjestelmän hinta.
Eli jos selaillaan lähteitä ja karkeasti lasketaan kauppasummista, niin sekä AMOS ja NEMO ovat yksikköhinnaltaan siellä 3 miljoonan euron tienoilla. Näin ollen pidän lähdetietoja melko luotettavina.
NEMO-konttihan ei ole pelkkä merikontti, vaan vahvistettu merikontin tapainen kontti, joka sisältää erityismateriaaleja ja tekniikkaa. Lisäksi jos kontille haluttaisiin vielä omat uudet ajoneuvot kuljetukseen, hinta pyörii erittäin todennäköisesti luokassa 3,5-4 miljoonaa euroa.
Jos siis miettii että uuden K9 Thunderin alkuperäinen hinta on ollut jotain 4 miljoonan dollarin luokkaa, niin kyllä NEMO-kontti on kallis laitos. Koska PV:llä on aika paljon menoja ja tuloja saisi olla enemmänkin, niin en pitäisi ihmeenä että NEMO-konttia ei PV:ssä lähiaikoina nähdä, ainakaan suurissa määrin.
Mikään ei sano etteikö tämä VOISI olla normi Nemoa kalliimpi, mutta helmikuu taitaa vasta kertoa miten asia on.
Tämän vois tännekkin.Tampellan markkinointivideo vuodelta 1988. Voipi tosin olla postattu tänne aikaisemminkin.
Esittelyssä mm:
- 120mm KRH
- 60mm KRH
- 81mm KRH
- 155 K 83
- 130mm Rannikkotykki
Tätä vehjettä itse etsin kun tämän foorumin löysin eli lepakkotykki?1980 luvun alussa Tampella suunnitteli 155 K:n, joka oli vaihtolavan päällä. Ajatuksesta
luovuttiin silloin, koska vehkeen maastoajo-ominaisuudet oli huonot korkealla sijaitsevan painopisteen vuoksi. Ja kenties myös siksi, että siina lavettihaaran päällä olevien suojapeitteiden takia komeus muistutti kuljetuskunnossa erehdyttävästi
jäteautoa!
Patria Nemo Container valmistajan uusimmassa lehdessä.
Patria Nemo Container
Kontti voidaan ostaa myös irrallisena yksikkönä ilman asejärjestelmää, jolloin asiakas voi hyödyntää kustannustehokkaasti jo olemassa olevaa Nemo-kalustoa.
AMV on suojattu tason kolme ballistisella suojalla ja sitten jotain amos juttua.
Ensimmäinen Patria Nemo Container valmistuu helmikuussa 2017 Abu Dhabissa pidettäville IDEX-puolustusvälinemessuille.
Ennen messuja testaamme laitteen toiminnallisuuden kuten sähköjärjestelmät ja ammunnan hallinnan. Messujen jälkeen on vuorossa koeammunnat ja lujuustestit.
No hienoa. Olisin kyllä veikannut, että ideoinniksi jää mutta mikäs siinä sitten. Saadaan Maarianhaminan satamakin huomaamatta varusteltua kun noita unohdetaan sinne joku tusinan verran.
Bonuksen kun saisi noihin ammukseksi, niin voisi olla ihan kiva...En kyllä jättäisi noita kontteja sinne satamaan, mutta muuten tuo on kyllä ihan varteen otettava idea. Yksittäisenä aseenakin tuo olisi melkoinen tukiase puolustajalle ja jos noihin saisi vielä erikoisammuksia, niin mahdollisuudet olisi monet.
noihin saisi vielä erikoisammuksia, niin mahdollisuudet olisi monet
Bonuksen kun saisi noihin ammukseksi, niin voisi olla ihan kiva...