Kranaatinheittimistö

81KRH71Y:lle suunniteltiin Vammas Oy:ssä 90-luvun puolivälissä uusi vastalevy ja menetelmänä oli niinkin yksinkertainen kuin että kopioitiin Vammas 120KRH92:n erinomaiseksi todistettu vastalevy vain mittakaavaa muuttamalla:), tietenkin lujuusvaatimuksien mukaan soveltaen (levynvahvuudet).

Eroja vanhaan pyöreään vastalevyyn on, että uuden ovaalinmuotoisen m96 levyn pohjan muoto on erittäin hyvin jo heti ensimmäisistä laukauksista alkaen stabiloituva ja pohjan "mersunmerkissä" on vahvat kuormaa kantavat hammastukset, joilla levy pysyy myös asfaltilla. Uusi nimike kait on 81KRH71Y m96.
 
81KRH71Y:lle suunniteltiin Vammas Oy:ssä 90-luvun puolivälissä uusi vastalevy ja menetelmänä oli niinkin yksinkertainen kuin että kopioitiin Vammas 120KRH92:n erinomaiseksi todistettu vastalevy vain mittakaavaa muuttamalla:), tietenkin lujuusvaatimuksien mukaan soveltaen (levynvahvuudet).

Eroja vanhaan pyöreään vastalevyyn on, että uuden ovaalinmuotoisen m96 levyn pohjan muoto on erittäin hyvin jo heti ensimmäisistä laukauksista alkaen stabiloituva ja pohjan "mersunmerkissä" on vahvat kuormaa kantavat hammastukset, joilla levy pysyy myös asfaltilla. Uusi nimike kait on 81KRH71Y m96.
Jaa, eli vanha vastin pyrki siis siirtymään tulitoiminnan aikana?
 
eli vanha vastin pyrki siis siirtymään tulitoiminnan aikana?

Kyllä mä kuitenkin oon sitä mieltä, ettei kranaatinheitin, edes kevyt, ole tarkoitettu asfaltin päältä ampumiseen. Jossain hyökkäyksessä, jolloin krh -joukkue seuraa suoraan kärjen takana, voi tällainenkin olla tarpeen. Normaalisti löytyy kuitenkin puistoja
sekä pihoja kaupungista kuin kaupungista. Samoin jalkakäytävien ja parkkipaikkojen parin sentin asfaltti lähtee helposti pois kangella ainakin roudattomana ajankohtana. Jos on aikaa valmistella asemat tehdään samalla mielellään suojakuopat miehistölle,
joka sujuu myös helpommin jossain muualla kuin asfaltilla.
 
Ei kukaan asfaltilta ampumista suosittele, mutta kyllä aseen se tulee tässä ajassa kestää, sen verran paljon asfalttia on ympäristössämme.
 
Kyllä mä kuitenkin oon sitä mieltä, ettei kranaatinheitin, edes kevyt, ole tarkoitettu asfaltin päältä ampumiseen. Jossain hyökkäyksessä, jolloin krh -joukkue seuraa suoraan kärjen takana, voi tällainenkin olla tarpeen. Normaalisti löytyy kuitenkin puistoja
sekä pihoja kaupungista kuin kaupungista. Samoin jalkakäytävien ja parkkipaikkojen parin sentin asfaltti lähtee helposti pois kangella ainakin roudattomana ajankohtana. Jos on aikaa valmistella asemat tehdään samalla mielellään suojakuopat miehistölle,
joka sujuu myös helpommin jossain muualla kuin asfaltilla.
Varmaankin näin. Kirjassa ei asiaa taustoitettu, siksi heräsi tiedonhalu. Heitintä en ole koskaan nähnyt tulitoiminnassa, edes harjoituksissa.
Minä kun olen perehtynyt asiaan pelkästään tilaajan roolissa :rolleyes:. Siitäkin tehtiin kertauksissa selväksi, että ei se krh välttämättä ammu, vaikka mitä vaatisitte tulenjohtajaltanne.
Oli rämäkkä kouluttaja pitämässä oppituntia:
- Krh päättää itse milloin se antaa epäsuoraa.
- Ainoat sanat mitä teidän pitää sanoa tj:lle on tuhoa, lamauta tai häiritse.
- Välttäkää maalionanointia.
- Välttäkää kranaattionanointia.

Sama mies puhui kaksissa harjoituksissa samat jutut, siksi jäi mieleen :D:D
 
Minä kun olen perehtynyt asiaan pelkästään tilaajan roolissa :rolleyes:. Siitäkin tehtiin kertauksissa selväksi, että ei se krh välttämättä ammu, vaikka mitä vaatisitte tulenjohtajaltanne.
Oli rämäkkä kouluttaja pitämässä oppituntia:
- Krh päättää itse milloin se antaa epäsuoraa.
- Ainoat sanat mitä teidän pitää sanoa tj:lle on tuhoa, lamauta tai häiritse.

Lyhyeen referaattiin ei tietysti pysty kiteyttämään koko koulutuksen antia, mutta tuon perusteella kouluttajasi on saanut oppinsa ennen vuotta 1943. Silloin nimittäin krh -koulutus ja -toiminta alistettiin Nenoselle tarkoituksena päästä yhtenäiseen tulenkäy-
tön järjestelmään. Siis nykykäsittein lausuttuna. Totta siinä on tietysti se, ettei jjoht läheskään aina saa haluamaansa tulta. Mutta ei siitä krh todellakaan itse päätä vaan kevyellä komppanian tj-päällikkö ja raskaalla tst-osaston/patl:n tj-komentaja. Tieten-
kin komppanian päällikön tai patl komentajan luomien suuntaviivojen mukaan. Eikä slogan tuhoa... ym pidä sekään paikkaansa: tuhoaminen ei krh:n vaikutuksella onnistu koskaan eikä muistisääntö muista savu- ja valoammuntaa, jotka olivat jo vuosikym-
meniä käytössä.
 
Lyhyeen referaattiin ei tietysti pysty kiteyttämään koko koulutuksen antia, mutta tuon perusteella kouluttajasi on saanut oppinsa ennen vuotta 1943. Silloin nimittäin krh -koulutus ja -toiminta alistettiin Nenoselle tarkoituksena päästä yhtenäiseen tulenkäy-
tön järjestelmään. Siis nykykäsittein lausuttuna. Totta siinä on tietysti se, ettei jjoht läheskään aina saa haluamaansa tulta. Mutta ei siitä krh todellakaan itse päätä vaan kevyellä komppanian tj-päällikkö ja raskaalla tst-osaston/patl:n tj-komentaja. Tieten-
kin komppanian päällikön tai patl komentajan luomien suuntaviivojen mukaan. Eikä slogan tuhoa... ym pidä sekään paikkaansa: tuhoaminen ei krh:n vaikutuksella onnistu koskaan eikä muistisääntö muista savu- ja valoammuntaa, jotka olivat jo vuosikym-
meniä käytössä.
:D
Siinä oli meitä jv-johtajia epäsuorantulen jumalineen läsnä, joskus 2000-luvun ihan alkua, ja tämä yliluti piti 45 min per kerta. Tuollaiseen aikaan ei paljoa mahdu.
Luulen, että meistä silloisista luutnanteista ja vänrikeistä piti ottaa luulot pois, ettemme olisi kiusanneet tulenjohtajiamme epärealistisilla käskyillä :).
Sen taisteluosaston reservin päälliköistä jäi muuten hyvä kuva, kokemusta oli paljon, ja oli ne tulenjohdon suunnitelmatkin hyvin vakuuttavia. 50-60 päivää joka ukolla.
Tokihan se oli selvää, ettei se asia ihan niin mene, kuten tämä kalju ja arpinen konkari jyrisi. Mutta saatiin siinä hyvää huumoria irti myöhemmin. Kuvittelemme tilanteen, jossa vihollisen pataljoona hyökkää miesvyörynä kohti joukkueen asemia.
Yhteys epäsuoraan.
- Anteeksi häiriö, mutta tahdomme nöyrimmin ilmoittaa, että tuossa on nyt tuhat ukkoa just tulossa poteroihin. Pyydämme kohteliaimmin, josko krh voisi tukea meitä parilla kranaatilla.
- EI! TUO ON KRANAATTIONANOINTIA. EMME AMMU.
:D
 
-Epäsuorantulen palveluyksikkö, kuinka voin auttaa?
-Tulikomentoja, ampukaa! Ne jyrää meitin!
-Hetki pieni, tarkistetaan ensin perustiedot. Tehän olitte Aarne1 eikö niin? Mihin maalipisteeseen olitte ajatelleet että haluaisitte vaikuttaa?
-Olenolen, ihan mihin vaan ne on joka puolella!
-Nyt huomaan täältä meidän järjestelmästä että teillä ei ole tarkistusammunnat voimassa. Ne pitäisi tehdä ensin. Meillä sattui juuri tulemaan peruutusaika ensi tiistaille. Sopiiko 10.15?
-...
-Jaa mutta hetkinen, tämä yhdityikin nyt meidän Mikkelin yksikköön ja meillä ei riitä kantama. Minäpä siirrän tämän Haminaan. Jos yhteys menee poikki niin yrittäkää vaan uudestaan.
-...
-Kiitos kuuleemiin, toivottavasti pystyimme auttamaan teitä tänään epäsuorantulen tarpeissanne! *kliks* *TUUTTUUTTUUTTUUT*
 
Epäsuorantulen palveluyksikkö, kuinka voin auttaa?
-Tulikomentoja, ampukaa! Ne jyrää meitin!
-Hetki pieni, tarkistetaan ensin perustiedot. Tehän olitte Aarne1 eikö niin? Mihin maalipisteeseen olitte ajatelleet että haluaisitte vaikuttaa?

Nyt kun meillä on vaikuttamiseen käytössä myös Ilmavoimien tulta niin meillähän onkin tuollainen yksikkö organisaatoissa. Jotkut kirjoittajat ovat siihen täällä viitanneetkin mutta PV ei ole asiasta kertonut tarkemmin. Eli tämä parodia voisi olla todellisuutta-
kin! Onneksi krh:n suhteen apu löytyy lähempää: kevyt KrhJ on komppanian "omalääkäri" jonka vaikutus on aina käytössä. Tietysti se etenkin talvella on vähäisempi.
 
Lyhyeen referaattiin ei tietysti pysty kiteyttämään koko koulutuksen antia, mutta tuon perusteella kouluttajasi on saanut oppinsa ennen vuotta 1943. Silloin nimittäin krh -koulutus ja -toiminta alistettiin Nenoselle tarkoituksena päästä yhtenäiseen tulenkäy-
tön järjestelmään. Siis nykykäsittein lausuttuna. Totta siinä on tietysti se, ettei jjoht läheskään aina saa haluamaansa tulta. Mutta ei siitä krh todellakaan itse päätä vaan kevyellä komppanian tj-päällikkö ja raskaalla tst-osaston/patl:n tj-komentaja. Tieten-
kin komppanian päällikön tai patl komentajan luomien suuntaviivojen mukaan. Eikä slogan tuhoa... ym pidä sekään paikkaansa: tuhoaminen ei krh:n vaikutuksella onnistu koskaan eikä muistisääntö muista savu- ja valoammuntaa, jotka olivat jo vuosikym-
meniä käytössä.

Itseasiassa loppukädessä sen päättää tuliyksikön tulitoimintaupseeri tai KRHJ:llä joukkueenjohtaja. Itseasiassa käskyt tuhoa, häiritse ja lamauta ei pidä ottaa suoraan niin kuin ne ovat vaan niillä annetaan suuntalinjat millaista vaikutusta halutaan. Sitten taas TJ päättää mitä tuliyksikköä käyttää riippuen JJn käskystä, jotta mahdollisimman hyvin voidaan päästä siihen vaikutukseen.
 
Kummasti silti lohduttaa tieto, että jos säkit on neulomatta ja hiekka kaivamatta / umpijäässä, niin asfaltilta voi tarvittaessa ampua panoksella kuin panoksella, jos vaikka on sota päällä. Rauhan aikana rauhassa rajoituksia sitten keksiä ihan rajoituksetta;)
 
Itseasiassa käskyt tuhoa, häiritse ja lamauta ei pidä ottaa suoraan niin kuin ne ovat vaan niillä annetaan suuntalinjat millaista vaikutusta halutaan. Sitten taas TJ päättää mitä tuliyksikköä käyttää riippuen JJn käskystä, jotta mahdollisimman hyvin voidaan päästä siihen vaikutukseen.
Herätit muistijäljen, jotain tuon suuntaista tosiaan puhuttiin silloin. Olishan meillä ollut tykistöäkin käytössä.
Tosin se puettiin sellaiseen muotoon, että älkää sotkeentuko (jjoht) ammattimiesten (tj:t) hommiin, kun ette mitään niistä ymmärrä.:). Kertokaa mitä haluatte, älkää sen jälkeen sotkeentuko, ja jättäkää loput epäsuoran tulen jumalien huoleksi :).
 
Kummasti silti lohduttaa tieto, että jos säkit on neulomatta ja hiekka kaivamatta / umpijäässä, niin asfaltilta voi tarvittaessa ampua panoksella kuin panoksella, jos vaikka on sota päällä. Rauhan aikana rauhassa rajoituksia sitten keksiä ihan rajoituksetta;)

Kyse on oppaasta eikä varomääräyksestä. Rajoitus liittyy varmaan vakautumiseen ja vastimen kestämiseen. Totta kai ammutaan, jos jonkun henki siitä riippuu, mutta ammutaanko pitkään.
 
Kukaan ei tiedä. Onko sulla parempaa tietoa?
Jos mulla olisi niin olin kirjoitanut sen tänne, mutta löysin Tanskan 120mm Mortar mitä ne laitta Piranha 5 sisään

til%20web-.jpg


http://www2.forsvaret.dk/nyheder/overige_nyheder/Pages/NytmaterieltilHaeren.aspx

Tung morter
Anskaffelsen omfatter 15 stk. 120 mm mortersystemer af typen Cardom 10 fra østrigske ESLAIT – med mulighed for indkøb af yderligere 6 systemer til en kontraktpris på 107 mio. kr. Mortersystemerne skal indbygges i Forsvarets kommende pansrede mandskabsvogn Piranha 5. Dertil kommer skydeledelsesmodul, reservedelspakke, dokumentation, uddannelse, ammunitionsreoler til minimum 40 granater og teknisk støtte til Piranha 5 leverandøren.
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
mutta löysin Tanskan 120mm Mortar mitä ne laitta Piranha 5 sisään

No tuo on se mikä tuli messuilla esille viime taikka sitä edellisenä vuonna. Messu kuvista päätellen arastin hehkuttamassa aihetta mutta tuo näyttää että siinä on enemmän ajatusta takana. Nemo ja Nemo kontti on parempi ratkaisu tuon jättäessä aseen melkein kokonaan panssaroimatta. Konetykin osuma voi olla aika kohtalokas.
 
Back
Top