Sotilasasiantuntija: Venäläisomistusten avoimuus on omituista – ”Ainoa hyöty olisi rauhan ajan vakoilu”
(KUVA: IS)
Julkaistu: 24.9. 7:10
Sotilasasiantuntijan mukaan saarien leimaaminen turvallisuusuhkaksi pelkän venäläisomistuksen vuoksi on perusteetonta. Puolustusvoimilta ostettu kuljetuslautta on käynyt läpi muodonmuutoksen.
Sotilasasiantuntija Arto Pulkki pitää hieman kaukaa haettuna ajatusta siitä, että Venäjä varautuu Itämeren kriisin varalle hankkimalla omistukseensa saaria ja ja kiinteistöjä Turun saaristosta. Hän ei usko minkään vieraan valtion hyötyvän rauhan aikana hankituista omistuksista, joista Suomi on tietoinen.
Viranomaiset voivat käyttää kaikki tarvittavia pakkokeinoja myös ulkomaisten omistuksissa oleviin kiinteistöihin, jos niitä epäillään käytettävän rikolliseen toimintaan, eivätkä ne ole diplomaattista koskemattomuutta nauttivia edustustoja. Siksi hankintoihin liittynyt avoimuus olisi Pulkin mielestä omituista, mikäli kaiken takana olisi Suomen puolustuksen ja huoltovarmuuden heikentäminen.
– Ei se pidä lainkaan paikkaansa, että venäläisomistuksen vuoksi me emme millään tavalla tietäisi, mitä siellä tapahtuu, Pulkki toteaa.
Keskusrikospoliisi on viikonlopun aikana tehnyt 17 kotietsintää Turun saaristossa tonteilla, jotka IS:n tietojen mukaan ovat Airiston Helmi -nimisen yrityksen omistuksessa. Päänimikkeenä tutkinnassa on törkeä rahanpesu. Sen lisäksi yritystä epäillään törkeästä kirjanpitorikoksesta ja törkeästä veropetoksesta.
Airiston Helmi on kymmenen viime vuoden aikana ostanut useita saaria ja kiinteistöjä merkittävän kauppamerenkulun pääväylän lähistöllä. Omistustiedot ovat vuodelta 2014.
Vuonna 2014 yhtiön toimitusjohtaja ja sen hallituksen jäsenet olivat Venäjän kansalaisia. Vuodesta 2016 eteenpäin firman vastuuhenkilöiksi on merkitty on nimetty 63-vuotias italialaismies ja 46-vuotias Paraisilla asuva nainen.
Neljä vuotta sitten kansanedustajaSuna Kymäläinen (sd) ilmaisi huolensa venäläistaustaisen yrityksen omistamista alueista Turun saaristossa.
IS 22. syyskuuta 2014.
– Se on ainoa siinä saaristossa oleva syväväyläreitti, joten se on huoltovarmuusreitti. Eihän tällaisia asioita pohdita rauhan aikaan. Jos tilanteet kriisiytyvät, on asia sitten erilainen. Nämä ovat asioita, jotka olisi syytä ottaa huomioon, Kymäläinen sanoi IS:lle neljä vuotta takaperin.
Arto Pulkin mukaan ainoa potentiaalinen hyöty voisi olla rauhan ajan vakoilu, mutta alueelta saatavan tiedustelutiedon merkitystä hän pitää vähäisenä.
– Voisi tarkkailla ja arvioida liikennettä. Mutta Suomella on niin vähän merivoimien kalustoa, että niiden liikenteen seuraaminen on hyvin triviaalia ja onnistuisi tavallisesta huviveneestäkin käsin ilman vakoilulaitteistojakin. Meritiedustelusta voisi olla hyötyä sotilaallista kriisiä edeltävän harmaan vaiheen aikana, mutta kannattavampaa olisi laittaa tiedustelijat silloinkin saariin, joita kiinteistörekisteri ei kerro venäläisten omistamiksi, Pulkki toteaa.
Saarien leimaaminen turvallisuusuhkaksi pelkän venäläisomistuksen vuoksi on hänen mukaansa perusteetonta. Sen lisäksi, että niiden käyttö salassa on tiedustelua lukuun ottamatta vaikeaa, ne ovat hyödyttömiä ilman joukkoja.
– Vaikutukseen tarvitaan joukkoja ja asejärjestelmiä. Jollain tavalla ne pitäisi ensin siirtää paikan päälle. Olivat saaret suomalaisen, venäläisen tai ruotsalaisen omistamia, on asejärjestelmien ja joukkojen siirtäminen niille lähes yhtä haastavaa.
Airiston Helmen päärakennuksen pihapiirissä on nukkeja, jotka on puettu näyttämään kaukaa päin vartijoilta.(KUVA: Tatu Lertola)
Saarille voitaisiin pyrkiä tuomaan pieniä väylätorjuntaohjuksia, joilla pyrittäisiin estämään väylien käyttöä ja siten esimerkiksi haitata Suomen kauppamerenkulkua. Pulkin mukaan saman voisi kuitenkin tehdä huomattavasti turvallisemmin aavalla merellä ampumalla meritorjuntaohjuksia, joiden kantama on useita satoja kilometrejä.
Saarien ja kiinteistöjen lisäksi yrityksen omistuksessa on myös aluksia. Uusi Suomi kertoi vuonna 2015, kuinka yritys oli ostanut Puolustusvoimien poistohuutokaupoista muun muassa Kala-luokan kuljetuslautan, jonka kannella mahtuu kuljettamaan raskasta ajokalustoakin.
Lue lisää: KRP:n suuretsintöjen kohteena oleva yritys tehnyt toistuvaa tappiota – ostanut Puolustusvoimien kalustoa huutokaupoista
Arto Pulkki kertoo, että kuvien perusteella kuljetuslautta on käynyt muodonmuutoksen. Alusta on muokattu voimakkaasti niin, että sen kuljetuskapasiteetti on pienempi ja se on nykyisellään sopivampi huvialuskäyttöön, esimerkiksi saaristoristeilyihin. Lauttaan on lisätty esimerkiksi sisätilat ja aurinkokansi.
Airiston Helmen ostama Puolustusvoimien entinen Kala-kuljetuslautta on remontoitu niin, että se soveltuu paremmin ihmisryhmien kuljettamiseen.(KUVA: Miika Viljakainen)
Lautta on alunperin tarkoitettu työkoneiden ja muun raskaan kaluston siirtoon. Nyt kuljetuskapasiteetin rajoittamisen jälkeen aluksen kyytiin mahtuisi enää traktori, henkilöauto tai pieni kuorma-auto, arvioi Pulkki.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005838965.html
(KUVA: IS)
Julkaistu: 24.9. 7:10
Sotilasasiantuntijan mukaan saarien leimaaminen turvallisuusuhkaksi pelkän venäläisomistuksen vuoksi on perusteetonta. Puolustusvoimilta ostettu kuljetuslautta on käynyt läpi muodonmuutoksen.
Sotilasasiantuntija Arto Pulkki pitää hieman kaukaa haettuna ajatusta siitä, että Venäjä varautuu Itämeren kriisin varalle hankkimalla omistukseensa saaria ja ja kiinteistöjä Turun saaristosta. Hän ei usko minkään vieraan valtion hyötyvän rauhan aikana hankituista omistuksista, joista Suomi on tietoinen.
Viranomaiset voivat käyttää kaikki tarvittavia pakkokeinoja myös ulkomaisten omistuksissa oleviin kiinteistöihin, jos niitä epäillään käytettävän rikolliseen toimintaan, eivätkä ne ole diplomaattista koskemattomuutta nauttivia edustustoja. Siksi hankintoihin liittynyt avoimuus olisi Pulkin mielestä omituista, mikäli kaiken takana olisi Suomen puolustuksen ja huoltovarmuuden heikentäminen.
– Ei se pidä lainkaan paikkaansa, että venäläisomistuksen vuoksi me emme millään tavalla tietäisi, mitä siellä tapahtuu, Pulkki toteaa.
Keskusrikospoliisi on viikonlopun aikana tehnyt 17 kotietsintää Turun saaristossa tonteilla, jotka IS:n tietojen mukaan ovat Airiston Helmi -nimisen yrityksen omistuksessa. Päänimikkeenä tutkinnassa on törkeä rahanpesu. Sen lisäksi yritystä epäillään törkeästä kirjanpitorikoksesta ja törkeästä veropetoksesta.
Airiston Helmi on kymmenen viime vuoden aikana ostanut useita saaria ja kiinteistöjä merkittävän kauppamerenkulun pääväylän lähistöllä. Omistustiedot ovat vuodelta 2014.
Vuonna 2014 yhtiön toimitusjohtaja ja sen hallituksen jäsenet olivat Venäjän kansalaisia. Vuodesta 2016 eteenpäin firman vastuuhenkilöiksi on merkitty on nimetty 63-vuotias italialaismies ja 46-vuotias Paraisilla asuva nainen.
Neljä vuotta sitten kansanedustajaSuna Kymäläinen (sd) ilmaisi huolensa venäläistaustaisen yrityksen omistamista alueista Turun saaristossa.
IS 22. syyskuuta 2014.
– Se on ainoa siinä saaristossa oleva syväväyläreitti, joten se on huoltovarmuusreitti. Eihän tällaisia asioita pohdita rauhan aikaan. Jos tilanteet kriisiytyvät, on asia sitten erilainen. Nämä ovat asioita, jotka olisi syytä ottaa huomioon, Kymäläinen sanoi IS:lle neljä vuotta takaperin.
Arto Pulkin mukaan ainoa potentiaalinen hyöty voisi olla rauhan ajan vakoilu, mutta alueelta saatavan tiedustelutiedon merkitystä hän pitää vähäisenä.
– Voisi tarkkailla ja arvioida liikennettä. Mutta Suomella on niin vähän merivoimien kalustoa, että niiden liikenteen seuraaminen on hyvin triviaalia ja onnistuisi tavallisesta huviveneestäkin käsin ilman vakoilulaitteistojakin. Meritiedustelusta voisi olla hyötyä sotilaallista kriisiä edeltävän harmaan vaiheen aikana, mutta kannattavampaa olisi laittaa tiedustelijat silloinkin saariin, joita kiinteistörekisteri ei kerro venäläisten omistamiksi, Pulkki toteaa.
Saarien leimaaminen turvallisuusuhkaksi pelkän venäläisomistuksen vuoksi on hänen mukaansa perusteetonta. Sen lisäksi, että niiden käyttö salassa on tiedustelua lukuun ottamatta vaikeaa, ne ovat hyödyttömiä ilman joukkoja.
– Vaikutukseen tarvitaan joukkoja ja asejärjestelmiä. Jollain tavalla ne pitäisi ensin siirtää paikan päälle. Olivat saaret suomalaisen, venäläisen tai ruotsalaisen omistamia, on asejärjestelmien ja joukkojen siirtäminen niille lähes yhtä haastavaa.
Airiston Helmen päärakennuksen pihapiirissä on nukkeja, jotka on puettu näyttämään kaukaa päin vartijoilta.(KUVA: Tatu Lertola)
Saarille voitaisiin pyrkiä tuomaan pieniä väylätorjuntaohjuksia, joilla pyrittäisiin estämään väylien käyttöä ja siten esimerkiksi haitata Suomen kauppamerenkulkua. Pulkin mukaan saman voisi kuitenkin tehdä huomattavasti turvallisemmin aavalla merellä ampumalla meritorjuntaohjuksia, joiden kantama on useita satoja kilometrejä.
Saarien ja kiinteistöjen lisäksi yrityksen omistuksessa on myös aluksia. Uusi Suomi kertoi vuonna 2015, kuinka yritys oli ostanut Puolustusvoimien poistohuutokaupoista muun muassa Kala-luokan kuljetuslautan, jonka kannella mahtuu kuljettamaan raskasta ajokalustoakin.
Lue lisää: KRP:n suuretsintöjen kohteena oleva yritys tehnyt toistuvaa tappiota – ostanut Puolustusvoimien kalustoa huutokaupoista
Arto Pulkki kertoo, että kuvien perusteella kuljetuslautta on käynyt muodonmuutoksen. Alusta on muokattu voimakkaasti niin, että sen kuljetuskapasiteetti on pienempi ja se on nykyisellään sopivampi huvialuskäyttöön, esimerkiksi saaristoristeilyihin. Lauttaan on lisätty esimerkiksi sisätilat ja aurinkokansi.
Airiston Helmen ostama Puolustusvoimien entinen Kala-kuljetuslautta on remontoitu niin, että se soveltuu paremmin ihmisryhmien kuljettamiseen.(KUVA: Miika Viljakainen)
Lautta on alunperin tarkoitettu työkoneiden ja muun raskaan kaluston siirtoon. Nyt kuljetuskapasiteetin rajoittamisen jälkeen aluksen kyytiin mahtuisi enää traktori, henkilöauto tai pieni kuorma-auto, arvioi Pulkki.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005838965.html