KRP operaatio Turun saaristossa

Googlella ensimmäinen maininta juuri malin. Ja sitte sitä lukematon määrä referoinu.


"Selviää, että venäläisille on irronnut ja irtoaa yhä edelleen poikkeuslupia kummallisen kivuttomasti.Toisin kuin muut saaristokiinteistöjen omistajat, Airiston Helmi pääsee ruoppaamaan väylille avautuvia rantojaan. Yritys saa rakentaa kiinteistöilleen massiivisia laitureita, helikoptereiden laskeutumisalustoja ja kallioon louhittavia suojatiloja"

Tuosta olettaisi sillä suojatilalla olevan rakennuslupa. Eli voi olla melkein mikä vain suojatila.

Miksi louhia kallioon?
 
Suomessa on kielellinen vajaan 300 000 ihmisen vähemmistö. Sen jäseniä on runsaasti tuolla suunnalla.
Virossa on myös noin noin 300 000 ihmisen kielellinen vähemmistö. Miten minusta tuntuu, että nyt on kyseessä sen vähemmistön jäsen?
 
Mahdettiinko tätä vielä linkittää?

Suomen puolustusta haavoittavia kiinteistöjä ja armeijan aluksia matkailuhankkeen varjolla jo kymmenen vuotta - katso Airiston Helmen oudot talousluvut (IL 23.9.2018)

Artikkelissa on paljon aiemmin kerrotun toistoa, mutta myös joitain ihan mielenkiintoisia pääpointteja, joita poimia yöpalaksi:


Perin merkillistä matkailubisnestä. Mitä noihin "kuumempiin" bunkkerisaariin tulee, en ole juuri nähnyt firman omaa mainostusta Suomen medioissa tai matkailumessuilla. Yleensä kuitenkin pytingit pitäisi saada ripeästi tuottamaan ja liiketoimintamallin tulisi muutenkin olla tiukasti hanskassa. Reippaimmat yrittäjät mainostavat uuden vuosituhannen ykköskohdetta naama messingillä jo ennen kuin yhtäkään parrua on saatu kannettua työmaalle. Tämä helmi taas ei suostu edes vastaamaan puhelimeen ja hiljaista on mainonnan kanssa.

Ovatko kohderyhmänä vain venäjänkieliset? Eipä ole taidettu mainostaa Suomessa venäjäksikään, vaikka kielen puhujia lienee täällä nykyään noin 70 000. Osalla olisi rahaakin. Pelkät Venäjän kansalaiset? Mitenhän on siellä mainostamisen laita. Kai nyt vähintään joku markkinatutkimus pitäisi olla pohjalla, että ryhdytään väsäämään helikopterikenttää ja satametrisen purtilon satamaa. Sitten kun tämä firma vihdoin saa kiireettä kypsyneen matkailubisneksensä käyntiin, ovatko suomalaiset tervetulleita ollenkaan vaikka miten löisi tuohta tiskiin? Minun tuntemilleni yrittäjille kelpaa lähtökohtaisesti kaikenlainen raha, olipa ostaja sitten Marsista tai Venuksesta.

Ja rakastaako tuollainen kohderyhmä todellakin niin kiihkeästi Suomen väreissä olevalla kalustolautalla ajelua, että juuri sellainen pitää saada väkisin vaikka bulvaanin kautta? Luulisi että kymmenien miljoonien budjetilla voisi valkata jotain vähän normaalimpaan luksusmakuun vetoavaakin.


Etenkin tämä viimeinen viittaus on ihan mehukas. Toivottavasti kenenkään paraislaisen yrittäjän, poliitikon tai virkamiehen (tai näiden yhdistelmän) puntti ei ala yhtäkkiä tutista. :)


Ainahan joku röllikkä voi tulla mussuttamaan että läpeensä paska yrittäminen on ihan laillista, mutta jos viranomaiset ovat yhtään tehtäviensä tasalla, jossain vaiheessa näitä alkaa epäilyttää tällainen "ihan laillinen" toiminta, jossa ei ole yritystoiminnan näkökulmasta järjen hiventä. Keskimääräinen startup-yrittäjä saa kiillottaa spiikkejään yötä myöten ja rampata hiki hatussa messuilta toiselle, että saisi touhuilleen edes sadan tonnin rahoituksen. Silloinkin aletaan tivata tuloksia jo muutaman vuoden sisällä. Mikä mysteeritaho dumppaa miljoonan toisensa perään syöksykierteiseen yrittämiseen, josta puuttuu mm. kaikki yritys? Minulta olisi rahoittajana loppunut kärsivällisyys jo kauan ennen kymmenettä vuotta. Ainakin olisin vaatinut, että miljoonista edes muutama kymppi olisi pistetty kohteen markkinointiin. Tai toimivaan puhelinliittymään. Ekan kohteenkin olisi voinut avata ennen kuin ostaa kymmenen uutta.


Saahan sitä tietysti omistaa jos laki sen hövelisti sallii. Silti edelleen erikoista liiketoimintaa, että laitureita pitää olla valmiina yhtä monta kuin keskimääräisessä illanvietossa on kävijöitä ennen kuin yhtäkään vierasta uskalletaan päästää saarelle. Enkö minä jo kohta voisi mennä näihin huolella rakennettuihin matkailukohteisiin rapujuhlia viettämään? Kerätäänkö kolehti ja kysäistään? Toivottavasti vastaavat puhelimeen.

Tuolla hesari.fi sivustolla kremlistit selittää että normaali rikkaan kesämökki.

En tosin rikkaana ostasi mökkiä laivareitin varresta.

Mitenkähän nuo verot menee kiinteistöyhtiöllä joka tekee tuntuvaa tappiota?
 
Venäläiset rakentavat potentiaalia. Miten tuota potentiaalia sitten käytettäisiin riippuisi laajemmasta operaatiosta.
Ja tuolla oli sentään joku peitetarina päinvastoin kuin täällä olevalla vartioidulla ja lämmitetyllä hallilla jolla on asialliset turvatoimet mutta ei liiketoimintaa eikä ole vuokralla.
 
Venäläiset rakentavat potentiaalia. Miten tuota potentiaalia sitten käytettäisiin riippuisi laajemmasta operaatiosta.
Ja tuolla oli sentään joku peitetarina päinvastoin kuin täällä olevalla vartioidulla ja lämmitetyllä hallilla jolla on asialliset turvatoimet mutta ei liiketoimintaa eikä ole vuokralla.
Ai siinä pv:n linkkisolmun näkymäetäisyydellä?
Odotellaan teräksen hinnan raketoimista..
 
Airiston Helmen yhteistyökumppani hämmästelee kohua: ”Mitään mustia rahoja ei ole koskaan liikkunut”
Rakennusliikkeen osaomistaja ja kuntapoliitikko Kaj-Johan Karlsson ihmettelee vain sitä, miksei matkailubisnes koskaan lähtenyt käyntiin, vaikka rahaa on sijoitettu paljon.
Airiston Helmen huvilan Villa Ybbersnäsin pihapiiri ja venelaituri kuvattuna 23. syyskuuta 2018. (KUVA: VEIJO LINDGREN / LEHTIKUVA)
Susanna Reinboth HS
Julkaistu: 24.9. 19:25
AIRISTON Helmen kanssa yhteistyötä tehnyt Kaj-Johan Karlsson on hämmästynyt yhtiön ympärillä pyörivästä kohusta ja erityisesti sen mittakaavasta.

Hänen omat kokemuksensa yhtiöstä ovat myönteisiä: laskut on maksettu ajallaan, ja kaikki rahaliikenne on kulkenut pankin kautta.

”Mitään mustia rahoja ei ole koskaan liikkunut”, hän sanoo.

Karlsson on SKa-Plan-nimisen rakennusyhtiön entinen työntekijä ja osaomistaja. Yhtiö urakoi Airiston Helmen kiinteistöille muutamia taloja ja saunamökkejä.

KUN YHTEISTYÖ alkoi, Karlsson kertoo yhtiön tehneen Airiston Helmelle lain vaatiman taustakyselyn. Hän ei tarkalleen muista, mistä oli kyse, mutta todennäköisesti hän viittaa rahanpesulain edellyttämään velvollisuuteen tunnistaa asiakas.

Karlsson muistaa, että kysely oli pitkä ja vaativa. Hänelle on jäänyt siitä mieleen Airiston Helmen venäläisomistajan kertomus siitä, miksi hän haluaa sijoittaa rahaa juuri kiinteistöihin Paraisilla.

”Muistaakseni hän sanoi nähneensä paikat Ruotsin-laivalta ja tykästyneensä niiden rauhallisuuteen ja turvallisuuteen”, Karlsson muistelee.

Karlsson on itse tavannut omistajan pari kolme kertaa kymmenen vuoden aikana.

”Ei häntä ole paljon nähty täällä. Hän oli sympaattinen mies, ja hänellä oli kiinnostavia ajatuksia ja ideoita.”

Parin viime vuoden ajan Karlsson kertoo hoitaneensa Airiston Helmen lupa-asioita kuntoon.

KESKUSRIKOSPOLIISIN tutkinta tuli Karlssonille täydellisenä yllätyksenä. Krp ei ainakaan vielä ole ollut häneen yhteyksissä.

Lue myös: Krp:n rikostarkastaja Turun talousrikostutkinnasta HS:lle: Muovipusseihin sullottu puoli miljoonaa käteistä tukee rahanpesuepäilyä – Rikoksesta epäillään nyt kahta yritystä

Karlssonin mukaan mikään muu ei ole ihmetyttänyt häntä Airiston Helmessä kuin se, että rahaa on sijoitettu paljon, mutta matkailubisnes ei ole lähtenyt liikkeelle.

”Se on ollut todella vähäistä. Jokunen saunamökki on ollut vuokralla.”

Paraisille yhtiön rakennushankkeilla on ollut merkitystä, sillä ne ovat työllistäneet paljon ihmisiä, Karlsson arvioi.

Karlsson pitää perättömänä väitteitä, joiden mukaan Airiston Helmi olisi saanut helposti poikkeuslupia rakennuksilleen.

”Heiltä on vaadittu enemmän kuin muilta. Yhtiö on aina toimittanut kaikki tiedot.”

YHTIÖ ON saanut muun maussa poikkeusluvan rakentaa Ybbersnäsiin lähes 400 neliömetrin omakotitalon, 70 neliömetrin autotallin ja 30 neliömetrin rantasaunan.


Rakentaminen poiki pitkän oikeuskiistan. Naapurit epäilivät, että omistajan tarkoitus oli aloittaa talossa majoitusbisnes eikä käyttää sitä itse.

Tähän viittasivat taloon loppumetreillä tehdyt muutokset. Pari oleskelutilaa muutettiin makuuhuoneiksi ja kaikkien kahdeksan makuuhuoneen yhteyteen rakennettiin kylpyhuone. Myös terasseja lisättiin.

Hallinto-oikeudelle Airiston Helmen venäläisomistaja kertoi käyttävänsä rakennusta esimerkiksi edustustarkoituksiin ja yhtiön työntekijöiden lomapaikkana. Hän huomautti olevansa tottunut siihen, että omakotitalon kaikissa makuuhuoneissa on omat pesutilat.

Airiston Helmi voitti kiistan sekä Turun hallinto-oikeudessa että korkeimmassa hallinto-oikeudessa.

KAJ-JOHAN KARLSSON on törmännyt Airiston Helmen asioihin myös luottamustehtävässään. Hän on mukana kuntapolitiikassa, ja vuoteen 2017 hän oli myös ympäristölautakunnan jäsen.

Karlsson ei näe tässä ongelmaa. Valtaosa Airiston Helmen lupahakemuksista meni silloin rakennuslautakuntaan, ja jos joitakin tuli ympäristölautakuntaan, hän jääväsi itsensä.

”Minulla on puhdas omatunto.”

Ympäristölautakunnan käsittelyyn tuli ainakin Ybbersnäsiin rakennettu helikopterikenttä – toinen hanke, josta kiisteltiin korkeinta hallinto-oikeutta (KHO) myöten.

Tässä kiistassa naapurit saivat osavoiton KHO:ssa. Alempien asteiden päätöksistä poiketen se päätti, että helikopterikentän käyttäminen tarvitsee ympäristöluvan.

KHO palautti asian Paraisten ympäristölautakunnan käsittelyyn. Lautakunta myönsi luvan. Karlsson ei päätöksen mukaan osallistunut asian käsittelyyn.

JULKISUUDESSA hämmästeltyjä suuria laitureita Karlsson pitää täysin loogisina. Kun isot Ruotsin-laivat pyyhkäisevät ohi monta kertaa päivässä, laiturin täytyy kestää.

”Tällaisissa oloissa laiturin tekeminen on haastavaa. Aallot menevät metrin ylös ja metrin alas, yhteensä kaksi metriä, joten siinä ei tavallinen pieni mökkilaituri kovin montaa viikkoa kestä.”
 
Siis onko tässä nyt varmaankin kyse siitä, että näiden alueiden/tonttien venäläisomistajat olisivat Venäjän hallitusta auttaen ostaneet nämä tontit, että niille voisi tehdä asekätkentää mahdollisia imvaasioita varten sillä tapaa, että tonteilla vierailevat shortseja ja t-paitaa pitävät venäläisturistit yht'äkkiä löytävätkin alueelta sotilasvarustuksen ja ovatkin siellä sitten rynkyt ja camot päällä pitämässä alueita hallussaan? Tai että siellä olisi tavarst valmiina maahanlaskun tekeville Spetznazeille?

Eivät maahanlaskun tekevät spesiaalinatsit henkilökohtaista varustusta tarvitse. Se on heillä mukana. Mutta hekolaskeutumisalusta ja tukeutumistilat sekä muu infra harmaan vaiheen valmisteluja varten ovat ihan jees. Ja hangaari, johon kopterin saa piiloon.
 
Suomessa on kielellinen vajaan 300 000 ihmisen vähemmistö. Sen jäseniä on runsaasti tuolla suunnalla.
Virossa on myös noin noin 300 000 ihmisen kielellinen vähemmistö. Miten minusta tuntuu, että nyt on kyseessä sen vähemmistön jäsen?
Mihin vittaat?
 
Olenko ainot joka huolestuu tuosta rynnäkköpanssarin mentävästä lastauslaiturista..

Vai näenkö näkyjä
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Back
Top