Ehkä olisi myös voitu käyttää vähemmän resursseja linnoittamiseen, ja enemmän armeijan varustamiseen? Jossain vaiheessa olisi silti pitänyt linnoittaa, mutta ehkä vähemmän 1918-1930 välillä? Mitenkä asia olisi mennyt. Sehän tässä on monimutkaista, kun yleensä raha jo kuvaa resurssien rajoituksia, mutta maailmansodan aikana itse raha otettiin lainoina niin paljon kuin tarvittiin, vain resurssit itse tietysti olivat yhä rajoitettuja.
Ja Suomessa kun ei Maginot linjoja tehty ei hirveän paljon enempää linnoituksista edes voi säästää. Ilma- ja panssarintorjunta ja tykistö olisi tietysti ollut linnoituksia hyödyllisempää, mutta se on tietysti ihan eri asia laittaa asevelvollinen lapioiminaan kuin taikomaan tykistön kranaatteja.
Mutta olisiko 1918-1930 välillä voitu säästää linnoituksista? Tai olisiko kannattanut?
Aseista jos ei saa huijata, eli valita rynnäkkökivääriä ja Panssarinyrkkia yms jo tuotantoon ennen Talvisotaa, sanoisin että Suomen olisi pitäny alkaa valmistamaan jo ennen sotaa MG-34 lisenssiä. Emma pikakivääri olisi ollut parempi, mutta en usko että oltaisiin saatu siihen lisenssiä, ellei sitten oltaisi anastettu.
Konepistooleista Suomi KP oli todella kallis kyllä, mutta se oli myös hyvä ja Ase-Jeesuskin on miettinyt että se saattaa olla niitä harvoja kertoja jolloin kalliimpi ehkä on hinnan arvoista.
Mutta lisää konetuliaseita oltaisiin kaivattu, joten sitä oltaisiin tuotettu hieman historiallista vähemmän, ja samaan aikaan oltaisiin tehty MP 3008 kopioita, eli Saksalaisten kopioita Stenistä (mutta luotettavammalla lippaalla, joka oli käsittääkseni Stenin heikkous). Historiallisestihan meillä tehtiin Suomi KP:N lisäksi "Peltiheikkiä", eli Suomalaista PPS-43 kopiota. PPS-43 on hyvä ase, mutta KP M/44 ei ketään vakuuttanut, siitä kun ei saatu laatua eikä ehditty saada määrää, niin oltaisiin yhtä hyvin voitu tehdä suurta määrää MP-3008 tai muuta kopiota Stenistä, joka on käsittääkseni vieläkin halvempi kuin PPS-43/Peltiheikki.
Tankkejahan Suomen ei pidä itse tehdä, eikä sitä typerää BT-42:sta
https://en.wikipedia.org/wiki/BT-42
Ehkä siitä oltaisiin saatu ihan hyväkin rynnäkkötykki, mutta tuo tykkitorni oli tuhoon tuomittu yritys. Ilman tykkitornia olisi ehkä painoa ja sen tasapainoa saanut sen verran alhaisemmaksi että siitä olisi saanut jotain hyödyllistä. Tiedämme, että Suomen maaston pullonkauloissa rynnäkkötykit olivat hyödyllisiä, kenties tästäkin olisi tullut hyödyllinen, ja 18 kappaletta olisi meille ollut merkittävä määrä. Ehkä siitä olisi pitänyt poistaa kaikki ylä- ja takapanssari ja tehdä siitä niin kuin Marder III
https://en.wikipedia.org/wiki/Marder_III
Luulen että siitä olisi saanut hyväksyttävän rynnäkkötykin. Ei olisi tarvinnut olla edes panssarien asiantuntija, perus matemaattiset taidot ja fysikaan lakien ymmärtämiset olisivat riittäneet, ja aina olisi voitu kysyä Saksalaisilta miksi he suunnittelivat rynnäkkötykkinsä kuten suunnittelivat.
Tykistön puolella taas oli huutava pula ammuksista, joten ei tarvitse miettiä mitä tykkejä olisi pitänyt rakentaa. BT-42:stakaan ei pitäisi alusta asti rakentaa, mutta kyllähän kaapattu vihollisen kalusto olisi ollut hyvä saada hyödylliseen käyttöön.