Kuljetus- ja monitoimihelikopterit

Pelastus/ambulanssi -tehtävissä usein korvaamattomia.
Sotilaskäytössä hintaansa nähden lähes hyödyttömiä.
 
No eihän se nyt ihan sama ole kun haarukka oli ennalta 7-10. Eli yläpäähän vain sijoittui. Saksalla ei ollut valmiutta tuplata.
Siellä ovat tunaroineet melkoisesti eri hankintoja viime vuosikymmeninä.
Oletin että olivat laskeneet että saavat tietyn määrän etukäteen varatulla hillolla, mutta ei rahat riittäneet? Suomessa ei yhtä paha, mutta oletetut rahat ei riitä meilläkään korvaamaan konemäärää täysin.
 
No eihän se nyt ihan sama ole kun haarukka oli ennalta 7-10. Eli yläpäähän vain sijoittui
Tarkalleen sanottuna alustavat tarjoukset menivät 10-20 prosenttia yli tuon yläpään, mutta tässäkin on huomioitava, että aluatavista tarjouksista hintaa lähdetään neuvottelemaan alaspäin.
 
Inhaa itäkalustoa harvinaisesti länsiväreissä. HeliSwissin Kamov Ka-32 raskaissa nostotöissä, varsinainen kopteriäksön alkaa 2.05 kieppeillä:

Itäiset lentolaitteet ei kovin yleisiä ole länsimaiden kaupallisilla markkinoilla. Kamovia kuitenkin muutama firma käyttää, kopteri on kompakti mutta tehokas nostaja ja operointi on huolettomampaa kun ei ole pyrstöroottoria osumassa puihin, lankoihin tai sivustakatsojiin.
 
Onko muuten jotakin syytä, miksi autogirot eivät ole suosittuja kuljetushelikoptereiden sijaan?
 
Onko muuten jotakin syytä, miksi autogirot eivät ole suosittuja kuljetushelikoptereiden sijaan?

Saattaa olla, että niiden kyvyssä kehittää nostetta on rajansa. Ja toisekseen, ne eivät voi laskeutua pystysuoraan. Toki sellainen laskeutuu lyhyelle matkalle, mutta tämä ei saata päteä lastin kanssa.
 
Fairey Rotodynea (joka ei ole puhdas autogyro) lukuun ottamatta autogyrot taitavat olla 1-2 paikkaisia. Jokin konseptissa ilmeisesti rajoittaa isojen autogyrojen tekemistä.
 
Fairey Rotodynea (joka ei ole puhdas autogyro) lukuun ottamatta autogyrot taitavat olla 1-2 paikkaisia. Jokin konseptissa ilmeisesti rajoittaa isojen autogyrojen tekemistä.

Olisiko, että sitä pääroottoria ei saa liikkumaan ihan pienellä viimalla, jos se on samaa kokoa kuin kuljetushelikoptereissa.
 
Autogiroja käytettiin paljon 30-40 -luvuilla sellaisissa hommissa joissa tarvittiin lyhyttä nousumatkaa muttei suurta kuljetuskykyä. Heti kun oikeat helikopterit muuttuivat käyttökelpoisiksi, ne lähes täysin korvasivat 'girot näissä sovelluksissa. Ilmeisesti systeemi ei tosiaan skaalaudu hyvin isommaksi. Taktiselle dronelle autogiro voisi olla hyvä konfiguraatio?

Japanilainen suto-autogiro jota käytettiin armeijan (!) tukialuksilta:
Kayaba_ka-1.jpg
 
Fairey Rotodynea (joka ei ole puhdas autogyro) lukuun ottamatta autogyrot taitavat olla 1-2 paikkaisia. Jokin konseptissa ilmeisesti rajoittaa isojen autogyrojen tekemistä.
Autogiro lentää "väkisin".
Eli eteenpäin menevän lavan vastus riittää antamaan nosteen taakse menevälle lavalle. Eli jos ajatellaan että vaikka 6 paikkainen autogiro lentää, niin verrattuna samanpainoiseen kiinteäsiipisen tehontarpeeseen, niin puhutaan noin 5-9 kertaisesta tehosta, eikä siltikään saavuteta suorituskykyä.
Eli summasummarum, ei kannata autogiroihin satsata. Hox, emme ole vielä tarkastelleet turvallisuusnäkökohtia, mutta tiivistetysti totean autogirosta, mikäli tulee moottorihäiriö missään muussa tilanteessa, kuin optimi lentoasussa, niin ollaan legendaarisessa "propello stoppo, matka finito" tilanteessa ja lapa seis tilanne tulee noilla vehkeillä nopeammin kuin osataan edes tajuta että mikä tulikaan nyt lentovärkkiin.
 
Hehee... kylläpä naurattaa. Saksalaiset otettiin luokalle.

"By picking the FMS route, the German defense ministry is expected to work more closely with the U.S. government in the eventual purchase of a replacement for the Bundeswehr’s CH-53G helicopters by 2030. The process allows foreign governments buying U.S. kit some leeway in customizing their equipment, but the push for standard-issue equipment is generally more pronounced than in direct commercial sales.
That kind of discipline may be a welcome constraint for the German military-acquisition office, which had added a litany of special requirements for communications equipment and sensors, like a new weather radar, into the previous program. In the end, industry officials said, the eventual wish list released by the defense ministry was a far cry from the original desire for a no-frills workhorse helicopter on the battlefield."

Tosin nyt sekoilevat aikataulussa. Hitto mikä kiire!

"The newspaper Welt am Sonntag reported over the weekend that defense officials had lodged a formal FMS request with the Pentagon on Nov. 20, asking for responses by Dec. 4. Such a turnaround time would be extraordinary when accounting for the Thanksgiving holiday and Washington’s lame-duck spirit after a grueling presidential race.

The apparent rush has already caught the attention of industry. “We appreciate that the acquisition process will continue but we are wondering about the fast pace,” Dennis Goege, Lockheed’s vice president for central and eastern Europe, told the Handelsblatt newspaper. “We aim for a competition that ensures a fair comparison of both aircraft,” he added."

 
Viimeksi muokattu:
Muuallakin ollaan huumekoukussa nimeltä kopterit.

Poliitikot katsoivat siis viisaaksi USMC:n kohdalla laittaa 250M kahteen CH-53K kopukkaan sen sijaan, että olisi rahoitettu Long Range Precision Fires ja Ground Based Anti-Ship Missile -tutkimusta ja ostettu Tomahawkeja.
The Marines had requested $125 million for Tomahawks and $64 million for GBASM as well as $75 million for long-range fires. The final bill essentially cuts the GBASM budget in half and trims almost $20 million for LRPF research and development — roughly a 25 percent cut.
At the same time, the bill adds $250 million for two CH-53K King Stallion heavy-lift cargo helicopters.
The commandant, in describing his priorities, said the Marine Corps will need to reduce its heavy-lift capacity as part of its efforts to transform the force.
 
Poliitikot katsoivat siis viisaaksi USMC:n kohdalla laittaa 250M kahteen CH-53K kopukkaan sen sijaan, että olisi rahoitettu Long Range Precision Fires ja Ground Based Anti-Ship Missile -tutkimusta ja ostettu Tomahawkeja.
Ehkäpä ensin katsotaan mitä maavoimat saa aikaan LRPF:n ja Tomahawkien kanssa ja merijalkaväki hankkii samaa.
 
Muuallakin ollaan huumekoukussa nimeltä kopterit.

Poliitikot katsoivat siis viisaaksi USMC:n kohdalla laittaa 250M kahteen CH-53K kopukkaan sen sijaan, että olisi rahoitettu Long Range Precision Fires ja Ground Based Anti-Ship Missile -tutkimusta ja ostettu Tomahawkeja.
Noissa koptereissa on sen verran rahaa kiini, että teollisuuden investoinit täytyy saada katettua, joten muutos ei voi olla liian nopea.
Tosin en ole ihan varma ovatko ohjukset välttämättömiä, koska Laivastolla on vastaavaa tulivoimaa, joten ongelma ratkeaa.
 
Noissa koptereissa on sen verran rahaa kiini, että teollisuuden investoinit täytyy saada katettua, joten muutos ei voi olla liian nopea.
Tosin en ole ihan varma ovatko ohjukset välttämättömiä, koska Laivastolla on vastaavaa tulivoimaa, joten ongelma ratkeaa.
Merijalkaväellä on varmasti tavoitetila saada jokin määrä suoraan oman päätöksenteon taakse jotta sitä tavaraa on oikeastikin käytettävissä kun sitä tarvitaan. Luotto siihen että naapuri ilman muuta jeesaa ei ilmeisesti ole ihan sataprosenttinen.
 
Merijalkaväellä on varmasti tavoitetila saada jokin määrä suoraan oman päätöksenteon taakse jotta sitä tavaraa on oikeastikin käytettävissä kun sitä tarvitaan. Luotto siihen että naapuri ilman muuta jeesaa ei ilmeisesti ole ihan sataprosenttinen.
Toki ja tälle saattaa olla ihan oikeitakin perusteita, eikä vain "me halutaan omat lelut" tyyppinen perustelu.
 
Toki ja tälle saattaa olla ihan oikeitakin perusteita, eikä vain "me halutaan omat lelut" tyyppinen perustelu.
Merijalkaväen hommat ovat sen tyyppisiä että tulta on varmasti kiva sada heti eikä ehkä ylihuomenna. On siinä sitä oman aseman pönkittämistäkin mukana niin kuin aina ja kaikilla.
 
Back
Top