Kuljetus- ja monitoimihelikopterit

Black Hawkissa on toki pienempi sisätilavuus ja ei esim. seisomakorkeutta - tosin ei ole muistaakseni NH90:ssäkään. Ysärin lopun ilmalualan lehdistä muistelen tanskalaisten pyytäneen korotettua NH90:ää kun olivat tottuneet Sea Kingin sisätiloihin, mutta päätyneen lopulta EH101:een. Korkeakattoista mallia ostivat lopulta ainakin hurrit.

Mitä tulee Black Hawkin ja NH90:n eroihin, kuinkas moni on korvannut Black Hawkin NH90:llä? Toisinpäin ovat tehneet mm. Australia, Kreikka, norskit ja hurrit. Loput NH90-operaattorit uskottelevat sen toimivan.

Perärampista sen verarn, että totta, sitä ei Black Hawkissa ole. En ole kyllä vieläkään saanut tyydyttävää selitystä sen välttämättömyydelle. On totta joo, että se tekee joistain asioista helpompaa, mutta hyvin vähän on asioita jotka nimenomaan edellyttävät peräramppia. Ne vähät ovat sitten sellaisia (esmes ajoneuvojen tai suuren paaripotilasmäärän kuormaus), että mikäli tämä katsotaan todella helikopterilautan olennaiseksi tehtäväksi, olisi syytä jo pohtia sitä, että onko se optimaalinen suorituskykyratkaisu ulottaa tämä kyky koko lauttaan keskiraskaita helikoptereita, vai pitäisikö tähän tarpeeseen hankkia pieni määrä selvästi raskaampia kuljetuskoptereita, kuten Chinookeja? Ajoneuvojahan muuten kulkee Black Hawkissakin, ainakin jenkit ovat kantaneet ymmärtääkseni siipiripustimissa moottoripyöriä tiedustelijoille ja siellä kulkisi varmaankin samalla vaivalla vaikkapa moottorikelkka, kantoremmissä isompikin ajoneuvo. Okei, paskempi ratkaisu kuin ajaa rampille Defender tuulilasi kaadettuna ja katto irrotettuna, mutta vastaako tässä nyt oikeasti se kyky sitä huikeaa hintaa?

Sikorskyn tarjous varmaan tosiaankin ainakin loppuvaihessa koski nimenomaan mallia S-92, muistelen kuitenkin UH-60:n olleen se alkuperäinen tarjous ainakin joskus noin 1997-98 eli aikaan jolloin S-92 vielä odotti ensilentoaan. Ehkä sekä siitä että NH90:stä voisi ottaaa huolella sitä oppia, että never buy anything mk. I. PV vaikuttaa tästä muuten oppineen, tuotteen laajaa käyttäjäkuntaa on sentään ainakin suosittu viime vuosikymmeninä. Samaten toinen valtiotoimija Finnair muistaakseni vaati, että sille toimitettavien A350:ien sarjanumeron on oltava vähintään 30 (tosin MD-11:lle Finski oli ensimmäinen asiakas, ja vaikka konetyyppi ei lopulta vastannutkaan odotuksia mm. polttoainetaloudellisuuden suhteen, en ainakaan minä ole kuullut koneessa olleen Finskin mielestä varsinaisesti vikaa).

Olen pitkään ollut sillä kannalla, että koeteltu ja hyväksi havaittu konetyyppi jossa ei ole mitään vikaa, kuten Black Hawk tai Super Puma / Cougar olisi tuottanut paljon vähemmän hiustenlähtöä ja rahanmenoa, mutta melkeinpä saman suorituskyvyn. Jos nyt jätetään ne Kopteri-Kustaan villit haaveet sikseen, se PV:n lopullinen tarvehan oli korvata Mi-8:t vähän suuremmalla määrällä vähän parempia koneita. Olen kyllä avoin muuttamaan mielipidettäni jos se hyvin perustellaan, mutta noin neljännesvuosisataan tällaista tarvetta ei ole ilmennyt, joten en myöskään henkeäni sitä odotellessa pidätä.

Merimiinojen pudotukseen ja vaikka ASW-topedojenkin laukaisuun ja maalittamiseen on muuten ihan omat meritoimintaversiot useimmista kopterityypeistä, mukaanlukien UH-60 -perhe. Jotenkin tulee tässäkin mieleen, että yritetäänkö tässä nyt mainosmielessä kuoria linkkuveitsellä perunaa? Eiköhän käsivoimin nyt saa mistä tahansa koneesta pudotettua mitä tahansa mikä ovesta ulos mahtuu, mun ymmärtääkseni planeetan gravitaatio on jokseenkin vakio.
 
Viimeksi muokattu:
Black Hawkissa on toki pienempi sisätilavuus ja ei esim. seisomakorkeutta - tosin ei ole muistaakseni NH90:ssäkään. Ysärin lopun ilmalualan lehdistä muistelen tanskalaisten pyytäneen korotettua NH90:ää kun olivat tottuneet Sea Kingin sisätiloihin, mutta päätyneen lopulta EH101:een. Korkeakattoista mallia ostivat lopulta ainakin hurrit.
Paljon riippuu siitä, että täytetäänkö täyteen vai "kirjatäyteen". Virallisesti BH taitaa kuskata sisällä 12 "täysin varustettu" ukkoa tai n. 20 "kevyesti varustettua". Painon puolesta kumpikin tyyppi kantaa käytännössä saman ja kaikki isokokousempi kannattaa kuljettaa ulkoisena kuormana. Mutta jos minun pitäisi lähteä paikkaan, jossa voi tulla osumaa, niin mieluummin BH:lla.

Laittelin ne kabiinien mitat esille aiemmin, viitseliäät voivat ne edelliseltä sivulta katsoa jos silmä on vielä paikallaan eikä kädessä. Mutta NH90:n kabiinin mitat on 4.80x2.05x1.50, BH:ssa ne on 3.84x1.83x1.36. Joo varmaan Blackhawkiin mahtuisi epävirallisessa sardiinipurkkimoodissa 20 ukkoa, mutta NH:hon mahtuisi sitten varmaan 30. Blackhawk ei ole tilaihme, vaan 'kokoisekseen ahdas'.
Ja vähillä koptereilla ei kannata lennellä sinne missä todennäköisesti tulee osumaa.
 
Mutta jos minun pitäisi lähteä paikkaan, jossa voi tulla osumaa, niin mieluummin BH:lla.
Mielenkiintoista. Minusta NH90:n selvästi parasta puolta on pienennetty heräte, EW-järjestelmät sekä lidarit ym. (myönnän, on niistä raportoitu ongelmiakin), jotka mahdollistavat lentämisen erittäin matalalla myös pimeällä ja huonossa kelissä.

Aiemmin kysyttiin, mitä NH90:ssä on parempaa kuin H-60:ssä? Minusta selkein vastaus siihen on selvitymiskyky nykyaikaisella taistelukentällä (verrattuna siis 2007 tuotantoon tulleeseen UH-60M. CSAR HH-60W vuodelta 2020 sisältääkin sitten varmasti parhaat järjestelmät maailmassa). Ero voi toki olla niin pieni, että sillä ei ole opreatiivista merkitystä eli UH-60M:llä voi käytännössä mennä kaikkialle minne NH90:lläkin.
 
Viimeksi muokattu:
Saksa joutuu investoimaan Fritzlariin H145M saapuessa Tigerien oheen.
Osa johtuu siitä ettei kahta eri kopteria kuulemma voi sopimusteknisistä syistä huoltaa samassa hallissa. Intellectual property -suojaamissyitä yms.
New infrastructure for Fritzlar barracks: Bundeswehr invests millions

The Bundeswehr plans to invest 100 million euros in the Fritzlar site in the coming years. In addition to new buildings, investments in the energy infrastructure are also planned. However, the stationing of new combat helicopters is a challenge.

Fritzlar - The Bundeswehr wants to invest 100 million euros in the Fritzlar site in the coming years - according to current information. This emerged from a request from our newspaper to the Federal Office for Infrastructure, Environmental Protection and Services of the Bundeswehr (BAIUDBw). Specifically, the office speaks of a period of five to ten years in which this amount is to be spent. Among other things, several new buildings are planned on the western edge of the barracks - in the area where flight operations also take place.

New fire station is being built in Fritzlar

According to the Federal Office's plans, construction of a new fire station is to begin there in October. Almost 7.5 million euros have been budgeted for this. Construction is expected to be completed by October 2027. This new building is also urgently needed, confirms Lieutenant Colonel Dirk Spengler. As barracks commander, he is responsible for the infrastructure area in the Georg-Friedrich barracks. There is currently not enough space for the modern vehicles. A total of 63 professional firefighters are stationed at the Fritzlar site.

A warehouse is also to be built in the immediate vicinity of the fire station. According to the barracks commander, this will be used to store equipment for the pilots, among other things. The BAIUDBw says construction will begin in April 2025, and the project is to be completed three years later. Cost: 5.78 million euros. Spengler also reports further investments in the area of energy infrastructure. In 2027, construction of a workshop for army maintenance logistics is also scheduled to begin. Cost: 6 million euros. The hall is scheduled to be completed in May 2028.

Light combat helicopter could generate additional investments

A large item that is not yet included in the 100 million euros mentioned by the BAIUDBw is construction work that will be necessary because the new light combat helicopter is to be stationed in Fritzlar. The first models of the H145M helicopter are to be handed over to the 36th Combat Helicopter Regiment in 2026. But planning, for example for additional halls, has not yet started.

It seems certain that the popular visitor hall, which the regiment created on its own, will have to be demolished. But the space that this creates is simply not enough for the parallel operation of two systems. According to current status, the Tiger combat helicopter is to be gradually phased out by 2032, and the H145M fleet will continue to grow until then.

Not a full-fledged combat helicopter

This is also because the capabilities of the two systems complement each other; the H145M is not a full-fledged combat helicopter and is also intended to be a temporary solution. The space requirement is also due to the fact that the maintenance of two systems in one hall is legally excluded. The same applies to repairs. This is also shown by the introduction of the Tiger at the time, which replaced the BO105 anti-tank helicopter. "It is a challenge to have two aircraft models at the site," confirms barracks commander Dirk Spengler.
There is a need for space - but nothing is being built

There is a need for space - but nothing is being built yet. In response to a query from our newspaper, the Federal Office for Infrastructure, Environmental Protection and Services of the Bundeswehr (BAIUDBw) said that there is no basis for this requirement yet. A kind of "order form" that must be sent to the Army Command, said a spokesperson. Until this is available, planning, tendering and construction cannot take place. Until such a basis for this requirement is finalized, it must go through several instances, and ultimately the decision lies with the Army Command, which must approve a construction project.

"Have to improvise" - new helicopter brings challenges

But what do you do in Fritzlar when the first helicopter arrives but there is a lack of infrastructure? "Then we have to improvise," the Bundeswehr is used to doing, answers barracks commander Dirk Spengler.

A lot could also happen on the airfield in the coming years. At the end of February, an A400M transport aircraft landed at the Fritzlar army airfield. A first (HNA reported). However, only with crew and without cargo. If this is added, a longer runway is also needed, according to HNA information. This was built in Fritzlar in the 1930s.

The Büchel air base shows that investments in these areas are not averse. A total of over a billion euros are being invested there, including in the expansion of the flight operations areas. The high sums are also due to the fact that the F-35 fighter jets, which are currently being procured, are to be stationed there.

Location with outstanding importance

The Fritzlar location is likely to be of outstanding importance to the Bundeswehr - not least because of its favorable geographical location in the middle of Germany. And an expansion would also be a great benefit for the rapid deployment of the Tiger combat helicopters and the H145M. During the Afghanistan mission, for example, the four Tiger helicopters were first brought to Leipzig and loaded there.In response to our specific question about planned investments in the runway, such as a new building or an extension, the BAIUDBw simply replied: "The runway is maintained as part of an annual renovation." A clear no looks different. (Daniel Seeger)
 
Viimeksi muokattu:
Ei kahden eri lentolaitemallin huoltamiseen samassa tilassa voi olla mitään laillista estettä. Mahdollinen syy voisi olla, että Tigerit huolletaan sotilasmääräysten mukaisessa tilassa ja H145M siviilimääräysten mukaisessa tilassa. Uusimmat säännöt ovat kuitenkin hyvin yhdenmukaiset ja vain saksalainen tai suomalainen byrokraatti voi estää saman saman tilan hyväksymisen molempiin järjestelmiin.

Lisäksi luulen 145M:n saaneen sotilastyyppihyväksynnän, nopeasti googlatuissa valokuvissa ei näkynyt sotilas- eikä siviilirekisteritunnuksia.
 
Laittelin ne kabiinien mitat esille aiemmin, viitseliäät voivat ne edelliseltä sivulta katsoa jos silmä on vielä paikallaan eikä kädessä. Mutta NH90:n kabiinin mitat on 4.80x2.05x1.50, BH:ssa ne on 3.84x1.83x1.36. Joo varmaan Blackhawkiin mahtuisi epävirallisessa sardiinipurkkimoodissa 20 ukkoa, mutta NH:hon mahtuisi sitten varmaan 30. Blackhawk ei ole tilaihme, vaan 'kokoisekseen ahdas'.
Ja vähillä koptereilla ei kannata lennellä sinne missä todennäköisesti tulee osumaa.
Jos nyt en väärin muista, niin vaatimuksissa oli juuri 20 henkilön kuljetuskyky. Blackhawkiin nyt ei tuollaista määrää mene muuten kuin päällekkäin, sen voin itsekin todeta sellaisessa sisällä käyneenä, ja vaatimuksissa oli kyse turvallisuusmääräykset täyttävistä istuimista. Sikorsky ehkä yritti aluksi tarjota Blackhawkia, mutta vaatimusten tarkentuessa se jäi auttamatta ulos kilpailusta. Cougaristakin tarjottiin hypoteettista rampilla varustettua versiota.
 
Black Hawkissa on toki pienempi sisätilavuus ja ei esim. seisomakorkeutta - tosin ei ole muistaakseni NH90:ssäkään. Ysärin lopun ilmalualan lehdistä muistelen tanskalaisten pyytäneen korotettua NH90:ää kun olivat tottuneet Sea Kingin sisätiloihin, mutta päätyneen lopulta EH101:een. Korkeakattoista mallia ostivat lopulta ainakin hurrit.

Mitä tulee Black Hawkin ja NH90:n eroihin, kuinkas moni on korvannut Black Hawkin NH90:llä? Toisinpäin ovat tehneet mm. Australia, Kreikka, norskit ja hurrit. Loput NH90-operaattorit uskottelevat sen toimivan.

Perärampista sen verarn, että totta, sitä ei Black Hawkissa ole. En ole kyllä vieläkään saanut tyydyttävää selitystä sen välttämättömyydelle. On totta joo, että se tekee joistain asioista helpompaa, mutta hyvin vähän on asioita jotka nimenomaan edellyttävät peräramppia. Ne vähät ovat sitten sellaisia (esmes ajoneuvojen tai suuren paaripotilasmäärän kuormaus), että mikäli tämä katsotaan todella helikopterilautan olennaiseksi tehtäväksi, olisi syytä jo pohtia sitä, että onko se optimaalinen suorituskykyratkaisu ulottaa tämä kyky koko lauttaan keskiraskaita helikoptereita, vai pitäisikö tähän tarpeeseen hankkia pieni määrä selvästi raskaampia kuljetuskoptereita, kuten Chinookeja? Ajoneuvojahan muuten kulkee Black Hawkissakin, ainakin jenkit ovat kantaneet ymmärtääkseni siipiripustimissa moottoripyöriä tiedustelijoille ja siellä kulkisi varmaankin samalla vaivalla vaikkapa moottorikelkka, kantoremmissä isompikin ajoneuvo. Okei, paskempi ratkaisu kuin ajaa rampille Defender tuulilasi kaadettuna ja katto irrotettuna, mutta vastaako tässä nyt oikeasti se kyky sitä huikeaa hintaa?

Sikorskyn tarjous varmaan tosiaankin ainakin loppuvaihessa koski nimenomaan mallia S-92, muistelen kuitenkin UH-60:n olleen se alkuperäinen tarjous ainakin joskus noin 1997-98 eli aikaan jolloin S-92 vielä odotti ensilentoaan. Ehkä sekä siitä että NH90:stä voisi ottaaa huolella sitä oppia, että never buy anything mk. I. PV vaikuttaa tästä muuten oppineen, tuotteen laajaa käyttäjäkuntaa on sentään ainakin suosittu viime vuosikymmeninä. Samaten toinen valtiotoimija Finnair muistaakseni vaati, että sille toimitettavien A350:ien sarjanumeron on oltava vähintään 30 (tosin MD-11:lle Finski oli ensimmäinen asiakas, ja vaikka konetyyppi ei lopulta vastannutkaan odotuksia mm. polttoainetaloudellisuuden suhteen, en ainakaan minä ole kuullut koneessa olleen Finskin mielestä varsinaisesti vikaa).

Olen pitkään ollut sillä kannalla, että koeteltu ja hyväksi havaittu konetyyppi jossa ei ole mitään vikaa, kuten Black Hawk tai Super Puma / Cougar olisi tuottanut paljon vähemmän hiustenlähtöä ja rahanmenoa, mutta melkeinpä saman suorituskyvyn. Jos nyt jätetään ne Kopteri-Kustaan villit haaveet sikseen, se PV:n lopullinen tarvehan oli korvata Mi-8:t vähän suuremmalla määrällä vähän parempia koneita. Olen kyllä avoin muuttamaan mielipidettäni jos se hyvin perustellaan, mutta noin neljännesvuosisataan tällaista tarvetta ei ole ilmennyt, joten en myöskään henkeäni sitä odotellessa pidätä.

Merimiinojen pudotukseen ja vaikka ASW-topedojenkin laukaisuun ja maalittamiseen on muuten ihan omat meritoimintaversiot useimmista kopterityypeistä, mukaanlukien UH-60 -perhe. Jotenkin tulee tässäkin mieleen, että yritetäänkö tässä nyt mainosmielessä kuoria linkkuveitsellä perunaa? Eiköhän käsivoimin nyt saa mistä tahansa koneesta pudotettua mitä tahansa mikä ovesta ulos mahtuu, mun ymmärtääkseni planeetan gravitaatio on jokseenkin vakio.
Taitaa kyse olla näistä suomalaisista erityisolosuhteista joilla ei useinkaan viitata sää- tai maasto-olosuhteisiin vaan enemmän käytettävissä olevaan rahaan. Kun sitä on rajallisesti ja toisaalta aina kuuluu pelkkää hehkutusta ajatetaan sitten vaikka UAZ:lla niin poliitikoillakaan ei kamalasti sitten ollut tarvetta jakaa pelimerkkejä. Koptereissa näkisin tämän näkyvän siinä, että ajateltiin, että lyödään jäätä lista mihin vehkeen on kyettävä, ostetaan sellainen ja nyt sitten ihmetellään, että oho onpa kalliita käyttötunteja. Jossain kohtaahan nuo kulut olivat julkiset mutta en ole enää vuosiin löytänyt niitä. Viimeeksi ainakin lentotunti oli kalliimpi mitä hornetilla joka jo kuulostaa absurdilta.

Hankintaa tehdessä olisi rohkeammin pitänyt lähteä siitä, että ei yhdellä kaikkea tai sitten pitää ottaa tehtäviä pois. Toki tuon myyminen poliitikoille on vaikeampaa mitä vehkeen joka jollain ilveellä yrittää pystyä kaikkeen. Ehkä Suomessakin päästään jonakin päivänä siihen pisteeseen, että täällä pv voi viestiä rehellisesti ja avoimesti. Suomessa ei ole oikein tosiasioita koskaan uskallettu katsoa silmiin kun kyse on ollut puolustuksesta ja puolustusvoimien rahoituksesta. Ei tuohon tilanteeseen ole vieläkään oikein herätty. Kopterit ovat tarpeellisia Suomalaisessa maastossa ja etäisyyksillä. Ne on kuitenkin ensisijaisesti tarkototettu henkilöstön ja kevyen materiaalin kuljetukseen. Sekä nopeisiin evakuointeihin. Noissa tehtävissä omasta mielestä korostuu luotettavuus vaikka sitten sen perärampin kustannuksella.
 
Hollanti ostaa 12 sof-kopteria H225M Caracal, korvaa AS532 Cougar. 1-2,5 miljardia arvo.
Halusivat niin paljon muokkausta, että piti alentaa 14:sta kahteentoista. Josta selkein esimerkki:
“The Caracal has a number of innovative systems…the helicopter will have a new capacity for the Netherlands, namely Helicopter Air to Air Refueling (HAAR),”
Elbit toimittaa omasuojajärjestelmät.
Toimitus 2030-32, joita varten perustettu operoimaan 300 special ops sq.

Huomio:
Breaking Defense reported exclusively last year that the United Arab Emirates had decided to cancel a $800 million H225M acquisition, citing high lifecycle costs and modular design limitations.
 
Back
Top