Kuljetus- ja monitoimihelikopterit

Äänestä päätellen Allison sanoi sopimuksensa irti kerrasta. Äänestä myös kuulee, että lentäjä saa kopterin autorotaatioon ja roottorin kierrokset nousemaan takaisin vähintään normaaliauleelle. Lopusta on vaikea sanoa, kun kuvaaja ei ole enää kokenut kuvaamista ykkösprioriteetiksi, mutta lopusta en tunnista oppikirjatekniikan piirteitä: Säilytetään nopeus ja kierrokset hyvin lähelle pintaa, nostetaan nokka (flare), jolloin nopeus ja vajotus pienenevät lähelle nollaa, ja laitetaan kone nätisti maahan käyttäen roottorissa olevaa inertiaa. Mutta kaikki laskut helikopterilla ilman moottoria ovat hyviä, jos kopterista voi itse kävellä pois.
 
AgustaWestland AW139 ja Eurocopter AS 555SN Fennec
7 kuoli AW:ssa ja 3 Fennecissa, kaikki alle 40-kymppisiä mm. kaksi lentueen johtajaa.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä on neljäkymmentäkymppinen? 400-vuotias?
legends of the hidden temple nicksplat GIF
 
No olishan sen NH90:n voinut aseistaa ohjuksilla, ei se siitä kiinni ole...
Joo, mutta ei vain Suomen tekemänä. Nyt MLUssa tarjoavat ekan kerran.
Toisaalta saattaa olla, että Black Hawkin osalta ollaan vastaavasti nyt koettu vasta nyt olevan oikea aika mahdollisille ostajille ohjusten suhteen.
 
Onko mielipiteiden lisäksi jotain muuta?
Käyttäjät kehuvat NH:ta ja miksi BH tiputettiin aikanaan, niin siihenkin oli ihan aidot perustelut.
Kehuu, mutta samalla Norja, Ruotsi ja Australia on erittäin isolla rahalla vaihtanut kesken kaiken.
Tuo saa arvelemaan, että tulee taas kerran todellinen negatiivinen palaute julki vasta sinä päivänä kun myös meillä luovutaan.
Sen moni varmasti uskoo, että Ruotsin pyytämät erikoisominaisuudet oli heidän omaa typeryyttään nostamassa ylläpitokuluja entisestään ja saatavuutta alas.
 
Viimeksi muokattu:
Kehuu, mutta samalla Norja, Ruotsi ja Austrailia on erittäin isolla rahalla vaihtanut kesken kaiken.
Tuo saa arvelemaan, että tulee taas kerran todellinen negatiivinen palaute julki vasta sinä päivänä kun myös meillä luovutaan.
Sen moni varmasti uskoo, että Ruotsin pyytämät erikoisominaisuudet oli heidän omaa typeryyttään nostamassa ylläpitokuluja entisestään ja saatavuutta alas.
Juu tästähän on ollut langassa keskustelua jo aikaisemmin laajemmassa mittakaavassa.
 
Onko mielipiteiden lisäksi jotain muuta?
Käyttäjät kehuvat NH:ta ja miksi BH tiputettiin aikanaan, niin siihenkin oli ihan aidot perustelut.
Jooo, meillä töissä käytetään BH.ta ja on luotettava, erittäin hyvin saadaan varustelua, enemmän kuin NH90, joka oli vain sosiaalisen Euroopan "omaa tuotantoa" ja kyllä on ollut useilla operaattoreilla vaikeuksia integroida onnistuneesti hiukankaan erikoisempia laitteita, vaikka on ollut tehdas apuna.
Jos lentäisimme BH.lla niin voisimme ostaa valmiita järjestelmiä suoraan kopterin käyvänä, eikä alkaa aina tyhjältä pöydältä keksimään miten joku systeemi saadaan toimimaan. NATOon kuuluminen edesauttaisi vielä enemmän tätä BH.n käyttöä,mutta hankinta vaiheessa ei tästä ollut tietoa.
 
BH ei ollut missään vaiheessa valintakuvioissa mukana, on omituista miksi sitä näin jälkikäteen tyrkytellään?? Jos NH90 oli vikavalinta, niin oikeampi valinta olisi luultavasti ollut kakkoseksi tullut, eli S-92.
 
Back
Top